Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 10355
Opprinnelig postet av Robin
Anbefaler Opera jeg.
Prøvde Mozilla en gang, og så vidt jeg så, hadde den ikke mouse gestures. (Eller var det firefox?)
Mouse gestures klarer jeg meg ikke uten, men jeg er enig med Meite i at Opera kunne klart seg uten "Chat-Funksjonen" og en del andre unødvendige program.

"G" knappen er kjekt hvis du ikke vil ha bilder på siden, og du kan sperre spam.

opera <3
Vis hele sitatet...
Du kan legge til extention for å få mouse gestures. Brukte Opera i et halvt år, men skiftet for noen uker siden. Firefox er faktiskt bedre.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Bruker selv begge deler. FireFox mye pga. Adblock. Men det jeg savner i den nettleseren er den fine oversikten over bokmerker man har i Opera. I tillegg savner jeg også epostleseren, kontaktbok og mulighet til å forstørre/forminske sider...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva skjedde med tutorialen?
▼ ... over en uke senere ... ▼
til dere som ikke bruker safari pga. ad blocking så kan jeg opplyse om pithhelmet .... blokker alt som den skal intet mer eller mindre. eneste drawbacken er at hvis man ikke registrerer den så kommer det en mel. for hver 1000 url som blir blokket. Kan betale 10$ tror jeg det er så slipper man det. (finner ikke serial til det)
Sist endret av Psyc0re; 25. november 2004 kl. 04:28.
Jeg bruker FF til å sørfe, men Opera til å laste ned filer med. Grunnen til det er at altfor mange ganger har FF klart å skape korupte filer eller stoppe på 100% uten å fullføre prossesen.

Er det noe som Mozilla kan lage så er det e-mail lesere. Thunderbird er et av de beste programmene jeg har prøvd.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Trådstarter Donor
Hawk. Jeg vet. Downloadmanageren til FF er ikke helt stabil. Men man kan jo alltids laste ned en ekstern en.
Selv brukte jeg opera en stund, men så fikk en kammerat "lurt" meg til å prøve FireFox og nå er jeg hekta.
Alt det jeg likte med opera fant jeg extensions til.
En ting jeg irriterer meg litt over er at Firefox ikke (så vidt jeg vet) har muligheten til å fortsette fra der var da man lukket nettleseren. men ikke noe stort tap, bare la være å lukke den.

en extension jeg er utrolig fornøyd med er Sage - RSS feed leseren.
og den lille mediaplayer kontroll extensionen.
Noen som vet av en extension som lagrer sidene slik at de kommer opp neste gang man starter firefox?
Har blitt så vant med Opera. Har prøvd FireFox og synes den er helt ok. Bare en vanesak.
hoppa nylig over til FF på windows pcen min, har kjørt det en stund på linux maskina . kan ikke si det er stort jeg savner fra tidligere prøvde browsere. eneste er at jeg plages med å få alt til å åpne i tabs i stedet for i nytt ivndu..
Da bruker du tabbrowser extension
▼ ... flere år senere ... ▼
Noen som kan si litt enkelt hva forskjellen på opera, explorer og firefox er?
Sitat av kjuagutt Vis innlegg
Noen som kan si litt enkelt hva forskjellen på opera, explorer og firefox er?
Vis hele sitatet...
IE7: Svært god nettleser. Finnes noen extensions. IEPro er også en svært god extension (denne har blant annet adblock og mouse gestures).

Firefox: Svært god nettleser med tusenvis av extensions

Opera: Også en svært god nettleser med mange av Firefox' extensions innebygd (f.eks. adblock). Har også integrert mail.


Hvilken som er best er kun en smakssak.
Sist endret av tamadrummer; 8. desember 2008 kl. 15:46.
Sitat av vqb Vis innlegg
En ting jeg irriterer meg litt over er at Firefox ikke (så vidt jeg vet) har muligheten til å fortsette fra der var da man lukket nettleseren. men ikke noe stort tap, bare la være å lukke den.
Vis hele sitatet...
Instillinger -> Hovedside -> Når firefox starter [vis vinduer og faner som ble brukt sist]
Faen meg genialt. Eneste irriterende med dette er at jeg somregel ender opp med mange uleste tabs og det bare baller seg på helt til jeg driter meg ut og sitter med 2 firefoxvinduer oppe og lukker den med tabs først!
Selv foretrekker jeg Opera, er en plug and play person, og dette mener jeg opera er enestående til å tilby.

Hvorenn jeg går med Firefox og må laste ned programtillegg åpner jeg opera og det funker uten noen knoting.
Eneste jeg bruker firefox til er pga. det mange flere addons som finnes, og er div. ting jeg bruker scripts til som trenger firefox for å fungere.
Bortsett fra dette er fan av Opera.

Om jeg skal trekke frem 1ting opera er enestående på (min mening)
Er det Back/forward knappene. Istedenfor å trykke tilbake i firefox, må vente på at siden laster og er på toppen, ender du akkurat der på siden du leste i opera uten at den oppdaterer seg.
Finnes hurtigvalg menyen i Firefox? Dersom det er en måte å få tak i det, så bytter jeg fra Opera til FF på sekundet. Klarer meg ikke uten.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/5721

Er det dette du mener?

Er ikke kjent med Opera.
Sist endret av Ozma; 8. desember 2008 kl. 20:57.
Sitat av kjuagutt Vis innlegg
Noen som kan si litt enkelt hva forskjellen på opera, explorer og firefox er?
Vis hele sitatet...
Internet Explorer er Microsofts nettleser, som følger med Windows XP (Internet Explorer 6) og Vista (Internet Explorer 7). Finnes kun til Windows, Mac-versjonen sluttet de å videreutvikle etter suksessen med Apple's eget alternativ, Safari. Internet Explorer er kjent for å ikke støtte de samme webstandardene som sine motparter, som gjør produktet til en pine for webdesignere, og var inntil versjon 7 veldig sårbar for angrep av typen spyware/malware/adware. Versjon 7 implementerte også nye funksjoner som tidligere var sett i bl.a. Opera og Firefox (som f.eks. faner).

Opera er et alternativ til Microsofts nettleser, og er, i likhet med Internet Explorer, et kommersielt produkt. Før kostet det penger, men de har nå gått over til å være det man kaller freeware, altså at programmet er gratis, men ikke åpent. Finnes til Mac OS X, Linux og Windows.

Mozilla Firefox, tidligere Firebird (skiftet navn pga noe merkevarekonflikt med noen andre som brukte samme navnet), er en åpen nettleser, som vil si at den ikke bare er gratis, men at du står fritt til å videreutvikle den etter dine behov såfremst du følger lisensen det er lisensiert under. Siden den er så åpen kan du finne massevis av plugins og themes til den. Vil faktisk tørre å påstå at du finner en plugin for det meste du måtte være på utkikk etter. Finnes til Mac OS X, Linux og Windows.

(Lynsj meg om jeg har skrevet noe galt )
Sist endret av charz0r; 8. desember 2008 kl. 21:01.
Sitat av The Freak Vis innlegg
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/5721

Er det dette du mener?

Er ikke kjent med Opera.
Vis hele sitatet...
Stemmer! Skal teste det
Google Chrome.
Raskere en firefox
Tryggere en firefox
Lekrere design
Bruker mindre resurser, og deler tabs i egne oppgaver.

eneste downside er at den ikke har Java. Men ellers, gikk fra firefox til chrome, aldri tilbake
Sitat av Senilo Vis innlegg
Google Chrome.
Raskere en firefox
Tryggere en firefox
Lekrere design
Bruker mindre resurser, og deler tabs i egne oppgaver.

eneste downside er at den ikke har Java. Men ellers, gikk fra firefox til chrome, aldri tilbake
Vis hele sitatet...
Problemet er at den kun støttes på Mac og Windows. Dessuten har den ikke engang halvparten av egenskapene man får gjennom addons til Mozilla Firefox. Raskere enn Firefox? Kanskje. Slike testresultater har en tendens til å ha forskjellige verdier i hver test. Tryggere? Hvordan da? Lekrere design? Kan diskuteres, jeg er av den oppfatning at skjønnhet er en subjektiv sak, altså at «beauty lies in the eye of the beholder», og i mine øyne er Firefox (med custom theme så klart) evig mye penere enn den gusjeblå Chrome-fargen. At den bruker mindre ressurser skal jeg dog si meg enig i.
Sist endret av charz0r; 8. desember 2008 kl. 22:13.
Sitat av charz0r Vis innlegg
Problemet er at den kun støttes på Mac og Windows. Dessuten har den ikke engang halvparten av egenskapene man får gjennom addons til Mozilla Firefox. Raskere enn Firefox? Kanskje. Slike testresultater har en tendens til å ha forskjellige verdier i hver test. Tryggere? Hvordan da? Lekrere design? Kan diskuteres, jeg er av den oppfatning at skjønnhet er en subjektiv sak, altså at «beauty lies in the eye of the beholder», og i mine øyne er Firefox (med custom theme så klart) evig mye penere enn den gusjeblå Chrome-fargen. At den bruker mindre ressurser skal jeg dog si meg enig i.
Vis hele sitatet...
Tester sier at den er raskere , ja. Men er enig at tester ikke er heelt til å stole på. Men sånn helt praktisk så syns jeg chrome er raskere, har brukt firefox i årevis , og merket fort forskjell. Designet er jo smak og behag, men chrome er mer brukervenlig, synes nå jeg .
Chrome er hundre millioner ganger raskere enn Firefox.
Chrome er sinnsykt mye deiligere å bruke.
Chrome er superdigg.

Men, mangler to veldig viktige ting for meg:
* Bookmarks synchronizing med Foxmarks.
* Full page zoom, der jeg slipper å bruke tastaturet. (Ikke bare teksten)

Dette er fordi jeg sitter jævlig langt unna skjermen, som har temmelig høy oppløsning.
▼ ... over et år senere ... ▼
Opera blokkerer faktisk mye mer pop-ups enn Mozilla Firefox. Hvis vi tar for oss www.wtso.net(watchthesimpsonsonline), så får jeg et tonn med popups fra alt mulig piss du kan tenke deg, gjør jeg det samme med Opera, blir antallet pop-ups dratt helt ned til 0-1.

Jeg skjønner godt at mange liker det, men bare det med pop-ups er nok til at jeg begraver Firefox og gjemmer det i et kott.

For ikke å glemme at Mozilla er kåret til den mest usikre populære webbrowseren.

Fortsett å bruk mozilla de som gjør det, for all del, men det var min mening.
"Mest usikre populære webbrowseren"? Kilder takk!
Jeg fikk forresten ingen popups på den siden der.
Han sikter nok til en artikkel som ble publisert for ikke så alt for lenge side på en av nettavisene som konkluderte med at FF var minst sikker pga. flest sikkerhetshull funnet i løpet av 2009. Den tok ikke hensyn til hvor kritiske disse hullene var eller hvor lang tid det tok å tette dem, selv om tidsaspektet ble nevnt i artikkelen.

Ellers kan jeg rapporterer om null popups på den siden her også.
Sist endret av Mith; 28. april 2010 kl. 12:17.
Lurte på en kjapp ting: Har Chrome hovedpassord slik som Firefox har?

Det er helt nødvendig for meg og klarer ikke leve uten (ja, jeg er veldig paranoid).
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Alky: Nei, dessverre.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Chrome er hundre millioner ganger raskere enn Firefox.
Chrome er sinnsykt mye deiligere å bruke.
Chrome er superdigg.

Men, mangler to veldig viktige ting for meg:
* Bookmarks synchronizing med Foxmarks.
* Full page zoom, der jeg slipper å bruke tastaturet. (Ikke bare teksten)

Dette er fordi jeg sitter jævlig langt unna skjermen, som har temmelig høy oppløsning.
Vis hele sitatet...
Chrome mangler også muligheten til å slå av diskcache (viktig for meg), samt, merkelig nok, muligheten til å høyreklikke på et bilde og sette det som skrivebordsbakgrunn...