Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 8733
Anonym bruker
"Orange Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Har ikke prøvd meg på grafitti før, men har funnet ut jeg vil prøve meg på å lage et bilde hjemme. Tenker det skal være ganske stort, noen ide om hva jeg burde lage det på ? Tre, lerret, eller noe helt annet ? Og hva kan jeg bruke til å lage en stor sjablong ?
Takk for svar på forhånd, har ingen aning om dette.
Skaff noe hvite papp-ark som er stive nok, skjær ut med stanley-kniv eller lignende og spray i vei
Hey homie,

Hva med å male det på veggen? Ellers så kan du jo male det på ett lerret, eller hva som helst egentlig. Personlig så ville jeg gått for veggen.

Det jeg gjorde/gjør var å laminere arkene før jeg kutter ut, noe som gjør at arkene blir slitesterke som faen. Dette gjør jeg dog bare hvis det skulle være ett budskap jeg ville ha opp mange plasser.

Nå om dagen når jeg en sjelden gang gidder (kan ta jæævlig lang tid å lage bra stenciler inne på Photoshop, for så å kutte ut etterpå) så lager jeg ett bilde som jeg kun bruker en gang. Dette er fordi jeg personlig synes at masseproduksjon ikke er så kult. Men da bruker jeg vanligvis ganske tykke a3 ark uten laminering. Grunnen til det er at det er mye enklere å skjære gjennom. Stencilen blir også lettere, noe som gjør det lettere å henge den opp, og den er slitesterk nok til å brukes en, eller ett par ganger før den blir fucked.

Jeg bruker også såkalte blue tacks til å feste stencilen på veggen. Det er sånne blå gummi feste ting som kan enkelt sørge for at alle delene av stencilen kommer tett intill veggen, slik at du ungår "over spray".

For store stenciler så finnes det flere simple free downloads programmer som f.eks Postrazor som gjør at du kan fordele ett bilde utover mange ark, med hjelpelinjer og hele greia. Veldig enkelt og greit. Bare forsikre deg om att du lager den rette størrelsen før du printer ut, siden ting kan ta jævlig mye tid, så vær nøyaktig.

Bruker du flere farger, så er det også viktig med hjelpe kryss i gjørnene, slik at du får lagt de forskjellige lagene 100%.

Bruk Youtube til å finne videoer til å lage. Det du må huske på att selv om det er lettere å lage bilde av morra di på Photoshop enn å dra frem en haug med malerkoster, så er det stor forskjell på å lage Che Guevara stencilen og en bra/skilled stencil. Dette vil nok ta en god tid (kommer nok ann på hvor flink/selvkrititsk du er).

Det er også flere måter/metoder å lage stenciler på.

Multi layer stencil:
https://www.youtube.com/watch?v=A1hU...index=2&t=335s


Tips n Tricks:
https://www.youtube.com/watch?v=d8NF...0jZNJ1&index=4


How to line up multi layer stencils:
https://www.youtube.com/watch?v=IsWo...cOa0jZNJ1&t=0s


Stacked treshholds tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=fIIr...0jZNJ1&index=1

Dette er noen oldis videoer som burde hjelpe litt, men det er masse greier om dette på Youtube. Mye dritt, men noe bra, så happy hunting.

Hvis jeg var deg så ville jeg (spandert en øl på meg) begynnt i det små, for så å pushe deg selv til større og vanskeligere stenciler etter hvert.



Selv om jeg har lest gjennom dette ett par ganger allerede, så vet jeg at det vil være skrivefeil, gramatikk feil osv. Dette beklager jeg på forhånd. Har helt sikkert glemt masse info, som jeg ellers burde inkludert, men ja.......

Lykke til
Sist endret av Bhang; 9. mars 2018 kl. 02:47. Grunn: Fordi them fukkings skrivefeilene :)
Anonym bruker
"Orange Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for gode svar! Skulle nok helst laget det på veggen, men siden jeg leier vet jeg ikke helt hvor fornøyd de blir med det. Har laget bilde stensilene i Photoshop allerede, og har ideen til hvordan det skal se ut nesten helt klar. Skjønner selvfølgelig at det kanskje ikke blir helt sånn som jeg håper når jeg ikke er så god, men hey, det er vel lov å prøve!

Har bare tenkt til å lage ett av bildet, så har egentlig ikke noe å si om stencilene er slitesterke. Men hvis du lager noe stort teiper du arkene (eller det du lager stencilene av) sammen, eller er det noe sted du kan kjøpe veldig svære brukbare ark ?

Takk igjen for svar begge to! Og takk for masse gode tips Bhang
ah, bruker superlim og teip hvor det er mulig. f.eks midten på stencilen blir ofte bare festet/limt pga tynne strimler som ville vært umulig å teipe.

Når jeg bodde i Norge så brukte jeg bare A4 siden jeg ikke hadde større printer, men nå som jeg bor i utlandet, så kan jeg bare ta turen til en sånn pritne sjappe å velge i forskjellige størrelser. Bruker stort sett bare A3, da større ark kan by på problemer når en skal kutte ut.

Vet desverre ikke hvor det er best å shoppe ark i Norge. Binders handla vel jeg mest på.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Gatas Parlament har en video der de informerer om at sånne A3 reklameplakater som henger inne på bussene er flotte til sjablonger. De påstår også at bussjåførene ikke bryr seg om at man tar de ned og med seg. Har ikke testa det ut selv, men har småplaner om å gjøre det en dag. Forøvrig så har jeg god erfaring med å bruke papp fra matembalasje, for eksempel frossenpizzaesker, til mindre dekorasjonsprosjekter.

Håper du har hatt det kjekt med stensilene i sommer!
Sist endret av Sonnenschein; 31. august 2018 kl. 15:22. Grunn: La merke til at tråden var litt eldre enn jeg trodde.