Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 957
Hei!
Ble lagt inn på rusakutt med høy promille, ønsket hjelp og følte meg dårlig.
Litt usikker på alt i detalj jeg har forklart på grunn av høy promille, men førerkortet har jo blitt spurt om flere ganger og de har sagt det blir rutinemessig meldt inn til fylkesmann(?).

Har vel nevnt at jeg har prøvd marihuana, men er flere år siden og kan ikke sees på noe prøver.
Er jeg garantert å miste førerretten nå?

Skal sies at jeg ble tatt for promillekjøring for ca 6 år siden, men har fått lappen siden den gang.

De har veldig fokus på alkoholen, selv om jeg har sagt at det er angst jeg trenger hjelp med, alkohol er lagt på hylla fra nå og er ikke noe sug eller lignende for å drikke, men angsten er der. Føler det kommer til å stoppe livet mitt helt opp om jeg mister førerretten. Har bestilt time hos fastlege for å snakke med hen om det, men på grunn av helligdager blir det noen dager til jeg får time.
Har et bevisst forhold til å ikke kjøre med promille, trenger ikke lappen til jobb dog.

Så nå sitter jeg her med ekstra angst på den vanlige angsten og vil gjerne høre andre erfaringer.
Blomzterkasse
Tror ikke du skal bekymre deg så mye. Så lenge du ikke ligger deg inn på rehab eller blir tatt av purken kan ingen ta fra deg lappen. Men begynn å tenke litt på hvilken retning livet ditt er på vei. Tillitten osv, går fort nedover med alt når du er der
Sitat av Insaine Vis innlegg
Tror ikke du skal bekymre deg så mye. Så lenge du ikke ligger deg inn på rehab eller blir tatt av purken kan ingen ta fra deg lappen. Men begynn å tenke litt på hvilken retning livet ditt er på vei. Tillitten osv, går fort nedover med alt når du er der
Vis hele sitatet...
Fylkesmannen kan da fint ta fra ham lappen for gjentatt/pågående rusmisbruk.

Leger, psykologer og andre med taushetsplikt har gjerne også meldeplikt.
Nå er det opp til fylkesmann/fylkeslege og avgjøre om misbruket utgjør en fare iforhold til bilkjøring.

Et av kriteriene for å ha førerkort er edruelighet.
Sist endret av SkammeligNykter; 20. mai 2018 kl. 19:17.