Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  78 10372
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Siden denne fabelktige browseren har alt for få brukere, bestemte jeg meg for å lage en en enkel norsk tutorial for å overbevise folk om at Mozilla Firefox er et supert alternativ til internettleser. Med Firefox slipper man popups, spyware, ads og annen dritt som ødelegger surfeopplevelsen. Små skrivefeil må bare beklages.
Gå til tutorial
Bra tutorial dette, men jeg går ikke fra opera av den grunn
Mozilla FF = For lite muligheter uten plugins og bruker mere resursjer enn Opera, ergo, Mozilla FF is bad, mmkay ?!
Firefox laster sider raskere enn Opera
Jeg testa firefox på en Intel 700Mhz 128mb RAM og den var raskere enn opera på en 2Ghz 512mb RAM maskin

Extensions er jo helt genialt, du kan selv skreddersy en browser som apsser dine behov, uten at noen kaster masse dritt funksjoner i trynet på deg...

Jeg brukte opera en stund men gikk over til mozialla 1.6 og siden til Mozilla Firebird og har holdt meg der siden... aldri angra et sekund....

edit: det var uten slike forandringer, men nå går det enda raskere
Sist endret av SilverKhan; 8. september 2004 kl. 16:49.
ztaale: FF bruker mer ressurser enn Opera? *kremt*
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Trådstarter Donor
Fra en test av Opera og Firefox
Firefox uses a little bit (sometimes a lot) more of ram when it starts for the first time, but then you start opening tabs the ram usage will remain flat. On the other hand, Opera may use less ram when it starts but as soon as you start opening tabs, the ram usage will grow (sometimes beyond 80 MB).
Vis hele sitatet...
Og jeg ser det som praktisk at man selv velger de pluggene man vil ha. Dessuten er det et hav av pluggins til Firefox. Noen nyttigere enn andre.
Har MF mousegestures? Da kan jeg muligens vurdere å teste det ut. Men er en svoren operafan nå, så skal litt til å overbevise!
Hva er de beste extinsionene?
Opera hadde overtaket en stund, men så bestemte de seg for å inkludere alskens dritt i programmene sine.
http://texturizer.net/firefox/extensions/ see for yourselves
Sist endret av SilverKhan; 8. september 2004 kl. 16:54.
very impotent freak
Delusional's Avatar
ztaale: Er du helt på jordet? Mozilla bruker nesten ingen ressurser. Og hvor mye aktivitet har du på maskinen din når du er på internett? Og den rendrer sidene som de skal. Opera suger hardt i forholdt til mozilla. Det koster forresten i prinsippet penger.

Jeg skjønner ikke hvilke plugins du overhodet trenger til mozilla.
f.eks window-in-window browsing thingien ?

well, når jeg testa FF hata jeg det, brukte for lang tid i oppstarte og var generelt sett horete...
Delusional: En av de få extensionene jeg virkelig setter pris på er
http://texturizer.net/firefox/extensions/#webdeveloper
Noe av det er muligens litt unødvendig, men det er mange digge funskjoner når du holder på å mekke en side...

ztaale: 99% sikker på at det finnes som extension...
Firefox er iallefall åpen kildekode, og gratis uten reklame. Den føles også mye mer normal i henholdsvis Windows og GTK-baserte miljøer (GTK under Windows bruker GDI slik som alle andre windows-programmer gjør), mens opera kjører den halvgjennomsiktige stilen som sørger for at man ender opp med et program som ser ut som ingenting du har ellers på maskinen din. Jeg nekter å bruke noe som ikke adopterer utseendet til resten av maskinen min.

Jeg liker de modulariserte egenskapene ved firefox. Adblock er en spesielt kjekk liten sak som lar deg blokkere reklame uten en proxy som proxomitron eller squid. Opera har gjort den tabben å inkludere hauger med dritt i nettleseren sin som ikke alle vil ha, mens firefox lar deg legge inn disse du vil ha selv. Jeg hater mouse-extensions, og blir like irritert av dem hver gang når jeg starter en frisk opera. Noen av oss surfer med tastaturet, mkay? Opera har hurtigtaster på bokstavene på tastaturet. Firefox har search-as-you-type. Jeg vet iallefall hva jeg foretrekker.

Angående minnebruk: Firefox bruker ikke stort med minne hvis gtk er i gang allerede, men det er stortsett irrelevant. Hvor mye selve nettleseren bruker i seg selv er ikke stort i forhold til hva man bruker når man opererer med mange websider åpne: Opera takler ikke at jeg åpner alle nyhetene jeg skal lese på et tosifret antall nyhetssider pluss alle trådene på nFF og et par andre steder (totalt over hundre tabs) uten at den begynner å knaske swap, eller enda verre, dø. Firefox takler dette helt fint.

Laurentius: Extension.

En annen ting er at jeg lurer på hvorfor ikke flere titter på konqueror / safari. Svært kjapp, svært god på fonter og utseendet. Mulig det at den ikke finnes for windows nativt som skremmer folk?
very impotent freak
Delusional's Avatar
Moyner: Er max fornøyd med Mozilla, ser ingen grunn til å bytte. Mange bruker Mozilla, og er fornøyd med det. Dessuten har ikke slike browsere blitt så mye omtalt.
Firefox er den beste nettleseren i mine øyne.. Begynte med den for ikke så altfor lenge siden, og kommer aldri til å bytte igjen for å si det sånn. Den pluginsen jeg installerte var flashgot, slik at jeg kan bruke flashget i firefox!
Mjaa, jeg har hatt en del stygge kræsj med konqueror opp gjennom tiden. Når konqueror drar med seg KDE-rammeverket i bakgrunnen brukes det fort litt for mye ram og cpu etter min smak.

Bare det ikke er Internet Explorer iallefall.
Har brukt firefox en stund.. Digger det..
www.switch2firefox.com Mye bedre på det meste. Opera digga jeg ikke.. Ekkelt.. I.E er ikke noe alternativ. Brukergrensesnittet er mye mer digg enn Opera. Uten spam og dritt. Take back the web
Sist endret av utmeldt; 8. september 2004 kl. 17:32.
Wooo! Safari! =P Finnes Konquerer til Windows? Uansett.. KHTML er ganske raskt, med det er interfacet til Safari jeg er glad i.. Så utrolig minimalt. Skulle bare ønske Safari hadde plug-in support (bare for Ad blocking, men jeg har en bra hosts fil for det inntill videre).

Liker at firefox har skjønt at Apple har det beste UIene... Har blandt annet samme måte å konfigurerer toolbars på som Apples Cocoa programmer. Pluss at de har halveis kopiert den tøffe progress sirkelen =) Osv.. Go Firefox =D
Hva er det beste pløuginet til å fø slik at det aldri er to ff oppe? (allt i en)
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Trådstarter Donor
Ja. Safari er smooth. Apple generelt er smooth. Men jeg er avhengig av adblock. Livet er så mye bedre uten bannere. <3Firefox<3
eneste minuset jeg kan komme på med firefox er meldingen: "opperasjonen brukte for lang tid..."
RoMer: for å få alt i ett vindu (single window mode) kan du bruke tabbrowser extension, men den er rimelig bloated, og gir det utrolig mange flere muligheter som du sansyneligvis ikke bruker.
Jeg bruker selv single window extensionen, funker veldig bra. Tror også du kan bruke tabbrowser preferences.

EDIT: Her kan du finne en artikkel som gjennomgår masse extensions til firefox, så du kan finne ut hvordan de fungerer og hva de gjør, uten å måtte downloade alle å se selv.
Sist endret av Lee; 8. september 2004 kl. 18:14.
Øh, lastet ned mozilla og kjørte instalasjonsfila men ingen ting skjer

Lastet den ned på nytt å nå funka den.....
Sist endret av Gizmo; 8. september 2004 kl. 18:44.
IE er nu nettleseren til noen i demmes øyne, ikke i mine, jeg har prøvd mange nettlesere, men ingen stiller i klasse med Opera....syns jeg.

Men så lenge nettleseren oppfyller brukern sitt ønske, så er det vel ikke så nøye hva folk bruker.
Firefox og Mozilla på norsk er også tilgjengelig for dem som er interisert i det , det kan du finne her http://www.firefox.no/
Fin guide
Byttet faktisk om fra Opera til Mozilla FF bga. den
Firefox er best. Spesielt for personer med dårlig linje. Jeg for eksempel sitter på ISDN *grøss* og har opplevd at bla. Opera er litt treigt, men nå er jeg kanskje alene om å sitte på ISDN, håper ikke det varer.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Digger Firefox, men har et lite problem...

Om jeg skal laste ned noe, så tar det ca. 30 sekunder fra fila har begynt nedlasting til jeg kan bruke browseren igjen!
Alle Firefox-vinduene som er oppe henger seg. Kan ta mer enn 30 sekunder også...
Dette gjelder uansett filstørrelse og -type.

WTF?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Trådstarter Donor
Det kan være tull med en av pluginene. Har hatt det broblemet selv. Prøv å reinstallere pluginene. Ville også oppgradere til nyeste versjon an Firefox.
Det jeg liker med Firefox er at den er lett å deploye hos andre. Man trenger ikke evig tweaking slik som med opera for at en ny bruker skal like seg. I de fleste tilfeller duger det å bytte ut internet explorer-ikonet med firefox, og folk merker ikke engang forskjell.
Enig med nichotin, har gjort det for foreldra mine og de er kjempe fornøyde...
Slipper å stresse dem med tabbrowsing og sånne "avanserte" ting, bare la dem gjøre det de gjorde med ie, samtidig som jeg kan nyte Firefox i fulle drag
Etter en lang stund med Internet Explorer byttet jeg til Firfox(pga. av en anbefaling av en eller annen her). Har elsket det siden. Jeg, med en helsikes dritt-maskin har ikke hatt noen problemer enda.

Eneste jeg kan komme på i farten er noe som kommer igjen i alle browsere jeg har prøvd, og det er at når man laster ned musikk, så kommer enkelte sanger "inn" i de andre sangene hvis man laster ned et helt album.

Har en følelse av at det ikke har noe med browseren å gjøre i det hele tatt.

<3 Mozilla Firefox
Etter å ha bytta til firefox for noen måneder siden kan jeg aldri tenke meg å gå tilbake til IE.
Jeg har veldig lyst til å prøve opera da.
Opera har noen kule funksjoner, men ellers er det bad. Liker det ikke jeg. FF med adblock og one-window.
firefox er genialt ut fra det synspunkt at det er gratis. I tillegg til at Mozilla er for en sunn utvikling av internett er også Firefox den ene og alene kongen av webstandardskompatibel browsing.
Hmms. Når jeg bruker firefox, så har jeg så vanvittig smalt vindu å skrive i når jeg skal poste posts her på nff. Noen som aner hva jeg kan gjøre for å fikse det?
Jeg er redd det skyldes elendig koding i vBulletinutgaven/themen vi bruker. Vent på v5, det burde funke perfekt. Det er da levbart, dette?
Japp søten. Går greit, trudde bare det var noe fra min side som var litt gay
ff var genialt takk for tibs
Firefox forever! Digger ff, surf noen dager med ie, sjekk med spybot, surf litt med ff, sjekk med spybot. Og se den enormt store forskjellen på spyware inntaket.
Bruker både Mozilla FF og Opera 7,54, alt ettersom hva jeg skal surfe på, eller hvilket ikon jeg finner det morsomst og klikke på . Er like fornøyd med begge, klarer egentlig ikke bestemme meg, så da har jeg bare begge.
Jeg bruker Opera, men Silverkhan har nesten klart å få meg til å teste FF.. men en ting jeg vil savne sterkt er da IRC. på På Opera 7.50 og oppover så er det innbygget en IRC klient som legger seg sammen med de andre tabsa og det er sykt digg, hvis man ikke gidder å stresse mIRC eller X-Chat. Hvis FireFox kommer med en slik en, så skal jeg revurdere om jeg skal bytte. (jeg vet FireFox har "ChatZilla", men det blir i et nytt vindu, og det herper sjarmen)
Opera er kongen. Greit nok at FF er bra og alt sånn, men skal man først skaffe seg en skikkelig browser er Opera tingen. F.eks kommer den nye versjonen av Opera (7.60) til å inneholde en stemmestyring -som faktisk fungerer strålende (har riktignok ikke prøvd det selv). Tenk deg det, surfe på nettet i verdens raskeste browser kun med å snakke?

Neida, jeg er ikke ansatt i opera eller noe, men opera er browseren jeg har brukt igjennom flere år og jeg kunne ikke tenke meg å bytte.

Når det kommer til reklame osv; det er det man har Proxomitron til. Selv har jeg installert proxomitron på en maskin som står i kjelleren, og alle de andre maskinene i huset går via den når de skal ut på nettet. Det sluker cpu, ja, men ser jeg noe reklame? nei. Genialt!
Opprinnelig postet av Dweep
Jeg bruker Opera, men Silverkhan har nesten klart å få meg til å teste FF.. men en ting jeg vil savne sterkt er da IRC. på På Opera 7.50 og oppover så er det innbygget en IRC klient som legger seg sammen med de andre tabsa og det er sykt digg, hvis man ikke gidder å stresse mIRC eller X-Chat. Hvis FireFox kommer med en slik en, så skal jeg revurdere om jeg skal bytte. (jeg vet FireFox har "ChatZilla", men det blir i et nytt vindu, og det herper sjarmen)
Vis hele sitatet...
Det har jeg og irritert meg over, det beste hadde vært hvis chatten kom i en ny tab. Når jeg lærer meg nok programerinig skal jeg lage det, hvis ingen kommer meg i forkjøpet da.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Trådstarter Donor
Vel. For dere som er avhengig av IRC. Det er jo bare å bruke Mozilla. Det fungerer jo helt greit det også.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Lurer på om jeg skal bruke opera eller mozilla,p siden IE fucker opp hele tiden! Er det noen som kan overbevise meg på denne saken? Takker for info om Mozilla!
Hvis du bruker IE, er nok overgangen enklest til Firefox, ser ganske likt ut.
Anbefaler Opera jeg.
Prøvde Mozilla en gang, og så vidt jeg så, hadde den ikke mouse gestures. (Eller var det firefox?)
Mouse gestures klarer jeg meg ikke uten, men jeg er enig med Meite i at Opera kunne klart seg uten "Chat-Funksjonen" og en del andre unødvendige program.

"G" knappen er kjekt hvis du ikke vil ha bilder på siden, og du kan sperre spam.

opera <3
Liker ikke FF, må gjøre så mye og så browser den sidene saktere enn Avant.

Avant<3