Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1696
God kveld.

Ei vennine og jeg holder på å utvikle et prosjekt vi tenker å satse på om et år eller to. I den forbindelse trenger vi å foreta en markedsundersøkelse.

Derfor lurer jeg på:
- Noen som vet hvilke bedrifter man kan kontakte for å få dette gjennomført?
- Noen som kjenner noen, eller selv driver med markedsundersøkelser?
- Noen som har fått en slik undersøkelse gjort, i så fall:
Hva kostet det?
Hvor omfattende var undersøkelsen?
Hvor lang tid tok det?
Ga det nyttig informasjon?

Setter pris på alle svar, takk.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av http://www.tns-gallup.no/?aid=9071726
Ønsker du mer informasjon?
Ta kontakt med din faste kontaktperson i TNS Gallup
eller Svein Roar Hult
+47 906 98 600
Vis hele sitatet...
http://www.birkebeiner.no/gfx/transparent.png
Markedsundersøkelse er kostbart.
Kan dere noe om hvordan dere utarbeider markedsundersøkelser selv?

Kanskje dere kan utvikle undresøkelsen selv? Da kan dere spare penger på å bruke feks questback. Antall respondenter er ikke det aller viktigste. Utarbeidelse av skjema og spørsmålsformulering og gradering eller vekting av svar er viktigst.

Mtp på oppstartsbedrift uten særlig(?) kapital er det vel kanskje andre ting jeg ville prioritert enn markedsundersøkelse. Da disse undersøkelsene ofte blir vektlagt for mye for oppstartsbedrifter.

My2Cents
Sist endret av ompapa; 6. oktober 2012 kl. 20:32.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Markedsundersøkelse er kostbart.
Kan dere noe om hvordan dere utarbeider markedsundersøkelser selv?

Kanskje dere kan utvikle undresøkelsen selv? Da kan dere spare penger på å bruke feks questback. Antall respondenter er ikke det aller viktigste. Utarbeidelse av skjema og spørsmålsformulering og gradering eller vekting av svar er viktigst.

Mtp på oppstartsbedrift uten særlig(?) kapital er det vel kanskje andre ting jeg ville prioritert enn markedsundersøkelse. Da disse undersøkelsene ofte blir vektlagt for mye for oppstartsbedrifter.

My2Cents
Vis hele sitatet...

Parteren min hadde om markedsundersøkelse som en del av sin økonomi utdanning i fjord. Hun vet hvordan det gjøres. Eneste målet med dette var å samle informasjon om eksterne firmaer som kan være verdt å ha bakhodet. Samt å se om noen her selv har erfaring med å ta i bruk eksternt firma til dette og hvordan opplevelsen av det var
En hører svært ofte at for å lykkes i næringslivet må en ta i bruk en markedsføringsundersøkelse for å sjekke om det virkelig er et marked for produktet eller tjenesten en ønsker å tilby.

Det mener jeg på grensen til vranglære.

Med et godt salgsteam og motiverte selgere kan du selge nesten hva som helst til hvem som helst.
Tror nok heller dere skal fokusere på hvordan dere skal klare å selge meste mulig til høyest mulig pris. Og husk motiverte sultne selgere kan lett være viktigere enn det å analysere tungt i forkant.

Har dere ikke penger til å leie inn selgere eller outsource den biten så bruk heller tiden frem mot lansering til å selv lære dere kunsten å selge. Tror nok det vil være den tilnærmingen som betaler seg mest for dere.

Lykke til - gøy med folk som virkelig ønsker å skape noe.