Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1356
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
http://www.itavisen.no/art/1297246.html

Stefan Hilt har lidd et knusende nederlag i kampen om playstation2.no. Men selv om Sony får overgitt domeneavnet såvel som oppreisning på 200.000 kroner, har Microsoft ingen planer om å kjempe til seg xbox.no fra bergenseren.

Hilt må nå riktignok gi fra seg playstation2.no etter å ha tapt rettsaken mot Sony, men holder fremdeles fast på domenenavnene xbox.no, gamecube.no, og gameboy.no.
Hilt bruker nettstedene som salgskanal for firmaet Multimedia Import, som selger spillprodukter direkte importert fra Japan og USA måneder før de offisielle norske importørene får lansert de på markedet. Samtidig selger Multimedia Import diverse utstyr som gjør det lettere å piratkopiere spill og lure seg unna sonebeskyttelse på spillboksene.

- Vi har ingen planer om å gi fra oss de andre gode domenenavnene, og mener også vi har full rett til å drive forretning med disse produktene, sier Hilt til ITavisen.no.

Microsoft trekker på skuldrene
Men selv om Sony fikk full klaff i retten da de forlangte domeneavnet Playstation2.no tilbake, er ikke Microsoft i nærheten av å være like ivrige når det gjelder xbox.no.

- Vi har ingen planer om å kaste oss inn på kjøret til Sony. Jeg har hatt samtaler med mine overordnete om dette, og de sier rett ut at «jo flere bokser man får inn på markedet, jo bedre», forteller Microsofts Norges produktsjef for Xbox, Brynjar Skauvik.

- Vi skal leve av selve spillsalget, ikke av å selge konsoller. At Hilt sitter på xbox.no bryr vi oss ingenting om, så lenge vi selv har xbox.com, legger han til.

Det bekymrer heller ikke Microsoft at Hilt lover å bringe Xbox til norske kunder så og si parallelt med spillmaskinens lansering i USA i November. Microsoft Norge vil ikke ha norgeslansering på Xbox før våren 2002.

- Det er ikke noen skikkelig regler mot slik grå-import i Norge, så Hilt får bare stå på og gjøre som han vil. Når vi selv kommer med vår egen store xbox-lansering, vil denne type virksomhet uansett ha lite å si fra eller til, sier Skauvik til ITavisen.no.

Nintendo ser det an
Den offisielle norske Nintendo importøren Unsaco har ikke vært tilgjengelig for kommentar siden dommen mot Hilt ble kjent på mandag, men salgs- og markedssjef Finn Eirik Larsen kunne forrige uke fortelle ITavisen.no at de fremdeles vurderer de juridiske omstendighetene i denne saken, og at ingen beslutning har foreløpig blitt tatt om å gå til sak mot Stefan Hilt.

Larsen kunne derimot også opplyse om at heller ikke Nintendo så den helt store trusselen forbundet med bergenserens virksomhet.

- Jeg synes det bare er bra med flere aktører på banen. Men den type virksomhet som Hilt driver tilfører overhodet ikke bransjen noe positivt, og blir bare dumt, sa Larsen.



- Jeg som trodde det var lover mot slik som dette.
Hvilke regler osv. er det for registrering av domene navn osv.? Er det noen spesielle regler for å registrere varemerker osv?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Uhm. Tenkte man kunne regge det man ville jeg..

Hva var den direkte grunnen til at Sony fikk domenet da?
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Uhm. Tenkte man kunne regge det man ville jeg..

Hva var den direkte grunnen til at Sony fikk domenet da?
Vis hele sitatet...
PlayStation er Sony's patent, trademark, de har liksom "retten" til å bruke det navnet. Så enkelt som det egentlig. Så la oss si at et firma, som f.eks. bestemmer seg for å lage sofaer, registrerer et patent på denne typen sofaer som f.eks. heter "Ond Sofa". Da har de p.g.a. de skrudde trademark bestemmelsene rett på ditt domene-navn (Ondsofa.com, eller noe, er det ikke det da?).

Idioti spør du meg ....
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Må si meg enig der, det høres jo helt teit ut.
jeg syns sony kunne ha latt stefan hillt beholde playstation2.no. Det krenker jo ikke sony. den kun promoterer sony's spillmaskin ved at flere spill blir tilgjengelig for ps2. fint at m$ tenker fornuftig for en gangs skyld
meningen med internett var jo egentlig at ingen skulle "eie" det.
jaja, mye har forandret seg. jeg synes det er idiotisk at noen kan "stjele" et domene fra deg bare fordi de eier akkuratt det navnet.
Opprinnelig postet av Blitzer
meningen med internett var jo egentlig at ingen skulle "eie" det.
jaja, mye har forandret seg. jeg synes det er idiotisk at noen kan "stjele" et domene fra deg bare fordi de eier akkuratt det navnet.
Vis hele sitatet...

jaja, greit nok, men det finnes jo visse grenser, men om sony gikk over denne grensen eller ikke i denne saken aner jeg ikke
▼ ... noen uker senere ... ▼
Loven om domenenavn er som følger:

Hvis det er et ord som utvetydig viser til et registrert varemerke, så har varemerke-eier krav på domenenavnet.

Hvis et ord derimot kan referere til flere ting, så er det "førstemann til mølla"-prinsippet som gjelder.

Ta for eksempel et ord som "Ikea". Det betyr ingenting annet, og viser eksklusivt til interiør-kjeden Ikea. Ergo ville alle som registrerte dette navnet i domenesammenheng - være det ikea.nu, ikea.net eller ikea.org - måtte gi i fra seg domenet hvis de ble anmodet om det.

Et domene som "husoghjem.no" derimot, ville ikke kunne kreves utlevert av interiørmagasinet "Hus og Hjem" - selv om domenet er identisk med selskapsnavnet. Dette rett og slett fordi domenet ikke nødvendigvis sikter til interiørmagasinet Hus og Hjem, men heller f.eks inneholder generell informasjon om hus og hjem.

Så har vi smartinger som han som registrerte 21stcenturyfox.com - i 1998. Da var det jo ingen som tenkte på at selskapet 20thcenturyfox etter år 2000 kom til å måtte skifte navn - og heller ingen som hadde registrert 21st Century Fox som et varemerke. Enden på visa? Han som registrerte domenet fikk 40 millioner kroner for å selge det.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Trådstarter
Var jo en som regga Windows 98 også, Microsoft betalte jo han også fett med penger for domenet. Genialt detta tror jeg...