Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 3247
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Heisann!

Var idag å så på Titanic 3D og må si at jeg ble ganske skuffa. Jeg mener 3D effekten som eksisterer pr idag er bare til for å tjene ekstra kroner. Min opplevelse av 3D er underteksten som kommer ekstra ut fra skjermen og et litt skarpere bilde. Det er nesten ikke verdt å ha på de vonde plastikkbrillene for det.

Jeg husker da 3D kom for film på kino, hvordan ting stakk ut fra skjermen og man nesten slo til sidemann for man prøvde å "ta" på objektet? Hvor blir det av disse effektene?

Titanic er en sinnsykt bra film, men å lage den i "3D" er totalt unødvendig for filmopplevelsen sin skyld, ingen gode effekter i det hele tatt?

Er 3D oppskrytt eller er det vanskelig å lage om en film til 3D? Har ihvertfall hvert skuffet over de siste 3D filmene jeg har sett.

Vil høre deres meninger

orbeck
samme mening som deg siste filmene jeg har sett i 3d har bare vært svada
Happy Buddha
Husker jeg så transformers i 3D, det var ganske mye kule effekter og litt utenom det vanlige. Det ligger kanskje litt i filmene og? At en med mye eksplosjoner og effekter skaper større kontrast enn det vanlige enn en film med få effekter?
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Jeg syns at 3D er oppskrytt. Bildet blir bare blurry, og effektene er ikke bra. Jeg velger 2D over 3D om jeg har valget.

EDIT: A Harold and Kumar Christmas var jo ganske kul i 3D, men her er jo effekter lagt til for at det er i 3D (de sier det jo tilogmed i filmen). 3D er ikke kult fordi det er bra, det er kult fordi det er 3D.
Sist endret av Buddapower; 16. april 2012 kl. 00:18.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av AmundK Vis innlegg
Husker jeg så transformers i 3D, det var ganske mye kule effekter og litt utenom det vanlige. Det ligger kanskje litt i filmene og? At en med mye eksplosjoner og effekter skaper større kontrast enn det vanlige enn en film med få effekter?
Vis hele sitatet...
Jo, helt sikkert vanskelig å få det til. Men det er jo absolutt null effekter?
Avatar i 3D er konge. Gleder meg også til Hobbiten i 3D. Det var kult med at ting kom ut av skjermen da 3d var "nytt" . Nå handler det nok mer om å få mer dybdefølelse.
Sist endret av mo3; 16. april 2012 kl. 00:17.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Jeg syns at 3D er oppskrytt. Bildet blir bare blurry, og effektene er ikke bra. Jeg velger 2D over 3D om jeg har valget.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig, er overbevist om at 3d er oppskrytt. Se å lag ordentlige 3d filmer! Hvor man faktisk får en a-ha opplevelse..
Sitat av orbeck Vis innlegg
Må si meg enig, er overbevist om at 3d er oppskrytt. Se å lag ordentlige 3d filmer! Hvor man faktisk får en a-ha opplevelse..
Vis hele sitatet...
Hallo? Ikke glem brillene. De er bare balleirriterende å ha på
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av mo3 Vis innlegg
Avatar i 3D er konge. Gleder meg også til Hobbiten i 3D. Det var kult med at ting kom ut av skjermen da 3d var "nytt" . Nå handler det nok mer om å få mer dybdefølelse.
Vis hele sitatet...
Når du sier det, så var Avatar helt rå i 3D. Avatar hadde riktignok et budsjett på minst 237 milloner USD. Og filmskaperen er jo helt rå.

Sitat av Hvalrossvette Vis innlegg
Hallo? Ikke glem brillene. De er bare balleirriterende å ha på
Vis hele sitatet...
Glemte ikke brillene, nevnte i tråden at de var rimelig vonde
Har ikke noe peiling på det, men ser for meg at det kanskje ikke er like lett å legge til hissige 3D-effekter i ettertid på en film fra 1997?

Men ja, har enda ikke vært på en 3D-film hvor 3D-opplegget har gitt meg en bedre filmopplevelse på noen måte.
Nå er det forskjell på filmer som tilpasses og lages i 3d under produksjon, og filmer som i ettertid gjøres om til 3d. Førstnevnte vil jeg tro gir best 3d-opplevelse.
3D er oppskrytt. Ikke verdt å få vondt i øyene på grunn av brillene kun for å se noen helt ok 3d spesialeffekter.
Sitat av orbeck Vis innlegg
Glemte ikke brillene, nevnte i tråden at de var rimelig vonde
Vis hele sitatet...
Oja, leste ikke førstepost :P Sori
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Nå er det forskjell på filmer som tilpasses og lages i 3d under produksjon, og filmer som i ettertid gjøres om til 3d. Førstnevnte vil jeg tro gir best 3d-opplevelse.
Vis hele sitatet...
Det er jeg fullt klar over, man kan jo lage filmer med slike effekter. Men filmskaperne er jo ikke født igår, og dem er helt sikkert klar over det samme som oss. Da er det jo helt unødvendig og "lage om" filmen til 3D når det ikke er 3d effekter, da er det jo bare for å tjene penger som jeg sier..
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av Hvalrossvette Vis innlegg
Hallo? Ikke glem brillene. De er bare balleirriterende å ha på
Vis hele sitatet...
Når jeg skulle se Transformers i 3D, så var det er par dager til nye Harry Potter filmen kom ut, så kinoen hadde bare slike Harry Potter 3D-briller (kulerunde). Dette var bare helt på trynet, og ødela filmen for min del, siden 3D-briller skal dekke hele synsfeltet. Noe hp-brillene ikke gjorde -.-
Sitat av orbeck Vis innlegg
da er det jo bare for å tjene penger som jeg sier..
Vis hele sitatet...
Men slik har det da stort sett alltid vært i Hollywood.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av King Ink Vis innlegg
Men slik har det da stort sett alltid vært i Hollywood.
Vis hele sitatet...
Han er Canadisk, faktisk :P James Cameron, altså.
Sist endret av orbeck; 16. april 2012 kl. 00:26.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av orbeck Vis innlegg
Det er jeg fullt klar over, man kan jo lage filmer med slike effekter. Men filmskaperne er jo ikke født igår, og dem er helt sikkert klar over det samme som oss. Da er det jo helt unødvendig og "lage om" filmen til 3D når det ikke er 3d effekter, da er det jo bare for å tjene penger som jeg sier..
Vis hele sitatet...
I dette spesifikke tilfelle er vel heller 3D en unskyldning for å relansere Titanic på kino, mer enn at de vil vise frem 3D-effektene sine.
Skal man selge det samme produktet, må man justere det litt, noe de gjør med 3D.

Personlig hater jeg 3D og mener det er en skam at alle storfilmer kommer i det nå.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Når jeg skulle se Transformers i 3D, så var det er par dager til nye Harry Potter filmen kom ut, så kinoen hadde bare slike Harry Potter 3D-briller (kulerunde). Dette var bare helt på trynet, og ødela filmen for min del, siden 3D-briller skal dekke hele synsfeltet. Noe hp-brillene ikke gjorde -.-
Vis hele sitatet...
Syntes selv 3D er oppskrytt.. Jeg så Avatar i 3D, og la nesten ikke merke til effekten. Var bare et fåtall av sekunder hvor effekten kom nær
Sitat av orbeck Vis innlegg
Han er Canadisk, faktisk :P James Cameron, altså.
Vis hele sitatet...
Titanic er fremdeles amerikanskprodusert.
Tror skjermene på tv/kinoer i dag er for små. De dekker ikke synsfeltet og dermed får man ikke full effekt. Har vært på en IMAX i London for noen år siden. MYE bedre. Der er lerretet så stort at det dekker hele synsfeltet og ting kommer helt "ut" . det "kræsjer" ikke i kantene.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av King Ink Vis innlegg
Titanic er fremdeles amerikanskprodusert.
Vis hele sitatet...
Men Cameron er regissør og skaper så han gjør vel som han vil uansett?
Titanic er en meningsløs film å bruke 3D på. Det er dramaet som gjør filmen bra, ikke effektene. Den eneste grunnen til at de gjorde det var at de trengte et påskudd til å sette det opp på kino igjen i anledning 100-årsjubileumet for Titanics forlis. Alle nyhetsoppslagene og dokumentarene som kommer funker som gratis markedsføring.
Det er viktig å vite hva en 3D film er. For at en film skal være 3D, må man skyte hele filmen med 2 forskjellige kameraer fra to forskjellige vinkler samtidg (som da filmer på samme punket).
Dette gir bedre følelse av dybde i 3D filmer, ikke nødvendigvis at deler fra en eksploderende bil kommer flyvende ut av skjermen.

3D er ikke som Småspioner 3D lenger, 3D effekten med at ting kommer ut av skjermen er oppskrytt (ny teknologi har en tendens til å bli brukt til det ekstreme).

Hvordan de lager filmer som ikke er skutt i 3D, til 3D, aner jeg ikke, men det er logisk at de ikke oppnår den optimale effekten.
Så 3D er ikke oppskrytt, men relansering av gamle filmer for å tjene mer penger er bare dumt.
Sist endret av Dolan; 16. april 2012 kl. 01:13.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av orbeck Vis innlegg
Men Cameron er regissør og skaper så han gjør vel som han vil uansett?
Vis hele sitatet...
Joda, dersom han kan finansiere hele prosjektet, fra start til ende, av egen lomme så kan han gjøre hva han vil. Tviler på at det var tilfelle med Titanic, som i følge imdb kostet over $100 mill.
Sist endret av Takub; 16. april 2012 kl. 03:47.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dolan Vis innlegg
Det er viktig å vite hva en 3D film er. For at en film skal være 3D, må man skyte hele filmen med 2 forskjellige kameraer fra to forskjellige vinkler samtidg (som da filmer på samme punket).
Dette gir bedre følelse av dybde i 3D filmer, ikke nødvendigvis at deler fra en eksploderende bil kommer flyvende ut av skjermen.

3D er ikke som Småspioner 3D lenger, 3D effekten med at ting kommer ut av skjermen er oppskrytt (ny teknologi har en tendens til å bli brukt til det ekstreme).

Hvordan de lager filmer som ikke er skutt i 3D, til 3D, aner jeg ikke, men det er logisk at de ikke oppnår den optimale effekten.
Så 3D er ikke oppskrytt, men relansering av gamle filmer for å tjene mer penger er bare dumt.
Vis hele sitatet...
3D er oppskrytt om man ikke får "ta på" feelingen. Kan ikke si at 3D har så mye bedre kvalitet enn 2D. Når jeg skal se en 3D film vil jeg ha effekter, ikke en bitteliten kvalitetsforskjell.
Sitat av orbeck Vis innlegg
3D er oppskrytt om man ikke får "ta på" feelingen. Kan ikke si at 3D har så mye bedre kvalitet enn 2D. Når jeg skal se en 3D film vil jeg ha effekter, ikke en bitteliten kvalitetsforskjell.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg helt uenig i. "Ta på" følelsen/effekten er bare noe man forventer når man hører ordet 3D.

Det 3D egentlig gjør, er å bedre fremheve dybde i filmen. "Ta på" effekten er bare en overdrivelse/annen metode av bruken av 3D teknikken.
Filmer i dag har ikke et fokus på å gi et 3D-show (som en god del 3D familiefilmer tidligere hadde), men fokuset ligger på å gi en underbevisst bedre kvalitet og opplevelse av filmen.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av Dolan Vis innlegg
[...] men fokuset ligger på å gi en underbevisst bedre kvalitet og opplevelse av filmen.
Vis hele sitatet...
...og derfor blir det bare dumt når teknologien fortsatt er så dårlig at man må sitte å myse på skjermen.
3D fungerer bare i animerte filmer der man ikke blir tvunget til å holde blikket på samme plass for å kunne oppleve "effekten". Dette inkluderer også animasjon på høyt nivå innad filmer med ekte mennesker.

Det beste jeg har opplevd av 3D var på Madame Tussaud i London, under delen til Marvel. Alt føltes ekte, selv for å være animasjon, men atpåtil var det med ekstra effekter som vanndråper ved scener med vann, trykkluft ved raske bevegelser, ristende seter ved tunge fall og mye mer.

Jeg ønsker 2D tilbake på kino, for jeg er på vei til å gi opp denne ubegripelige trenden som ikke ser ut til å gi seg...
Sitat av orbeck Vis innlegg
Når du sier det, så var Avatar helt rå i 3D. Avatar hadde riktignok et budsjett på minst 237 milloner USD. Og filmskaperen er jo helt rå.
Vis hele sitatet...
Du vet vel at Avatar og Titanic begge er laget av James Cameron?

Gleder meg vilt til Nitro Circus 3D, håper virkelig den kommer til Norge!
Sitat av Buddapower Vis innlegg
...og derfor blir det bare dumt når teknologien fortsatt er så dårlig at man må sitte å myse på skjermen.
Vis hele sitatet...
Sant det, jeg syns 3D er helt ubrukelig på kino. Men jeg syns at folk var negative til 3D på feil grunnlag.
Jeg mener at de kun har laget denne filmen i 3D for å dra mer penger ut av den. Det er en kjent film og hendelse, som forøvrig er 100 år siden i år. Men føler at de lager alle filmer i 3D for tiden, det er liksom ikke like stort lenger :P Jeg velger heller å se en film i 2D ettersom jeg begynner å få vondt i hodet etter et par timer med 3D.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Du vet vel at Avatar og Titanic begge er laget av James Cameron?

Gleder meg vilt til Nitro Circus 3D, håper virkelig den kommer til Norge!
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at James Cameron er skaperen av Avatar, ja

Sitat av Dolan Vis innlegg
Sant det, jeg syns 3D er helt ubrukelig på kino. Men jeg syns at folk var negative til 3D på feil grunnlag.
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg sett på 3D annet enn på Kino. Men jeg har fått to forskjellige opplevelser av 3D. "Ta på" følelsen og "litt bedre kvalitet". Jeg liker "Ta på" følelsen best, det gir meg mye mer av filmen. Man lever seg inn i filmen noe jeg syns er veldig viktig. At kvaliteten er ørlite bedre har ikke så mye å si for min del.

Sitat av kaffetrakter17 Vis innlegg
Jeg mener at de kun har laget denne filmen i 3D for å dra mer penger ut av den. Det er en kjent film og hendelse, som forøvrig er 100 år siden i år. Men føler at de lager alle filmer i 3D for tiden, det er liksom ikke like stort lenger :P Jeg velger heller å se en film i 2D ettersom jeg begynner å få vondt i hodet etter et par timer med 3D.
Vis hele sitatet...
Ja, derfor mener jeg konklusjonen er at de omgjør filmen til 3D for å selge og tjene mer på filmen. Helt unødvendig som sagt tidligere å omgjøre slike filmer til 3D, filmskaperne tjener helt sikkert mer på det, men jeg taper på det.
Helt enig. Filmer som er laget for 2D, er det rett og slett ikke bra i 3D. Blir for dumt at de lager den i 3D bare fordi at vi skal se den enda en gang, bare bittelitt bedre kvalitet :P
Sist endret av kaffetrakter17; 17. april 2012 kl. 21:33.
Filmer som blir _konvertert_ til 3D, er bare dritt.
Filmer som blir _filmet_ i 3D, det er saker. Gleder meg som en unge til Hobbiten, fordi den filmes i 3d. Det brukes da to kameraer som representerer henholdsvis høyre- og venstre øye. Blir en helt annen 3d-opplevelse
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mussgaas Vis innlegg
Filmer som blir _konvertert_ til 3D, er bare dritt.
Filmer som blir _filmet_ i 3D, det er saker. Gleder meg som en unge til Hobbiten, fordi den filmes i 3d. Det brukes da to kameraer som representerer henholdsvis høyre- og venstre øye. Blir en helt annen 3d-opplevelse
Vis hele sitatet...
What you said.
problemet er vel at folk ser for seg 3 d som (ting som kommer ut) og ja dette er en del av det men .. legg merke til 3 dimensjoner langt unna - middels/mitt - og ut (ting som kommer ut) f.eks legg merke til dybden noe som er helt fantastisk i avatar. Har ikke sett Titanic i 3 d men har lit lyst, men hvis det er som dere sier så... men etter som den bare er convert'a litt så kan jeg se den hjemme på læret og 3Dconverter istedet da !