Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1908
Finnes det noen bra Mac OS emulator der ute på nettet?
Helst Mac OS X
Sist jeg prøvde en Mac OS emulator var for ca. 6 år da det var noe greier til Mac på en Tekno-CD. RIP . Pentium 120 maskinen kjørte emulatoren ganske smertefritt. Tror det var Mac OS 6 eller 7.
Et raskt søk på google gav bl.a. denne siden http://www.emulators.com/softmac.htm . Den emulerer maskiner opp til Quadra og kan derfor kjøre Mac OS tilogmed versjon 8.1, altså ikke Mac OS for Power Pc-prosessorer (OS X og OS 9). Denne siden http://www.emaculation.com/ppc.shtml forklarer hvorfor emulering av Power PC på x86-maskiner ikke funker så altfor bra.
Sist endret av gaucho; 29. juli 2002 kl. 17:28.
Better than thou.
Vel, man kan emulere Windows 2000 smertefritt i OSX, og det burde bety at det skal bli pretty fucking vanskelig å gå andre veien. Hadde du ikke en helt lik tråd for en ukes tid siden?
Det var en emulator for lenge siden som het Executor ellerno lignende, den emulerte 68040 om jeg ikke husker het feil (kan ha vært 68030). Jeg prøvde den aldri (fordi jeg hadde Mac og ikke PC på den tiden), men jeg har hørt at den funket men var utrolig treg.

Uansett... Og emulere en RISC prosessor med en x86 er vanskelig og gjøre raskt, men om det finnes noen emulator som gjør det, så tror jeg du skal klare og emulere 4-5 år gammel software med fart nokk til at det funker ok...

Scha
Samtlige Mac-emulatorer som finnes foreløpig emulerer bare Motorola 680x0-serien cpu'er (og ikke PowerPC) og kjører derfor ikke stort nyere versjoner av OS'et enn 8.0 såvidt jeg vet...

Hvis noen vil lete er www.zophar.net og www.emuunlim.net gode startplasser...
Philosphicus
Digital Hybrid's Avatar
Trådstarter
Carlo: det var ikke jeg... og det var ikke en slik tråd heller, den var litt annerledes
fuzzy: hehe.. Jeg husker jeg hacket OS 8.5 til å kjøre på den gamle performa maskina (tror det var en 750 med 68040 cpu) til pappan min.. Det funka som bare det. Det ligger en sjekk i installasjonsprogrammet man må override. Man trenger absolutt ikke en PPC prossesor for å kjøre 8.5.

Scha
▼ ... over et år senere ... ▼
tror jeg prøvde noe som het vMac eller noe. Det fungerte fint da jeg kjørte MacOS 6 tror jeg det var.

Jeg husker ikke noen web adresse til men prøv å goggle litt etter den..