Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 8015
Hei!

Hadde en skremmende opplevelse i natt. Blir vekket av at det banker på døra halv fire i natt. Da ingen som jeg kjenner ville dukket opp på denne tiden uten og ringe først så åpner jeg ikke opp døra direkte.
Spør hvem det er og får et navn i retur og de sier de må snakke med meg, spør hvem de vil snakke med og de sier et navn som ikke er mitt. Mens det er en slags dialog så fortsetter de og banke på døra. Jeg blir irritert og sier at de må bare dra seg til h.... vekk fra døra og slutte med den bankinga at det ikke er noen som bor her med det navnet de spør etter.

De bare fortsetter og banke på og jeg sier gjennom døren at jeg ringer til politiet hvis de ikke fjerner seg. De sier først da at det er politiet som står utenfor. Noe jeg har vanskelig med og tro da det hørtes ut som et vrak jeg har snakka med.

Jeg sier til de at jeg skal sjekke om det står noen snute biler utenfor før jeg åpner. Mens jeg titter ut begynner de og slå inn døra. Jeg drar dama inn på gjesterommet og låser døra da jeg er overbevist at dette ikke er politi. Ringer 112 mens vi er innelåst de bekrefter at dette er politi, når jeg da kommer ut og viser ID ser de fort at de har slått inn døra på feil leilighet. Det jeg lurer på er om det i Norge blir gitt erstatning for noe sånn som dette? For tort og svie, da dette ikke var en særlig god opplevelse. De har sagt de skal betale for ny dør.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Ja, dette må du klage på. Jeg er sikker på at du kan klage på at du følte deg fornærmet. Ikke gi opp på denne saken.
Hva nøyaktig er det du vil ha erstattet? Døra får du nok erstattet.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hva nøyaktig er det du vil ha erstattet? Døra får du nok erstattet.
Vis hele sitatet...
Man kan få erstatning for selve hendelsen. Bare å si at du sliter litt med det i ettertid, at du er redd for at noen skal komme og rive ned døren etc.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hva nøyaktig er det du vil ha erstattet? Døra får du nok erstattet.
Vis hele sitatet...
Døra er jo en selvfølge jeg skal ha erstattet og det sa de også.
Ikke noe annet som ble ødelagt bortsett fra 1 arbeidsdag(er jo litt penger det også).

Tenkte på om det er en erstatning og få i en sånn sak for tort og svie?

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Man kan få erstatning for selve hendelsen. Bare å si at du sliter litt med det i ettertid, at du er redd for at noen skal komme og rive ned døren etc.
Vis hele sitatet...
Vet du hvor man starter en sånn sak? Advokat? Ta kontakt med politikammeret?
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Vet du hvor man starter en sånn sak? Advokat? Ta kontakt med politikammeret?
Vis hele sitatet...
Ja, det er nok en god ide å snakke med en advokat på forhånd.
Ta kontakt med advokat, som nevnt. Anmeld for innbrudd, krev erstatning for tort og svie. Man skal være trygg i sitt eget hjem, og politiet bør være de siste som plager deg på natta.
Du får 99% sikkert bare erstatning for det økonomiske tapet du har hatt.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Haha, knuste feil dør

Si at døra var i gullbelagt diamantstøv. Men ja, ganske ekkelt at de bare bryter seg inn på den måten.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Det kan vel også lønne seg å kontakte media, der du sipper over hvordan politiets rutiner er osvosv? Blir en sak ut av det da, og kan gjør at du får erstatning mot at du ikke hadde fått noe.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Nå skal det også sies at grunnen til at de bröt seg inn var nok mest sannsyneligvis at de skulle sikre seg at personen bak döra ikke ödela bevis, så vär nå grei å ikke gjör et stort nummer av dette, krev erstatning, men ikke gjör dagen til de politimenne lei å sur.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Nå skal det også sies at grunnen til at de bröt seg inn var nok mest sannsyneligvis at de skulle sikre seg at personen bak döra ikke ödela bevis, så vär nå grei å ikke gjör et stort nummer av dette, krev erstatning, men ikke gjör dagen til de politimenne lei å sur.
Vis hele sitatet...
De bør da være sikre på at det er riktig leilighet når de bryter seg inn..
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
De bør da være sikre på at det er riktig leilighet når de bryter seg inn..
Vis hele sitatet...
Ja, helt enig, dette var en ärlig feil fra dems side.
Men de ga jo ts en sjangse til og åpne dören, å da han ikke ville åpne så er det dems plikt å hindre at bevis ikke blir ödelagt, de gjorde jobben sin og har fått feil info fra de som har gjort etterforskningen på forhånd.

Selv har jeg ikke mye til overs for politimenn, men i dette tilfellet så prövde de bare å ta en kriminell og gjöre jobben sin.
Herregud politiet er da noen jævla klovner. Kontakt den sleipeste advokaten du veit om. Anmeld de som slo inn døra, om politikammeret ikke vil ta imot anmeldelse mot dem som privatpersoner, så skal du kreve å få en kontaktperson hos spesialenheten for politisaker. Si klart ifra når du er på kammeret at hvis dem ikke behandler deg med trelags silkehansker nå så skal trynet ditt på førstesida hos både Dagblad og VG. Kontakt ordføreren og få en uttalelse du kan sitere i intervjuet.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av Paa9 Vis innlegg
Herregud politiet er da noen jævla klovner. Kontakt den sleipeste advokaten du veit om. Anmeld de som slo inn døra, om politikammeret ikke vil ta imot anmeldelse mot dem som privatpersoner, så skal du kreve å få en kontaktperson hos spesialenheten for politisaker. Si klart ifra når du er på kammeret at hvis dem ikke behandler deg med trelags silkehansker nå så skal trynet ditt på førstesida hos både Dagblad og VG. Kontakt ordføreren og få en uttalelse du kan sitere i intervjuet.
Vis hele sitatet...
Dette er grunnen til at så si alle politimenn er drittsekker.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Ja, helt enig, dette var en ärlig feil fra dems side.
Men de ga jo ts en sjangse til og åpne dören, å da han ikke ville åpne så er det dems plikt å hindre at bevis ikke blir ödelagt, de gjorde jobben sin og har fått feil info fra de som har gjort etterforskningen på forhånd.

Selv har jeg ikke mye til overs for politimenn, men i dette tilfellet så prövde de bare å ta en kriminell og gjöre jobben sin.
Vis hele sitatet...
Åpner du døren for tilfeldige personer som står å banker på døren din midt på natten? De skulle ha identifisert seg og sagt de var politi med en gang TS spurte.
Du skal vel få erstatning for døren iallefall, og om du er sleip kan du kanskje få en erstatning ved å si at det har gått inn på deg psykisk, ved at du nå er kjemperedd for å åpne døra når det banker på eller lignende, hehe.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Åpner du døren for tilfeldige personer som står å banker på døren din midt på natten? De skulle ha identifisert seg og sagt de var politi med en gang TS spurte.
Vis hele sitatet...
Ja det har jeg gjort opptil flere ganger, men så har jeg bodd i finnmark/nordland hele livet og har ikke vert redd for at det skal komme folk og foreksempel rane meg midt på natta.
Edit: De identefisrte seg nok ikke med en gang fordi at da kunne personen de var ute etter ödelakt bevis.
Sist endret av Trollanon; 7. mai 2012 kl. 15:20.
Snakket med politiet i etterkant og det er som noen sier her at de utgav seg for og være andre enn politi p.g.a taktiske hensyn. Gidder ikke og lage en stor sak ut av dette med media osv. De prøvde og gjøre jobben sin og var relativt hyggelige når de fant ut at de hadde gjort en feil.

Har kontaktet advokat som jeg skal prate videre med om et par dager, han mente at det var en klar erstatningssak.
Satser på og få igjen litt på tapt arbeidsinntekt+++. Det er ikke for og være sleip da det er en påkjenning og få brutt opp døra av "narkomane som utgir seg for og være politi" som jeg trodde da det hele sto på.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Hei!
det hørtes ut som et vrak jeg har snakka med.
Vis hele sitatet...
Var de uniformert eller i sivil?

En kamerat av meg opplevde en gang tidlig på nittitallet at han
kom hjem etter en kveld på byen at det sto to karer midt i stua.
Det første han tenkte var at dette var junkier på innbruddstokt,
men det viste seg etter en del om og men at de var sivile spanere!

Lurer på om dette kan ha vært informanter som gradvis begynner
å jobbe som spanere - det må jo være perfekt å bruke "vrak"
dersom man f.eks. skal spane på andre "vrak".
Sist endret av PVestlandia; 7. mai 2012 kl. 15:47.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Var de uniformert eller i sivil?

En kamerat av meg opplevde en gang tidlig på nittitallet at han
kom hjem etter en kveld på byen at det sto to karer midt i stua.
Det første han tenkte var at dette var junkier på innbruddstokt,
men det viste seg etter en del om og men at de var sivile spanere!

Lurer på om dette kan ha vært informanter som gradvis begynner
å jobbe som spanere - det må jo være perfekt å bruke "vrak"
dersom man f.eks. skal spane på andre "vrak".
Vis hele sitatet...
De var i uniform, kun stemmene sine de gjorde om. Men jeg har ikke vindu til utgangsdøra så de kunne like gjerne hatt på seg "junki" klær. De hadde også parkert bilene sine et stykke unna.
Ølglad nordlænning
De har allerede sakt at de skal erstatte døra di, hvorfor lage mer oppstyr? Politiet er mennesker de og og gjør menneskelige feil på lik linje med alle andre.
Sitat av Sp3cies Vis innlegg
De har allerede sakt at de skal erstatte døra di, hvorfor lage mer oppstyr? Politiet er mennesker de og og gjør menneskelige feil på lik linje med alle andre.
Vis hele sitatet...
Ja politiet er mennesker de også. Som alle andre mennesker må man betale for sine feil. Men la meg legge til at jeg bare skal foreslå en erstatning ingen anmeldelser osv.
Sitat av Paa9 Vis innlegg
Herregud politiet er da noen jævla klovner. Kontakt den sleipeste advokaten du veit om. Anmeld de som slo inn døra, om politikammeret ikke vil ta imot anmeldelse mot dem som privatpersoner, så skal du kreve å få en kontaktperson hos spesialenheten for politisaker. Si klart ifra når du er på kammeret at hvis dem ikke behandler deg med trelags silkehansker nå så skal trynet ditt på førstesida hos både Dagblad og VG. Kontakt ordføreren og få en uttalelse du kan sitere i intervjuet.
Vis hele sitatet...
Stort troll?
Ville uansett ikke drevet å kalt andre for klovner sånn du holder på.
Politiet er bare folk som oss og kan drite seg ut de også, å gjøre en så stor sak ut av det kommer bare til å skape dårligere relasjoner mellom politiet og allmennheten for et par potensielle hundrelapper's skyld.
Såklart skal de erstatte døren til trådstarter men å henge ut politiet som århundrets syndebukk for det blir som å skyte fugl med kanon.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
om du har fått så stor psykisk belastning pga. dette, så kan du kanskje få erstattet noen timer til psykolog ved å vise til kvitteringer for besøkt time.

for jeg regner ikke med at en pengesum i lomma vil gjøre ting psykisk bedre for deg, ikke sant? for det hadde jo bare vært grådig.
Sitat av somnium Vis innlegg
om du har fått så stor psykisk belastning pga. dette, så kan du kanskje få erstattet noen timer til psykolog ved å vise til kvitteringer for besøkt time.

for jeg regner ikke med at en pengesum i lomma vil gjøre ting psykisk bedre for deg, ikke sant? for det hadde jo bare vært grådig.
Vis hele sitatet...
Les hva jeg har skrevet før du legger ord i min munn. Det går på tapt arbeidsfortjeneste + noe for tort og svie, da dette var ubehagelig.
IKT-Tekniker
Hahaha, for en historie
Har en lignede en, og kan fortelle hva utfallet ble

Jeg dro ut en tur, og ettersom turen skulle være så kort, ga jeg faen i å låse døra. Imens ble mr. X, altså en kompis av meg jaget av Politiet etter å ha gjort et eller annet faenskap. X er så smart at han løper inn i leiligheten min AKKURAT når jeg kom hjem og var på vei til å åpne døra. Mr X låste da meg ute, og da jeg sto der som en idiot og banket på døra mi, tenkte Politiet først at det var jeg som var mr X, og la meg i jern. Jeg skjønte seriøst ingenting da... Hva faen er dette for noe spør jeg, og blir dratt ned til bilen og kjørt i arresten.

Etter et par timer kommer de med en ransakelsesordre for leiligheten til mr X, som de altså trodde var meg. Jeg sier at det ikke er meg, og at jeg ikke bor der.

Politiet sparker inn døra til mr. X da jeg ikke hadde noen nøkkel, selvfølgelig. De finner bevis +++, og jeg blir i arresten over natta. Dagen etterpå var det vitneføring, da ble det kjapt klart at jeg ikke var mr X. Politiet sparker dermed opp døra MI og finner mr X sovende i senga mi.

Advokatmat:
- Feilaktig arrestasjon, sjekket ikke ID (som var inne i leiligheten vel å merke, men ....)
- Erstatning for dør
- Erstatning for tapt arbeidsdag (mens jeg var i arresten)
- Erstatning for eventuelle psykiske plager.

Resultat, utbetalt 0,-, men får ny dør montert samt tilbud om dekket psykolog....

Men jeg og mr X ler av dette den dag idag
"Politiet er mennesker de også, de kan gjøre feil"
Ja men de er faen meg nådeløse med en gang de finner feil og mangler hos Ola Nordmann...
Når de har et så stort ansvar som følger med i jobben bør de faen meg gjøre jobben skikkelig også.
Kan ikke ha mennesker lønna av staten som flyr rundt 4 om natta og sparker inn dørene til folk helt tilfeldig...
Better call Saul!
Poenget er at i Norge FÅR man ikke erstatning for slike ting utenom faktiske utgifter. Og takk gud for det. Hvem vil vel ha et amerikansk regime på dette området? Hvor gamle kjerringer får erstatning av produsenten etter å ha tørket hunden sin i mikrobølgeovnen...
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Poenget er at i Norge FÅR man ikke erstatning for slike ting utenom faktiske utgifter. Og takk gud for det. Hvem vil vel ha et amerikansk regime på dette området? Hvor gamle kjerringer får erstatning av produsenten etter å ha tørket hunden sin i mikrobølgeovnen...
Vis hele sitatet...
Hehe ikkesant. Har hørt at noen amerikanere saksøkte Nutella for at det ikke sto på pakken at det var usunt..
Sitat av Walter White Vis innlegg
Better call Saul!
Vis hele sitatet...
Elsker at det var du som kom med den kommentaren der. Fantastisk
Sitat av Walter White Vis innlegg
Better call Saul!
Vis hele sitatet...
Jeg var SÅ nær med å skrive akkurat det!
Hei har et vilt kamera som jeg tilfeldig satte borte i en krok på hytta mi. for
og eventuelt fange opp noe mistenklig.

Satte den på 10 sekunder da det er over 40 irled som lyser litt opp i mørket
og den fanget opp denne snutten. døra er dirka opp låst igjen og dette er ikke innbruds tyver.

http://youtu.be/JNzR1DEZ9dw

Hva er dette politi ?
Noen som har sett video snutten og har en komentar til dette ?
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Poenget er at i Norge FÅR man ikke erstatning for slike ting utenom faktiske utgifter. Og takk gud for det. Hvem vil vel ha et amerikansk regime på dette området? Hvor gamle kjerringer får erstatning av produsenten etter å ha tørket hunden sin i mikrobølgeovnen...
Vis hele sitatet...
Det Halalgeir sa.

Jeg er fornærmet i en voldssak selv etter at jeg ble slått ned på jobb, og aktor nevnte for meg at eneste mulighet for å få noen oppreisning (på folkemunne "for tort og svie") er dersom hendelsen hadde gitt meg dokumenterbart nedsatt livskvalitet. (redd for å gå på jobb, angst, depresjon o.l).
The Nerdrager
Følte ikke at Youtu.be linken din er legit altså.
Den er helt fin den. Bare en shortlink google har begynt med kilde
Sikkert et forsøk på å finne planten din

http://www.youtube.com/watch?v=2jBZv...feature=relmfu
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Ja politiet er mennesker de også. Som alle andre mennesker må man betale for sine feil. Men la meg legge til at jeg bare skal foreslå en erstatning ingen anmeldelser osv.
Vis hele sitatet...
Ja, politiet er mennesker de også. Som alle andre mennesker er de underlagt de norske lovene. Ser ingen grunn til at man kan bryte seg inn i øst og vest bare fordi man har en fancy uniform.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Ja, politiet er mennesker de også. Som alle andre mennesker er de underlagt de norske lovene. Ser ingen grunn til at man kan bryte seg inn i øst og vest bare fordi man har en fancy uniform.
Vis hele sitatet...
Det er vel litt mer en uniformen som gir politiet hjemmel for husransakelser (i visse tilfeller). Mulig du ikke ser det, men det er heller ikke du som har utformet det lovverket.
Sitat av imogas Vis innlegg
Sikkert et forsøk på å finne planten din

http://www.youtube.com/watch?v=2jBZv...feature=relmfu
Vis hele sitatet...

Den sto der bare for moro skyld og det var 1 år føre dette her skjedde.
liker ikke at en enhets gruppe snoker rundt slik politi brånekter for at de har vært der her er det noe som skurrer.
Sist endret av Abandoned Norway; 11. mai 2012 kl. 11:00.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Hadde det hvert i USA hadde du hvert multimillionær!
Trådstarter
Enden på visa her ble at jeg snakket med en leder i politiet i dag som la seg helt flat og kom med en troverdig unnskyldning. Håndverker er bestilt, politiet tar regningen. Har snakket med 3-4 advokater som alle kom med forselige svar. Kunne sikkert dratt saken ganske langt med media osv. Men lar saken ligge når jeg i dag fikk en ordentlig unnskyldning.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Nå skal det også sies at grunnen til at de bröt seg inn var nok mest sannsyneligvis at de skulle sikre seg at personen bak döra ikke ödela bevis, så vär nå grei å ikke gjör et stort nummer av dette, krev erstatning, men ikke gjör dagen til de politimenne lei å sur.
Vis hele sitatet...

hvorfor ikke gjøre det surt for dem... de gjør jo stadig vekk livet surt for andre. uten å ha gjort hjemmeleksa si,. poletiet ( i alle fall her i sarpsborg) tuter fram og gjør vel egentlig det som passer seg, og om dem ikke liker deg av en eller annen grumm så er det kjipt for den det gjelder..
Trådstarter
Sitat av nergaard666 Vis innlegg
hvorfor ikke gjøre det surt for dem... de gjør jo stadig vekk livet surt for andre. uten å ha gjort hjemmeleksa si,. poletiet ( i alle fall her i sarpsborg) tuter fram og gjør vel egentlig det som passer seg, og om dem ikke liker deg av en eller annen grumm så er det kjipt for den det gjelder..
Vis hele sitatet...
Hadde det vært for 10 år siden når jeg var små kriminell hadde jeg sikkert kjørt sak. Nå setter jeg egentlig pris på politiet, og tror at de prøver så godt de kan.
PS dette skjedde i Sarpsborg.
Sitat av Datapakx25 Vis innlegg
Noen som har sett video snutten og har en komentar til dette ?
Vis hele sitatet...
snutejævler

Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Hadde det vært for 10 år siden når jeg var små kriminell hadde jeg sikkert kjørt sak. Nå setter jeg egentlig pris på politiet, og tror at de prøver så godt de kan.
PS dette skjedde i Sarpsborg.
Vis hele sitatet...
setter egentlig ganske stor pris på at man har politi her i landet jeg også..
men uavhengi om man er småkrimminell eller vaneforbryter eller lovlydig så har politiet ( en del av dem i allefall) en stor trang til å misbruke sin makt .

de gangene jeg har trengt hjelp av dem( av ymse grunner ) har jeg egentlig ikke fått den. men feid til side. . mest grunnet av at man bor på feil sted og blir da stemplet . ,
Sitat av Djiises Vis innlegg
Ja, helt enig, dette var en ärlig feil fra dems side.
Men de ga jo ts en sjangse til og åpne dören, å da han ikke ville åpne så er det dems plikt å hindre at bevis ikke blir ödelagt, de gjorde jobben sin og har fått feil info fra de som har gjort etterforskningen på forhånd.

Selv har jeg ikke mye til overs for politimenn, men i dette tilfellet så prövde de bare å ta en kriminell og gjöre jobben sin.
Vis hele sitatet...
Vel jeg synes TS gjorde helt rett som ikke slapp dem inn.
De begynner å hamre på døren midt i natten uten å legitimere seg og etter å ha skremt vannet av ts og dama hans så sier de det er politi - høres jo ikke særlig troverdig ut.

Greit nok at de bare gjorde jobben sin men de gjorde jo en særs slett jobb.
Så ja jeg synes ts helt fint kan få en avis til å kjøre en sak på dette.

Gjør du en feil og politiet ser det så gjett at det vil få konsekvenser for deg.
Det bør likt for snuten også.

Det handler faktisk også om timingen til snuten.
Når det høres ut som noen er i ferd med å sparke inn døren din midt i natten så tror du selvsagt ikke det er onkel.

På slike oppdrag bør politi være særs sikre på elementære ting som korrekt adresse og navn på gjerningsmann/mistenkte.

Dette var rett og slett dårlig håndverk.
Ville anbefalt deg å fått på papiret at du sliter med angst og søvn problemer pga denne hendelsen. At du ikke "tørr" å legge deg til å sove for du er "redd" for at dette skjer igjen.

Dette vil styrke saken din, jeg er 85% sikker!

(brukt lignendes eksempler selv å har fynket ENORMT bra i mine tilfeller)
Hvis du har betalt bøter noen gang for å kjøre noen få km for fort eller en lusen parkeringsbot så kan du se på det som en måte å få tilbake de billige bøtene på.