Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 4320
Sitter å kikker over statsbudsjettet, vel, de delene av det som er av interesse.
Kommer over noen ting som irriterer meg grønn, for eksempel under studentboliger:

Studentboliger
Regjeringen foreslår å bevilge 250 millioner kroner til bygging av 1 000 nye studentboliger i 2013.

Departementet vil inn mot 2014 vurdere regelverk knyttet til oppføring av studentboligene.
Vis hele sitatet...
Dette er jo ikke engang nok til å dekke behovet i Tromsø. Langt ifra, dette er jo bare en dråpe i havet omentrent i forhold til behovet.
http://student.no/nytt-fra-nso/nso-s...tudentboliger/

Tannhelse er fremdeles ikke godt nok til å gå under annen helse så vi må fortsette å betale i dyre dommer for ulykker/dårlig tannstell.

Studiestøtten er økt til 1,1G, fra svimlende 1G. Dette vil utgjøre omtrent ingenting i forhold til hvor mye det burde være økt med.





Hva mener dere om forslaget? Har dere noen meninger om et eller er det totalt uinteressant?

http://student.no/statsbudsjettet/20.../studiestotte/

Den faktiske økningen i studentenes lommebok tilsvarer 190 kr pr måned.
I tillegg er dette (for meg forhåpentligvis), det siste budsjettet fra regjeringen som for 8 år siden lovte 11 måneders studiestøtte. Vi ser hvor langt den gikk.
ja merkelig at dem kan øke
veledighets hjelpen som fra før er enorm med 2,5 milliarder mere kroner
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
ja merkelig at dem kan øke
veledighets hjelpen som fra før er enorm med 2,5 milliarder mere kroner
Vis hele sitatet...
Det reagerte jeg også på, vi er jo allerede i verdenstoppen av gavmilde land (målt i prosent av BNP gitt i bistand).
Det staten gir i bistandspenger overgår nå budsjettet for høyere utdanning her i landet, samtidig som utdanningsinstitusjonene blir pålagt å ta inn flere og flere studenter uten å få tilstrekkelig kompensasjon. Det gis også "bare" 5,2 mrd mer til vei og jernbane, i forhold til bistandsbudsjettet.

Greit nok, vi er rike, kanskje burde vi gi såpass i bistand siden vi er så priviligerte, men burde vi ikke likevel prioritere utdanning og forskning høyere?
Sist endret av Flexxnes; 8. oktober 2012 kl. 16:53.
Regjeringen prioriterer ikke de unge og eldre i dagens samfunn, de ser det som mer viktig å sponse andre land.

Burde absolutt prioritere utdanning, forskning og eldre mer. Eneste vi kan gjøre er å stemme nytt til valget, håpe det hjelper.
Norge = Det "fantastiske" landet som bruker mer penger på andre land enn sitt eget.

(Ja, det er litt satt på spissen, men det er ikke langt ifra)
Sist endret av Intet_Inside; 8. oktober 2012 kl. 17:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Intet_Inside Vis innlegg
(Ja, det er litt satt på spissen, men det er ikke langt ifra)
Vis hele sitatet...
Jo, det er ekstremt langt ifra. Det blir som å sei at du bruker meir penger på Burger King enn deg sjølv fordi du kjøper et par burgere i året.

Ja - 3 av 1300 milliarder går til bistand. Om du har 400k i årsinntekt tilsvarer det at du ga en snau tusenlapp til Burger King. Et beløp veldig få av oss ville reagert nevneverdig på...
Sist endret av vidarlo; 8. oktober 2012 kl. 17:44.
Poenget er at Norge er et av de landene som gir mest penger i bistand til fattige land, mens veier, skoler og sykehjem her i Norge bare blir dårligere og dårligere.

Kunne gravd frem masse linker som beviste det, men det gidder jeg ikke.
Mhm, mens de gamle går for lut og kaldt vann så brukes det faktisk penger på andre ting. Rare greier.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Intet_Inside Vis innlegg
Poenget er at Norge er et av de landene som gir mest penger i bistand til fattige land, mens veier, skoler og sykehjem her i Norge bare blir dårligere og dårligere.
Vis hele sitatet...
Vi gir ikkje spesielt stor del av budsjettet - slik du påsto. Det å skrive 'Ja, det er litt satt på spissen, men det er ikke langt ifra' om ein budsjettpost som tar opp ein brøkdel av ein prosent er blank løgn. Tre milliarder er ikkje allverda. Det er under 1% av det folketrygda betaler ut i året. Å henge seg opp i ein enkelt post slik er litt tåpelig, når den er såpass liten. Ja, det er pengar, men det går ikkje i vesentleg grad utover andre satsinger - fordi det blir såpass liten post. Viare så er budsjettet under handlingsregelen, så ein kunne utan viare bevilga dei 3 milliardane til andre formål - i tillegg til bistanden.
Sitat av Intet_Inside Vis innlegg
Kunne gravd frem masse linker som beviste det, men det gidder jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Artig argumentasjon.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, det er ekstremt langt ifra. Det blir som å sei at du bruker meir penger på Burger King enn deg sjølv fordi du kjøper et par burgere i året.

Ja - 3 av 1300 milliarder går til bistand. Om du har 400k i årsinntekt tilsvarer det at du ga en snau tusenlapp til Burger King. Et beløp veldig få av oss ville reagert nevneverdig på...
Vis hele sitatet...
3? i 2010 gav norge 27,7 milliarder bort,

neste år skal dem gi 2,5 milliarder mere enn dem gav bort forrige år

og hva er vitsen med å sløse bort penger på bistand ?

www.forskning.no/artikler/2012/februar/314353
Sist endret av TanteOlga; 8. oktober 2012 kl. 17:57.
Det blir ingen toppjobber i FN og godt ettermæle om våre politikere ikke sloss om søle bort mest mulig penger på uhjelp. Går man for å kutte beløpet så blir fort stemplet som en grisk jævel, mens tryggere veier må vente da en isåfall må gjøre kutt i overføringene til utdanning og velferd om man skal få tak i noe penger.

Forøvrig så ser en at det snart er valg mtp de nye tollsatsene som Sp har fått, + symbolske kutt i bilavgifter.
Sist endret av legalize_it; 8. oktober 2012 kl. 18:14.
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
3? i 2010 gav norge 27,7 milliarder bort,

neste år skal dem gi 2,5 milliarder mere enn dem gav bort forrige år

og hva er vitsen med å sløse bort penger på bistand ?

www.forskning.no/artikler/2012/februar/314353
Vis hele sitatet...
Fordi det ofte også ligger penger i bistand. (dessverre?)
Buhu, jeg må betale for tennene mine, fordi jeg ikke gidder å pusse dem 2 ganger om dagen.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Buhu, jeg må betale for tennene mine, fordi jeg ikke gidder å pusse dem 2 ganger om dagen.
Vis hele sitatet...
mange som har råtne tenner, selv om dem pusser tennene en million ganger om dagen og gratis tannlege er vanlig i flere land
Det er like morsomt hver gang de venstrevridde administratorene her inne skal "overbevise" folket om at nåværende regjering er bra og at det ikke er noe galt med statsbudjettet.

Folk trenger faen ikke klage hvis de ikke stemmer FRP. Det er eneste sjans vi har for at pengene blir brukt på oss selv istedet for å spare oss ihjel slik AP holder på med. Ting blir bare dyrere og tenk dere 4 år til med AP, den vanlige mann i gata kommer til å bruke 1 dagslønn bare på 1 middag siden alt av matvarer blir priset til værs.. Prisstigningen og avgiftene går IKKE i takt med lønnsnivået til Ola Nordmann. Både min far og mor har akkurat samme lønna som de hadde for 5 år siden, så å si at vi tjener bedre nå enn før er bare svada. Vil folk ha bedre veier, billigere røyk, alkohol, mat og lavere avgifter så er det bare ett parti som kan gjøre en forskjell. Jeg er ingen fan av FRP, men det blir faktisk talt ikke verre, nei det blir ikke det. FRP greier ikke kjøre landet i økonomisk ruin på 4 år, da er man bra naiv hvis man tror det. Dette med bevilgningen til studentboligene er bare en liten del av hva som er galt med nåværende regjering. Løftebrudd OHOY..

Trenger vel ikke nevne stipendet på 416.000 kr i året som vår nye kulturminister Hadia Tajik utdelte til Mari Boine. Stipendet varer tydeligvis til fylte 67 år.. Hva med å slite for pengene som alle oss andre? Jeg blir ikke kvalm, jeg spyr..
Sist endret av Surtkelp; 8. oktober 2012 kl. 19:30.
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Det er like morsomt hver gang de venstrevridde administratorene her inne skal "overbevise" folket om at nåværende regjering er bra og at det ikke er noe galt med statsbudjettet.
Vis hele sitatet...
Signerer denne!
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Det er like morsomt hver gang de venstrevridde administratorene her inne skal "overbevise" folket om at nåværende regjering er bra og at det ikke er noe galt med statsbudjettet.

Folk trenger faen ikke klage hvis de ikke stemmer FRP. Det er eneste sjans vi har for at pengene blir brukt på oss selv istedet for å spare oss ihjel slik AP holder på med. Ting blir bare dyrere og tenk dere 4 år til med AP, den vanlige mann i gata kommer til å bruke 1 dagslønn bare på 1 middag siden alt av matvarer blir priset til værs.. Prisstigningen og avgiftene går IKKE i takt med lønnsnivået til Ola Nordmann. Både min far og mor har akkurat samme lønna som de hadde for 5 år siden, så å si at vi tjener bedre nå enn før er bare svada. Vil folk ha bedre veier, billigere røyk, alkohol, mat og lavere avgifter så er det bare ett parti som kan gjøre en forskjell. Jeg er ingen fan av FRP, men det blir faktisk talt ikke verre, nei det blir ikke det. FRP greier ikke kjøre landet i økonomisk ruin på 4 år, da er man bra naiv hvis man tror det. Dette med bevilgningen til studentboligene er bare en liten del av hva som er galt med nåværende regjering. Løftebrudd OHOY..

Trenger vel ikke nevne stipendet på 416.000 kr i året som vår nye kulturminister Hadia Tajik utdelte til Mari Boine. Hva med å slite for pengene som alle oss andre? Jeg blir ikke kvalm, jeg spyr..
Vis hele sitatet...
tja nå vil vel frp rasere våre velferdsgoder og tryggheten på arbeidsplassene , ting vil nok bli værre på sikt med frp
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
tja nå vil vel frp rasere våre velferdsgoder og tryggheten på arbeidsplassene , ting vil nok bli værre på sikt med frp
Vis hele sitatet...
Vennligst utdyp hva du mener med å rasere våre velferdsgoder. Blir ting privatisert, blir det konkurranse noe som også vil bety bedre kvalitet og priser som blir presset ned.
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Vennligst utdyp hva du mener med å rasere våre velferdsgoder. Blir ting privatisert, blir det konkurranse noe som også vil bety bedre kvalitet og priser som blir presset ned.
Vis hele sitatet...
nei dårligere kvalitet og priser rett til værs, feks se hvor høyt strømprisene har steget siden det ble privatisert, sjekk kvaliteten på et kjøleskap lagd på 50 tallet vs kjøleskap lagd i dag..
Sitat av Sinken Vis innlegg
Buhu, jeg må betale for tennene mine, fordi jeg ikke gidder å pusse dem 2 ganger om dagen.
Vis hele sitatet...
Om du ikke har noe nyttig å komme med, hold deg for god for å komme med noe i det hele tatt.

Det er flere personer som pusser, bruker tanntråd og munnskyllevann to ganger om dagen som kanskje får slått ut tennene i en arbeidsulykke, eller fritidsulykke som må betale i dyre dommer for å få nye.

Som nevnt tidligere er tannhelse i andre land en del av velferdsstaten (noe som norge påstår vi er best på).
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
nei dårligere kvalitet og priser rett til værs, feks se hvor høyt strømprisene har steget siden det ble privatisert, sjekk kvaliteten på et kjøleskap lagd på 50 tallet vs kjøleskap lagd i dag..
Vis hele sitatet...
Påstår du at kvaliteten på et kjøleskap lagd på 50 tallet er bedre en dagens kjøleskap eller omvendt? hahaha
Sitat av OnklD Vis innlegg
Om du ikke har noe nyttig å komme med, hold deg for god for å komme med noe i det hele tatt.

Det er flere personer som pusser, bruker tanntråd og munnskyllevann to ganger om dagen som kanskje får slått ut tennene i en arbeidsulykke, eller fritidsulykke som må betale i dyre dommer for å få nye.

Som nevnt tidligere er tannhelse i andre land en del av velferdsstaten (noe som norge påstår vi er best på).
Vis hele sitatet...
...Du nevner jo dårlig tannstell selv?
Sitat av Sinken Vis innlegg
...Du nevner jo dårlig tannstell selv?
Vis hele sitatet...
Dessuten er det heller ikke riktig at folk som får slått ut tennene sine ikke får støtte av staten.
Problemet med slike diskusjoner er at alle tror de er i posisjon til å faktisk kommentere statsbudsjettet og komme med "gode" kommentarer, men alle som har jobbet med det vet at det krever mye tid å krefter å sette seg inn i noe så omfattende.
Sist endret av Mith; 8. oktober 2012 kl. 20:17.
Hva med gratis tannlege/liten egenandel til skattebetalerne istedetfor 27 milliarder til afrikanske presidenter som stort sett bruker pengene på seg selv istedetfor folket? Vil påstå at en kan betale endel tannlegerekninger med 27 milliarder...
Sitat av Sinken Vis innlegg
Buhu, jeg må betale for tennene mine, fordi jeg ikke gidder å pusse dem 2 ganger om dagen.
Vis hele sitatet...
Er ikke spesielt relevant for diskusjonen.

Sitat av Sinken Vis innlegg
...Du nevner jo dårlig tannstell selv?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg nevner dårlig tannstell, det betyr ikke at jeg har det.

Jeg mener at tannhelsetjenester burde på lik linje med andre helsetjenester være gratis, d.v.s brukeren betaler en egenandel på lik linje med andre helsetjenester.
Sitat av Intet_Inside Vis innlegg
Hva med gratis tannlege/liten egenandel til skattebetalerne istedetfor 27 milliarder til afrikanske presidenter som stort sett bruker pengene på seg selv istedetfor folket? Vil påstå at en kan betale endel tannlegerekninger med 27 milliarder...
Vis hele sitatet...
Staten kunne ha dekket ca. 5 1/2 tusen i tannlegeregning til hver innbygger, i tillegg til det som blir dekket i dag av spesielle omstendigheter, LAR, etc.
Synes det er veldig gøy at flesteparten på freak er veldig opptatt av at "staten" skal ta ansvar for både det ene å det andre når det kommer til statsbudsjettet.
Men stort sett alle andre diskusjoner så handler det om individuell frihet og ansvar for egen helse osv( ref narkotika debatt, politi er dritt, pyro osv osv).
Sitat av seven_up Vis innlegg
Synes det er veldig gøy at flesteparten på freak er veldig opptatt av at "staten" skal ta ansvar for både det ene å det andre når det kommer til statsbudsjettet.
Men stort sett alle andre diskusjoner så handler det om individuell frihet og ansvar for egen helse osv( ref narkotika debatt, politi er dritt, pyro osv osv).
Vis hele sitatet...
Du mener at det er borgerne som skal ha ansvaret for statsbudsjettet? Eller blander du bare sammen flere totalt irrelevant ting?
Sist endret av caperno; 8. oktober 2012 kl. 21:10.
borgerne er vel ansvarlige for hvilke som blir stemt inn til å lage ett statsbudsjett, eller er det noe jeg har missforstått her?

hvor blir det av utsagn som ansvar for egen tannhelse og fuck staten?
Sitat av seven_up Vis innlegg
borgerne er vel ansvarlige for hvilke som blir stemt inn til å lage ett statsbudsjett, eller er det noe jeg har missforstått her?

hvor blir det av utsagn som ansvar for egen tannhelse og fuck staten?
Vis hele sitatet...
De har vell gjemt seg i rus/pyro-forumet iflg deg? Det er tross alt ikke alle på freak som er "fuck staten" og røyker.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Dette er jo ikke engang nok til å dekke behovet i Tromsø. Langt ifra, dette er jo bare en dråpe i havet omentrent i forhold til behovet.
http://student.no/nytt-fra-nso/nso-s...tudentboliger/
Vis hele sitatet...
Greit nok, men når ble vi enige om at det var statens ansvar at alle studenter får seg billig sted å bo? Jeg har nå vært på leiemarkedet de siste 12-årene nå, og det går helt greit.. majoriteten av studenter leier jo faktisk privat helt uten problemer.

Dog ser jeg ironien, siden jeg faktisk bor på studenthybel i Tromsø nå
Tannhelse er fremdeles ikke godt nok til å gå under annen helse så vi må fortsette å betale i dyre dommer for ulykker/dårlig tannstell.
Vis hele sitatet...
Greit nok at du vil at tannhelse skal gå under det offentlige helsevesenet. Jeg er ikke uenig. Andre i tråden her kjemper for mer privat helsevesen, fordi da blir alt bedre.

Poenget mitt? Dette er ikke statsbudsjett-problem/"hvor går pengene mine" problem, men et "hva er egentlig statens ansvar"-problem som helst burde diskuteres skikkelig grundig prinsipielt uten å blande inn altfor mye annet. Det er et vanskelig spørsmål.
Studiestøtten er økt til 1,1G, fra svimlende 1G. Dette vil utgjøre omtrent ingenting i forhold til hvor mye det burde være økt med.
Vis hele sitatet...
Ingen land jeg vet om har i nærheten av like gode studiestøtte ordninger som Norge. Jeg studerer faktisk i år (tar en ekstra mastergrad) og har overhodet ikke problemer med å overleve på studiestøtta. Om man er så jævla kravstor at man enten må brenne av en hel haug penger hver eneste uke på ferdigmat/dyr utested pils/bo sentralt i Oslo så kan man fanden heller ta seg bryet med å jobbe lørdager og noen kvelder for å finansiere egne valg. Fandens kaffelatte-unger
Hva mener dere om forslaget? Har dere noen meninger om et eller er det
Vis hele sitatet...
Er forøvrig enig med menneskene som er imot bistanden vår. Jobbet selv i Sør-Sudan en stund, og er fortsatt sjokkert over hvor ineffektivt pengene blir brukt. Støtten vår til FN burde kuttes dramatisk (ekstremt ineffektivt byråkrati, høye lønninger, moderat korrupsjon og gjør absolutt ingenting nyttig noensinne), og hele måten bistand gis ut på må revurderes dramatisk. Istedenfor rammebevilgninger til forskjellige satingsområder hvor man kaster penger etter hvem enn som klarer å sette opp prosjekter med tidsriktige moteord til riktig sted og tid, så burde man støtte prosjekter man har faktisk tro på.

Mindre unødvendig styring og mer kvalitetsikring mao.
Sist endret av DumDiDum; 8. oktober 2012 kl. 21:17.
Onkld, ja du har nok rett.

Men over til problemet her, om vi skal ha statsstøtte i budsjettet så ville det vel enklest fikses med høyere skatt, men det er få villige til. Så derfor er det vel greit at vi har ansvar for noen deler av helsen selv, slik at man kan kjøpe forsikringer og evt private sykehus for dette.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Greit nok, men når ble vi enige om at det var statens ansvar at alle studenter får seg billig sted å bo? Jeg har nå vært på leiemarkedet de siste 12-årene nå, og det går helt greit.. majoriteten av studenter leier jo faktisk privat helt uten problemer.

Dog ser jeg ironien, siden jeg faktisk bor på studenthybel i Tromsø nå
Vis hele sitatet...
Vi ble vell strengt talt ikke enige om at der er statens ansvar å sørge for at alle studenter har et billig sted å bo. Men statsbudsjettet sier mye om hvordan staten prioriterer og når de da velger å bygge ut 1000 nye studentboliger, flott. Men med samme hånd:

Huseiernes Landsforbund anslår at vel 5 prosent av boligmarkedet er sekundærboliger og at mellom 20 000 og 30 000 leieboliger vil forsvinne ut av utleiemarkedet som følge av skatteøkningen i statsbudsjettet.
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/bolig/Det-...g-7011142.html

Noe som vil bety at flere som er på leiemarkedet vil slite med å finne et sted å bo. Selvfølgelig er det flott at de samtidig bevilger mer penger til husbanken, men det er slett ikke alle som kan bygge, eller ønsker å bygge.

Greit nok at du vil at tannhelse skal gå under det offentlige helsevesenet. Jeg er ikke uenig. Andre i tråden her kjemper for mer privat helsevesen, fordi da blir alt bedre.

Poenget mitt? Dette er ikke statsbudsjett-problem/"hvor går pengene mine" problem, men et "hva er egentlig statens ansvar"-problem som helst burde diskuteres skikkelig grundig prinsipielt uten å blande inn altfor mye annet. Det er et vanskelig spørsmål.
Vis hele sitatet...
Ok, ser den.

Ingen land jeg vet om har i nærheten av like gode studiestøtte ordninger som Norge. Jeg studerer faktisk i år (tar en ekstra mastergrad) og har overhodet ikke problemer med å overleve på studiestøtta. Om man er så jævla kravstor at man enten må brenne av en hel haug penger hver eneste uke på ferdigmat/dyr utested pils/bo sentralt i Oslo så kan man fanden heller ta seg bryet med å jobbe lørdager og noen kvelder for å finansiere egne valg. Fandens kaffelatte-unger
Vis hele sitatet...
Jeg er IKKE enig her, flott at du lever greit på det vi får i studiestøtte, men det er ikke for alle det fungerer. Med en husleie på 4500 i mnd, er det igjen omentrent 2,500 kr igjen.

Dette er under det staten selv mener er gjennomsnittelig greit å bruke på mat for menn mellom 18 - 60 år.
http://www.sifo.no/files/Referansebudsjett2012PDF.pdf

Dette inkluderer ikke reise, hobby, skoleting og alt annet som man måtte ha behov for.

Bare et lite eksempel: jeg får ca 30 kr i reisestipend pr måned. Dette holder til en bussbilett ut av byen, om jeg hadde spart opp alt av reisestipend gjennom hele året hadde det enda ikke holdt til en tur hjem.

Er forøvrig enig med menneskene som er imot bistanden vår. Jobbet selv i Sør-Sudan en stund, og er fortsatt sjokkert over hvor ineffektivt pengene blir brukt. Støtten vår til FN burde kuttes dramatisk (ekstremt ineffektivt byråkrati, høye lønninger, moderat korrupsjon og gjør absolutt ingenting nyttig noensinne), og hele måten bistand gis ut på må revurderes dramatisk. Istedenfor rammebevilgninger til forskjellige satingsområder hvor man kaster penger etter hvem enn som klarer å sette opp prosjekter med tidsriktige moteord til riktig sted og tid, så burde man støtte prosjekter man har faktisk tro på.

Mindre unødvendig styring og mer kvalitetsikring mao.
Vis hele sitatet...
Bistanden har jeg ikke satt meg inn i så kommenterer ikke den.

seven_up: Ja, enklest kan det nok fikses med litt høyere skatt, men jeg ser ikke helt hvordan det er nødvendig, skal vell ikke mye kutt til i "unødvendige" poster på statsbudsjettet for å få rom til det.

Evt en enda bedre ide, ta et lite kutt i noen av de ekstreme lønningene som politikeren får, da er vi nok godt på vei til å få gratis tannhelsetjeneste.
Sist endret av OnklD; 8. oktober 2012 kl. 21:32.
Skal vi kutte i ekstreme lønninger til politikerne for å dekke gratis tannhelse for alle i norge? Hva er det du tror de fleste politikere tjener egentlig?

Jeg tror veldig få har over 1,5 mill i året, noe som ikke er en ekstrem lønn i seg selv. Og ett kutt i disse vil vel ikke skape alt for mange penger til tannhelse? vi har ikke mange hundre tusen politikere ansatt..
Sitat av seven_up Vis innlegg
vi har ikke mange hundre tusen politikere ansatt..
Vis hele sitatet...
Hvis du ser på kommentarfeltet på en politisk sak i Dagbladet kan det virke sånn...
Sitat av seven_up Vis innlegg
Skal vi kutte i ekstreme lønninger til politikerne for å dekke gratis tannhelse for alle i norge? Hva er det du tror de fleste politikere tjener egentlig?

Jeg tror veldig få har over 1,5 mill i året, noe som ikke er en ekstrem lønn i seg selv. Og ett kutt i disse vil vel ikke skape alt for mange penger til tannhelse? vi har ikke mange hundre tusen politikere ansatt..
Vis hele sitatet...
Nei, 1.5 mill. er ikke en ekstremt høy lønning, men burde ikke de som representerer det norske folket ha en lønning som tilsvarer det?
Snittlønnen i Norge ligger vell på rundt 450k, det er et stykke derifra opp til 1.5 - 2 mill.

Nå mener jeg ikke at et lønnskutt til de best betalte politikerne vil betale for gratis tannhelsetjeneste til folket, men det vil kanskje hjelpe de et stykke på veien for å se hvordan den vanlige mann i gata har det kontra en med en årslønn på 2 mill. Det er jo tross alt den vanlige mann i gata de skal representere. Er det ikke?
Sitat av OnklD Vis innlegg
Nei, 1.5 mill. er ikke en ekstremt høy lønning, men burde ikke de som representerer det norske folket ha en lønning som tilsvarer det?
Snittlønnen i Norge ligger vell på rundt 450k, det er et stykke derifra opp til 1.5 - 2 mill.

Nå mener jeg ikke at et lønnskutt til de best betalte politikerne vil betale for gratis tannhelsetjeneste til folket, men det vil kanskje hjelpe de et stykke på veien for å se hvordan den vanlige mann i gata har det kontra en med en årslønn på 2 mill. Det er jo tross alt den vanlige mann i gata de skal representere. Er det ikke?
Vis hele sitatet...
Men nå er ikke snittlønna til en politiker på 2 millioner heller da. Ikke engang statsministeren har 2 millioner. På tide å begynne med kilder og faktabaserte argumenter hvis denne diskusjonen skal heve seg noe over kommentarfeltstandard.
Sist endret av luni; 8. oktober 2012 kl. 22:15.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Jeg er IKKE enig her, flott at du lever greit på det vi får i studiestøtte, men det er ikke for alle det fungerer. Med en husleie på 4500 i mnd, er det igjen omentrent 2,500 kr igjen.

Dette er under det staten selv mener er gjennomsnittelig greit å bruke på mat for menn mellom 18 - 60 år.
http://www.sifo.no/files/Referansebudsjett2012PDF.pdf

Dette inkluderer ikke reise, hobby, skoleting og alt annet som man måtte ha behov for.
Vis hele sitatet...
92500 på 10 måneder er faktisk 9250 i måneden. Greit nok at det forsvinner 1500-3000 til skolebøker i august og januar, men du trenger virkelig ikke blåse bort resten av pengene du får utbetalt med en gang.

Sett av halvannen måned til sommerjobb så tjener du lett 40-50000 (siden skatteprosenten blir veldig lav).. Å leve på 20-30 tusen fram til studiestart er mer enn nok av penger, og da kan man fortsatt sette av 10000 til en fet ferie og 10000 til en tusenlapp ekstra i måneden i løpet av året.

Jeg er med andre fortsatt grasat uenig i at studenter har det jævli. Jeg deler kjøkken med 9 andre nå, og absolutt ingen av dem er i nærheten av å lide noen nød. Kantina vår med middag til 70kr og kaffebaren med fandens kaffe til 50-lappen har alltid skit lange køer. Ikke fanden om det er synd på oss.
Finnes det i hele tatt noe argument som tilsier at det er smart at en statsminister som skal representere norges folk skal tjene snittlønnen i landet?

Vi ville jo automatisk mistet denne sjefen til en bedrift hvor han styrte la oss si 30 000 ansatte i statoil eller noe. Er det ikke bedre at staten kokurerer på lønn, slik at faktisk noen dyktige også blir i det offentlige for å representere nettopp deg å meg?

Eller vil vi virkelig ha en på snittlønn til å representere norge? dette er i mine øyne helt feil. Jeg mener en lege har mer ansvar enn en sykepleier og nødvedigvis bør tjene mer, som en statsminister har mer ansavar og bør tjene mer enn en kontorarbeider i rena kommune.

jeg kan ikke se at noen seriøst mener vi hadde hatt bedre folk i regjering om vi betalte mindre..
Sitat av luni Vis innlegg
Men nå er ikke snittlønna til en politiker på 2 millioner heller da. Ikke engang statsministeren har 2 millioner. På tide å begynne med kilder og faktabaserte argumenter hvis denne diskusjonen skal heve seg noe over kommentarfeltstandard.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10022772

I tillegg hadde fiskeriministeren og utenriksministeren rett over 1,9 mill i årslønn.

Se fleste andre ministerene ligger rundt 800k - 1 mill.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
92500 på 10 måneder er faktisk 9250 i måneden. Greit nok at det forsvinner 1500-3000 til skolebøker i august og januar, men du trenger virkelig ikke blåse bort resten av pengene du får utbetalt med en gang.

Sett av halvannen måned til sommerjobb så tjener du lett 40-50000 (siden skatteprosenten blir veldig lav).. Å leve på 20-30 tusen fram til studiestart er mer enn nok av penger, og da kan man fortsatt sette av 10000 til en fet ferie og 10000 til en tusenlapp ekstra i måneden i løpet av året.

Jeg er med andre fortsatt grasat uenig i at studenter har det jævli. Jeg deler kjøkken med 9 andre nå, og absolutt ingen av dem er i nærheten av å lide noen nød. Kantina vår med middag til 70kr og kaffebaren med fandens kaffe til 50-lappen har alltid skit lange køer. Ikke fanden om det er synd på oss.
Vis hele sitatet...
Da har vi kanskje forskjellige utgifter ellers også.
Ok, si at vi ikke setter av 10.000 til den fete ferien, det vil gi 4.500 pr mnd etter husleia resten av året. Da begynner vi å nærme oss noe, men det er heller ikke alle som har mulighet til å jobbe 2 måneder i sommerferien.

Jeg sa aldri heller at studenter har det jævlig, men at stipendet/lånet burde økes sa jeg. Evt at det er for lavt.

Men denne diskusjonen handlet uansett om statssbudjsettet, ikke forskjellen på dine og mine utgifter.

Sitat av seven_up Vis innlegg
Finnes det i hele tatt noe argument som tilsier at det er smart at en statsminister som skal representere norges folk skal tjene snittlønnen i landet?

Vi ville jo automatisk mistet denne sjefen til en bedrift hvor han styrte la oss si 30 000 ansatte i statoil eller noe. Er det ikke bedre at staten kokurerer på lønn, slik at faktisk noen dyktige også blir i det offentlige for å representere nettopp deg å meg?

Eller vil vi virkelig ha en på snittlønn til å representere norge? dette er i mine øyne helt feil. Jeg mener en lege har mer ansvar enn en sykepleier og nødvedigvis bør tjene mer, som en statsminister har mer ansavar og bør tjene mer enn en kontorarbeider i rena kommune.

jeg kan ikke se at noen seriøst mener vi hadde hatt bedre folk i regjering om vi betalte mindre..
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis slik at han skal tjene 450k, men når det er over 4 ganger så mye (se linken min over), synes jeg det blir litt drøyt.

Selvfølgelig bør statsministeren tjene mer, men det burde da være en grense for hvor mye politikerne skal få.
Det som fikk meg til å trekke på smilebåndet var jo den STORE økningen på hele 500 kroner på pant av din gamle bil.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Er det ikke bedre at staten kokurerer på lønn, slik at faktisk noen dyktige også blir i det offentlige for å representere nettopp deg å meg?
Vis hele sitatet...
Den taktikken har isåfall slått helt feil da det er Jens Stoltenberg og resten av AP som har styrt landet de siste 8 årene.
Norge må bare gi bistand, OM pengene kommer fram til folk i nød. Dessverre gir myndighetene heller norske skattebetaleres penger til prosjekter som dette:

Norge har sendt millionbeløp til koranskoler i Pakistan. Nå er flere av disse koranskolene stengt fordi de var opplæringssentre for Taliban.
Vis hele sitatet...
http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/n...r-2997044.html
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Kort om det jeg har lest:

Økt NRK lisens - Min mening er at lisensen skulle avgått med døden når dem skrudde av de analoge sendingene. Jeg ser ingen grunn til at jeg skal betale for en tjeneste jeg ikke ønsker. NRK burde blitt en abonnement kanal.

Økt vei og tog bane satsning -
Bra, ihvertfall i mitt fylke så holdes tempoet oppe. Eneste jeg irriterer meg over er bompengefinansiering av alle strekkene. Jeg hadde heller sett av man brukte veiavgiften på faktisk vei.

Økte toll satser på kjøtt og ost -
Ingen stor betydning for meg og mine, men er prinsipielt imot tollmurene. De fører til dårligere utvalg og høyere priser.
Sist endret av r0bin; 9. oktober 2012 kl. 01:23.
Sitat av OnklD Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10022772

I tillegg hadde fiskeriministeren og utenriksministeren rett over 1,9 mill i årslønn.

Se fleste andre ministerene ligger rundt 800k - 1 mill.
Vis hele sitatet...
Statsministeren hadde en lønn på 1.317.900 norske kroner i 2010. Rundt 800.000 var verdien av bursdagspresanger som ble rapportert inn. Kilde. Gahr Støre og Berg-Hansen har som kjent også store deler av skattbar inntekt fra helt andre ting enn politikerlønna.
Sitat av Surtkelp Vis innlegg
Det er like morsomt hver gang de venstrevridde administratorene her inne skal "overbevise" folket om at nåværende regjering er bra og at det ikke er noe galt med statsbudjettet.

Folk trenger faen ikke klage hvis de ikke stemmer FRP. Det er eneste sjans vi har for at pengene blir brukt på oss selv istedet for å spare oss ihjel slik AP holder på med. Ting blir bare dyrere og tenk dere 4 år til med AP, den vanlige mann i gata kommer til å bruke 1 dagslønn bare på 1 middag siden alt av matvarer blir priset til værs.. Prisstigningen og avgiftene går IKKE i takt med lønnsnivået til Ola Nordmann. Både min far og mor har akkurat samme lønna som de hadde for 5 år siden, så å si at vi tjener bedre nå enn før er bare svada. Vil folk ha bedre veier, billigere røyk, alkohol, mat og lavere avgifter så er det bare ett parti som kan gjøre en forskjell. Jeg er ingen fan av FRP, men det blir faktisk talt ikke verre, nei det blir ikke det. FRP greier ikke kjøre landet i økonomisk ruin på 4 år, da er man bra naiv hvis man tror det. Dette med bevilgningen til studentboligene er bare en liten del av hva som er galt med nåværende regjering. Løftebrudd OHOY..

Trenger vel ikke nevne stipendet på 416.000 kr i året som vår nye kulturminister Hadia Tajik utdelte til Mari Boine. Stipendet varer tydeligvis til fylte 67 år.. Hva med å slite for pengene som alle oss andre? Jeg blir ikke kvalm, jeg spyr..
Vis hele sitatet...
Jeg blir arg når jeg leser slikt. FRPere har en forferdelig retorikk (selv om du påstår du ikke er FRPer, så er retorikken din skremmende FRP'sk). Alltid vil noen komme verre ut av et statsbudsjett, hvis ikke du vil ha en total politisk detaljstyring hvor styresmaktene skal vite alt om folk (jfr. kommunisme, som det ikke virker som om du er så fan av). Jeg synes jeg ikke spesielt synd på foreldrene dine. Hvis de ikke har en lønn som styres etter inflasjonen så må de ta et oppgjør med sjefen, eller skifte jobb.... Vi har hatt reallønnsvekst så godt som hvert eneste år siden krigen, med unntak av bankkrise-årene hvor inflasjonen var høy (pga. litt for hurtig deregulering av næringslivet fra høyre-siden).

Når du ikke forstår hvordan økonomi fungerer, ikke uttall deg om det (nei jeg er ingen ekspert, men forstår det grunnleggende). Du er redd for prisvekst, det er nettopp det du vil få hvis du pøser på med penger over statsbudsjettet, uten nevneverdig lønnsvekst ettersom store deler av kapasiteten i norsk økonomi allerede er utnyttet. Du la kanskje ikke merke til at de fleste makroøkonomer mener det burde vært brukt mindre penger i statsbudsjettet 2013.

Ja det er da helt fair at Mari Boine får et stipend, selv om kanskje ikke du hører på henne, så er det mange som liker henne og ønsker å høre mer av hennes musikk, akkurat som at du sikkert synes det er greit at det bevilges penger til fotball osv. Med mindre du ønsker å gå over til FRP-retorikk og mener at f.eks. NRK viser smale programmer som kun er interessant for to seere, som Gullrekka, Boardwalk Empire, House osv.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Påstår du at kvaliteten på et kjøleskap lagd på 50 tallet er bedre en dagens kjøleskap eller omvendt? hahaha
Vis hele sitatet...
Er vel ikke noe å nekte på at gamle ting ofte hadde bedre kvalitet en erstatterene deres. http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence
http://en.wikipedia.org/wiki/Value_engineering
Sitat av OnklD Vis innlegg
Vi ble vell strengt talt ikke enige om at der er statens ansvar å sørge for at alle studenter har et billig sted å bo. Men statsbudsjettet sier mye om hvordan staten prioriterer og når de da velger å bygge ut 1000 nye studentboliger, flott. Men med samme hånd:

http://www.aftenposten.no/bolig/Det-...g-7011142.html

Noe som vil bety at flere som er på leiemarkedet vil slite med å finne et sted å bo. Selvfølgelig er det flott at de samtidig bevilger mer penger til husbanken, men det er slett ikke alle som kan bygge, eller ønsker å bygge.
Vis hele sitatet...
Er litt nysgjerrig på hva du tror at vil skje med disse utleieboligene? Tror du de som har f.ex. 2 boliger bare vil la den ene stå og råtne i stedet for å leie den ut fordi de ikke vil tjene fullt så godt på å leie den ut lenger? På tross av at de fremdeles må betale like mye i eiendomsskatt for den? Evt - hva vil skje hvis den ene selges? Jo, da må nødvendigvis noen andre kjøpe den, og for at det skal være meningsfylt å kjøpe den må noen bo der. Sannsynligvis bodde også de som kjøpte den, et eller annet sted fra før, enten det var noe de leide eller noe de eide. Det vil uansett bety at noe annet blir ledig.

Med andre ord: For at 20-30000 boliger skal kunne "bli borte" fra utleiemarkedet, så må faktisk også tilsvarende mange som ikke var boligeiere før bli boligeiere, altså ved at flere som før leide vil kjøpe i stedet. Det at det vil bli mindre attraktivt å eie flere boliger kan jo tilogmed hjelpe til å dempe prisveksten på boliger noe, hvis såpass mange av de som har eid en bolig de har leid ut, i stedet plutselig vil selge den.