Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3621
Hei
Jeg så nylig en TV reklame for såkalte Prosjonsposer med nikotin, hvor disse posene danset rundt med en sang i bakrgrunnen som minner litt om "kosepose" sangen som stratos hadde for noen år siden. Disse posene skal være hjelpemidler til "røykeslutt" og kommer i klipsposer og runde "snusbokser", både i 2mg og 4mg. Det jeg lurer på, er ikke dette akkurat det samme som å reklamere for snus? man kan like enkelt bli avhengig av disse som andre nikotinprodukter og de både ser ut som og brukes på samme måte som snus. Forskjellen er at disse ikke har advarsler på pakkene.. Muligens fordi de ikke inneholder tobakk, kun nikotin men uansett er det jo ikke plantematerialet man blir avhengig av.

Her er et utdrag fra nettsiden deres:

Slik gjør du

Fukt posen lett med tungen og legg den under leppen. Flytt gjerne på posen av og til for økt effekt. Du kan ha posen under leppen i omtrent en halv time. Ta en porsjonspose når du kjenner røyksug. I de fleste tilfeller pleier det å holde med 8 – 12 poser per dag.

Når du er klar for det, og om du vil, kan du minske antall porsjonsposer per dag. Zonnic porsjonsposer kan også brukes for å hoppe over en sigarett nå og da. Husk at hver sigarett du velger bort er en seier.

Så hvordan kan de få lov å reklamere for noe som i mine øyne ER snus?
Jeg skjønner det heller ikke. Hvorfor kan en reklamere for nikotin munnspray, tyggis, disse snusene (som de faktisk er), men ikke e-sigaretter, for eksempel?
Sist endret av random42099; 20. november 2016 kl. 18:13.
Tipper stikkordet her er nikotinprodukt. Inneholder det bare nikotin gjelder ikke samme lover som for produkter med både tobakk og nikotin?

Da er det altså tobakk som er den sorte ulven, ikke det som faktisk gjør deg avhengig av ulven.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Tipper stikkordet her er nikotinprodukt. Inneholder det bare nikotin gjelder ikke samme lover som for produkter med både tobakk og nikotin?

Da er det altså tobakk som er den sorte ulven, ikke det som faktisk gjør deg avhengig av ulven.
Vis hele sitatet...
Det holder da ikke vann. E-sigaretter og "vape juice" inneholder ikke noe tobakksrelatert i det hele tatt - bortsett, naturlig nok, fra nikotinen.
Nytt for meg dette her, men ideen er jo intet mindre en genial. Ser ut som snus, folk vil forbinde det med snus og det får en slags helselegitimitet fordi det "brukes for å slutte med røking". Også kan de reklamere fritt i TV og dagspresse. For en genial måte å få folk til å gå fem på. Ganske snart så bruker man mer penger på Zonnic porsjonsposer enn man noen gang har brukt på tobakk eller snus.

Shit må nesten kjøpe aksjer i det selskapet.

Dette blir fort en real pengemaskin. Og her kan en jo se for seg både konverterte tobakk og snus brukere, godt voksne folk som har sluttet med tobakk som savner kosen og helt unge som ennå ikke er hekta på nikotin som kundegruppe. Alt mens kule reklamer spiller og går i bakgrunnen, gjerne med logoen til norsk tobakksskaderåd eller tilsvarende sklir over skjermen.

Dette blir brått en bra seddelpresse.
Sist endret av frtoretang; 21. november 2016 kl. 00:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.