Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4640
Hei freaks..

jeg lurer på en ting. hvis jeg blir tatt i å stjele fra butikk eller butikk jeg jobber i eller begge deler og anmeldt for politiet, hva skjer mest sannsynlig da? hvis vi snakker rundt 1000 kr ca. Blir saken henlagt? Og om den ikke skulle bli henlagt kan man bli kastet ut av norge om man ikke er norsk statsborger men har oppholdstillatelse i norge? er etnisk norsk altså

Takk for svar..
fra lovdata.no:

http://www.lovdata.no/all/hl-20080515-035.html

§ 17. Bortvisning

En utlending kan bortvises: a) når utlendingen ikke viser gyldig pass eller annet godkjent reisedokument når dette er nødvendig,
b) når utlendingen ikke viser visum når dette er nødvendig,
c) når utlendingen er registrert i Schengen Informasjonssystem (SIS) med sikte på å nekte innreise,
d) når utlendingen mangler nødvendig tillatelse etter loven,
e) når utlendingen ikke kan sannsynliggjøre det oppgitte formålet med oppholdet,
f) når utlendingen ikke kan sannsynliggjøre å ha eller være sikret tilstrekkelig midler til opphold i riket eller i annet Schengenland og til hjemreise,
g) når utlendingen er straffet eller er ilagt særreaksjon som nevnt i § 66 første ledd bokstav b, for mindre enn to år siden har sonet eller er ilagt straff eller særreaksjon for et forhold som nevnt i § 66 første ledd bokstav c, eller når andre omstendigheter gir grunn til å frykte at utlendingen her i riket eller i et annet Schengenland har begått eller vil begå en straffbar handling som kan føre til fengselsstraff i mer enn tre måneder,
h) når utlendingen i utlandet er straffet eller er ilagt særreaksjon for et forhold som etter norsk lov kan føre til fengselsstraff i ti år eller mer,
i) når en myndighet i et Schengenland har truffet endelig avgjørelse om bortvisning eller utvisning av utlendingen fordi det er særlig grunn til å anta at vedkommende har begått alvorlige straffbare handlinger, eller fordi det foreligger reelle holdepunkter for at vedkommende planlegger å begå slike handlinger på territoriet til et Schengenland,
j) når kompetent helsepersonell finner at utlendingen åpenbart lider av alvorlig sinnslidelse,
k) når utlendingen ikke har dekket utgifter som er blitt påført det offentlige i forbindelse med at utlendingen tidligere er ført ut av riket eller har uoppgjort bøtestraff, eller
l) når det er nødvendig av hensyn til Norges eller et annet Schengenlands indre sikkerhet, folkehelse, offentlig orden eller internasjonale forbindelser.


En utlending som er født i riket, og som senere uavbrutt har hatt fast bopel her, kan ikke bortvises. Det samme gjelder utlendinger som har midlertidig eller permanent oppholdstillatelse, og nordiske borgere som er bosatt i riket.

Kongen kan i forskrift gi regler om unntak fra bestemmelsene i første ledd for innehaver av visum eller oppholdstillatelse utstedt av et Schengenland.
javel... dere var grei altså. ja jeg er litt nervøs for å bli kastet ut pga simpelt tyveri man vet jo aldri. selv om det er snakk om 1000 lapp

he he he blir vel kasta ut av freak istedet da
Sitat av ponchiken Vis innlegg
javel... dere var grei altså. ja jeg er litt nervøs for å bli kastet ut pga simpelt tyveri man vet jo aldri. selv om det er snakk om 1000 lapp
Vis hele sitatet...
Da kan du heller undersøke hva en eventuell straff for din kriminelle handling er. Og hvis du ikke tåler straffen, da ser jeg heller ikke poenget i å bryte loven.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Ja, du blir kasta ut.
Vis hele sitatet...
Vel, i følge loven som jeg faktisk lest så står det at man kan bli kastet ut av landet dersom man blir dømt til 1 år i fengsel eller mer. Men jeg nekter å tro at man får 1 år pga en 1000 lapp.

Sitat av Judaz Vis innlegg
Det er høyt nok under taket til at du kan spørre om det meste, men du kunne fortsatt på den forrige tråden du opprettet i stedet for å lage en ny. Mange tråder rundt samme tema = forsøpling av forumet.
Vis hele sitatet...
Ok beklager, mente ikke det sånn.
Du sier at du etnisk norsk i denne tråden. Da vet du ikke hva dette ordet betyr. Du er ikke og vil aldri bli etnisk norsk. Norsk statsborger er en helt annen sak.

Og det å gå og bekymre seg for å bli utvist pga 1000 kr er bare dumt. Det må da vitterlig si seg selv at dette er for lite å bli utvist for?!

Ta heller lærdom av denne saken, og hold deg på den rette siden av loven heretter, så er det ingen fare.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Du sier at du etnisk norsk i denne tråden. Da vet du ikke hva dette ordet betyr. Du er ikke og vil aldri bli etnisk norsk. Norsk statsborger er en helt annen sak.
Vis hele sitatet...
Vel, din rasistiske fanden, han kan jo faktisk ha etnisk norske foreldre som har gitt avkall på norsk statsborgerskap når de emigrerte til et annet land.

Det er absolutt helt mulig å være født utenfor Norges grenser og fortsatt være etnisk norsk.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, din rasistiske fanden, han kan jo faktisk ha etnisk norske foreldre som har gitt avkall på norsk statsborgerskap når de emigrerte til et annet land.

Det er absolutt helt mulig å være født utenfor Norges grenser og fortsatt være etnisk norsk.
Vis hele sitatet...
Det var jo og en måte å føre en diskusjon på.

Du har kanskje ikke fått med deg at han har en annen tråd om det samme emnet? Der skriver han blant annet dette:

Jeg er ikke norsk statsborger, ja der har du det og. MEN jeg har permanent oppholdstillatelse og jeg har bodd i Oslo i 10 år. [...]
PLEASE ikke sleng dritt om utlendinger nå osv
Vis hele sitatet...
Dette tok jeg med i utgangspunktet for mitt innlegg.

Du må gjerne være uenig med meg og andre. Da kan vi diskutere det. Det er det som er poenget med et diskusjonsforum. Men da må du angripe argumentet og ikke personen.
Sitat av Fuzzybossen
Du sier at du etnisk norsk i denne tråden. Da vet du ikke hva dette ordet betyr. Du er ikke og vil aldri bli etnisk norsk.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke norsk statsborger, ja der har du det og. MEN jeg har permanent oppholdstillatelse og jeg har bodd i Oslo i 10 år. [...]
PLEASE ikke sleng dritt om utlendinger nå osv
Vis hele sitatet...
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Du må gjerne være uenig med meg og andre. Da kan vi diskutere det. Det er det som er poenget med et diskusjonsforum. Men da må du angripe argumentet og ikke personen.
Vis hele sitatet...
Riktig..

.. mulig jeg har litt annerledes moralkompass enn alle andre, men jeg synes faktisk det du gjør er mye, mye styggere.

Du ser at en person sier han er fra utlandet, omtaler seg selv om utlending, men fortsatt sier at han er etnisk norsk. Istedenfor å ha spørre om han overdrev/jugde når han kallte seg etnisk norsk og finne ut om det er en interessant historie der.. så antar du at han juger.. og så forteller han midt i trynet at .. og jeg siterer: Du er ikke og vil aldri bli etnisk norsk..

.. fortsatt uten å ha noen som helst kunnskap om hvilken etnisitet foreldrene hans har.. utover at du vet at han er født i utlandet.


Om jeg burde sagt at du var sneversynt istedenfor rasist, muligens.. men jeg holder meg til at det er du som er drittsekken i denne tråden... og du var stygg først, så hårsårheten din kan du putte et sted sola ikke skinner (Tromsø om en måned f.eks.)
Sist endret av DumDiDum; 30. september 2012 kl. 22:09.
Sitat av ponchiken Vis innlegg
Hei freaks..

jeg lurer på en ting. hvis jeg blir tatt i å stjele fra butikk eller butikk jeg jobber i eller begge deler og anmeldt for politiet, hva skjer mest sannsynlig da? hvis vi snakker rundt 1000 kr ca. Blir saken henlagt? Og om den ikke skulle bli henlagt kan man bli kastet ut av norge om man ikke er norsk statsborger men har oppholdstillatelse i norge? er etnisk norsk altså

Takk for svar..
Vis hele sitatet...
Kan ikke uttale meg angående å bli utvist fra landet, selv om jeg tviler på at det blir et tema med mindre du har et rulleblad fra før. Det vises nok skjønn i den enkeltes sak vil jeg tro.

Jobber i daglivare jeg også, tidvis som daglig leder i en Rema butikk på vestlandet ( så du kan bare slappe av hehe )

Anngående oppbevaring av opptak så er det helt riktig at det varierer fra butikk til butikk. Vi har tidvis hatt problemer med ansatte som stjeler og har derfor valgt å lagre opptak i forbindelse med kontanthåndtering separert fra resten av butikken som vi da har anledning til å gjennomgå om vi ser minus i oppgjør eller stort svinn ved vareopptelling.

Så har vi og desverre en ansatt som har blitt mistenkt tidligere og fått tilsnakk av en annen daglig leder som vi holder under oppsyn da hendelsen ikke var så konkret at det var oppsigelsesgrunnlag.

Jeg vet om mange butikker som fører samme praksis, og det er tillatt ved mistanke eller mye tyverier/svinn i bedriften.
Vi er blandt de største på vestlandet dvs mange ansatte og det er alltid noen råtne epler som må høstes.

Standard prosedyre for tyveri er politianmeldelse uansett hvor lite det er snakk om og min erfaring med ansatte som sier de stjal "bare" en tusenlapp har egentlig selv mistet oversikten for lenge siden og det er trolig snakk om et betydelig større beløp. Det viser seg og at de som stjeler har en personlighet og en tilbøyelighet til å fortsette med tyveriene sine etter de har blitt tatt, derfor er det avskjedigelse på grått papir i alle tilfeller.

Jeg ville anbefalt deg å ta hatten i hånden og innrømme tyveriet til sjefen, det er da stor sjangse for at h*n ikke anmelder deg men at du heller må finne deg en ny jobb så får du ta det som en mann og ta lærdom av det.

Håper posten min var til hjelp selv om jeg ikke aner hva som er vanlig praksis på østlandet.

EDIT: Såg i en tilsvarende post fra deg at det var rema østpå.
Sist endret av Mr.Foley; 1. oktober 2012 kl. 06:57.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Riktig..

.. mulig jeg har litt annerledes moralkompass enn alle andre, men jeg synes faktisk det du gjør er mye, mye styggere.

Du ser at en person sier han er fra utlandet, omtaler seg selv om utlending, men fortsatt sier at han er etnisk norsk. Istedenfor å ha spørre om han overdrev/jugde når han kallte seg etnisk norsk og finne ut om det er en interessant historie der.. så antar du at han juger.. og så forteller han midt i trynet at .. og jeg siterer: Du er ikke og vil aldri bli etnisk norsk..

.. fortsatt uten å ha noen som helst kunnskap om hvilken etnisitet foreldrene hans har.. utover at du vet at han er født i utlandet.


Om jeg burde sagt at du var sneversynt istedenfor rasist, muligens.. men jeg holder meg til at det er du som er drittsekken i denne tråden... og du var stygg først, så hårsårheten din kan du putte et sted sola ikke skinner (Tromsø om en måned f.eks.)
Vis hele sitatet...
Så ikke på kommentaren hans som rasistisk. Han pekte ut at TS ikke viste hva definisjonen av etnisk norsk er.
Til trådstarter though, så tror jeg at det skal litt grovere handlinger til før du blir kastet ut fra landet