Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 5458
Nå viser jeg til den siste saken i media angående rasime:Her blir Eli (23) forsøkt påtent på et utested

Har lest flere meninger om denne saken, og det som blir mest likt er "dette er ikke rasmisme. Det ville skjedd uansett hvilken bakgrunn personen har. De er bare idioter".

På de fleste forum er det flust med personer som sier minoriteter spiller rasisme-kortet.

Jeg bare lurer, hva må til for å være rasist i dagens samfunn? Hva må minoritetene finne seg i? Hva skal de reagere på?
Definisjonen på rasist er og har vell alltid vært det samme?
Hater du meg KUN fordi jeg kommer foreksempel fra midtøsten så er det rasisme.
Blir Eli (23) forsøkt påtent og angrepet KUN fordi hun er av samisk opprinnelse så er det rasisme.
Sist endret av Juicekongen; 10. oktober 2012 kl. 05:26.
Trådstarter
27 5
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Definisjonen på rasist er og har vell alltid vært det samme?
Hater du meg KUN fordi jeg kommer foreksempel fra midtøsten så er det rasisme.
Blir Eli (23) forsøkt påtent og angrepet KUN fordi hun er av samisk opprinnelse så er det rasisme.
Vis hele sitatet...
Definisjonen er grei, men i hver nyhetsak er det alltid noen som mener at de drar rasisme-kortet uten grunn. Hvor langt mener de at det skal gå før det blir rasistisk?
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Definisjonen på rasist er og har vell alltid vært det samme?
Hater du meg KUN fordi jeg kommer foreksempel fra midtøsten så er det rasisme.
Blir Eli (23) forsøkt påtent og angrepet KUN fordi hun er av samisk opprinnelse så er det rasisme.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke en god definisjon av rasisme. Mennesker er svært skjelden en-faktorelle.

Hva med "å behandle eller se andre dårligere enn det ellers ville på grunn av deres etniske opphav eller ideer om "rase""
Var ikke det ikke utlendinger som drev med hun jenta ? forferdelig var det uansett, og var nok rasisme så det holdt
Rasismekortet har enorm makt i dette landet. Det bør ikke overraske noen at det blir bruk, eller misbrukt. Når det gjelder denne konkrete saken, så kommer det jo litt an på hva som skjedde i saken. Hvis hun ble mobbet og trakassert fordi hun var same er det jo en form for rasisme, men det er noe som sier meg at dette kunne skjedd av en hvilken som helst grunn. Er man et svin og en tulling finner man alltid en grunn.

Rasisme for meg betyr at man ser folk med en annen etnisitet som mindre verd enn seg selv og sin egen etnisitet.
Hvor får man tak i disse kortene dere snakker om?

Det er folk som blir anklaget for rasisme som har funnet opp dette utrolig teite ordet "rasismekort". Hvis du forhåndsdømmer en person på bakgrunn av hudfarge, nasjonalitet eller religion så er det per def. rasisme.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
er det rasistisk av meg å tenke meg til at det er noen utlendinger som har gjort ugjerningen i en sak? F.eks ran/tyveri/vold

Det viser seg gang på gang at 90% av de som driver på slik er utlendinger. Dette får meg kanskje til å se litt ned på folk med utenlands bakgrunn. Man skal selvfølgelig ikke dømme personen før man kjenner dem, og jeg tror media har en påvirkning med skriveriene sine om utlendinger.

Er jeg rasist om jeg mister lommeboken min et lite sted (f.eks kiosk) der det er 10 andre personer. 9 norske og 1 utlending, og jeg mistenker utlendingen først?
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hvor får man tak i disse kortene dere snakker om?

Det er folk som blir anklaget for rasisme som har funnet opp dette utrolig teite ordet "rasismekort". Hvis du forhåndsdømmer en person på bakgrunn av hudfarge, nasjonalitet eller religion så er det per def. rasisme.
Vis hele sitatet...
Du er naiv. Er det utenkelig at enkelte bruker rasismekortet, eller mobbekortet for den saks skyld, som et maktmiddel? Jeg sier ingenting om hvor mange det er, erkjenner bare at det kan bli misbrukt.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hvor får man tak i disse kortene dere snakker om?

Det er folk som blir anklaget for rasisme som har funnet opp dette utrolig teite ordet "rasismekort". Hvis du forhåndsdømmer en person på bakgrunn av hudfarge, nasjonalitet eller religion så er det per def. rasisme.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at det blir kalt rasismekortet er vel fordi enkelte slenger rasist ut til alle som om vedkommende skulle vært en russ som delte ut russekort.
Sitat av colabox Vis innlegg
er det rasistisk av meg å tenke meg til at det er noen utlendinger som har gjort ugjerningen i en sak? F.eks ran/tyveri/vold

Det viser seg gang på gang at 90% av de som driver på slik er utlendinger
Vis hele sitatet...
Jaha? Har du kilder på dette?

Dette får meg kanskje til å se litt ned på folk med utenlands bakgrunn.
Vis hele sitatet...
Antar at du da mener svensker, dansker, finner, tyskere og engelskmenn i like stor grad som folk fra andre verdensdeler? Isåfall, hva er det som skiller oss nordmenn så voldsomt fra resten av verdens befolkning? Jeg vil bare minne om at det bor personer fra godt over 200 forskjellige nasjoner i Norge, hva får deg til å tro at kun det faktum at de ikke er født her får dem til å står for "90%" av kriminaliteten her til lands?

Man skal selvfølgelig ikke dømme personen før man kjenner dem, og jeg tror media har en påvirkning med skriveriene sine om utlendinger.
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Men dette står i sterk kontrast til dette:

Er jeg rasist om jeg mister lommeboken min et lite sted (f.eks kiosk) der det er 10 andre personer. 9 norske og 1 utlending, og jeg mistenker utlendingen først?
Vis hele sitatet...
Eller?

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Grunnen til at det blir kalt rasismekortet er vel fordi enkelte slenger rasist ut til alle som om vedkommende skulle vært en russ som delte ut russekort.
Vis hele sitatet...
... og grunnen til at jeg syntes hele konseptet "rasismekort" er teit er elendig og usaklig argumentasjon som dette.

Hva kalles det kortet "dere" slenger rundt dere til stadighet da? "anklage-noen-for-å-bruke-rasismekortet"-kortet?
For å være on-topic og kommentere saken til hun same-jenta som ble forsøkt påtent.

Ja det er helt klart rasisme. De startet med å trakassere henne med bakgrunn i i hennes etnisitet. Det at hun var same var avgjørende for at trakasserte og forsøkte å stikke fyr på jenta. Hun er same men hun er jo nordmann på lik linje med en født og oppvokst i Skien, på Frogner eller på Grønland. Uavhengig av religion, etnisitet, dialekt eller hudfarge.
Det verste imo er at rasisme synes til å bare gå en vei, for eksempel rappeduoen Madcon kaller nordmenn for splenda-hvit, ikke rasistisk i det hele tatt, men når han Plumbo sangeren kalte dem for moccamenn så var det en skandale.
Er ikke for noen form for diskriminering eller rasisme. Men har en følelse at mennesker med en mørkere hudfarge enn
"nordisk-blond" oftere kan spille rasismekortet og bli hørt på dette enn "hvite" kan. Har faktisk ett godt eksempel på dette.

Var en Pakistaner, No offence til noen, som flytta til boligfeltet hvor jeg bor, litt ute på landet. Han flyttet fra Oslo og snakket norsk godt og vi så på han som en likemann, selvfølgelig. Han derimot så ned på oss. Han truet min lillebror og lillebrødrene til venner av meg han gikk i klasse med. Han snakket om hvor mektig og farlig han var, og hvor dårlige vi "hvitingene" var. Det endte med at min far sendte ett brev til rektor for å få en slutt på dette. INGENTING skjedde, det ble ikke tatt opp engang, og pappa fikk heller ikke noe svar på den mailen.

Det endte med at jeg og en venn av meg gikk bort og konfronterte han med det han hadde gjort. Han andre hadde også fått sine lillebrødre truet, og den ene er også litt tilbakestående. Han reagerte først med å fortelle at vi var i problemer hvis han ringte diverse gjengmedlemmer og sendte de etter oss. Vi ba han gjøre dette og kompisen min putta telefonen sin i hånda hans og ba han ringe. Det endte med at han ga telefonen pent tilbake og startet å hylgrine. Vi gjorde ikke noe fysisk med han, kalte han ikke noe stygt eller gjorde noe for å skremme han på noen måte.

Det hele hendte med at han sa ifra til lærerene som igjen sa ifra til rektor. Rektor hentet oss to fra timen og hadde en lang prat hvor vi fortalte alt som hadde skjedd. Vi fikk slengt i tryne at dette var rasisme og utfrysing av nye elever. Hun dreit i hva han hadde gjort, at han hadde truet medelever med bank, at han hadde mobbet en tilbakestående person. Det var bare fokus på at han var pakistaner og at vi var norsk. Hun serverte ett par saftige gloser mens hun snakket som virkelig satte ut to 13 åringer. Hele visa endte med at vi fikk advarsel hjem om nedsatt i orden OG oppførsel, ingen av oss hadde anmerkninger siden dette var ca 2 uker etter skolestart. For han fikk dette ingen konsekvenser før en annen ca 3 uker senere banket han så kraftig opp at han brakk kjeven og fikk hjernerystelse. Da endret han seg.

Jeg og kompisen min fikk klapp på skulderen hjemme fordi vi hadde beskyttet våre lillebrødre.
Sist endret av Fjøsnissen; 10. oktober 2012 kl. 22:12.
Du må mest sannsynlig være fra indre Østfold, være i 50-åra og røyke noen år gammel rulletobakk.
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Du må mest sannsynlig være fra indre Østfold, være i 50-åra og røyke noen år gammel rulletobakk.
Vis hele sitatet...
HAHA, nei. Skjedde for 4 år siden, er 17
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
Var ikke det ikke utlendinger som drev med hun jenta ? forferdelig var det uansett, og var nok rasisme så det holdt
Vis hele sitatet...
Noen som vet dette sikkert?

Om det var norsk-pakistanere som var ufordragelige jævler mot ei hvit dame, så blir hele greia hakket mer forståelig.. for norsk-pakistanere med bedritne holdninger til norske damer er ikke akkurat noe nytt, men har aldri møtt noen som virkelig hater samer.

Innvandrene her oppe i Tromsø er i stor grad jævli hyggelige, i skarp motsetning til kulturen som har utviklet seg i Oslo øst og etterhvert Trondheim. Etter overfallsvoldtektsbølgen i Trondheim siste halvannet året, med utelukkende norske utlendigner.. og ei 16-åring som ble gruppevoldtatt som tok selvmord etterpå, mistenker jeg nok at trønder-jenter flest overser alle med halvmørk hud glatt. At hu begynnte å prate med de gutta der forvirra vel dritten ut av dem.
Trådstarter
27 5
Takk for tilbakemeldinger. Alltid fint å lese hva folk mener. Jeg som person er lei av å se alle disse kommentarene som starter "Jeg er ikke rasist, men..."

Skjønner godt at i enkelte situasjoner så vil nok noen bruke ordet rasisme uten at det var det. Kommer nok av hvordan man selv vil si situasjonen er? Jeg vet ikke. Vil bare spørre de som mener rasisme-kortet blir for ofte trukket frem, hva mener de at en situasjon skal bli kalt rasistisk?

Må unnskylde for at jeg ikke får helt frem hva jeg mener, men hey! Man blir bare bedre. Forhåpentligvis.
Sitat av tysoland Vis innlegg
Jeg bare lurer, hva må til for å være rasist i dagens samfunn? Hva må minoritetene finne seg i? Hva skal de reagere på?
Vis hele sitatet...
Det gikk nylig en dokumentar på NRK2 som heter 'Anatomy of Prejudice', som handler mye om rasisme/diskriminering. Det er sikkert veldig blandet hvor enig folk er i både poengene som blir presentert i dokumentaren, så vel som fremgangsmåten, men det er uansett svært interessant. Den kan sees her.

-----------

Et poeng fra dokumentaren jeg kan være taler for, går på enkeltpersoners oppfatning av rasisme. Om jeg sier noe som oppfattes rasistisk av mottageren, kan det faktisk hende at jeg ikke engang kan forstå hvorfor det oppfattes nettopp slik. Betyr det da et en har rett og en har feil, eller har vi bare forskjellige virkelighetsoppfatninger? Og hvis det er slik, hvordan løser man da (kommunikasjons)problemet?

Jeg tror ihvertfall vi alle skal være bevisste om at når vi diskuterer et så følsomt tema som rasisme, vil enkelte iblant føle seg støtt, uansett hva intensjonen din er. Gjensidig respekt og åpenhet rundt persepsjonen vår vil berike debatten, mens en debatt hvor noen forsøker 'å vinne' vil trolig gjøre den vanskeligere.

Jeg har ihvertfall vanskelig for å si 'ikke føl sånn' etter at jeg har kommet med en kommentar som eksempelvis tolkes rasistisk. Men selvsagt er det vanskelig å sette grensen for hva man skal si og ikke, bare for å skåne mottager.

Sitat av colabox Vis innlegg
Det viser seg gang på gang at 90% av de som driver på slik er utlendinger.

Er jeg rasist om jeg mister lommeboken min et lite sted (f.eks kiosk) der det er 10 andre personer. 9 norske og 1 utlending, og jeg mistenker utlendingen først?
Vis hele sitatet...
Men for å sette grensen ett sted ihvertfall: Om jeg avslutter innlegget mitt med '90% av forumbrukerne her er sneversynte idioter', vil det oppfattes støtende (eller diskriminerende om du vil). For det første er det trolig ikke slik. For det andre vil det opprøre både de det var myntet på i utgangspunktet, samt mange som føler en viss tilknytning til forumet.

Altså, det du her skriver, colabox, det tolker jeg som rasistisk/diskriminerende. Om du er en rasist vet jeg lite om, men det du skrev oppfattes rasistisk, er bevisst uriktig spredning av informasjon og stigmatisering av grupper så det holder. Sånn er det bare.

På spørsmålet ditt viser jeg til dokumentaren. Kort svart skulle jeg si at du har en forutinntatthet som du burde gå i sømmene. Og jeg ville kalt det rasisme.
Sitat av colabox Vis innlegg
er det rasistisk av meg å tenke meg til at det er noen utlendinger som har gjort ugjerningen i en sak? F.eks ran/tyveri/vold

Det viser seg gang på gang at 90% av de som driver på slik er utlendinger. Dette får meg kanskje til å se litt ned på folk med utenlands bakgrunn. Man skal selvfølgelig ikke dømme personen før man kjenner dem, og jeg tror media har en påvirkning med skriveriene sine om utlendinger.

Er jeg rasist om jeg mister lommeboken min et lite sted (f.eks kiosk) der det er 10 andre personer. 9 norske og 1 utlending, og jeg mistenker utlendingen først?
Vis hele sitatet...
I mine øyne er det ikke rasistisk. Som du nevner er det på bakgrunn av statistikken.
La oss si at du leser i avisa at noen har kjørt av veien i en sving pga for stor hastighet. I artikkelen står det ingenting om hvem som var involvert, men ingen hadde reagert hvis man med en gang la skylda på en ungdom 18-24 år, siden det er disse som står for flesteparten av disse ulykkene.
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
I mine øyne er det ikke rasistisk. Som du nevner er det på bakgrunn av statistikken.
La oss si at du leser i avisa at noen har kjørt av veien i en sving pga for stor hastighet. I artikkelen står det ingenting om hvem som var involvert, men ingen hadde reagert hvis man med en gang la skylda på en ungdom 18-24 år, siden det er disse som står for flesteparten av disse ulykkene.
Vis hele sitatet...
Det er en faktisk statistikk, til nå har jeg aldri sett en faktisk offentlig statistikk (når dette temaet diskuteres og noen nevner denne statistikken), som sier at XX% av kriminalitet i norge gjennomføres av innvandrere/ikke etnisk norske mennesker.
Sitat av colabox Vis innlegg
er det rasistisk av meg å tenke meg til at det er noen utlendinger som har gjort ugjerningen i en sak? F.eks ran/tyveri/vold

Det viser seg gang på gang at 90% av de som driver på slik er utlendinger.
Vis hele sitatet...
Mer bullshit statistikk har jeg aldri hørt om. Når du først slenger en så alvorlig påstand så kan du værsågod finne frem kilder som kan backe deg opp.

Sitat av colabox Vis innlegg
Er jeg rasist om jeg mister lommeboken min et lite sted (f.eks kiosk) der det er 10 andre personer. 9 norske og 1 utlending, og jeg mistenker utlendingen først?
Vis hele sitatet...
Ja, med mindre du kan se på utlendingen at han burde ha en grunn til å stjele (ser fattig ut, shady, skummel osv). Men jeg vill også skylde på at du er ignorant, i og med at du tror på slike statistiker som du legger ut, så det er ikke rart du kommer med fordommer.
Sitat av colabox Vis innlegg
er det rasistisk av meg å tenke meg til at det er noen utlendinger som har gjort ugjerningen i en sak? F.eks ran/tyveri/vold

Det viser seg gang på gang at 90% av de som driver på slik er utlendinger. Dette får meg kanskje til å se litt ned på folk med utenlands bakgrunn. Man skal selvfølgelig ikke dømme personen før man kjenner dem, og jeg tror media har en påvirkning med skriveriene sine om utlendinger.

Er jeg rasist om jeg mister lommeboken min et lite sted (f.eks kiosk) der det er 10 andre personer. 9 norske og 1 utlending, og jeg mistenker utlendingen først?
Vis hele sitatet...
Det man kan si er at ikke etniske står bak brorparten av overfallsvoldtekter. Det er det veldig godt belegg for å si, og det er ikke rasistisk det er bare fakta.

Å slenge ut at utlendinger står for 90% av ran/tyveri/vold kan være rasistisk eller borderline rasistisk. Kan du backe opp slikt med kilder eller er det din subjektive oppfattelse av situasjonen som gjør at du skriver slikt?

Om du ikke har kilder som kan vise at har rett eller er i nærheten av å være korrekt så begynner man selvsagt å lure på hva motivet ditt er for å skrive slikt. Om en selv reagerer på tallene du legger frem slik flere har gjort nå så blir det raskt naturlig å tenke å om rasisme kan være det egentlige motivet for uttalelsen. Merk at jeg ikke konkluderer men spekulerer.

Det er jo likevel ødeleggende for poenget ditt i debatten forsvinner i denne "støyen" du kreerte da du postet en slik påstand uten noen kilder. Sier ikke at alle påstander må dokumenteres, da noen er bedre kjent enn andre. Men en bør kunne lete frem en kilde på sine påstander om noen trekker det en skriver i tvil.

Akkurat i ditt tilfelle var påstanden såpass far out at jeg ikke engang orker å be deg komme meg kilder for jeg avfeier umiddelbart det du sier som overdrivelse eller ren fantasi og løgn der du forsøker å påvirke lesernes meninger basert på løgner. For meg fremstår du dermed rasistisk og kanskje like ille svært ureflektert og unyansert når du feier alle nye landsmenn over en kam på den måten.
Når man sier eller gjør noe ut av hat, så er det rasisme.

Man må selvfølgelig være forsiktig med å dra en svart spøk, men om man ikke gjør det av hat er trenger man ikke ha så veldig dårlig samvittighet.

Jeg kjenner flere mørke som har selvironi til å godta en eller tre slike spøker, men man må selvsagt ikke dra den for langt.
Sitat av waf Vis innlegg
Når man sier eller gjør noe ut av hat, så er det rasisme.

Man må selvfølgelig være forsiktig med å dra en svart spøk, men om man ikke gjør det av hat er trenger man ikke ha så veldig dårlig samvittighet.

Jeg kjenner flere mørke som har selvironi til å godta en eller tre slike spøker, men man må selvsagt ikke dra den for langt.
Vis hele sitatet...
Hva med det som oppfattes rasistisk, uten av du bevisst forsøkte å uttrykke hat? Og kan det hende at du sprer dine fordommer forkledd som meninger iblant, påvirket av et samfunn som generelt sett stigmatiserer og diskriminerer f.eks. romfolk? Jeg innbiller meg at det ikke vil føles særlig annerledes for mottageren uansett intensjon. Burde hen gå i seg selv eller bare 'ta det', eller finnes det kanskje en løsning før det kommer så langt?

Mange somaliere i Oslo blir sett hoderistende skjevt på bare to personer står på gata og konverserer. Uttrykket i samtalen er, uansett samtaletema, svært aggressivt om man sammenlikner med det norske språk. Jeg tror 'problemet' her ligger hos de som uttrykker sin skepsis, avsky eller liknende (kanskje non-verbalt). De fleste kjenner ikke personene, ikke kulturen, språket, m.m, og går hjem med en følelse av fremmedfrykt, avstand og motstand, uten å riktig ta opp med seg selv hvorfor det er slik. Her tror jeg den største jobben ligger. Ansvaret kan liksom aldri helt legges på den som oppfatter seg diskriminert. 'Det må de bare tåle'-mentaliteten er i beste fall usympatisk og lite konstruktiv. For meg blir det snevert å påberope seg retten til å vurdere hvordan andre skal oppfatte egne utsagn, hvordan de skal føle.

Jeg tror altså at det er svært mange oppegående mennesker som ikke anser seg selv som rasister som nettopp kommer med ord og uttrykk som oppfattes rasistisk; meg inkludert. Det er et problem for alle!
Nå skal det sies at ingen av oss egentlig vet hvordan hendelsesforløpet har gått denne kvelden.

Det jeg kan si om samer er at de er ufattelig morsomme, har langt lavere terskel for det meste og er brautende. Jeg tjeneste gjorde i på Porsangermoen og ble kjent med mange samer, kjenner også samer her nede. Det jeg VET er at de som alle andre fra nord er ganske brautende og løse i kjeften når det gjelder språkbruk, men jeg tror egentlig ikke dette har noe med rasisme å gjøre, jeg tror hu dama der spiller rasismekortet av andre årsaker. Tror egentlig ikke rasisme mot samer egentlig eksisterer, jeg tror det er mer samene som kanskje føler seg bort prioritert med tanke på hvor de bor og kommer fra, men husk at det bor mest samer i Oslo faktisk.

Er det rasisme ved å si at man holder på å spy når man hører noen fra Stavanger spy?
Hva er det du prater om onibanan?

Du tror ikke det eksisterer rasisme mot samer basert på at du har hatt militærtjeneste i nord-norge?

Gratulerer til deg.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
jeg tror hu dama der spiller rasismekortet av andre årsaker. Tror egentlig ikke rasisme mot samer egentlig eksisterer, jeg tror det er mer samene som kanskje føler seg bort prioritert med tanke på hvor de bor og kommer fra, men husk at det bor mest samer i Oslo faktisk.
Vis hele sitatet...
Vel, sjekk overvåkningsvideon selv. Hu blei beviselig plaga, og gitt hvordan folkene rundt reagerer blei hu nok håna også.

Same-vinklingen tipper jeg det er media som har kjørt, fordi de er ikke intelligente nok til å skjønne forskjellen mellom "mobbet med at hun var same" og "mobbet fordi hun var same".



Jeg synes forøvrig rasisme-begrepet er fullstendig utdatert, og at det brukes nesten utelukkende som hersketeknikk nå om dagen. Som mange andre har påpekt, så er det kun hvite det brukes mot og tanken om at en rase er mindre verdt enn en annen er så godt som fullstendig død hos oss.

At en kultur er mindre verdt en annen, eller at en måte å oppføre seg er verre enn en annen, burde det derimot være fullstendig greit å mene.. og selv de mest ihuga anti-rasister er jo villige til å kritisere kjønnslemlesting, muslimske kvinneholdninger og kaste-systemet i India.. selv om dette
i praksis er å si at "kulturen din er feil, gjør som oss".
Er en liten rasist og er stolt over det.
Var en episode der vi mistet våres hjemmebrent selger fordi en utlender hadde sladret, selv han driver med hasj så var litt rart.
Også starte han å true kompisen min på byen uten grunn, han blir slått i veggen osv..
Rart man er litt rasist?

Har en kompis som er i nazi miljøet, støtter ikke dem på noen måter, men jeg bruker aldri å stoppe han fra å banke noen utlender ute på gata, enkle grunner fordi dem har gjort så mye dritt mot oss, jeg har ingen grunn til å banke dem men om noen andre gjør det, så velger jeg å ikke bry meg egentlig.
Uansett hva du gjør mot en utlender så er du rasist.

Kan tru saken hadde vært litt annet og mindre moderat om en Norsker ble tent på.
Sitat av colabox Vis innlegg
er det rasistisk av meg å tenke meg til at det er noen utlendinger som har gjort ugjerningen i en sak? F.eks ran/tyveri/vold

Det viser seg gang på gang at 90% av de som driver på slik er utlendinger. Dette får meg kanskje til å se litt ned på folk med utenlands bakgrunn. Man skal selvfølgelig ikke dømme personen før man kjenner dem, og jeg tror media har en påvirkning med skriveriene sine om utlendinger.

Er jeg rasist om jeg mister lommeboken min et lite sted (f.eks kiosk) der det er 10 andre personer. 9 norske og 1 utlending, og jeg mistenker utlendingen først?
Vis hele sitatet...
Ikke rasist, men litt dum og ignorant, kanskje...
Sitat av domingo Vis innlegg
Ikke rasist, men litt dum og ignorant, kanskje...
Vis hele sitatet...

Men at colabox slenger ut en generaliserende påstand om at 90% av skurker er utlendinger nærmer seg grensen for rasisme.
Sist endret av ompapa; 11. oktober 2012 kl. 14:22.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Men at colabox slenger ut en generaliserende påstand om at 90% av skurker er utlendinger nærmer seg grensen for rasisme.
Vis hele sitatet...
Ja, for det er nærmere 30%.
http://www.bt.no/nyheter/innenriks/U...e-2665214.html
Vel det kan være en forenkling, da vi ikke kjenner bakgrunnen til at disse du linker er fengslet.

Det colabox skrev var at 90% ran/tyveri/vold var begått av utlendinger.
Wiki var artikkelen om rasisme holdt ikke mål. Sitat "Rasisme betegner oppfatningen om at arten homo sapiens – menneske – kan deles inn i forskjellige raser, hvorav noen er mer intelligente eller har andre egenskaper som gjør dem mer verdifulle enn andre." Dette er vel desverre bevist...

Jeg hadde vært mer på vakt hvis jeg traff 3 shady negere, enn 3 shady nordmenn i en bakgate. Er det rasistisk?
Sitat av Lynet Vis innlegg
Wiki var artikkelen om rasisme holdt ikke mål. Sitat "Rasisme betegner oppfatningen om at arten homo sapiens – menneske – kan deles inn i forskjellige raser, hvorav noen er mer intelligente eller har andre egenskaper som gjør dem mer verdifulle enn andre." Dette er vel desverre bevist...

Jeg hadde vært mer på vakt hvis jeg traff 3 shady negere, enn 3 shady nordmenn i en bakgate. Er det rasistisk?
Vis hele sitatet...
Om det er tre negere i dress og ser normal ut, eller 3 nordmenn med tatoveringer overalt, skinnjakke med nagler og tusen piercinger så...
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av KaiN Vis innlegg
Er en liten rasist og er stolt over det.
Var en episode der vi mistet våres hjemmebrent selger fordi en utlender hadde sladret, selv han driver med hasj så var litt rart.
Også starte han å true kompisen min på byen uten grunn, han blir slått i veggen osv..
Rart man er litt rasist?

Har en kompis som er i nazi miljøet, støtter ikke dem på noen måter, men jeg bruker aldri å stoppe han fra å banke noen utlender ute på gata, enkle grunner fordi dem har gjort så mye dritt mot oss, jeg har ingen grunn til å banke dem men om noen andre gjør det, så velger jeg å ikke bry meg egentlig.
Uansett hva du gjør mot en utlender så er du rasist.
Vis hele sitatet...
Minn meg på å grisebanke deg hvis jeg treffer deg en dag, en gang møtte jeg en finnmarking jeg ikke likte. Med andre ord må det da være fullstendig OK at jeg knuser kjeven din.
Sitat av Lynet Vis innlegg
Wiki var artikkelen om rasisme holdt ikke mål. Sitat "Rasisme betegner oppfatningen om at arten homo sapiens – menneske – kan deles inn i forskjellige raser, hvorav noen er mer intelligente eller har andre egenskaper som gjør dem mer verdifulle enn andre." Dette er vel desverre bevist...

Jeg hadde vært mer på vakt hvis jeg traff 3 shady negere, enn 3 shady nordmenn i en bakgate. Er det rasistisk?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, den der er alt for snever.

Jeg lagde en definisjon en gang her på freak, nå klarer jeg søren ikke å finne tilbake til den, brukte litt tid og var ganske stolt. Får se om jeg husker hva jeg kom fram til:

"Rasisme er betegnelsen på en/flere ideologi(er) hvor hat av en/flere menneskeraser begrunnes med at nevnte menneskerasers påståtte sosiale avvik(f.eks jødisk grådighet) skyldes biologiske faktorer, hvor konklusjonen følger at enkelte raser er bedre(moralsk) enn andre."

Min definisjon begrenser seg utelukkende til det biologiske, hat for eksempel av muslimer ville ikke kunne falle inn under min definisjon av rasisme da muslimer ikke er verken en rase eller en spesifik etnisitet, men heller tilhørere av en ideologi. Med mindre man da vinkler det til at denne ideologiske troen er et sosialt avvik og at dette avviket skyldes biologiske faktorer, da blir det noe annet.

Jeg vet ikke, jeg er en sterk motstander av at rasisme begrepet missbrukes så inni granskauen, det betyr idag egentlig ingen ting lenger, kun en hersketeknikk du benytter deg av i egnede saker når du går tom for saklige argumenter.
For å være rasistisk så må en være rasebevisst. Samtidig å mene at ens "rase" er overlegen alle andre "raser". ergo: "alle utledninger er noen kriminelle svin" osv.

Det er mange oppfattinger om hva som er rasisme, at en er misfornøyd med en folkegruppe er som regel oppfattet som rasisme. Dette er på grunn av generaliseringer, for ikke å drite seg ut i en debatt om akkurat dette ikke generaliser.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, sjekk overvåkningsvideon selv. Hu blei beviselig plaga, og gitt hvordan folkene rundt reagerer blei hu nok håna også.

Same-vinklingen tipper jeg det er media som har kjørt, fordi de er ikke intelligente nok til å skjønne forskjellen mellom "mobbet med at hun var same" og "mobbet fordi hun var same".



Jeg synes forøvrig rasisme-begrepet er fullstendig utdatert, og at det brukes nesten utelukkende som hersketeknikk nå om dagen. Som mange andre har påpekt, så er det kun hvite det brukes mot og tanken om at en rase er mindre verdt enn en annen er så godt som fullstendig død hos oss.

At en kultur er mindre verdt en annen, eller at en måte å oppføre seg er verre enn en annen, burde det derimot være fullstendig greit å mene.. og selv de mest ihuga anti-rasister er jo villige til å kritisere kjønnslemlesting, muslimske kvinneholdninger og kaste-systemet i India.. selv om dette
i praksis er å si at "kulturen din er feil, gjør som oss".
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke om du er av etnisk norsk bakgrunn, eller om du snakker av erfaring, men rasisme er fortsatt et faktum. Både jeg og broren min har opplevd blind vold, forsøkt provosering ved rasistiske kommentarer osv. flere ganger. Trenger ikke gå mer enn 2 uker tilbake i tid, da 2 ukjente, relativt store, tilsynelatende norske menn kom truende bort til meg for å snakke dritt, rett og slett. Kan virke som om rasisme er med på å skape en form for fellesskap blant noen mennesker, at de hater samme mennesker.

Så, rasisme er fortsatt tilstede, men personlig opplever jeg mindre den dag i dag, enn for 7-8 år sida, og det er jo bra!
Med fare for å bli stemplet rasistisk:

når en utlending hater "norske poteter", slenger rundt seg med at "Norge er et drittland" og "hvis du ser på meg igjen er du død", skaper frykt med vold og rett og slett pisser Ola dunk i trynet så skulle Jensemann spandert en flybillett tilbake der de kom fra. Dette gjelder også hvis du er fra Sverige eller Frankrike eller whatever.

Nei jeg sier ikke at alle er sånn, men jeg sier at noen er sånn, men det er mange som er sånn.

Men derimot, oppfører man seg normalt, integrerer seg i samfunnet og holder seg på matta så blir man automatisk likt. Det er alltid en eller annen som kronisk hater utlendinger, men på den andre siden er det også noen utlendinger som kronisk hater norske.

Vi kan ikke lenger synge "for han var en liten hottentott", sanger vi har sunget i mangfoldige år, både vi og forfedrene våre. Det blir bygget Moskeer rundt om i Norge, og turban er nå lov med uniformer, og vi hører stadig ting som at Norge skal taes over, og vi skal bli en minoritet i vårt eget land.

Du kan tro det hadde blitt bra stemning om vi hadde dratt ned til Iran i haugevis, damene skulle få gå i kort shorts og tskjorte og vi hadde bygd kirker rundt om i landet.

Å se Ubaydullah, Bhatti og gjengen hyle å gaule i Oslos gater om at vi trenger en ny Osama, ja da burde alle forstå at dette har gått for langt. Det er synd ingen tør å si det med fare for å bli stemplet rasist.

Det er synd, for det går veldig ut over de som kommer til Norge, og faktisk gjør en god jobb og fortjener å være her.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10069238
Det du snakker om er den store elefanten i rommet, at rasisme faktisk kan gå begge veier. Det er fullt mulig for en mørkhudet utlending å ha rasistiske oppfatninger om Norge og nordmenn.

Desverre har vi et politisk klima (her som i resten av verden?) som nedvurderer fakta og en ærlig og opplysende debatt om samfunnets problemer. Innvandring og innvandrere, som er ett tema av mange, er umulig å diskutere åpent i dette landet fordi alle er livredde for rasiststempelet.

Å være kritisk mot enkelte kulturelle trekk hos enkelte innvandrergrupper sømmer seg rett og slett ikke. Den organiserte, såkalte "antirasistiske" kampen, har gjort dette umulig, med de svært negative følger dette får for samfunnet.

Det blir hverken et sunt demokrati eller et sunt samfunnsklima av dette. Jeg synes det er synd at standarden ligger så lavt i dette landet at vi ikke kan diskutere svært alvorlige tema på en helt åpen og seriøs måte.
Sist endret av homoludens; 13. oktober 2012 kl. 19:15.
Sitat av Sellout Vis innlegg
Å se Ubaydullah, Bhatti og gjengen hyle å gaule i Oslos gater om at vi trenger en ny Osama, ja da burde alle forstå at dette har gått for langt. Det er synd ingen tør å si det med fare for å bli stemplet rasist.

Det er synd, for det går veldig ut over de som kommer til Norge, og faktisk gjør en god jobb og fortjener å være her.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10069238
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "gått for langt"? Skal en kriminell tulling med langt skjegg legge premisser for innvandringen? Har du registrert noen som helst som har støttet disse idiotene, med unntak av dem selv? Det virker på meg som om du bruker ytterliggående ekstremister som eksempel på resultater av innvandringen og ønsker å bruke dette politisk, og det er jo tøvete. Det er jo også reinspikka løgn at "ingen tør å si det med fare for å bli stemplet rasist." og denne martyrholdningen vi har hørt tusen ganger tidligere viser at du ikke har fulgt med i nyhetsbildet.

Her kan du f.eks lese en kronikk av en av norges mest veltalende antirasister som tar for seg problemet med Bhatti og gjengen hans. Legg forresten merke til ordspillet i tittelen: http://www.dagbladet.no/2012/09/25/k...atti/23574447/
Sist endret av DonTomaso; 13. oktober 2012 kl. 19:25.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Minn meg på å grisebanke deg hvis jeg treffer deg en dag, en gang møtte jeg en finnmarking jeg ikke likte. Med andre ord må det da være fullstendig OK at jeg knuser kjeven din.
Vis hele sitatet...
What?
Skal du virkelig starte en "mitt-fylket-er-best" krig?
Villet vært en ære å fått juling fra deg, neste freaktreff?
Jeg er ikke rasist, jeg har farge tv.

Sitat av Sellout Vis innlegg

Det er synd, for det går veldig ut over de som kommer til Norge, og faktisk gjør en god jobb og fortjener å være her.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10069238
Vis hele sitatet...

Venstresidens "VI MÅ TA I MOT FLYKTNINGER FRA MIDTØSTEN/NORD AFRIKA" politikk har gjort at samfunnet fragmenteres mer og mer. Det er en stor forskjell på innflyttere og hvor de kommer i fra. So en som har vokst opp og bor i Oslo kan jeg si at folk fra midtøsten og nord Afrika mangler investeringsvilje. Jeg vil hevde at det er en gjensidig forakt fra begge parter.

Mennesker fra sørøst Asia på en annen side er kjempeflinke på integrering, og jeg har enda til gode å se etniske konflikter mellom nordmenn og feks Vietnamesere. Ulike kulturer gir ulikt grunnlag for integrering, og noen kulturer er mer kompatible en andre. Når jeg tenker på MØNA kulturer (Midt Østen-Nord Afrika) så tenker jeg på tappeselgere i Egypt som fysisk drar deg inn i butikken og nærmest truende insisterer på at du kjøper et teppe. Tenker jeg på Vietnamesere tenker jeg på en helt forskjellig kultur men hvor høflighet og respekt står på dagsordenen. Jeg kjente en jente fra Vietnam en gang og jeg ble fullt akseptert av hennes familie....i motsetning til andre kulturer hvor du risikerer livet hvis et familiemedlem blir sammen med en nordmann eller i det hele tatt har kjæreste.

Det er åpenbart at kulturer hvor man nekter sine egne å få forhold til andre kulturer er rasistiske av natur. Akkurat som den norske faren som nekter datteren si å være kjæreste med en neger fordi han er svart er pakistaneren som nekter sine barn norske kjærester rasist. Forskjellen er at i det siste tilfellet blir slikt hysjet ned. Hadde det vært omvendt hadde det vært førsteside stoff og Kristin Halvorsen hadde blitt så sinna at hodet hennes hadde eksplodert.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hva mener du med "gått for langt"? Skal en kriminell tulling med langt skjegg legge premisser for innvandringen? Har du registrert noen som helst som har støttet disse idiotene, med unntak av dem selv?
Vis hele sitatet...

Det er slik i alle muslimske land at selv om det finnes en "kriminell tulling med langt skjegg" så har vedkommende veldig mye å si i politikken i disse landene. Etterhvert som den muslimske befolkningen vokser, så vil også en såkalt minoritet vokse seg større. Ekstremisme har vært kraftig på fremmarsj i Europa de siste tiårene. Man ser det fra Spania i sør til Norge og Sverige i nord.

Feks, Islamnet.no en islamistisk organisasjon er nå norges største muslimske organisasjon og har stor støtte blant muslimer

http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_Net


Videre er ikke Bhatti en kriminell tulling med skjegg, han er en voldelig islamist som følger koranen slavisk. Du er dum hvis du undervurderer hvor sterke i troen slike mennesker er.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10062276

Jeg tror det er på tide at slike som deg får fingern ut av ræva.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Venstresidens "VI MÅ TA I MOT FLYKTNINGER FRA MIDTØSTEN/NORD AFRIKA" politikk har gjort at samfunnet fragmenteres mer og mer. Det er en stor forskjell på innflyttere og hvor de kommer i fra. So en som har vokst opp og bor i Oslo kan jeg si at folk fra midtøsten og nord Afrika mangler investeringsvilje. Jeg vil hevde at det er en gjensidig forakt fra begge parter.
Vis hele sitatet...
Synes du ikke vi skal ta imot flyktninger fra de nevnte områdene i det hele tatt?

Selv om du (også) har bodd i Oslo lenge behøver vel ikke det gi deg noen kvalifisert bakgrunn for å påstå at det er lite integreringsvilje hos innvandrere
fra nevnte områder. Du vet vel heller ikke hvilke tilbud de får, hvordan det oppleves å 'skulle integrere seg' i det norske samfunnet.

Gjensidig forakt? Og poenget var? Vi må da ikke bare lete etter skyld her, men løsninger.

Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Det er åpenbart at kulturer hvor man nekter sine egne å få forhold til andre kulturer er rasistiske av natur. Akkurat som den norske faren som nekter datteren si å være kjæreste med en neger fordi han er svart er pakistaneren som nekter sine barn norske kjærester rasist. Forskjellen er at i det siste tilfellet blir slikt hysjet ned.
Vis hele sitatet...
Så du konkluderer med at alle kulturer er rasistiske av natur (hva enn 'av natur' det betyr), inkludert den norske. Selvsagt med unntak av den ene, åpenbart veldig representative, norsk-vietnamesiske familien du har vært borti.

Du skriver så unyansert at det er helt flaut.

Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Det er slik i alle muslimske land at selv om det finnes en "kriminell tulling med langt skjegg" så har vedkommende veldig mye å si i politikken i disse landene. (...)
Vis hele sitatet...
Men hva er det som har gått for langt? Greia er jo at Bhatti ikke må gjøres for stor heller, han representerer seg selv og (kanskje) en knøttliten ekstremistisk gruppe i Norge.

Det høres ut som om du har veldig lyst til å skape et stort monster av en flått.
Sist endret av apocalypse; 18. oktober 2012 kl. 13:25.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Synes du ikke vi skal ta imot flyktninger fra de nevnte områdene i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Saudi Arabia og de andre rike gulflandene kan ta de, vi trenger ikke ha noen forpliktelser for den delen av verden.


Selv om du (også) har bodd i Oslo lenge behøver vel ikke det gi deg noen kvalifisert bakgrunn for å påstå at det er lite integreringsvilje hos innvandrere
fra nevnte områder. Du vet vel heller ikke hvilke tilbud de får, hvordan det oppleves å 'skulle integrere seg' i det norske samfunnet.

Gjensidig forakt? Og poenget var? Vi må da ikke bare lete etter skyld her, men løsninger.
Vis hele sitatet...
Løsningen er å akseptere at kulturer konkurrerer, og at ikke alle er kompatible. Ergo bør kvoteflyktninger være fra land som har en kultur som ikke utfordrer våre verdier. I tillegg bør vår kultur være statisk, nye landsmenn skal tilpasse seg oss uten forbehold, ikke omvendt. Jeg liker ytringsfrihet, politisk frihet og seksuellfrihet takk.


Så du konkluderer med at alle kulturer er rasistiske av natur (hva enn 'av natur' det betyr), inkludert den norske. Selvsagt med unntak av den ene, åpenbart veldig representative, norsk-vietnamesiske familien du har vært borti.

Du skriver så unyansert at det er helt flaut.
Vis hele sitatet...
Nei jeg konkluderer ikke med det, det er flaut å lese hvordan du hopper til konklusjoner. Det jeg skrev var at noen kulturer er mer rasistiske en andre og jeg vil hevde at de som deler verden i to, en ren og en uren er blant de mest rasistiske i verden uavhengig av sosial status. Av natur mener jeg akkurat det, av natur.



Men hva er det som har gått for langt? Greia er jo at Bhatti ikke må gjøres for stor heller, han representerer seg selv og (kanskje) en knøttliten ekstremistisk gruppe i Norge.

Det høres ut som om du har veldig lyst til å skape et stort monster av en flått.
Vis hele sitatet...
Utviklingen har gått for langt. Norsk innvandring og integreringspolitikk er feilslått. VI får en større og større fragmentering, og samfunnet blir mer polarisert. Bhatti er kun begynnelsen, det vil vokse frem islamist bevegelser i Norge akkurat som det har gjort i sentral Europa. det er uungålig med mindre du mener at vi er spesielle og art vanlige erfaringer ikke gjelder oss fordi vi er så mye smartere en andre land?

edit : I tillegg vil islamisme føre til mer nasjonalisme av den lite hyggelige sorten.
Sist endret av Flaskeposten; 18. oktober 2012 kl. 13:52.
Navbruker fra Moss
Sitat av Sellout Vis innlegg
Med fare for å bli stemplet rasistisk:

når en utlending hater "norske poteter"
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10069238
Vis hele sitatet...
Men hvorfor kaller utlendinger etnisk norske for potet? vet dem så lite om landet dem kommer til for å Nave at dem ikke vet at poteten aldri har vært Norsk?

det som er morsomt er at når fire hvite banker opp en utlending er det rasehat og når fire utlendinger banker opp en hvit er det bare vold!

flestparten av norges befolkning har sett seg lei innvandringen men en liten gruppe vil slippe dem inn og skriker høyest og får vilja si, og det er hat mot oss hvite!