Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 6563
Hvis man leser Dagbladet.no idag ser man at politiet i Ålesund henlegger 5 overfallsvoldtekt saker. Det er her snakk om at man henlegger sakene fordi det er funnet ut at det dreier seg om falske anmeldelser.

En ting er at man beskylder noen for voldtekt uten grunnlag, som er ille nok. Dette kan ødelegge noens liv for veldig lang tid. For selv om man er formelt renvasket er det alltid noen som vil se rart på deg om du er beskyldt for voldtekt.

Men da jeg ser i artikkelen til dagbladet at de VURDERER og opprette sak mot disse jentene som har levert falske anmeldelser blir jeg frustrert. Det er utrolig viktig og sende et eignal om at slike anklager er alvorlige og ikke er til og kødde med. Man kan ikke gi et signal om at man slipper unna med dette. Særlig ikke når de allerede nå faktisk vet at det dreier seg om falske anmeldelser.

Det er også viktig for de som faktisk blir voldtatt at de blir tatt på alvor. Jeg mener straffen for denne typen falske anmeldelser er så alvorlige og potensielt skadelige for den som blir offer for dette at det burde komme alvorlige straffereaksjoner.
Sist endret av murloc; 12. mars 2010 kl. 18:04.
Helt enig. Jeg selv tenkte ofte før at slike som ble falskt beskyldt for voldtekter gjerne var litt sånn sleske typer som egentlig fortjente det. Jeg er sikker på at det er mange andre som også har de fordommene der. Men det stemmer jo ikke! Hvem som helst kan bli falskt anklaget. Hva om du hadde blitt anklaget for voldtekt, på falskt grunnlag?! "Jamen jeg er jo en snill gutt, jeg hadde jo aldri gjort noe sånt" -- nei, men hva så, noen kan fremdeles finne på å anmelde deg for deg, helt ut av det blå!

Jeg synes virkelig synd i disse gutta. Håper de anmelder. Det må være jævlig kjipt å bli anmeldt for voldtekt.
Jeg syns igrunn mest synd på de jentene som må være utsatt for voldtekt, men sliter med å bli trodd.
Dette ødelegger jo bare for dem.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Jeg syns igrunn mest synd på de jentene som må være utsatt for voldtekt, men sliter med å bli trodd.
Dette ødelegger jo bare for dem.
Vis hele sitatet...
Enig. Det er faktisk verre enn hva folk flest tror å anmelde en voldtekt. Ikke bare risikerer du å ikke bli trodd i det hele tatt (dessverre, du hadde jo på deg et miniskjørt for faen), men skulle du få anmeldt det så er det liten tro på at mannen blir avhørt og dømt. Hvis du er heldig blir han avhørt, hvis du er maks heldig får han 6-12 måneder for å ha ødelagt (sex)livet ditt. Fair?

Og for de menn som blir voldtatt, de skal selvfølgelig ha like rettigheter (som er få) som kvinner, men hvis man ser på det så er de fleste voldtekter av menn. Dette inkluderer de voldtekter som skjer av menn mot menn og de tror jeg det virkelig finnes mørketall for (med tanke på mannlige prostituerte for eksempel, som jo som oftest er prostituerte for andre menn).

Når det er sagt: igjen, nada toleranse ovenfor kvinner som anmelder for voldtekt hvor det ikke har skjedd. Det er like skadelig for kvinner som har blitt voldtatt, fordi hun risikerer enda mer mistenksomhet skulle hun klare å orke å anmelde forholdet (på tross av 'alle som voldtar er negere' tendensen så er fakta kald: i Norge voldtas flest kvinner som er i parforhold og da logisk nok med etniske nordmenn også). Menn: Snakk med kompisene deres! Gi utrykk for at voldtekt (sex selv om hun egentlig ikke virka så keen) ikke er greit, at vold mot partner ikke er greit. Det er dere som kan gjøre noe, akkurat som jeg kan si til mine venninner at p-pille er en lur ting og at å lappe til typen er ufordragelig oppførsel.
Sitat av Weili Vis innlegg
Enig. Det er faktisk verre enn hva folk flest tror å anmelde en voldtekt. Ikke bare risikerer du å ikke bli trodd i det hele tatt (dessverre, du hadde jo på deg et miniskjørt for faen), men skulle du få anmeldt det så er det liten tro på at mannen blir avhørt og dømt. Hvis du er heldig blir han avhørt, hvis du er maks heldig får han 6-12 måneder for å ha ødelagt (sex)livet ditt. Fair?

Og for de menn som blir voldtatt, de skal selvfølgelig ha like rettigheter (som er få) som kvinner, men hvis man ser på det så er de fleste voldtekter av menn. Dette inkluderer de voldtekter som skjer av menn mot menn og de tror jeg det virkelig finnes mørketall for (med tanke på mannlige prostituerte for eksempel, som jo som oftest er prostituerte for andre menn).

Når det er sagt: igjen, nada toleranse ovenfor kvinner som anmelder for voldtekt hvor det ikke har skjedd. Det er like skadelig for kvinner som har blitt voldtatt, fordi hun risikerer enda mer mistenksomhet skulle hun klare å orke å anmelde forholdet (på tross av 'alle som voldtar er negere' tendensen så er fakta kald: i Norge voldtas flest kvinner som er i parforhold og da logisk nok med etniske nordmenn også). Menn: Snakk med kompisene deres! Gi utrykk for at voldtekt (sex selv om hun egentlig ikke virka så keen) ikke er greit, at vold mot partner ikke er greit. Det er dere som kan gjøre noe, akkurat som jeg kan si til mine venninner at p-pille er en lur ting og at å lappe til typen er ufordragelig oppførsel.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i alt du skriver, men jeg bare tilføyer mine egne meninger og tenkte situasjoner som også kan oppstå og føre til problemer.

Det er sannsynligvis mange jenter som ikke tør gå ut med at de har blitt voldtatt. De kan vel kanskje føle at de har sendt ut feil signaler under påvirkning av alkohol, som har ledet til noe annet, og plutselig er man i seng med en mann man ikke vil ha sex med, men ikke tør å si nei til (ettersom det har gått så langt som det har gjort allerede).
- Kanskje noen kvinner gjør feil her? Selv om mannen vil føle det som dritkjipt å måtte kle på seg igjen uten noe sengevals, så er han nok mer takknemlig for dette enn at han en måned etterpå blir anmeldt for voldtekt.


Det med at det er få menn som anmelder voldtekt vil jeg tro er tildels på grunn av at det er tabu-belagt per i dag. En mann som sier at han er blitt voldtatt av en kvinne (eller mann) vil føle seg svak, og derfor ikke tørre å anmelde noe, eller kanskje ikke engang snakke om det.
- Jeg tror det er et fåtall menn som faktisk blir voldtatt, men at det er fler enn det som blir anmeldt tror jeg er helt reelt.

Og som du sier, så ødelegger alle de som "anmelder falske overgrep" for alle de som faktisk blir voldtatt. Og kanskje særlig når det er for liten straff til slike falske anklager.
Sitat av murloc Vis innlegg
En ting er at man beskylder noen for voldtekt uten grunnlag, som er ille nok. Dette kan ødelegge noens liv for veldig lang tid. For selv om man er formelt renvasket er det alltid noen som vil se rart på deg om du er beskyldt for voldtekt.

Men da jeg ser i artikkelen til dagbladet at de VURDERER og opprette sak mot disse jentene som har levert falske anmeldelser blir jeg frustrert. Det er utrolig viktig og sende et eignal om at slike anklager er alvorlige og ikke er til og kødde med. Man kan ikke gi et signal om at man slipper unna med dette. Særlig ikke når de allerede nå faktisk vet at det dreier seg om falske anmeldelser.

Det er også viktig for de som faktisk blir voldtatt at de blir tatt på alvor. Jeg mener straffen for denne typen falske anmeldelser er så alvorlige og potensielt skadelige for den som blir offer for dette at det burde komme alvorlige straffereaksjoner.
Vis hele sitatet...
Nettopp pga. alt du nevner her, er jeg fullstendig enig med deg! Selvom disse jentene sikkert bare vil få ut noe sannsynligvis velberettiget aggresjon mot disse "uskyldige voldtektsmennene", har annmelderne sikkert ikke intellekt, empati eller selvinnsikt til å se at ubegrunnede voldtektsanmeldelser er skadende både økonomisk og ikke minst sosialt. Stakkars
Forøvrig vil jeg si at det fortsatt er altfor slappe straffer for voldtekt,
og dere andre freaker får flame som dere vil
Sist endret av h4llik; 13. mars 2010 kl. 04:56.
▼ ... flere år senere ... ▼
Falske anmeldelser rammer både de som blir uskyldig anklaget, og det rammer andre jenter som virkelig har biltt voldtatt, og som kanskje ikke blir trodd. Synes det er helt forferdelig og ubegripelig at noen kan få seg til å gjøre noe så råttent, og lurer veldig på hva motivet er. Jeg håper de får sin straff.
Sitat av Susa Vis innlegg
Falske anmeldelser rammer både de som blir uskyldig anklaget, og det rammer andre jenter som virkelig har biltt voldtatt, og som kanskje ikke blir trodd. Synes det er helt forferdelig og ubegripelig at noen kan få seg til å gjøre noe så råttent, og lurer veldig på hva motivet er. Jeg håper de får sin straff.
Vis hele sitatet...
Er det nå egentlig så uforståelig, da?

Det er jo nokså normalt at forbrytelser har store ringvirkninger og at summen av negative konsekvenser grovt overstiger den vinningen forbryteren henter ut av de. Likevel begås alvorlig kriminalitet hver dag - antakelig delvis fordi forbryteren ikke fullt ut forstår hvilke konsekvenser deres handlinger har for andre, delvis fordi de ikke bryr seg om det de forstår, mye fordi dette med "samfunnet" og "alle andre" er litt abstrakt å begripe for enkelte og trolig også litt fordi de mangler selvbeherskelsen og impulskontrollen til å motstå en fristelse. Kobbertyver stjeler hundre meter signalkabel de kan selge for en femtilapp hos skraphandleren, forsinkelsene de forårsaker koster mange millioner. Ransmenn stikker av med fire høvdinger fra Narvesen, bare det å lappe sammen stakkaren som stod i kasse koster flere hundre tusen. Pluss at vedkommende kanskje får varige mén, både fysisk og psykisk. En mann er gira på et kjapt ligg og tar seg til rette, fem minutter moro for ham og et liv i ruiner henne. En forsmådd jente vil ramme en eks hun er sur på og leverer inn en falsk voldtektsanmeldelse på pur faen, justismord mot mannen hvis hun lykkes og undergraving av troverdigheten til en allerede sårbar gruppe.

Kjipt gjort? Unødvendig? Dumt? Destruktivt? Ja, ja, definitivt og visst pokker. Men uforståelig? Nei, det synes jeg virkelig ikke.
Sist endret av Myoxocephalus; 27. november 2016 kl. 17:35.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg

Det er sannsynligvis mange jenter som ikke tør gå ut med at de har blitt voldtatt. De kan vel kanskje føle at de har sendt ut feil signaler under påvirkning av alkohol, som har ledet til noe annet, og plutselig er man i seng med en mann man ikke vil ha sex med, men ikke tør å si nei til (ettersom det har gått så langt som det har gjort allerede).
- Kanskje noen kvinner gjør feil her? Selv om mannen vil føle det som dritkjipt å måtte kle på seg igjen uten noe sengevals, så er han nok mer takknemlig for dette enn at han en måned etterpå blir anmeldt for voldtekt.
Vis hele sitatet...
Jeg tror veldig mange jenter har opplevd en eller annen gang å føle seg presset til sex. Enten det er fordi man har sendt ut feil signaler i rus og man ender i en situasjon der det føles for vanskelig å trekke seg, eller fordi man ikke våger å være tydelig nok overfor han som presser på og ender opp med en slags "nei, nei.. jaja ok da..".

Det er jo en ugrei situasjon selv om det ender med et slags samtykke, men jeg savner dokumentasjon på at det er disse typene situasjoner som typisk ender i en voldtektsanmeldelse. For det tror jeg faktisk ikke.

Ok, så har man vært svak og gitt etter og blitt med på noe man ikke egentlig ville, men man er samtidig veldig klar over at man har gjort store feil selv. Jenter jeg har snakket med som har opplevd denne typen ting, inkludert meg selv, har skyldt seg selv og lært av det, ikke anmeldt.

Oi, jeg fant tråden i listen med Kvalitetspoeng og visste ikke at den var så gammel..
Sist endret av Susa; 27. november 2016 kl. 17:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Samtidig så er jenter i pubertetsalderen, på samme måte som det er mye dårlige holdninger blant gutter i mange miljøer, av og til ekstremt uberegnelige, oppmerksomhetssyke og destruktive. Jeg tror det er vanskelig og generalisere i noen retning her. Virkelige voldtekter skjer støtt og stadig, mange er i gråsoner, og noen er fult ut falske.