Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  128 24842
Hahaha Snus var status og litt kjent for og være innen idretts miljøet her for 5-6 år siden! Nå er det noe nesten alle gjør!
omg,man snuser ikke pga smaken!! 1.Det er Über deillig å smelle en feit pris oppi leppa etter lang dag på jobb/skole
2.mange er jo avhengig som alerede er sakt!

hva er det som er så unormalt med å putte oppi 4 portion's snus da? må jo få lit "bulk" på leppa
Sitat av elemental
Å snuse her hvor jeg bor ihvertfall gir status meeen det kan være fordi alle her er fjortiser da
Vis hele sitatet...
Å sunse i Tromsø gir faen ikke mye status! Kanskje det gir status innad i din lille vennegruppe med 6 andre gutter, men de fleste normale folk synes snus trekker heller ned, enn opp. Og det er jo akkurat grunnen til at mange fjortiser starter å snuse (sånn som deg elemental), de tror det gir deg status, og drar damer, osv. men det er feil, det eneste det gir deg er hull i pengeboka, dårlig ånde og et jævli tannkjøtt. Jeg ler av deg.

Men bare for å være litt on-topic her: snus er farlig...
jeg har snust i 3 år nå, jeg føler ikke noe annet enn leppa og at jeg har et must for å ha snus da, men jeg bryr meg ikke en ting om at snus er farlig enn røyken.
dere som snuser, svelger dere saften når dere ikke har mulighet til å spytte? isåfall, blir ikke dere kvalm?
Sitat av donkristian
dere som snuser, svelger dere saften når dere ikke har mulighet til å spytte? isåfall, blir ikke dere kvalm?
Vis hele sitatet...

man blir litt kvalm i starten men det går over etter vært..
spørs hvilken type snus! feks skruf portion er IKKE god å svelge,mens røda lacket løs funker å svelge
hva er en bra "begynner snus" da? utenom mocca da:P det blir litt for.. ja.. men noen gode forslag? (har prøvd det ett par ganger så er ikke "first timer".. husker ikke hvilke det var)
Sitat av Diablo
Å sunse i Tromsø gir faen ikke mye status! Kanskje det gir status innad i din lille vennegruppe med 6 andre gutter, men de fleste normale folk synes snus trekker heller ned, enn opp. Og det er jo akkurat grunnen til at mange fjortiser starter å snuse (sånn som deg elemental), de tror det gir deg status, og drar damer, osv. men det er feil, det eneste det gir deg er hull i pengeboka, dårlig ånde og et jævli tannkjøtt. Jeg ler av deg.

Men bare for å være litt on-topic her: snus er farlig...
Vis hele sitatet...
Ihvertfall blandt ungdommer i Tromsø, De fleste "kule" på skolene snuser, eller så er de jocks.
Sitat av donkristian
hva er en bra "begynner snus" da? utenom mocca da:P det blir litt for.. ja.. men noen gode forslag? (har prøvd det ett par ganger så er ikke "first timer".. husker ikke hvilke det var)
Vis hele sitatet...

snakker av erfaring her! jeg begynte i vartfall med røda lacket porsjon som er sinnsykt god begynner/lan snus!
kan også anbefale catch som er med lakris og mint smak(nesta samme som mocca bare lit sterkere tror jeg)
eller du kan begynne den nye snusen,heter romeo og juliet tror jeg det var,,smaker ikke så værst heller!
Sist endret av Holmen; 31. august 2007 kl. 23:42.
starta med catch eucalyptus jeg , vant 3 dåser i poker. Nå snuser jeg ei føkkings dåse dagen. Ikke begynn å snuse det er dyrt som f,,,
Sitat av christian.!.!
remien: ny snus merke med 0 tobakk og 0 nichotin? what's the point ?
Vis hele sitatet...
Tja, i de perioder jeg ikke har hatt tilgang til snus, så har jeg stappet en tyggis under leppa for å "dempe" suget etter snus. Er jo positivt at det finnes slike ting for de som vil slutte og snuse, men klarer ikke å finne noe som hjelper.

Her har man da et produkt som smaker som vanlig snus, oppfører seg (sikkert) som vanlig snus, og er helt tobakksfri og nikotinfri.
"snakker av erfaring her! jeg begynte i vartfall med røda lacket porsjon som er sinnsykt god begynner/lan snus!
kan også anbefale catch som er med lakris og mint smak(nesta samme som mocca bare lit sterkere tror jeg)
eller du kan begynne den nye snusen,heter romeo og juliet tror jeg det var,,smaker ikke så værst heller!"


kas ville du annbefale mest da? vill ikke se ut som en fjortis som kjøper "noob" snus:P
Sist endret av Taddei; 1. september 2007 kl. 00:51.
hehe,"noob" snus du faktisk jeg vil anbefale røda lacket portion på det sterkeste !
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har ryddet litt i tråden her nå, og det er jo greit å komme med små spørsmål som er innenfor snus-emnet, men prøv å hold dere til saken, ikke end opp som en listetråd over hvilke snus merker dere anbefaler for nybegynnere.
Sitat av donkristian
dere som snuser, svelger dere saften når dere ikke har mulighet til å spytte? isåfall, blir ikke dere kvalm?
Vis hele sitatet...
Spørs hvor mye saft som renner, er det mye tørker jeg det på fingern og finner et passende sted og tørke det av. Er det "normalt" så svir det litt i halsen. Men det er Nick&Johnny eller general da. Catch Eucalyptus eller Mocca er jo bare godt å svelge, men får ikke effekt av de i det hele tatt da
satser på at det er noen erfarne snusere her pga av mit spørsmål!
er det normalt at det svir når man svelger denne saften fra snusen når man har snust i feks 5 år?
Sitat av christian.!.!
satser på at det er noen erfarne snusere her pga av mit spørsmål!
er det normalt at det svir når man svelger denne saften fra snusen når man har snust i feks 5 år?
Vis hele sitatet...
Tenker du i halsen? Jeg har snust i 4 år ca. og det svir hos meg. Antageligvis fordi man ikke er vandt til snus i halsen. Akkurat som folk som ikke har prøvd snus før, så svir det i leppa hos de...
Merker ingenting jeg, 2 år.

Merket det før, ble litt kvalm osv når jeg svelgt det, men det gikk over etter noen mnd.
Sitat av Polmen
Når det gjelder punk 3 så er det vel bare indirekte ment; når man røyker/snuser så spytter man gjerne mye og spyttet inneholder enzymer og slikt som bryter ned ting du spiser og beskytter tennene.
Vis hele sitatet...

det er helt feil.....

Når du snuser så senker du syrenivået i munnen slik at det blir et ugjestmildt bofohold for bakterier og dermed får du ikke hull i tennene
jeje, snus er chill en gang iblandt. MEN altfor mye sossekids som løper rundt m boksene sine nå. noe som irriterer meg. jeg røyker selv, og hater å høre kommentaren. Begynn heller og snuse.

Oki for det første. den krefttypen man får av snus er mye farlige man får bukspyttkjærtellkreft. noe man dør av m en gang

for det andre. det blir ikke det samme...
Sitat av Curned
jeje, snus er chill en gang iblandt. MEN altfor mye sossekids som løper rundt m boksene sine nå. noe som irriterer meg. jeg røyker selv, og hater å høre kommentaren. Begynn heller og snuse.

Oki for det første. den krefttypen man får av snus er mye farlige man får bukspyttkjærtellkreft. noe man dør av m en gang

for det andre. det blir ikke det samme...
Vis hele sitatet...

Then again, hvor mange har fått kreft av snus i forhold til røyk? Det tallet er veldig lavt i forhold, selv om jeg ikke har noe direkte kilder til det...
Kort rapport:
Har brukt nok snus til at en elefant ville hatt behov for større snabel (ja vi snakker om den han plukker peanuts med, ikke den alle andre kofferttenkere mener (selv om den også er stor nok) hehe)

Til saken. Jeg begynte å bruke general-snus sommern '95, og etter et par år på idrett på VGS var jeg hekta. Toppen nådde jeg i militæret rundt 4 år seinere, altså ut mot sommern 99'. Jeg var under nati.øvelsene under konstant påvirkning av gleden ved snus. Til de veldig interesserte så snakker vi her om et forbruk på ca 4 bokser per uke, grovsnus inkludert. En stund hadde jeg et mål: Alt som het nikotin, tobakk eller begge kombinert med rus. DIGG! Og det er ikke til å stikke under en stol. Videre var jeg lettere avhengig av snus de neste 4 årene (fikk en pause da min mor fikk brystkreft, men flagget gikk ned og jeg fortsatte med samme gamle (u)vanen da hun ble frisk (og takk at hun ble det!!)

Anyhow: Jeg er glad i snus, røyk (får ikke lov lenger, men lite slår en digg sigg) og snus (dama HATER det). Jeg kan ikke bevise noe for eller mot, men jeg har rundet 28 år etter massiv snusbruk (og utstrakt bruk av rulletobbakk (takk til forsvaret)):

Ta deg en pris, og nyt livet og alle mulighetene som kommer! Selvsagt er både snus og alkohol skadelig, men faen heller, nok folk dør i trafikken uten at noen i helsedirektoratet hyler ut at "biler må få advarsel på dørene".

Livet er ditt, gjør fa f**n du vil med det, og ta konsekvensene! Det er mitt motto.
Lite er så godt som en god pris under leppa etter en laaang arbeidsdag

Farer er det ved alt, til og med poteter er kreftfremkallende etter hva jeg har lest!
Detta har blitt vilt offtopic.

Snus er farlig. Så klart er det det. Men er nok et bedre alternativ enn siggen. Men ser for meg at pga økt snusbruk i de siste årene vil det komme fler tilfeller etter hvert der folk blir syke, feks kreft. Men på den annen side vet jeg at alle kommer til å dø uanz.
Sist endret av gza; 12. september 2007 kl. 01:31.
visste du at man får mindre snabb av snus xD
fordi blodkarene trekker seg sammen pga nikotin :S
det skal gå en stund før den blir mindre! de utvider seg jo etter hvert! men har noen cm til gode så gjør meg ikke noe;D
Sitat av Lundern
Ja, snus er farlig, akkurat som røyk. Det inneholder nikotin.
Vis hele sitatet...
Jøss, Der trur jeg du kom med en opplysning som gjorde alt veldig klart for trådstarter og alle andre=P, Hvem skulle vel tro at det var nichotin i snus?.

Mvh
BoinTjau
Det er forsket masse på snus og det er nok farlig, leste i dagbladet at det er bevist at det er kreftfremkallende, men den eneste grunnen til at de ikke kommer ut med resultatene er fordi det er en så stor buisness.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Farlig er det kanskje, men hvordan blir tennene etter snusing da, blir de fort missfarget, noen som har erfaring?
Sitat av empty
Farlig er det kanskje, men hvordan blir tennene etter snusing da, blir de fort missfarget, noen som har erfaring?
Vis hele sitatet...
Med en grei tannpuss et par ganger om dagen blir dem ikke det. Selvsagt blir dem det dersom du ikke pusser tenna (som med alt annet).
jeg snuser selv og gjort det siste 3årene. men du får "skader" sv snusen men det får man av alt man putter i munnen nesten:P
eneste jeg kan si av skader jeg har fått er litt bedre plass under leppa og dårligere kondis, det er ikke bare jeg som har vært lat:P en bekjent av meg som snuset før sluttet for en stund tilbake og han merker mye forskjell.


som restyle skrev før i posten tror jeg heller ikke helt på alle farene med snus som man leser og hører om. tror mye av det som blir sagt om farene med snus ikke stemmer.

det er mye anna vi putter i oss som er mye farligere en snus mener nå jeg.
"Snus øker risiko"

-Å snuse er ikke like skadelig som å røyke. men bruk av snus øker risikoen for munnkreft med 80 prosent, ifølge en omfattende undersøkelse utaført av Verdens helseorganisasjon (WHO). Undersøkelsen samler resultater fra elleve tidligere studier gjennomført i en rekke land.

Konklusjonen er at snus og skråtobakk ikke er like farlig som sigaretter, siden de førstnevnte produktene ikke øker risikoen for lungekreft. Men i forhold til folk som styrer unna alle former for nikotin, er snuserne mer utsatt for kreft i munnen, spiserøret og bukspyttkjertelen. Forskerne fra WHO presenterer resultatene fra den nye undersøkelsen i en artikkel i fagtidsskriftet Lancet Oncology.
Sitat av Elemental
"Snus øker risiko"

-Å snuse er ikke like skadelig som å røyke. men bruk av snus øker risikoen for munnkreft med 80 prosent, ifølge en omfattende undersøkelse utaført av Verdens helseorganisasjon (WHO). Undersøkelsen samler resultater fra elleve tidligere studier gjennomført i en rekke land.
Vis hele sitatet...
Du har mista poenget på det undersøkelsen. Det er 80% sjangse for å få munnkreft eller bukspyttkjertelkreft etter fem år med sammenhengende snusing. Det er ikke som om det er 80% prosent sjangse for at du får munnkreft e.l. etter èn jævla pris
Hvor mista han poenget? Det er da ingen som har påstått at man får kreft av én pris..?
Sitat av mentalmelt
Hvor mista han poenget? Det er da ingen som har påstått at man får kreft av én pris..?
Vis hele sitatet...
Han glemte å få med hele poenget at det var etter 5 år med kontinuerlig snusing at denne prosentandelen dannet seg..
Sitat av Hegepuppemasør
Han glemte å få med hele poenget at det var etter 5 år med kontinuerlig snusing at denne prosentandelen dannet seg..
Vis hele sitatet...
Så det vil si at etter 10 år er det 160% større sjanse, 20 år 320%, 40 år 640% etc etc?
Sitat av Elemental
Så det vil si at etter 10 år er det 160% større sjanse, 20 år 320%, 40 år 640% etc etc?
Vis hele sitatet...
Nei? Oddsen stabiliserer seg. Det blir det samme som å si at du får større sjangse for å slå en 6'er hvis du ikke klarer det første gangen.
Sitat av Elemental
Så det vil si at etter 10 år er det 160% større sjanse, 20 år 320%, 40 år 640% etc etc?
Vis hele sitatet...
Da skulle jeg hatt munnkreft for sikkert 5 år siden. Snust i 13-14 år nå, og har ikke merket noe annet enn rævva kondis og god plass i overleppen. Det er jo ikke så gale vel?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Kanoner
Da skulle jeg hatt munnkreft for sikkert 5 år siden. Snust i 13-14 år nå, og har ikke merket noe annet enn rævva kondis og god plass i overleppen. Det er jo ikke så gale vel?
Vis hele sitatet...
Jeg gikk fra å røyke 40 om dagen til å snuse en halv boks om dagen, og synes dette er ti ganger bedre.

Kanoner : jeg har en kompis som bortimot kan pelle seg innpå øyet fra undersiden, det er litt funky..
snuser skruf løs hver dag, om ikke hele tiden :P Hver gang jeg er hos tannlegen lar jeg bare vær å snuse før jeg skal inn til han, siden snus "setter spor etter seg" i tannkjøttet som ruglete hud osv, så etter han har sjekket kjeften min sier han alltid fornøyd. "Her var tannkjøtt og tenner flott, du holder deg fortsatt nikotinfri du" jeg har ikke litt dårlig samvittighet. Har nå snust i fire år
Mange snusere sliter med å plystre.

Er du villig til å miste evnen til å plystre, værsågod å snus!
Sitat av Kanoner
Da skulle jeg hatt munnkreft for sikkert 5 år siden. Snust i 13-14 år nå, og har ikke merket noe annet enn rævva kondis og god plass i overleppen. Det er jo ikke så gale vel?
Vis hele sitatet...
Altså... Ikke sett slik at det er 160% sjanse for at du får leppekreft etc, men 160% STØRRE sjanse enn det orginale faren, som kansje ligger på 0.0043%, gang det med 1.6 så har du sjansen for at du får kreft etter 10 år med snusing, ifølge det hegepuppemasør sier ihvertfall, correct me if I'm wrong.
Sitat av AtXbYeA
Kanoner : jeg har en kompis som bortimot kan pelle seg innpå øyet fra undersiden, det er litt funky..
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ikke så lenge siden at jeg merket matrester jeg ikke kjente lå der etter jeg hadde spist. Det er litt digg å ha litt reserve å gå på om dagen skulle bli litt lang.

Jeg kan forøvrig plystre ganske bra ennå, men mister denne evnen helt når jeg har en pris i overleppen. Jeg får heller ikke til å gape veldig høyt med snus i overleppen uten at det begynner å renne noe vilt. Det merket jeg når jeg skulle pirke litt i de meget betente og bakterieinfiserte mandlene mine.

Hvis noen ønsker det kan jeg sikker komme med flere snuserfaringer.
Sitat av qtex
snuser skruf løs hver dag, om ikke hele tiden :P Hver gang jeg er hos tannlegen lar jeg bare vær å snuse før jeg skal inn til han, siden snus "setter spor etter seg" i tannkjøttet som ruglete hud osv, så etter han har sjekket kjeften min sier han alltid fornøyd. "Her var tannkjøtt og tenner flott, du holder deg fortsatt nikotinfri du" jeg har ikke litt dårlig samvittighet. Har nå snust i fire år
Vis hele sitatet...
Sier meg enig i den - bortsett fra at jeg har noen hull til tider. Samtidig har jeg lagt merke til at dersom jeg bruker bedøvelse ved borring, trenger jeg større dose enn normalen ved inntak av snus kort tid i forveigen.
Sitat av AtXbYeA
Kanoner : jeg har en kompis som bortimot kan pelle seg innpå øyet fra undersiden, det er litt funky..
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet hadde dette noe med den forrige generasjons snusen, der det var "glassbiter(?)" i snusen. Dette skjer iallefall ikke nå lengre, etter de gikk bort ifra det.

Har selv ikke merket noen drastisk endring av størrelsen snus jeg kan innta, har dog bare snust i en 3- år aktivt, men vil forsatt tru at dette er et resultat av snusen før i tiden.
Sitat av Restyle
Så vidt jeg vet hadde dette noe med den forrige generasjons snusen, der det var saltkrystaller i snusen. Dette skjer iallefall ikke nå lengre, etter de gikk bort ifra det.
Vis hele sitatet...

Fikset denne for deg
Sist endret av Kanoner; 19. juli 2008 kl. 20:36. Grunn: Fordi retskrivinng r en æresak?!?!?
Sitat av Restyle
Så vidt jeg vet hadde dette noe med den forrige generasjons snusen, der det var "glassbiter(?)" i snusen. Dette skjer iallefall ikke nå lengre, etter de gikk bort ifra det.
Vis hele sitatet...
Det er nok bare en liten urban legende, det har aldri forekommet i virkeligheten.
http://www.swedishmatch.com/sv/Media...myter-om-snus/

Dammit Kanoner!
Sist endret av Elemental; 19. juli 2008 kl. 20:42.
Slettet mine forrige poster, fordi poenget druknet litt i moralisering. Here goes again:

Jeg ser ikke noe galt i at folk nyter snus og tobakk egentlig, men det jeg synes er synd er at mange legger an et stort overforbruk. Det som finnes av studier på skadevirkninger handler jo ikke om den ene lille sigaretten eller snusen, men noe jeg lett ville karakterisert som et mangeårig misbruk. Skadedebatten tar jo utgangspunkt i det samme overforbruket. Antakelig vis er nikotinholdige produkter rett og slett alt for vanedannende til at brukere flest skal greie å holde et nivå som ikke fører til livsstilsykdommer for mange. Kanskje noe til ettertanke?

Som all annen offentlig debatt er det igjen veldig svart/hvitt. Snus/røyk er enten noe man gjør, eller man ikke gjør. Kan ikke si jeg har hørt særlig mye om de menneskene som nyter disse varene en sjelden gang som kos, akkurat som det ene vinglasset på lørdagskvelden. Har inntrykket av det vanlige bruksmønsteret på sigarer er mer slik det på sigaretter burde ha vært.
Sitat av Restyle
Sier meg enig i den - bortsett fra at jeg har noen hull til tider. Samtidig har jeg lagt merke til at dersom jeg bruker bedøvelse ved borring, trenger jeg større dose enn normalen ved inntak av snus kort tid i forveigen.
Vis hele sitatet...
ahhh.
der forklarte du et godt spørsmål for meg
var en gang til tannlegen og satt på venterommet med pris i kjeften (ofc). Endte med at jeg fikk 4-6 sprøyter fordi bedøvelsen ikke funka.
"spiste" en god del snus den dagen/natten for og si det slik
Spørsmålet for min del er vel mere:
Er muligheten for kreft vært gleden av snus?
Før det kommer mer harde bevis, så snuser jeg med god samvittighet.
Og nevner det igjen "dette tobakksvaren KAN være skadelig"

Har selv ikke merka noe spesielt skader på tannkjøtt av snus. Ja, ser at det har trekt seg en smule tilbake, men ser ikke noe fare i det, og ikke plager dette meg noe på hvilken som helst måte.
Jeg tror heller ikke snusen alene har skylda vis noen får kreft, kan være så mange andre faktorer som spiller inn, og snusen er kun en del av den. Har du et nogenlunde godt kosthold, får i deg grønnsakene under middagen istedet for å skyve dem til side, tror jeg du skal klare deg ganske greit.