Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  135 9853
Trådstarter
ymgve; tror heller det er motsatt jeg... regner med at de hadde blitt mer mistenksomme hvis jeg ikke hadde sluppet de inn...
Sjukt så dårlige onkel blå er til å sjekke harddisker i Norge.
/me er forskrekka
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Hehe... Jeg må le og le Bra det gikk fint til slutt da. Eller, vel; denne saken er nok ikke slutt - men de var jo slappe og amatør-messige i behandlingen av "bevismateriale".

Edit: når jeg tenker meg om, så kunne det jo faktisk hende at du var underground polis, og fremprovoserte en ulovlig hendelse ved denne posten (medskyldig til bevisforspillelse). Altså er muligens ikke politiet så veldig amatører allikevel..

I så tilfelle ønsker jeg å understreke at både mine egne og samtlige andre poster i denne threaden er ment og presentert på rent informativt grunnlag, og ikke er til å benyttes i ulovlig sammenheng
Sist endret av Stormen; 13. mai 2004 kl. 17:42.
Trådstarter
Opprinnelig postet av Stormen
Hehe... Jeg må le og le Bra det gikk fint til slutt da. Eller, vel; denne saken er nok ikke slutt - men de var jo slappe og amatør-messige i behandlingen av "bevismateriale".

Edit: når jeg tenker meg om, så kunne det jo faktisk hende at du var underground polis, og fremprovoserte en ulovlig hendelse ved denne posten (medskyldig til bevisforspillelse). Altså er muligens ikke politiet så veldig amatører allikevel..

I så tilfelle ønsker jeg å understreke at både mine egne og samtlige andre poster i denne threaden er ment og presentert på rent informativt grunnlag, og ikke er til å benyttes i ulovlig sammenheng
Vis hele sitatet...
i så tilfelle ville jeg oppfordret noen til å slette posten
Opprinnelig postet av fr3ak
rolig... det ordner seg =)
NEI! pokker det gjør det aldri ='(
Vis hele sitatet...
joda
Opprinnelig postet av Stormen
Edit: når jeg tenker meg om, så kunne det jo faktisk hende at du var underground polis, og fremprovoserte en ulovlig hendelse ved denne posten (medskyldig til bevisforspillelse). Altså er muligens ikke politiet så veldig amatører allikevel..
Vis hele sitatet...
Har vi ingen lov i norge som tilsvarer "entrapment" loven i USA?

Scha
Hva angår MAC adresser, så er ikke disse synlige over internett.
MAC adressen er en adresse som er helt unik ditt nettverkskort (men du kan endre den), og den ligger i alle tcp pakker.
Greia er at den blir endret ved hvert 'router hop'.
Når du sender en pakke til vg.no, begynner pakken med DIN mac adresse. Ved den første routeren, blir den endret til hva den NESTE routerens mac-adresse er. Det er på en måte destination og source adress for det fysiske nettverket pakken i øyeblikket er på. Ergo, vil www.vg.no kun se source mac adressen som tilhører routeren nærmest vg.no, siden denne da er på det samme fysiske nettet som serveren..

Google etter mac adresser, hvis dette ikke ga noen mening :P
Opprinnelig postet av Scha
Har vi ingen lov i norge som tilsvarer "entrapment" loven i USA?
Vis hele sitatet...
Lurer på om ikke loven i Norge er omgjort nå, men tidligere hadde ihvertfall ikke grisen lov å oppfordre til lovbrudd. F.eks. avtale å kjøpe et kilo kola av meg, for så å buste meg når jeg møter på avtalt sted med stashet.
Opprinnelig postet av ymgve
Så for TREDJE gang føyer du deg etter politiet uten at de har noen som helst form for ransakelsesordre? Ikke særlig smart...
Vis hele sitatet...
Men hvis han hadde sendt purken på dør, og ikke spurt hva det gjaldt, så hadde de sikkert kommet tilbake noen dager senere og hentet hele pc'en hans uten at han hadde rekket å formatert osv.
Opprinnelig postet av ifi
Hva angår MAC adresser, så er ikke disse synlige over internett.
MAC adressen er en adresse som er helt unik ditt nettverkskort (men du kan endre den), og den ligger i alle tcp pakker.
Greia er at den blir endret ved hvert 'router hop'.
Når du sender en pakke til vg.no, begynner pakken med DIN mac adresse. Ved den første routeren, blir den endret til hva den NESTE routerens mac-adresse er. Det er på en måte destination og source adress for det fysiske nettverket pakken i øyeblikket er på. Ergo, vil www.vg.no kun se source mac adressen som tilhører routeren nærmest vg.no, siden denne da er på det samme fysiske nettet som serveren..

Google etter mac adresser, hvis dette ikke ga noen mening :P
Vis hele sitatet...
Tror du selv bør google på MAC-adresser. De inkluderes KUN i ethernet-pakker, IKKE i tcp eller ip-pakker. Se for eksempel på http://www.zytrax.com/tech/protocols/tcp.html
Opprinnelig postet av Dweep
Men hvis han hadde sendt purken på dør, og ikke spurt hva det gjaldt, så hadde de sikkert kommet tilbake noen dager senere og hentet hele pc'en hans uten at han hadde rekket å formatert osv.
Vis hele sitatet...
Hvis han hadde sendt purken på dør måtte de skaffet en ransakelsesordre. Slik det høres ut (med at de ikke allerede hadde den på første besøket og ba ham om å transportere inn disken selv dagen etter) hadde de ikke noe grunnlag de kunne anskaffet en ransakelsesordre på, og dermed kunne de ikke gjort noe som helst.
ymgve: de inkluderes i ALLE pakker.
det er sånn routing fungerer.

alle pakker har en ethernet header, og det er der mac adressen ligger ja. men du kan ikke si at den ikke inkluderes i tcp PAKKER.
men hvis du mente at den ligger i ethernet headeren, og ikke TCP headeren, så har du rett.
Sist endret av ifi; 14. mai 2004 kl. 16:36.
Opprinnelig postet av ifi
ymgve: de inkluderes i ALLE pakker.
det er sånn routing fungerer.
Vis hele sitatet...
Gi meg en link som viser at du har rett. Gi meg en link som viser nøyaktig HVOR i IP/TCP-headerne du tror MAC-adressen befinner seg.
HAR JEG SAGT TCP HEADER?
NEI?
SA JEG TCP PAKKER?
JA?
sorry at jeg caps'er, men blir en smule oppgitt.

okay, kanskje jeg var litt uheldig i ordvalget mitt, og burde skrevet at 'mac adressen ligger i alle pakker', istedetfor at den ligger 'i alle tcp pakker'.

det er fortsatt korrekt å si at tcp pakker inneholder en mac adresse. tcp pakker har tross alt en ethernet header de også.

edit: mac adressene ligger i alle ethernet pakker. eod.
Sist endret av ifi; 14. mai 2004 kl. 16:50.
Opprinnelig postet av ifi
sorry at jeg caps'er, men blir en smule oppgitt.

okay, kanskje jeg var litt uheldig i ordvalget mitt, og burde skrevet at 'mac adressen ligger i alle pakker', istedetfor at den ligger 'i alle tcp pakker'.

det er fortsatt korrekt å si at tcp pakker inneholder en mac adresse. tcp pakker har tross alt en ethernet header de også.

edit: mac adressene ligger i alle ethernet pakker. eod.
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke helt hva du mente med den siste editen, men: En TCP-pakke ligger inni en IP-pakke som (eventuelt) ligger inni en Ethernet-pakke. Siden MAC-adressen bare befinner seg i det 'ytterste' laget (Ethernet-pakken) blir det feil å si at MAC-adressen befinner seg inni TCP-pakken. TCP-pakker har ikke noen Ethernet-header, det er det bare Ethernet-pakker som har.
du har ikke pakker inni pakker. du har bare én pakke.
når pcen din mottar pakken, blir header etter header fjernet av de forskjellige lagene i OSI-modellen.
alle pakker som blir sendt over ethernet (det vil si de aller fleste per i dag), inneholder helt ytterst en ethernet header, som igjen inneholder source og destination mac adresse.
når jeg sier en tcp-pakke, mener jeg en pakke som bruker tcp(/ip)-protokollen. men dette betyr ikke at den ikke har noen ethernet header.
tror du vil få vanskeligheter med å finne en 'tcp-pakke' uten noen ethernet header, som du har fått fra et "vanlig" nettverk (dvs, for eksempel internett.)

det vi sier er egentlig riktig begge deler, men jeg tror du blander sammen definisjonen av en pakke, og en header.
Det er du som blander sammen. En TCP-pakke kan per definisjon ikke inneholde noe annet enn en TCP-header og et datasegment. Siden TCP befinner seg på et høyere lag enn Ethernet kan du på ingen måte si at en TCP-pakke 'inneholder' en Ethernet-header.

Tenk deg et Kinder-egg. TCP-pakken er selve leken, IP er det gule skallet rundt og Ethernet er sjokoladen. Det du prøver å si er at ifølge din definisjon befinner deler av sjokoladen seg INNI leken. Skjønner du da hvorfor det blir feil?

Det er dessuten lett å finne TCP/IP-pakker som ikke er innkapslet i Ethernet. Bare se på PPP og SLIP.
Trådstarter
likte forklaringen med kinderegg ymgve
Så du mener at én pakke egentlig er flere pakker?
Ja? Vil for eksempel en julegavepakke som blir pakket ned i en større eske miste sin status som 'pakke' bare fordi den ligger inni noe annet?
Trådstarter
nei.. det ville ikke jeg iallefall
Jeg synes det er upassende å si at en tcp-pakke er inni en annen pakke, osv.
En pakke inneholder data, med headere rundt seg. Jeg skjønner at du vil kalle det å sette en header rundt dataene å 'pakke inn' dataene, men jeg har aldri hørt noen kalle det 'en pakke' hvis det ikke er snakk om pakken i sin helhet.
(noe som da inkluderer både tcp og ip headeren).
quote:

Network traffic is sent in the form of data packets. A data packet is user information transformed to a format understood by the network. Every transformation is a derivative of the seven-layer OSI model.
...
The seven layers of the OSI model operate as building blocks for the data packet. Each layer will add information to the data packet, but the data packet is not changed. The information added to a packet is called a header. Each layer's header is simply information that details the formatting of the data packet.

- fra TCP/IP Bible
Til Ifi: La meg gjette, Net+ eller CCNA? Hvis du sier TCP pakke vil 99% av de som driver med nettverk anta at du snakker om en TCP pakke, og ikke en ethernet pakke. Når du refererer OSI modellen vet du sikkert at den ene ligger på 2 nivå og den andre på 4. Det du sier er akkurat det samme som å si at HTTP er det samme som IP... Skjønner?

Til fr3ak: En ide i framtiden kan være å laste ned en hel haug med kjente virus og trojanere og forandre loggene og tidsstempel til ca. 5 år siden. Back Orifice burde passe sånn tidsmessig...
Det er lenge siden han trengte hjelp. diskuter på irc heller.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, nei, jeg vil se slutten på denne diskusjonen. Har ikke satt meg skikkelig inn i TCP og hele nettverkskommunikasjon-biten, og det hadde vært morro å få en konklusjon.
Opprinnelig postet av Lynzh
Det er lenge siden han trengte hjelp. diskuter på irc heller.
Vis hele sitatet...
Jeg er vel enig i det, men kunne ikke dy meg. Meningen var å gi et tips til andre i fr3aks situasjon. Hvis en eller annen kjent trojaner er installert har du større sjanse for at det kan så tvil i en eventuell rettsak. ISP'en sine lister vil jo vise ingående også, så det er ikke garantert at det vil virke, men jeg tror likevel myndighetene ikke hadde giddet og trace alle incoming uansett.
0750: En pakke er ikke en pakke hvis den ikke har alle de nødvendige headerne.

FAREN min mener nøyaktig det samme, og han har drevet med data og nettverk i 15-20 år.

For å bruke kinderegg-forklaringen til ymgve: hele kinderegget er pakken. leken er data, mens 'skallet' og sjokoladen er headere. Tilsammen utgjør de én pakke.
Hvis du tar en pakke rett fra etheren, får du ikke KUN tcp-headeren og det som er inni. Du får _hele_ pakken, som da har en ethernet header utenpå.

Når folk sier en tcp pakke, menes en pakke som går over tcp. En udp pakke går over udp, og en icmp pakke er rett og slett en pakke "med icmp i seg".

En pakke er en pakke. Og kun én pakke. Den er ikke en pakke med headere rundt seg, over seg, utenpå seg, men inni seg.
Sist endret av ifi; 15. mai 2004 kl. 14:07.
Trådstarter
Opprinnelig postet av Lynzh
Det er lenge siden han trengte hjelp. diskuter på irc heller.
Vis hele sitatet...
Eller start en ny tråd om TCP pakker og få en mod til å lukke tråden.
Sist endret av fr3ak; 15. mai 2004 kl. 14:54.
Siste posten jeg poster:

Hvis du sniffer en tcp pakke på lag 4 så vil den selvfølgelig ikke ha noen ip og ethernet header.
Dette er fordi de blir lagt på når pakken beveger seg lenger ned.
Greit, det dere mener med en tcp pakke, er pakken i det øyeblikket den ligger på lag 4.
Men det JEG mener med en tcp pakke, er en pakke som durer av gårde inne i kabelen.
Ved ethernet vil denne pakken alltid ha en ip og ethernet header, som da inkluderer en mac adresse.

Jeg har allerede SAGT at jeg brukte "uheldige ord" i posten min, og at jeg istedetfor å si "tcp pakker", burde ha sagt "ethernet pakker".

Men det vil ikke si at en pakke egentlig er "en pakke inni en pakke inni en pakke inni en pakke" osv.


JUST LET GO.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
You guys... get a room!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Gammel tråd dette, men fikk latter når jeg leste om kopien av harddisken.

Smart å stille klokka på Biosen tilbake før oppdatering av Windows!

Security:[list=1][*]Krypter all warez og mapper med PGP eller Steganos Safe[*]Får du tid så ha en floppy klar med Kill Disk eller IBAS Expert Eraser (killdisk sletter med Gutmann som er sterkeste)[*]Installer på nytt med BIOS fra noen år tilbake[/list=1]

Bra tråd,

[OFF-TOPIC]
Burde nesten ha en FAQ artikkel i tilfelle uhellet er ute?
bare lurer, uansett om han stilte klokka eller ikke, ville det ikke vært like mistenksomt at alle filene hadde samme dato?
Hvorfor ikke prøve å skaffe et sånt prog som slår av pc'n etter en hvis tid og ikke slipper dg inn i windows.
Muttern brukte det på meg før , men jeg husker ikk ehva det heter