Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1854
"Øko-Terrorist"
Jeg skriver dette inlegget her, selv om det hadde gjort seg like bra under rusmidler da jeg vet at det er flere bruker og misbrukere av rusmidler som er redde for å snakke åpent med noen, inkludert helsepersonell.

Dette inlegget er egentlig ikke siktet til noen, men er generelt noe jeg føler jeg må skrive litt om etter en samtale jeg har hatt med flere venner og bekjente som ikke har stolt på helsevesent.

Jeg jobber selv ikke innenfor helse, og det jeg skriver her er derfor mine meninger som en utenforstående.

En lege har kun en ting på sin agenda, og det er å holde din helse så god som mulig, derfor er h*n ikke interresert i å få noen straffet dersom de velger å bruke rusmidler, ulovlige samt lovlige. H*n er kun interresert i ditt eget beste og har derfor taushetsplikt, og alt du sier til din lege forblir mellom dere med mindre du gir samtykke til noe annet.

Jeg så en artikkel i VG i dag som gjør meg stolt over sikkerheten vi har her i landet når det kommer til akkurat dette, den kan dere lese her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10054896

Her går altså overlegen ved universitetsykehuset i Nord-Norge til ekstreme lengder for å beskytte sine pasienter, han ødelegger bevisst DNA beviser for å opprettholde taushetsplikten sin og får støtte fra Legeforeningen for å ha gjort dette. Jeg sier ikke at alle leger vil gå så langt, men poenget er at du kan stole på legen din.

Hvis du har intatt rusmidler før f.eks en operasjon eller inngrep som du ikke sier ifra om, kan dette ha alvorlige ringvirkninger, som at noe du har tatt er blodfortynnende og at du kan blø ut, eller at noe du har i systemet ditt fra før virker negativt sammen med sedativer eller andre stoffer du får fra legen eller på sykehuset som lett kan føre til hjertefeil, muskelsvikt o.l.

Hvis det er slik at det er andre rundt du ikke vil skal vite om det, kan du be om å snakke med legen eller pleier privat.
Tror de fleste er redd for å bli nektet visse typer medisiner hvis de innrømmer bruk av narkotika.
Evt. Er redd for å bli stemplet som uskikket for å føre motorvogn.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Tror de fleste er redd for å bli nektet visse typer medisiner hvis de innrømmer bruk av narkotika.
Vis hele sitatet...
Husk at det ofte er en GRUNN til at de blir nektet disse medikamentene, da piller og feks. Amf ikke alltid er gode busser sammen.

En lege prøver ofte og gjøre mye for å holde helsen til pasienten på sitt beste.
Du er naiv, som få.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Du er naiv, som få.
Vis hele sitatet...
Utdyp gjerne.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Husk at det ofte er en GRUNN til at de blir nektet disse medikamentene, da piller og feks. Amf ikke alltid er gode busser sammen.

En lege prøver ofte og gjøre mye for å holde helsen til pasienten på sitt beste.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, men det forandrer ikke faktum at narkomane vil ha tilgang til benzodiapiner og sterke smertestillende.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Du har helt rett, men det forandrer ikke faktum at narkomane vil ha tilgang til benzodiapiner og sterke smertestillende.
Vis hele sitatet...
Endrer fortsatt ikke begrunnelsen til legen.

Det LØNNER seg og være ærlig, om man er litt idiot og ikke sier ifra for å få tilgang på slikt, får man ta konsekvensene etter personlig mening.
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Endrer fortsatt ikke begrunnelsen til legen.

Det LØNNER seg og være ærlig, om man er litt idiot og ikke sier ifra for å få tilgang på slikt, får man ta konsekvensene etter personlig mening.
Vis hele sitatet...
Hva med de som vil beholde lappen selv om de røyker bønne? Eller de som ikke vil miste retten til å drive med det yrket de er utdannet som, fordi de er over gjennomsnittet glad i en god fest?
Sitat av bleh Vis innlegg
Hva med de som vil beholde lappen selv om de røyker bønne? Eller de som ikke vil miste retten til å drive med det yrket de er utdannet som, fordi de er over gjennomsnittet glad i en god fest?
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt en risikovurdering som legen må gjøre, dersom man forklarer bruken av rusmiddelet (feks. Tar det bare på fest og tar alltid taxi hjem etterpå) er det større sjangse for at legen tar en ordentlig vurdering.

Har selv tatt en samtale med en lege angående cannabis, og fikk beskjeden om at dersom jeg bruker det (noe han faktisk rådet til at jeg gjorde når jeg er eldre, da jeg har ekstremt lett for å få stressproblemer) må jeg holde meg unna førersetet i minst 18, men helst 24 timer.

Om man kun sier "jeg røyker ofte cannabis" er det stor sjangse for at det blir rådet litt annerledes.

Jeg ville egentlig også hevdet at man kan fint ha en god fest og en god tid uten rusmidler av noen form.
Sist endret av Freddy_fred5; 11. oktober 2012 kl. 22:22.
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Det er fortsatt en risikovurdering som legen må gjøre, dersom man forklarer bruken av rusmiddelet (feks. Tar det bare på fest og tar alltid taxi hjem etterpå) er det større sjangse for at legen tar en ordentlig vurdering.

Har selv tatt en samtale med en lege angående cannabis, og fikk beskjeden om at dersom jeg bruker det (noe han faktisk rådet til at jeg gjorde når jeg er eldre, da jeg har ekstremt lett for å få stressproblemer) må jeg holde meg unna førersetet i minst 18, men helst 24 timer.

Om man kun sier "jeg røyker ofte cannabis" er det stor sjangse for at det blir rådet litt annerledes.

Jeg ville egentlig også hevdet at man kan fint ha en god fest og en god tid uten rusmidler av noen form.
Vis hele sitatet...
...Dette er en selvfølge, jeg skrev det slik for å kunne generalisere problemet litt.

Du har faktisk fått anbefalt av en lege å bruke et illegalt produkt når du blir eldre, fordi "du har ekstremt lett for å få stressproblemer"??

Good riddance.
Sitat av bleh Vis innlegg
...Dette er en selvfølge, jeg skrev det slik for å kunne generalisere problemet litt.

Du har faktisk fått anbefalt av en lege å bruke et illegalt produkt når du blir eldre, fordi "du har ekstremt lett for å få stressproblemer"??

Good riddance.
Vis hele sitatet...
Husk at leger er personer også

Han nevnte jo såklart ett par pillealternativer, men mente at om jeg skulle velge noe, var ihvertfall cannabis ikke ett dårlig valg, mtp. Stressproblemene.

NB: sjekk opp hvor ofte leger tar illegale substanser, på sykehuset min mor arbeidet på for en stund siden ble 3 overleger tatt for bruk av cannabis (da på arbeidsplassen)
For de aller fleste er det vel åpenbart at man forteller legen sin alt. H*n kan jo ikke hjelpe deg uten å ha fulltendig informasjon.

Det konkrete eksempelet du viser til mener jeg er total skivebom. At en lege ødelegger bevis på denne måten har ingenting med taushetsplikt å gjøre. Det er bare idiotisk.