Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3498
For tre år siden startet jeg å gå til en psykolog som vekket interessen min for mindfulness. Jeg startet å meditere daglig og fikk mange innsikter inn i min egen psyke. Jeg hadde opp gjennom store deler av oppveksten blitt traumatisert og som forsvarsmekanisme mot dette hadde jeg dissosiert meg fra hendelsene. Dette er hjernens beskyttelses vern mot opplevelser som er så sterke at de sprenger kapasiteten for å håndtere hendelsen på en sammenhengende måte. I øyeblikket hvor hendelsen inntreffer er det veldig effektivt, men på lang sikt fører det med seg mange negative sider som feks avhengighet og emosjonell nummehnet. Når man blir traumatisert over tid blir personligheten oppsplittet i flere deler (dette varierer i hvilken grad man har blitt traumatisert og det kan variere fra en mild disossiasjon til dissosiert personlighetsforstyrellse).

Jeg leste flere selvhjelpsbøker og fikk øynene mine opp for noe som heter "inner child work". Denne typen terapi er å gå tilbake til traumatiske hendelser og få føle de følelsene man dissosierte seg fra. Det som skjer da er at man får et helt integrert minne av det som skjedde og de følelsene som tidligere var fragmentert vil ikke lenger påvirke deg.

Jeg har brukt denne terapien hos psykolog, men det er veldig krevende og tar lang tid (flere år). Et "fragment" av personligheten som heter "kontrolldelen" hindrer deg fra å treffe et annet fragment av personligheten "det sårede barnet" som holder på alle de traumatiske minnene. Å få kontrolldelen til å tre til side er veldig vanskelig fordi den vil beskytte deg fra å føle de vonde følelsene.

Jeg har tatt litt psykedeliske stoffer i julen og har sett med mine egne øyne hvor effektivt dette kan bli som et verktøy for å få kontakt med "det sårede barnet".

Jeg har begynt å tenke i de baner at jeg har lyst å gå til psykologen ruset på fleinsopp. Det jeg lurer på er om det er ulovlig for en psykolog å gi meg behandling når jeg er påvirket av flein (av egen fri vilje - jeg ruser meg før timen starter). Jeg tilnærmer meg behandlingen på en veldig konstruktiv måte, men jeg ønsker å ha noen der til å veilede meg gjennom prosessen.
Hva med hypnose?
Trur du burde legge fra deg den ideen hvis ikke psykologen din er den som ønsker å teste dette. Tenk hvis pasienten din dukker opp i full tur og ønsker å få hjelp.. Han vil jo da være uforbredt, og mest sannsynelig ikke vite hvordan han skal reagere, ei heller hvordan han skal behandle deg. Ja han vil merke at du er annerledes enn vanlig, han har vel hatt noen timer med deg.

Synes det er en dårlig ide, da ville jeg heller gjort det på egenhånd med en sitter.
Trådstarter
25 5
Sitat av Dictum Factum Vis innlegg
Trur du burde legge fra deg den ideen hvis ikke psykologen din er den som ønsker å teste dette. Tenk hvis pasienten din dukker opp i full tur og ønsker å få hjelp.. Han vil jo da være uforbredt, og mest sannsynelig ikke vite hvordan han skal reagere, ei heller hvordan han skal behandle deg. Ja han vil merke at du er annerledes enn vanlig, han har vel hatt noen timer med deg.

Synes det er en dårlig ide, da ville jeg heller gjort det på egenhånd med en sitter.
Vis hele sitatet...
Tanken er å diskutere det med psykolog på forhånd og være forberedt. Spørsmålet er om det er ulovlig for en psykolog å gjøre det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Direkte ulovleg er det nok ikkje for psykologen sin del, og psykologen har generelt sett taushetsplikt, med visse avgrensingar opp mot andre reglar. Har du førerkort kan psykologen tolke det som om det må gjevast melding til fylkeslegen, men treng ikkje gjere det.

Spørsmålet er vel heller om psykologen vil sjå på det som etisk, og vere villig til å bli med på opplegget, eller om han vil sjå på det som skadeleg eller unyttig og ikkje vere med på det.

Du kjenner psykologen din betre enn oss, så eg trur du nesten må vurdere sjølv om det er poeng i å lufte saka eller ikkje.
Sist endret av vidarlo; 8. januar 2017 kl. 19:57.
Tror kanskje ikke du er helt klar for det enda om du først startet å teste ut psykadelika denne julen, det er min mening.
Når det kommer til psykolog og flein så tror jeg kanskje ikke heller det kommer til å gå med tanke på at det er et psykadelisk og ulovelig rusmiddel som i værste fall kan fucke deg opp for resten av livet.
Tviler på at psykologer flest ville synes dette er greit, men du kan jo alltids høre med han, det værste som kan skje er at du får et nei.
Jeg tviler på at en psykolog blir med på at en pasient tar noe som "alle vet" kan påvirke psyken i negativ retning.
Det går litt på omdømme til psykologen og hva han har igjen for å prøve noe sånt (egentlig ingenting).

Hvis han er en litt "far-out"-psykolog, så kan det jo hende han har erfaring med sånt og ser på det på en annen måte enn mann i gata.
Dette vet som sagt du bedre enn oss.

Jeg har selv litt erfaring med meditasjon, og bruk av psykadelika, og skjønner veldig godt hvorfor du vil prøve dette.
Det er en fin snarvei og gjort riktig så er jeg overbevist om at det har et bra potensiale for psykisk syke folk.
Jeg ville derimot prøvd dette litt på egenhånd først og sett om jeg kunne ordne opp i rotet før jeg tok sjangsen på å lufte dette for psykologen.
Lvl 5 Taskenspiller
Min erfaring er at psykologer flest er negative til å drive terapi med rusete klienter, delt pga det etiske aspektet, og delt fordi det kan være problematisk å nå gjennom til en ruset klient.
Jeg er åpen for at psykedelia kan ha andre effekter enn f.eks cannabis i så måte, men det er vanskelig å si hvordan din psykolog vil tenke rundt dette. Jeg ville ha luftet tanken for vedkommende, uten å ha for høye forhåpninger om en positiv respons. lykke til!
Går til psykolog i forbindelse med rusavhengighet. Tror ikke hun hadde hatt noe problem med det om jeg møtte opp rusa. Tror nesten hun hadde satt litt pris på det. (Er veldig reservert og vanskelig å få til å snakke når jeg er edru). Har dog sagt at jeg vurderer å møte opp full en gang, fikk ikke noe negativ respons på det. (De kan jo naturligvis ikke oppfordre til det, men de kan jo si nei)
Ville aldri gjort det uten å nevnt det for psykologen. Håper du får det gjennom!

Leste litt om Inner child-greiene dine og det traff egentlig litt for nært hjemme ass. Dumt det er så vanskelig å finne noen som er gode om man ikke vil bruke masse penger på private behandlere. Kjenner meg igjen i det du beskriver.
Trådstarter
25 5
Sitat av Fleinheim Vis innlegg
Ville aldri gjort det uten å nevnt det for psykologen. Håper du får det gjennom!

Leste litt om Inner child-greiene dine og det traff egentlig litt for nært hjemme ass. Dumt det er så vanskelig å finne noen som er gode om man ikke vil bruke masse penger på private behandlere. Kjenner meg igjen i det du beskriver.
Vis hele sitatet...
Ja. Jeg tror det er mange som vil føle seg igjen i det. Det er kostbart å gå til psykolog, men avkastningen du får tilbake er evig verdt det. Det jeg liker med metoden er at det tar alle de psykologiske problemene med roten (og de vil aldri komme tilbake). Gjennom vanlig kognitiv terapi lærer man seg bare å "kontrollere" symptomene på noe som er underliggende.
Sist endret av caktus; 12. januar 2017 kl. 01:10.
Hvordan ser du for deg en "fleinsopp-session" vil være sammen med psykologen din?

I tradisjonell psykedelisk psykoterapi fungerer psykolog/psykiater som et ankerpunkt - en som selv har psykedelisk erfaring og kan sørge for ro og trygghet. Ellers oppfordres pasienten som oftest til å vende seg innover. Gjerne med musikk på høretelefoner. Psykologens hovedoppgave er som regel å hjelpe pasienten til videre introspeksjon også gjennom vanskeligere deler av trippen.

Et trygt harmonisk menneske som bare er der, og som du kan føle deg helt trygg på - og som kan holde hånden din forståelsesfullt om det måtte trengtes kan nok utvilsomt virke terapeutisk under psykedelisk influens.

Om psykologen din er en slik person - så kan det sikkert ha noe for seg. Men vanlig samtaleterapi på psykedeliske stoffer tror jeg fort kan bli anmasende.
Kanskje mdma er mer passende til samtaleterapi?

Ble mye lesing og tenking og lite soving her nå ass.
Trådstarter
25 5
Sitat av Bearass Vis innlegg
Hvordan ser du for deg en "fleinsopp-session" vil være sammen med psykologen din?

I tradisjonell psykedelisk psykoterapi fungerer psykolog/psykiater som et ankerpunkt - en som selv har psykedelisk erfaring og kan sørge for ro og trygghet. Ellers oppfordres pasienten som oftest til å vende seg innover. Gjerne med musikk på høretelefoner. Psykologens hovedoppgave er som regel å hjelpe pasienten til videre introspeksjon også gjennom vanskeligere deler av trippen.

Et trygt harmonisk menneske som bare er der, og som du kan føle deg helt trygg på - og som kan holde hånden din forståelsesfullt om det måtte trengtes kan nok utvilsomt virke terapeutisk under psykedelisk influens.

Om psykologen din er en slik person - så kan det sikkert ha noe for seg. Men vanlig samtaleterapi på psykedeliske stoffer tror jeg fort kan bli anmasende.
Vis hele sitatet...
Det kommer nok ikke til å bli noe tradisjonell samtaleterapi. Psykologen bruker feks mange forskjellige mentaliseringsøvelser for at man skal få kontakt med de indre delene av deg selv. En jeg husker veldig godt var at psykologen spurte meg hvordan jeg så for meg at et lite barn ville ha følt det i en spesifikk situasjon og begynte å beskrive størrelsen og karakteristikker på et barn i den alderen. Det er litt vanskelig å forklare, men det var som om meg selv i ung alder hoppet inn i rommet og jeg kunne kommunisere med denne personen. En annen ting psykologen gjorde var å fremkalle følelser inne i meg ved å forklare hvor uskyldig og uretterdig jeg ble behandlet i forskjellige situasjoner.

Hvis jeg hadde tatt fleinsopp med psykologen tror jeg at de forskjellige øvelsene ville vært mye mer effektiv. Det ville blitt mye lettere å få et perspektiv til meg selv som et lite barn. Traumatiske minner ville også vært mye lettere å fremkalle (det var det jeg merket når jeg tok psykedelisk). Hvis man fremkaller traumatiske minner kan det fort gå ut av kontroll og i verste fall blir man retraumatisert. Her kan psykologen være med på å å være et trygt ankerpunkt og feks gi deg noe som heter EMDR for å integrere følelsene.

Sitat av Fleinheim Vis innlegg
Kanskje mdma er mer passende til samtaleterapi?

Ble mye lesing og tenking og lite soving her nå ass.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke noe ekspert, men jeg tror at mdma ville vært bra i begge typer terapier. MDMA har jo psykedeliske verdier samtidig som at det er lettere å akseptere det som tidligere har skjedd. Jeg tror at det er veldig viktig at man må kunne akseptere historien sin fordi at hvis man ikke gjør det vil man bare føle seg enda mer rævva etterpå. Det jeg også ser for meg kan være faren med reint psykedeliske stoffer er at trippen vil kunne ta overhånd og at det blir vanskelig å holde fokus på arbeidet som skal bli gjort. Men med riktig dosering og mindfulness tror jeg det skal gå fint.

Hvis du er interessert i emnet ville jeg anbefalt deg å kjøpe boken Traumerelatert dissosiasjon skrevet av Suzette Boon, Kathy Steele og Onno Var Der Hart. Det er en manual for terapauter og pasienter.
Sist endret av caktus; 12. januar 2017 kl. 11:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av caktus Vis innlegg
Det kommer nok ikke til å bli noe tradisjonell samtaleterapi. Psykologen bruker feks mange forskjellige mentaliseringsøvelser for at man skal få kontakt med de indre delene av deg selv. En jeg husker veldig godt var at psykologen spurte meg hvordan jeg så for meg at et lite barn ville ha følt det i en spesifikk situasjon og begynte å beskrive størrelsen og karakteristikker på et barn i den alderen. Det er litt vanskelig å forklare, men det var som om meg selv i ung alder hoppet inn i rommet og jeg kunne kommunisere med denne personen. En annen ting psykologen gjorde var å fremkalle følelser inne i meg ved å forklare hvor uskyldig og uretterdig jeg ble behandlet i forskjellige situasjoner.

Hvis jeg hadde tatt fleinsopp med psykologen tror jeg at de forskjellige øvelsene ville vært mye mer effektiv. Det ville blitt mye lettere å få et perspektiv til meg selv som et lite barn. Traumatiske minner ville også vært mye lettere å fremkalle (det var det jeg merket når jeg tok psykedelisk). Hvis man fremkaller traumatiske minner kan det fort gå ut av kontroll og i verste fall blir man retraumatisert. Her kan psykologen være med på å å være et trygt ankerpunkt og feks gi deg noe som heter EMDR for å integrere følelsene.



Jeg er ikke noe ekspert, men jeg tror at mdma ville vært bra i begge typer terapier. MDMA har jo psykedeliske verdier samtidig som at det er lettere å akseptere det som tidligere har skjedd. Jeg tror at det er veldig viktig at man må kunne akseptere historien sin fordi at hvis man ikke gjør det vil man bare føle seg enda mer rævva etterpå. Det jeg også ser for meg kan være faren med reint psykedeliske stoffer er at trippen vil kunne ta overhånd og at det blir vanskelig å holde fokus på arbeidet som skal bli gjort. Men med riktig dosering og mindfulness tror jeg det skal gå fint.

Hvis du er interessert i emnet ville jeg anbefalt deg å kjøpe boken Traumerelatert dissosiasjon skrevet av Suzette Boon, Kathy Steele og Onno Var Der Hart. Det er en manual for terapauter og pasienter.
Vis hele sitatet...
Skal sjekke ut boken! Terapien du har hatt er vel innenfor Internal Family Systems-modellen?
Trådstarter
25 5
Sitat av Fleinheim Vis innlegg
Skal sjekke ut boken! Terapien du har hatt er vel innenfor Internal Family Systems-modellen?
Vis hele sitatet...
Har lest om internal family systems. Husker ikke nøyaktig hva det var, men mye av det er det samme bare innpakket på litt forskjellig måte.