Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1974
Noen her som driver med eller har drevet med boksing?

Vurderer å begynne neste år, lurer litt på hva en bør forvente.
Det er ganske mye trening og bevegelse, ikke akkurat det samme som tradisjonelle asiatiske kampsporter.

Du burde forvente mye trening, styrke og utholdenhet.
Mye plukking på hvordan du står, hvis du ikke har så høy konsentrasjon kommer du sannsynligvis til å glemme småting som å holde albuene rett, holde hendene i riktig høyde, ha riktig fot foran når man går rundt hverandre osv.

Men det beste er bare å begynne for å prøve, mye kommer ann på treneren og om du er alene eller om du kjenner de du går med.
Anbefaler det, mye teknikktrening, styrke, utholdenhet osvosv, men de tar sikkert hensyn om du ikke har trent noe spesielt før. Det er bare å møte opp
Vil anbefale deg å begynne med boksing. Kjempenyttig trening, artig og utfordrende! Det som er viktig er at du balanserer trening mellom aerobisk og anaerobisk utholdenhet, eksplosiv og utholdende styrke osv. Dette er en sport som stiller krav til mye. Vær ekstra oppmerksom når dere lærer om forsvar og guard, dette er det viktigste for en nybegynner.
Som nybegynner kan du forvente og få mye bank på trening.
Driver selv med kickboxing og som nybegynner fikk jeg raskt vite hvor skapet sto. Er jo ikke lov og gå kamper i norge men skal ikke si at de ikke blir arrangert for det.
Men som tidligere nevn lær deg guarden godt. Når slagene hagler er det godt og kunne krøke seg sammen
Nytt for meg at det ikke var lov å arrangere kamper i kickboxing i Norge?
Vil anbefale deg å skaffe deg en boksesekk først, får de billig hos G-max. Da kan du trene litt i forkant også, har gjort det selv, kunne ikke slå med venstre for fem øre før, tok 4-5uker så satt slaget.
Men det er hard trening, er vel en del utholdenhets trening, Kardio også(?)
Driver selv med kickboxing, er akkurat det samme bare at du sparker i tillegg. Er ekstrem tung trening. Mye styrke og strenge trenere Artig sport dog
Driver med kickboxing, og det er vel relativt det samme. Mye styrke i treningen og du lærer mye om fokusering, øyekontakt og bevegelse.

Kjempemorsom sport, anbefales!
*insert tittel her*
Du må forvente å få vondt i trynet xD
Jeg har aldri bokset med boksehansker, men har vært med på arrangerte slåsskamper med slag, spark og egentlig ingen regler i det hele tatt. Jeg kan meddele at det kan være ganske gøy, men noen ganger slår man seg, eller får et kne i trynet ellernoe, og det er ikke særlig behagelig. Med boksing er det sansynligvis ikke like ille, siden man har større hansker og andre regler, men du må nok tåle å få litt juling der også.
Hvis du vurderer å begynne på boksing, så burde du nok prøve det ut i det minste, også se om du liker det. Jeg tror at alle egentlig har godt av å slåss litt, enten i ringen eller utenfor ringen - man lærer mye av det uansett.
Sitat av kodi4k Vis innlegg
Du må forvente å få vondt i trynet xD
Vis hele sitatet...
Noe av pointet er jo å lære og IKKE bli slått i trynet.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Kan vel ikke kalle det boksing her i Norge. Man blir jo omtrent iført rustning og puter rundt knyttnevene.
Du bør forvente:

- ..Å bli overrasket over hvor tungt det faktisk er, enda en typisk tungvektskamp på TV ser ut til å foregå i et bedagelig tempo. Tempoendringene gjør at det er både anerobt og anaerobt, også kjent som intervalltrening - den absolutt mest effektive kondisjonstreningen. Jeg har ihvertfall ikke vært borti mer effektiv kondisjonstrening enn boksing.

- At de første 4-10 ukene dreier seg mye om terping på teknikk du føler er unødvendig flisespikkeri, men etterhvert innser er uvurderlig.

- At du får litt juling i starten. Særlig om du er stor eller virker litt eplekjekk går de første sparringsøktene ut på å sette deg litt på plass. Vær ydmyk og si fra om du føler du får for mye juling, mange bokseklubber opplever et stort frafall nettopp fordi nybegynnere gruer seg til å sparre. Med en gang du har sparret litt blir du plutselig bedre kjent med resten av klubben, skikkelig male-bonding.

Det jeg prøver å si er at de første ukene neppe vil oppleves særlig spennende. Veldig mange slutter før de egentlig har opplevd hvordan det er å drive med sporten. Men når du er ferdig med det står du igjen med en gøy og effektiv treningsform.

EDIT:
Sitat av orbeck Vis innlegg
Kan vel ikke kalle det boksing her i Norge. Man blir jo omtrent iført rustning og puter rundt knyttnevene.
Vis hele sitatet...
Sitat av samekniv Vis innlegg
Jeg har aldri bokset med boksehansker, men har vært med på arrangerte slåsskamper med slag, spark og egentlig ingen regler i det hele tatt. Jeg kan meddele at det kan være ganske gøy, men noen ganger slår man seg, eller får et kne i trynet ellernoe, og det er ikke særlig behagelig. Med boksing er det sansynligvis ikke like ille, siden man har større hansker og andre regler, men du må nok tåle å få litt juling der også.
Hvis du vurderer å begynne på boksing, så burde du nok prøve det ut i det minste, også se om du liker det. Jeg tror at alle egentlig har godt av å slåss litt, enten i ringen eller utenfor ringen - man lærer mye av det uansett.
Vis hele sitatet...
...Flaut for meg at jeg sa man fikk juling, glemte helt hvor mange hardbarka streetfighters det finnes i cyberspace
Sist endret av Tøffetom; 26. november 2011 kl. 16:50.
Sitat av orbeck Vis innlegg
Kan vel ikke kalle det boksing her i Norge. Man blir jo omtrent iført rustning og puter rundt knyttnevene.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette som gjør det til en sport og ikke til oldtidens barbariske syn på underholdning.

Å bokse handler ikke om å slå ihjel motstanderen akkurat. Og ps, tenker du på proffboksing? Det er ulovlig, og har vært det siden 80 tallet. Det var nylig snakk om å oppheve forbudet.
Takker for mange gode svar!!

Målet med å begynne vil være å bli litt tøffere og å kunne være mer fokusert. Bli litt mer disiplinert. Har alltid vært fascinert litt av sporten, som noen her skriver, det ser ut som det er enkelt på tv men kan tenke meg det er bittesmå marginer som skiller de beste.

Har aldri slåss noe mye før, så det vil bli en ny opplevelse, det er sikkert ^^ Men har alltid jobbet hardt for det jeg vil.

Det å lære å tåle smerte vil også være litt av målet.
Kickboksing er bra, vanlig boksing også - ellers vil jeg anbefale deg dette her, eller liknende blandete kampsporter.

Jeg gikk selv på noe liknende som det over noen år, og det var massivt tungt til tider!! Heavy trening! Slår tom svømming eller langrenn.
Og det er først og fremst rettet mot selvforsvar, meditasjon, og egenutvikling.

Ellers vil jeg tro vanlig boksing fungerer likeså vel som selvforsvar + like bra om ikke bedre trening enn asiatiske/asiatiskinspirerte kampsporter, og selv om vestlig boksing har en annen fokus på konsentrasjon er det ikke så langt fra den asiatiske(-inspirerte) meditasjonen..
Du vil garantert like det tror jeg. Lykke til!
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
...Flaut for meg at jeg sa man fikk juling, glemte helt hvor mange hardbarka streetfighters det finnes i cyberspace
Vis hele sitatet...
Ja, overraskende det der... omtrent hver andre person man møter er en hardcore alpha Tyler Durden Nei, jeg er nok ikke av de mest hardbarka, men litt juling har jeg da fått... det er værre med hva jeg har gitt.

Jeg skal ikke nekte for at noe av det du sa var riktig, eller for at noe av det jeg sa hørtes mye mer hardcore ut på nett enn det egentlig er
*insert tittel her*
Sitat av olaPola Vis innlegg
Noe av pointet er jo å lære og IKKE bli slått i trynet.
Vis hele sitatet...
Men du BLIR fakta truffet....
Sitat av kodi4k Vis innlegg
Men du BLIR fakta truffet....
Vis hele sitatet...
Man holder jo guarden oppe og blir gjerne ikke truffet rett i trynet.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Takker for mange gode svar!!

Målet med å begynne vil være å bli litt tøffere og å kunne være mer fokusert. Bli litt mer disiplinert. Har alltid vært fascinert litt av sporten, som noen her skriver, det ser ut som det er enkelt på tv men kan tenke meg det er bittesmå marginer som skiller de beste.

Har aldri slåss noe mye før, så det vil bli en ny opplevelse, det er sikkert ^^ Men har alltid jobbet hardt for det jeg vil.

Det å lære å tåle smerte vil også være litt av målet.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde akkurat samme utgangspunkt som deg :P Jeg hadde ALDRI vært noe spesielt "tøff", men boksingen har forandret mentaliteten min for livet TOTALT. Det er ikke på grunn av at det er hardt eller noe, men fordi man må være så fokusert før kamper osv. Det anbefales virkelig )
Hvorfor er det ikke lov med boksing i Norge? Da tenker jeg ikke offentlige, men private arrangementer
*insert tittel her*
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hvorfor er det ikke lov med boksing i Norge? Da tenker jeg ikke offentlige, men private arrangementer
Vis hele sitatet...
Har du kraft nokk, har teknikk nokk og treffer riktig, havner du på sykehuset.

Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Man holder jo guarden oppe og blir gjerne ikke truffet rett i trynet.
Vis hele sitatet...
Med nye folk, som akurat har begynt? Sin første sparring? Jo. ALLE får seg en på trynet.