Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: For eller imot hvalfangst?
Mot, det er dyreplageri! 65 27,78%
For, vi dreper alle andre dyr. 133 56,84%
Vet ikke. 36 15,38%
Stemmegivere: 234. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  52 7180
I dag hadde jeg en diskusjon med noen kamerater om hvalfangst. Prøvde å lese meg opp på temaet men det er lite objektiv info å finne. Det meste er fra sider som Greenpeace, dyrs rettigheter og hvalfangst.info.
Er dette noe dere er for eller i mot?
Tja, vet ikke helt faktisk.

Om hvalen blir overjaktet er det ille, men sier ikke nei takk til en hvalbiff i ny og ne.
Jeg er for dyrefangst/slakt hvis dyret ikke er utrydningstruet. og såvidt jeg vet så er vell ikke hvalfangst dyreplageri? (rett på meg hvis jeg tar feil) så hvis hvalen ikke er utryddningstruet er hvalfangst helt greit for meg.
Jeg er mot jakt av utrydningstruede arter, uansett hvilket dyr det er snakk om. Så lenge arten av hval man jakter på ikke er utrydningstruet har jeg ingenting i mot det - men om den er utrydningstruet er jeg veldig i mot det.
Jeg er ikke mot hvalfangst siden det ikke er særlig utbredt, men samtidig er jeg mot det Auswitch lignende husdyrholdet som finnes i kyllingindustrien(også i Norge) og kvegindustrien i enkelte deler av verden.
Sist endret av Flaskeposten; 24. september 2012 kl. 15:29.
Jeg er for hvalfangst, men ikke nødvendigvis på grunn av at "vi dreper alle andre dyr".
Sist endret av sh0rtie; 24. september 2012 kl. 15:30.
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Jeg er for dyrefangst/slakt hvis dyret ikke er utrydningstruet. og såvidt jeg vet så er vell ikke hvalfangst dyreplageri? (rett på meg hvis jeg tar feil) så hvis hvalen ikke er utryddningstruet er hvalfangst helt greit for meg.
Vis hele sitatet...
Joda, du skyter jo flere harpuner inn i hvalen, men: Er ikke all jakt / fiske dyreplageri?
Hvalfangst er for meg greit om man ikke tar for mye, altså, ikke tar alt som er.
Jeg er for beskatning, slik man gjør i Norge av bl.a. vågehvalen. Jeg er mot regelrett nedslakting av hele dyrestammer, slik som foregår i Japan (på enkelte hvaler, en del er bare beskatning).
Å ta vare på bestanden er jo en ting, men det store problemet for meg er ihvertfall det etiske. Hvaler dør ikke momentant av å bli skutt med harpun, de må skytes utallige ganger, og det tar gjerne timer med blødninger før de "sovner inn"

Jeg velger forøvrig å ikke svare, fordi jeg er usikker på om informasjonen jeg har, er riktig - er ikke godt nok opplært på emnet, føler jeg.
Sist endret av random42099; 24. september 2012 kl. 15:41.
Denne mannen representerer godt mine meninger om hvalfangst.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Å ta vare på bestanden er jo en ting, men det store problemet for meg er ihvertfall det etiske. Hvaler dør ikke momentant av å bli skutt med harpun, de må skytes utallige ganger, og det tar gjerne timer med blødninger før de "sovner inn"

Jeg velger forøvrig å ikke svare, fordi jeg er usikker på om informasjonen jeg har, er riktig - er ikke godt nok opplært på emnet, føler jeg.
Vis hele sitatet...
Nå bruker man harpungranater. De dør rimelig fort fra det jeg har hørt.
edit : mer humant en halal-slakting som rett og slett er idioti.
Sist endret av Flaskeposten; 24. september 2012 kl. 15:45.
Jeg er for så lenge den ikke er utrydningstrua og at den ikke bruker lang tid på å dø slik som visse indianerstammer i america som bruker fryktelig utdaterte verktøy og liten kunnskap, dessuten synes jeg hval biff er noe beste man kan spise.
Sitat av Stupebrett Vis innlegg
Denne mannen representerer godt mine meninger om hvalfangst.
Vis hele sitatet...
Hahaha fyfaen, jeg ler meg skakk ihjel av denne her!

OT:
Som sagt tidligere her, så er hval er svært dyr. Dyret dør ikke momentant, og langt fra det. Det blir slept rundt med flere harpuner i seg før det blør ihjel. Det er ikke bare å finne frem en lommekniv og kutte strupen dems som det er på f.eks makrell.
Jeg vet såpass lite om dette her, så tør ikke å svare.. Men så lenge arten ikke et utryddningstruet, så er jo det et lite pluss da..
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Nå bruker man harpungranater. De dør rimelig fort fra det jeg har hørt.
edit : mer humant en halal-slakting som rett og slett er idioti.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende det stemmer.

Det finnes forresten også moderne og humane måter å slakte halal - ctrl+c fra wiki: Fra 2000 har halal-slakting i regulerte former skutt fart. Gilde opprettet et eget datterselskap for Halal-produker i 2001 – Alfathi AS, som er godkjent av Islamsk Råd Norge.

Fant også dette på dansk wiki: Debatten omkring hvalfangst og hvalorganisationerne har på verdensplan fået langt mere opmærksomhed end de fleste andre dyreværnsgrupper.[Kilde mangler] Hvaler lever længe (mellem 90 og 100 år for de fleste arter) og bliver først kønsmodne efter relativt mange år, hvilket betyder at det tager lang tid at opbygge en bæredygtig bestand, især når den igennem mange år er blevet overudnyttet gennem industrialiserede fangster. Udover kødet har hvaler også økonomisk værdi indenfor turisme, og da mange hvalarter migrerer over lange afstande i løbet af en sæson, kan den samme hval have forskellig økonomisk værdi og betydning afhængig af hvilket område den befinder sig i. den internationale debat har derfor ofte været fokuseret på ejerskab, fredning, bæredygtighed, national suverænitet og hensyn til traditionel levevis.[Kilde mangler] Et andet debatemne har været dyrevelfærd, især spørgsmålet om hvor meget dyrerne led i forbindelse med fangsten. Siden indførelsen af hval-moratoriet har debatten særligt drejet sig om nødvendigheden af nedlæggelsen af hvaler i forbindelse med videnskabelige undersøgelser; hvalers eventuelle negative indflydelse på fiskebestande er ofte emnet for undersøgelser af denne type Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Hvalfangst
Sist endret av random42099; 24. september 2012 kl. 15:56.
Er for jakt på alle arter så lenge bestanden ikke blir utrydningstruet.
Elendige valg alternativer i avstemningen..
jeg er for hvalfangst men ikke fordi vi dreper alle andre dyr!
Rett og slett fordi arten ikke er truet, så jeg ser ingen grunn til å IKKE utnytte all maten det er å finne i et så stort dyr.
Jeg er for, like mye som jeg synes vi også skal slakte kuer, griser osv. Ser ingen forskjell på slike pattedyr foruten at de svømmer
Hvaldrap



Slik dør hvaler i dag. Humant? Nei. Nødvendig? Nei.

Forhistorisk slaktemåte som burde vært stoppet for lenge siden.
At kveg og kylling i Norge ikke lever så bra som de burde gjort rettferdigjør ikke hvalfangst.
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg er mot jakt av utrydningstruede arter, uansett hvilket dyr det er snakk om. Så lenge arten av hval man jakter på ikke er utrydningstruet har jeg ingenting i mot det - men om den er utrydningstruet er jeg veldig i mot det.
Vis hele sitatet...
You and me both.

Men disse "hvalene er vakre inteligente skapninger som tenker og blablabla" folka som er helt maniske kan gjøre meg en tjeneste å blåse skallen av seg selv..

Det er griser også, hunder og for den del, men det spiser enkelte asiatiske land som om det var spaghetti..

Bottom line, smaker det godt og ikke er utryddingstruet kommer jeg til å spise det!
Dårlig spørreundersøkelse, siden du tillegger meninger til folk om de svarer for eller mot. Det går fint an å svare mot uten at man har dyreplageri i tankene, og man kan ha et resonnement bak å svare for som stikker langt dypere enn "vi dreper alle andre dyr". La heller alternativene være rene ja/nei svar, så kan folk begrunne svarene sine i en post uten å bli satt i bås. Jeg har ikke svart på spørreundersøkelsen.

Jeg er forøvrig for, så lenge dyret ikke er utrydningstruet. Jakt er noe som både dyr og mennesker har drevet med i uminnelige tider, det er en del av naturens gang. Å slutte med jakt fordi det er dyreplageri er noe vås. Dyr jakter også på dyr, og det på en langt mer inhuman måte enn oss mennesker. Mange ganger blir dyr spist levende, eventuelt halvspist og lider en langsom og smertefull død. Sånn er naturen, deal with it.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Hvaldrap



Slik dør hvaler i dag. Humant? Nei. Nødvendig? Nei.

Forhistorisk slaktemåte som burde vært stoppet for lenge siden.
At kveg og kylling i Norge ikke lever så bra som de burde gjort rettferdigjør ikke hvalfangst.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ikke om å rettferdiggjøre fordi man dreper ku. Jeg er for hvalfangst fordi det er et lite antall hval man snakker om.
edit : jeg burde heller si at jeg er likegyldig, ikke for.
Sist endret av Flaskeposten; 24. september 2012 kl. 17:20.
Er for så lenge det er en bærekraftig bestand som kan utnyttes. Blir det overfiske og overbeskatting av bestanden så bør man jo ikke gjøre det. Man bør jo ikke tillate at det blir for mange av dem heller da man kan risikere at hele bestanden kollapser pga. mangel på mat eller annet. Så at Bestanden beskattes ser jeg ikke på som noe problem. Vi er jo ikke som Japanere som skjuler vår hvalfanging bak å si det er vitenskapelig forskning og forskningsjakt, men en reell faktisk utnyttelse av ev bærekraftig bestand.

Nå er jo dette med hvaljakt litt diskutert og omtalt siden det er et pattedyr og man snakker om at dyre er "smart", samt at vi kanskje ikke klarer å avlive hvalen humant. Dette kan jeg forstå og jeg ser hvorfor dette diskuteres, men det skal sies at det finnes andre pattedyr som vi holder på bås, sender mange mil i lastebil for å slaktes på div. metoder som også kan stilles spørsmål ved om hvor humane disse er. Diskusjonen og fokuset rundt dette er ofte mindre sammenlignet med hvalfangst. Hval er en naturlig ressurs som naturen har å tilby oss som jegere som vi er. Vi har jaktet på dyr i flere tusen år, jeg ser meg heller værre på dyr som holdes fanget, avles opp til å bli kjøttdyr og ende sine dager som en kjøttdeig. Disse produktene vi får ut fra slike ting er mye mere prosessert mat og mye mere tuklet med enn en hvalbiff. Jeg ser mere uetisk på dette enn å faktisk dra på jakt å drepe noen hvaler som har en levedyktig bestand og man kan utnytte og beskatte av. I mine øyner er derfor ikke jakt på hval noe verre enn hjortejakt.

At hvalen er smartere enn andre dyr går jeg ikke helt med på, man kan trene griser til å snuse fram trøffler og annet, så griser er heller ikke så dumme, men disse avles jo frem i fangenskap for å ende sine dager som kjøttdeig og svineribbe på en juletallerken, så di store motstandere mot hvalfangst bør kanskje vurdere å bli vegetarianere og kutte all kjøttspising før dem kan forsvare at det ikke skal jaktes på hval. Jeg føler dessverre at hval tilegnes for mye menneskelige egenskaper for å rettferdiggjøre at man ikke skal jakte på dem, noe som jeg føler er feil.

Men ikke missforstå, jeg mener at når man jakter på dyr så bør det avlives så fort det lar seg gjøre for å endre dyrets lidelser så fort det lar seg gjøre, så siden hvalen er så stor så kan det vel kanskje være at hvalen lider litt lenger enn en gris som får en kule i hode og strupen kuttet over. Nå skal jeg ikke si heller jeg vet at hvalen lider lenge før den dør med dagens fangstmetode, men jeg føler også at motstandere av hvalfangst tilegner seg mye kunnskap om hvalfangst og dens metoder uten å ha faktiske erfaringer eller gode kilder å vise til annet enn en påstått rapport fra Greenpeace om at disse dyrene lider lenge, men folk bør også stille seg litt skeptiske til informasjon som kanskje kan komme fra en kilde som bør vurderes som inhabil pga. sin nære kamp mot hvalfangst.

Sry, litt langt, men TS laget litt rare formuleringer, så jeg valgte å si det slik som dette så min egen mening kommer klarere frem.
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Hvaldrap



Slik dør hvaler i dag. Humant? Nei. Nødvendig? Nei.

Forhistorisk slaktemåte som burde vært stoppet for lenge siden.
At kveg og kylling i Norge ikke lever så bra som de burde gjort rettferdigjør ikke hvalfangst.
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=mNu6s...eature=related

slik dør griser i dag... Spiser du gris Mr. Flash?

er vel ikke noe problem å finne en youtube-video som viser at det finnes mennesker med null respekt for hva det nå enn skulle være... Det betyr derimot ikke at alle mennesker oppfører seg slik.
Sist endret av neurotor; 24. september 2012 kl. 18:52.
Norge fanger én eneste hvalart, det er vågehval. Den er ikke på langt nær utrydningstruet.

Men fram til 1970-tallet tok man (ikke bare i Norge) også andre hvalarter, som det på det verste kun fantes noen få hundre igjen av. Hadde man ikke stoppet da man gjorde, ville mange hvalarter vært utryddet nå. For eksempel ble det skutt 200 finnhval i året utenfor Norskekysten. Da den ble fredet i 1971, var det under 200 igjen. Ett år til, så hadde den vært borte. I dag finnes det 185 000 vågehval bare i Atlanterhavet. Kvoten ligger på rundt 1000 dyr pr år, og den fylles sjelden.

Jeg synes hval er både vakre og intelligente skapninger. Men det synes jeg også om hjort, elg og annet vilt som jeg spiser med glede. Det er ikke slik at jeg kun vil spise stygge, dumme dyr.
Hvalfangs skal være som all jakt. Det skal jaktes for at en bestand ikke skal bli for stor. Det skal også jaktes for kjøttet. Jeg har ikke kontroll om hvor mange hvaler det er. Men er dor vis det er mange, og mot vis det gjør skade på arten
For, hvalkjøtt er godt og er en del av norsk matkultur.
Er for hvalfangst.
Svaralternativene kunne forresten vært formulert noe bedre...

Mot, det er dyreplageri! - Det er jo ikke dyreplageri om man avliver på en human måte...

For, vi dreper alle andre dyr. - Om jeg er for hvalfangst, betyr det ikke at jeg er for å drepe [COLOR="Red"]alle[/COLOR] dyr. eks. utrydningstruede.
omnomnomnom hval.

hvorfor skal vi forresten behandle et dyr humant? er det... human?
virker som tråden din er subjektiv og det liker jeg ikke når det er avstemning.

Sitat av alexanderb Vis innlegg
omnomnomnom hval.

hvorfor skal vi forresten behandle et dyr humant? er det... human?
Vis hele sitatet...
trenger ikke pine dem heller hehe..

definisjon human: hensynsfull
Sist endret av fotonewbie; 24. september 2012 kl. 20:20.
Parkettetterligning
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Jeg er for dyrefangst/slakt hvis dyret ikke er utrydningstruet. og såvidt jeg vet så er vell ikke hvalfangst dyreplageri? (rett på meg hvis jeg tar feil) så hvis hvalen ikke er utryddningstruet er hvalfangst helt greit for meg.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan hvalfangsten er nå men før i tida fulgte de etter den imens de kasta harpuner på de. En hval kunne bli jaktet på i flere dager ifra de satte første harpun til den døde. Ikke serlig humant med andre ord
Sitat av neurotor Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=mNu6s...eature=related

slik dør griser i dag... Spiser du gris Mr. Flash?

er vel ikke noe problem å finne en youtube-video som viser at det finnes mennesker med null respekt for hva det nå enn skulle være... Det betyr derimot ikke at alle mennesker oppfører seg slik.
Vis hele sitatet...

Uuuuuuuh, hvorfor må jeg klikke slike linker når jeg burde vite bedre?
Jeg har aldri sett på meg selv som noe aktivist type, men jeg tror jeg skal gå over til å ikke spise kjøtt lenger. Fisk og skalldyr er greit, men jeg gidder ikke være en del av industrimaskinen som bedriver holocaust på dyr.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
bedriver holocaust på dyr.
Vis hele sitatet...
si det der til en joede. pls. gjoer det. film det og legg det ut paa youtube om du overlever. I beg of you.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Fisk og skalldyr er greit
Vis hele sitatet...
Siden fisk og skalldyr ikke kjenner smerte? siden det sikkert ikke er ren terror å bli røkket ut av miljøet du klarer å puste i for å sakte men sikkert dø av oksygenmangel, bli klemt ihjel eller slaktet via bløgging endten for hånd eller maskin?

Jadda...
Sitat av ztaale Vis innlegg
Siden fisk og skalldyr ikke kjenner smerte? siden det sikkert ikke er ren terror å bli røkket ut av miljøet du klarer å puste i for å sakte men sikkert dø av oksygenmangel, bli klemt ihjel eller slaktet via bløgging endten for hånd eller maskin?

Jadda...
Vis hele sitatet...
Jeg tar det et steg av gangen, å spise krabbe er bedre en å spise kveg/gris.
Hvorfor da?

Du vet at med krabbe (russer krabbe anyways) blir dyrene avlivet ved at skjellet deles i 2 på midten mens de enda er i livet og så blir foter og klør klippet rett av?
Sitat av ztaale Vis innlegg
Hvorfor da?

Du vet at med krabbe (russer krabbe anyways) blir dyrene avlivet ved at skjellet deles i 2 på midten mens de enda er i livet og så blir foter og klør klippet rett av?
Vis hele sitatet...
Har aldri spist russerkrabbe, kjøper krabbe som ligger (død) på is på ICA Meny.
Og du tror den bare helt tilfeldig havnet insta-død på is på ICA?

Russerkrabbe er forøvrig kongekrabbe og slik ser de ut ganske nylig etter avliving:

http://www.berlevag-kongekrabbe.no/images/small/raaseksjon.jpg
Sist endret av NoillStress; 24. september 2012 kl. 23:10.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Og du tror den bare helt tilfeldig havnet insta-død på is på ICA?

Russerkrabbe er forøvrig kongekrabbe og slik ser de ut ganske nylig etter avliving:

http://www.berlevag-kongekrabbe.no/images/small/raaseksjon.jpg
Vis hele sitatet...
http://1.bp.blogspot.com/-VK8osE8sbmc/TbnSOuEkXzI/AAAAAAAAAFA/rbY7wKnP1Gw/s1600/elgol_krabbe.jpg

Nam nam. Men jeg skal ta deg på ordet, krabbene jeg kjøper har fått klør revet av for deretter få de limt på igjen innen de kommer til butikken slik at jeg ikke skal få dårlig samvittighet,
Sist endret av Flaskeposten; 24. september 2012 kl. 23:18.
Vel, dette sporer litt av men om du tror den krabben der blir avlivet humant... tro om igjen
Stakkars krabben
Sitat av ztaale Vis innlegg
Vel, dette sporer litt av men om du tror den krabben der blir avlivet humant... tro om igjen
Vis hele sitatet...
Er det ikke slik at skaldyr blir kokt levende? var vertfall det vi fikk beskjed om på leirskole for endel år siden, ellers kunne skalldyret bli dårlig etc.

humant? småe skalldyr dør momentant men jeg har min tvil i om de største krabbene dør humant. Vet ikke hvor lenge de lever i kokende vann men behagelig kan det umulig være.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Vel, dette sporer litt av men om du tror den krabben der blir avlivet humant... tro om igjen
Vis hele sitatet...
Det kan nok stemme. Men akkurat nå er det det bedre av to onder. En ku eller gris som spakes rundt på et slakteri og som vasser i døde dyr er for meg mer makabert en krabber eller fisk som jeg tror dør relativt fort i forhold. Når det er sagt kunne jeg godt tenke meg å bli 100% veggis, men man bør lære å hvordan man skal ha et kosthold som er rikt nok hvis man skal slutte å spise kjøtt.

Mmmmm, tror jeg skal spise på Krishnas Cuisine denne uka
Jeg er imot hvalfangst. Jeg har utrolig stor respekt for disse pattedyrene. Blåhvalen er det største dyret som NOEN GANG har levd på jorden, det var større enn alle dinosaurene. Tenk at vi har denne fantastiske skapningen her på jorden idag!

Jeg gleder meg til å seile nordover med seilskuten min for å se hval en vakker dag. Det er en skam for menneskeheten at vi fortsetter å jakte på hval sånn som situasjonen har vært.

Tungen til en blåhval kan veie like mye som en elefant, og noen av blodkarene er så stor at mennesker kunne svømt rundt. De kan bli opptil 30 meter lang og veie 200 tonn. Tenk så forferdelig for mennesker i fremtiden om hvalen bare var noe man bare hørte om i gamle historier fordi mennesker unøvendig tok livet av alle sammen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
chiller123: vi jakter ikkje blåkval. Vi jakter hovudsakleg vågekval, som er mindre, og har ein relativt stor bestand. 107000 dyr er eit estimat i norske farvatn. Dagens kvalfangst har lite til felles med den massive overbeskatninga som oppsto i takt med industrialiseringa, utan nokon form for regulering.
Veldig i mot. Tror hval har en annen mening i naturen enn mat for mennesket.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Veldig i mot. Tror hval har en annen mening i naturen enn mat for mennesket.
Vis hele sitatet...
Mener du at hvalen er enestående i naturen, den eneste som har en "mening" med livet? Hva med ulv, hva er meningen med den?
Sitat av KultNick Vis innlegg
Mener du at hvalen er enestående i naturen, den eneste som har en "mening" med livet? Hva med ulv, hva er meningen med den?
Vis hele sitatet...
Har mennesket en mening med livet? Isåfall hva?
Sitat av fotonewbie Vis innlegg
Har mennesket en mening med livet? Isåfall hva?
Vis hele sitatet...
Nei, det finnes ingen opphøyd "mening" med noe som helst her i verden, derfor er det latterlig å være imot hvalfangst fordi hvalen er "ment" til noe spesielt.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Mener du at hvalen er enestående i naturen, den eneste som har en "mening" med livet? Hva med ulv, hva er meningen med den?
Vis hele sitatet...
Nei, mener ikke den er enestående. Jeg har samme mening om ulv.

Storfe, småfe, svin, fisk, div fjærkre osv osv.
Disse tror jeg er en mer naturlig del av næringskjeden våres.

Sitat av fotonewbie Vis innlegg
Har mennesket en mening med livet? Isåfall hva?
Vis hele sitatet...
Jeg tror det ja.

Sitat av KultNick Vis innlegg
Nei, det finnes ingen opphøyd "mening" med noe som helst her i verden, derfor er det latterlig å være imot hvalfangst fordi hvalen er "ment" til noe spesielt.
Vis hele sitatet...
Du snakker som om du vet dette. Fortell meg hvordan du har funnet ut av dette?

Du misforstår meg.
Sist endret av Naturgrønn; 25. september 2012 kl. 14:45.