Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 20446
Hei.

Har funnet en lignende tråd, men velger å lage en nye en, siden tidene å musikken har forandret seg.

Er nå sånn at jeg var på Exoduse (byn) i helgen. Jeg danset nå rundt der i 2,5 time i strekk. Jeg har aldri hatt en suselyd i øret, noen gang i hele mitt liv.
Jeg har alltid vært forsiktig med ørene mine, ved bruk av hørselshvern, osv.
Jeg hører meget godt, da jeg hører ting folk ikke legger merke til osv.

Har nå konstant piping / susing i ørene. 24/7, har ikke merket ar lyden har blitt noe lavere. Har vart nå i 2 dager å noen timer.

Burde jeg være engstelig for evig hørselskade / Tinitus?

Alle svar er høyt ønskelig! Takk.

- Raspeball!
Kan være kortvarig Tinitus, som kan oppstå etter å ha utsatt seg for høye lyder på konserter og slik, bruker å gå over på et par dager. Vedvarer det bør du få det sjekket med din fastlege.

Tinitus er noe dritt ... har hatt kortvarig tinitus selv og holdt da på å klatre på alle vegger å bli sprø. Nå har jeg med meg ørepropper vist jeg er på byen og skal på disco steder eller konserter.
Har hatt det i en måned i strekk, er over nå. Etter konserter/festivaler med høy lyd så har jeg det i omkring en uke.

Så du kan fortsatt slappe av.
Fikk det etter en konsert med Slayer, litt annen stil enn det du hørte på (haha) men still. Da peip det i øret mitt resten av natta og dagen etterpå. Tror nok det går over etterhvert, men er jævlig plagsomt.
Raspeball's Avatar
Trådstarter
Takker for svar! Nyttig!
Ja jeg tar det ennda med en klype salt, men jeg er jo "hypokpnder" så, liker å vite litt om det. Er ikke gøy med langvarig Tinitus

Kan også legge ved at de spillte så høyt 1 minutts tid, så folk holdt seg forran ørene, sluttet å danse å skrek "av musikken" det var da, kunn russ og fullt med folk der, å alle hørte at det var høyt "i ørska"
har konstant tinitus. er ett helvete å leve med. prøv å være utvilt etter en god natt søvn du feks....
Fikk piping i øret med litt skyting av ag3 for to år siden, har det fortsatt og begynner og bli vandt me det. Værste er at jeg bare er 17 år og må nok leve med faanskapet til jeg dør.. Bare jeg kunne fått litt tid med komplett stillhet.

For deg derimot så går nok pipinga bort.
Jeg har hatt det siden barnehagen, utrolig plagsomt! men nå hører jeg det kun når jeg er stille
Etter og ha lest denne tråden har jeg fått inspirasjon til og passe på hørselen min
Tror du kan ta det helt med ro, du har vært eksponert for høy lyd i lang tid så derfor vil "følehårene" i ørene dine ha blitt bøyd nedover, og reiser sakte men sikkert opp igjen. Innen en uke vil nok all pipingen være borte.

permanent Tinitus kommer som regel av mye støy i lang tid (over flere år) eller en svært kraftig støykilde kun et lite sekund.

Har selv permanent tinitus på venstreøret grunnet et pistolskudd skutt rett ved øret mitt, noe som har resultert i at "følehårene" har knukket og ikke vil reise seg opp igjen.

Håper du skjønte
Så det er bare å stå på hodet for å få fjernet susinga fortere? Med mindre de har knukket.
Selv har jeg hypersensitiv hørsel som min lege har valgt å kalle det. Jeg hør godt lyder som går rett opp under 20 000Hz som er helt på grensen til hva personer klarer å høre i ung alder. Så jeg hører når glimtennere til lysrør starter å fuske før det i det hele tatt blir synlig på lysrørene at dem starter å flimmre. Div. elektronikk som har dårlige kondensatorer og billige trafoer hører jeg også ... så har hatt en del laddere av div. mobiltelefoner og annet som jeg har hørt når dem har vært koblet i støpslet. Får svært fort hodepine av høye lyder, å en liten bieffekt er at jeg ikke så godt liker å være barnevakt for mine nevøer/nieser da dem har småtedenser til å sette i noen høye skrik etc. når dem leker eller er missfornøyde med noe å finner ut at det skal grines på high pitch.

Har blitt til at jeg faktisk går med ørepropper når jeg er rundt mine nieser/nevøer siden jeg takler disse high pitch lydene så dårlig. Blir regelrett kvalm + hodepine om jeg utsetter meg for slikt Heldig vis har jeg ikke tinitus da, men gjør hva jeg kan for å unngå dette siden det blir vel regel rett et "living nightmare" for min del.

Nå skal det sies at den hypersensitive hørselen jeg har er tilknyttet min epilepsi da, så jeg har vel det å oppleve høyfrekvente lyder på en litt annen måte enn andre som måtte ha like god hørsel som meg. Di fleste under 30 har vel ganske god hørsel og klarer å høre veldig høyfrekvente lyder ( med mere du har blåst disse på en eller annen konsert :P ) inntil du starter å miste denne evnen når du krysser 30 år og du naturlig starter å miste evnen til å høre di mest høyfrekvente lydene.

Personlig må jeg bare ha vendt meg til at jeg ikke kan ha laddere som evt. kan "støye" på soverommet, samt jeg har ikke lysrør i leiligheten min. Gamle CRT tver hadde ofte linjetrafoerog en del konensatorer som kunne bråke, så er glad at CRT tiden er en "saga blott" nå :P ... dog finnes det nok av billig elektronikk med billige trafoer som støyer. Har hatt noen slike selv som jeg har åpnet opp og lakkert trafoen med klarlakk slik at man unngår disse høyfrekvente lydene.

Så å ha en høyfrekvent pipelyd i øre konstant suger virkelig balle. Glad jeg ikke har det 24/7 ... for da hadde jeg vel gått konstant kvalm og med hodepine :S
Raspeball's Avatar
Trådstarter
Har nå gått en uke nå..7 dager, å lyden er fortsatt like intens + ja...ikke noe lavere eller noe..
Du får trøste deg med at det er en veldig normal tilstand. Jeg har hatt øresus i ett år. Du blir vandt til det. Bare husk at jo mer du tenker på det jo høyere føles den. Så prøv å ikke tenk på det.

Jeg får heldigvis en pause fra øresusen når jeg legger meg. Den forsvinner helt hvis det er helt stille og jeg lukker øynene. Gudene må vite hvorfor den forsvinner da. Den er forsåvidt tilbake når jeg våkner om morningen.

Men tro meg, du vender deg til det. Det er ikke verdens undergang.
Sitat av Raspeball Vis innlegg
Hei.

Har funnet en lignende tråd, men velger å lage en nye en, siden tidene å musikken har forandret seg.

Er nå sånn at jeg var på Exoduse (byn) i helgen. Jeg danset nå rundt der i 2,5 time i strekk. Jeg har aldri hatt en suselyd i øret, noen gang i hele mitt liv.
Jeg har alltid vært forsiktig med ørene mine, ved bruk av hørselshvern, osv.
Jeg hører meget godt, da jeg hører ting folk ikke legger merke til osv.

Har nå konstant piping / susing i ørene. 24/7, har ikke merket ar lyden har blitt noe lavere. Har vart nå i 2 dager å noen timer.

Burde jeg være engstelig for evig hørselskade / Tinitus?

Alle svar er høyt ønskelig! Takk.

- Raspeball!
Vis hele sitatet...
Hos meg så har alltid pipingen i ørene etter konserter forsvunnet i løpet av natten. Synes 1 uke hørtes lenge ut.

Uansett du får bare smøre deg med tålmodighet å vente å se. Nå er jo reglene endret ang. Tinnitus kunne før gi uføretrygd men nå tror jeg dem baer forlanger at folk skal fikse livet sitt også gir de dem ørepropper som spiller andre lyder eller noe slikt.
Sist endret av random67489; 20. mai 2012 kl. 07:29.
Raspeball's Avatar
Trådstarter
Yey, passerer 2 uker imåren, å ingenting er forandret
Time hos fastlegen om 2 uker....... "/
Viktig å tenke på at tinnitus er 50% et fysisk fenomen og 50% psykisk. Så lenge du går å hører etter lyden vil du fortsatt høre den.

Jeg har fortsatt susing etter en fest for en måned siden, men hører bare lyden når jeg konsentrerer meg for å "finne" den.
Stod klint inntil elmentene da jeg i min meget kortlevde bandkarriere spilte en veldedighetsgig for 6 år sida. piiiiiiiiip i venstreøret forever virka det som. Fikk dritnoya i lang periode, bekymra meg når jeg lå i senga på kvelden og hørte det. Følte jeg ga mitt til veldedighet med andre ord :P

men nå 6 år etterpå er det faktisk i det store og hele gått vekk. Om det er psykisk betinga, jeg har blitt vant til det, eller at det faktisk har gitt seg vet jeg ikke. Kanskje pipinga var så høyfrekvent at hørselen min naturlig har degradert med alder og ikke takler det lenger. :P
Sist endret av downing; 25. mai 2012 kl. 20:25.
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Viktig å tenke på at tinnitus er 50% et fysisk fenomen og 50% psykisk. Så lenge du går å hører etter lyden vil du fortsatt høre den.

Jeg har fortsatt susing etter en fest for en måned siden, men hører bare lyden når jeg konsentrerer meg for å "finne" den.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra? :-P

Hadde kraftig tinnitus i en periode før jul, det hele startet med at jeg hadde vært på et kjøpesenter og plutselig fikk en "dott" i øra som jeg ikke fikk vekk, tenkte ikke noe over det, men når jeg skulle legge meg til å sove merket jeg denne syke pipinga.

Ble bedre etter hvert, gikk aldri helt bort, så jeg gikk til øre nese hals spesialist, hadde først vært innom 2 fastleger som sa jeg hadde hatt et hull på trommehinna. øre nese hals spesialisten sa at fast legene ikke hadde peil, for han fant rester etter gammel øreværk som han fjernet, ble mye bedre etter det.

Nå merker jeg bare litt susing når jeg ligger i vannrett stilling, aner ikke hvorfor, kanskje det har med blodtilførsel å gjøre? Men lyden er ikke noe piping lenger, mer som litt stille vind.

Men vis respekt for høye lyder, jeg skjønner at de som har kraftig tinnitus kan bli gærne å ta selvmord. Heldigvis forskes det mye på det, og jeg tror det kan kureres etter hvert. http://illvit.no/sykdom-behandling/t...vel-til-oresus

Men det kan være forskjellige årsaker, høye plutselige smell er nok det værste. Det er skader på hårcellene i øret, og med korte høye smell kan de bli ødelagt i motsetning til f eks høy musikk over lang tid.
Sitat av Kailua Vis innlegg
Hvor har du det fra? :-P
Vis hele sitatet...
Søkte litt rundt på nettet om øresus her om dagen. Du er et Google-søk unna kunnskap. Den mest effektive - og forøvrig eneste - måten å behandle det på, er psykisk. Jeg hadde øresus en uke eller to etter sist konsert, men det har heldigvis gått over. Det er visst vanlig å oppleve det av og til, men det er selvsagt et hint om at du bør være litt mer forsiktig med ørene.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Søkte litt rundt på nettet om øresus her om dagen. Du er et Google-søk unna kunnskap. Den mest effektive - og forøvrig eneste - måten å behandle det på, er psykisk. Jeg hadde øresus en uke eller to etter sist konsert, men det har heldigvis gått over. Det er visst vanlig å oppleve det av og til, men det er selvsagt et hint om at du bør være litt mer forsiktig med ørene.
Vis hele sitatet...
Har googlet det mye selv, men har ikke hørt dette. Det er jo forskjellige grader av det. En type er jo faktisk at pipingen vil være hørbar for andre personer også (at ørelegen vil kunne høre din tinnitus).

Vil forresten også nevne at tinnitus kan komme av stress og anspent nakke. Hvis du biter tennene dine hardt sammen hører du kanskje en pipelyd. Så dere med data rygger, pass på :P
Raspeball's Avatar
Trådstarter
- Jeg har aldri hørt høyere musikk på øret enn nødvendig.
- Hvis jeg vet at volum 5, er høyt. så skrur jeg ikke opp på volum 10, for å høre noe i det hele tatt, hvis jeg er på et fly.
- Alltid hørselshvern. Det gjelder alt jeg gjør av høylytte lyder.

Jeg har alltid vært OBS på hørselen min, å sånt, men det var leit at det skulle ende slik. Nettopp 18 år, skulle ha det gøy på byn, så gikk alt til helvete.

Håper at det gir seg, har ikke gitt opp håpet enda, men når lyden har vært der 24/7, å ingen tendenser til at susingen / pipingen, går AV og PÅ, eller blitt mindre, frekvendt, så mister jeg jo håpet.



Til alle dere der ute, dere vet ikke hvor jævelig det er. Vil bare si at
Pass på hørselen deres nå, mens den ikke har skade / alvorlig skade.

Takk for meg!

- Raspeball
Forhåpentligvis kan legene finne ut noe. Kanskje bare det er noe ørevoks som ligger mot trommehinnen. Håper ikke du får den skjebnen.

Jeg har vært heldig. Etter en konsert i desember i fjor ble jeg drittsliten under konserten med drithøy lyd hele tida. Det suste godt i øra i 1 uke, men det gikk over. Prøver å være forsiktig med lyd direkte i øret\ørepropper.

Men høy lyd fra høyttalere unner jeg meg av og til.
Jeg har hatt en litt høy susing i ørene så lenge jeg har husket, men det plager meg ikke. Har blitt vandt med det, så noe problem er det ikke. Har heller ikke så dårlig hørsel, fikk 9/9 på sesjon del 2 ..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har fått samme driten selv, men bare i høyre øre. Var på fest fredag, hvor det ble spilt veldig høy musikk i ett par timer.

Vart i 5 dager nå, blir værre om natten, ikke så ille om dagen når jeg ikke tenker på det og når det er litt bakgrunnsstøy. Idag tidlig var det borte i kanskje 10 minutter, det var DIGG, men så kom det tilbake.

Håper det går bort etterhvert, er jo nesten umulig å sove med det bråket i øret.
Jeg og har desverre skutt på meg tinnitus etter tiden i Forsvaret, som mange andre. Det eneste jeg kan trøste deg med er at du blir vant til det etterhvert. Det bare tar jævlig lang tid. En ting som kan funke er at du har en radio eller en slags lydkilde veldig lavt på i nærheten av deg når du skal sove. Er ofte da pipinga er verst.
Det er nok bare midlertidig, slet med det samme i over en uke etter jeg var på konsert i Spektrum.
Stranger in paradise
GeirGeirGeir's Avatar
Det finnes vel mye rart man kan finne på for å vri om hele greia til noe positivt. En jeg snakket med en gang brukte lyden til å konsentrere seg når han mediterte og etterhvert fant han bare flere og flere måter han kunne bruke den til å hjelpe f.eks konsentrasjon i mange forskjellige situasjoner. Det virket faktisk som om han ble ganske glad i den etterhvert
Sist endret av GeirGeirGeir; 24. august 2012 kl. 12:54.
Sitat av Kailua Vis innlegg
Har googlet det mye selv, men har ikke hørt dette. Det er jo forskjellige grader av det. En type er jo faktisk at pipingen vil være hørbar for andre personer også (at ørelegen vil kunne høre din tinnitus).

Vil forresten også nevne at tinnitus kan komme av stress og anspent nakke. Hvis du biter tennene dine hardt sammen hører du kanskje en pipelyd. Så dere med data rygger, pass på :P
Vis hele sitatet...
Googlet det selv og fant en artikkel i db.no for noen år siden der det ble nevnt at de hadde startet opp behandling med 80% sjangs for at piping i ørene ble borte. Men med bare plass til ca 300 pasienter i året om jeg husker rett, ble også nevnt der at det er mest sannsynlig psykiske og og ikke fysiske skader det går på. Plages litt selv og har tenkt tanken på og ta kontakt, nå er det ikke noe problem før jeg skal legge meg om kvelden og det er stille rundt meg, som en tv på kistefjell på ene øret,ikke så høg lyd heldigvis men det er der.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ja da har man fått Tinnitus, har hatt det er par tre uker nå, så regner med det er kommet for å bli! Har sannsynlig vis den "snilleste" utgaven da.

Har en konstant høy pipelyd i øret/hodet, har hatt kraftig øreverk 3-4 ganger pluss kansje litt for høy musikk på headsettet til tider. I tilegg har jeg en jobb der den er sykt mye støy! (sløv med å bruke hørselvern) så man kan vel takke seg selv litt også:-/
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Har hatt Tinnitus siden jeg var 14, er 22 nå. Det suger kort og godt. Pass på hørselen!
Har hatt tinitus så lenge jeg kan huske! Det går utover nattesøvnen! kan ikke huske å våkne utvilt en eneste morgen....
Jeg har selv et svakt tilfele av tinitus. Har vært slik de siste fire årene. For min del har jeg vendt meg til det. Merkes mest når jeg skal legge meg, men da er jeg såpass trøtt fra før at jeg sovner ganske fort. Og selvfølgelig etter konsert og best.
Sist endret av Eplekjekk; 25. september 2012 kl. 12:41.
vil tro du har funnet mitt forrige innlegg om dette, men kan poste igjen for resten som leser her for info til alle med øresus/tinitus:

ALLE har lyder i hodet.
Det er derimot ikke så vanlig å fokusere på disse lydene. Hvis man blir forkjølet eller blir tett i pappen på andre måter, eller du blir utsatt for et høyt smell eller lignende er det ofte man plutselig begynner å høre en av disse lydene.
Jeg har eks vis pleid å høre mye susing og pulsering når jeg er tett i pappen.
De er overhode ikke farlig, men derimot kan de være veldig irriterende, og går forhåpentligvis bort etter forkjølelsen har forsvunnet.
Hvis du henger deg opp i lyden kan hjernen din til å fortsette å høre på lyden, fordi hjernen/du lurer på om lyden er blitt borte enda, og du har da utviklet tinitus.
Tinitus kan altså være mental skade fordi det er du/hjernen din som lurer på om lyden er der, og ikke noe som faktisk er galt med kroppen eller øre ditt.
Det kan også være en fysisk skade på noen av øreflimmerhårene som vil gi et konstant signal på akkurat noen frekvenser. Disse kan man dog trene seg opp til å ikke høre.

Det finnes håp!
Det finnes behandlingsformer for tinitus. Hvis du er folkeregistrert i oslo kan du få disse behandlingene gratis (men du må sikkert først til lege, for så å bli hendvist til Øre-Nese-Hals-spesialist, også til gratis tinitus-behandler), om du er folkeregistrert utenfor koster 1time ca 750kr. Du kommer ikke til å trenge mer en 2-4timer (forhåpentligvis).
I disse timene vil du bli fortalt mye av hva jeg har skrevet, men behandlere vil da gå dypere inn i detaljene på hvordan alt dette fungerer.
Du vil trolig få beskjed om å kjøpe en dansk bok som jeg ikke husker helt hva heter (heter noe med tinitus og kognitiv), den har et 4ukers treningsprogram for avslappning som vil ta fokuset bort fra tinitus som du vil lære deg å bruke i hverdagen og tinituslyden kommer.
Du vil sikkert også få utlevert en støygenerator (vekkerklokke) med masse fancye lyder som du kan legge under hodeputen. Disse er såkalte White-noise og skal IKKE brukes for å maskere lyden, men skal spilles på lavere volum enn tinitusen fordi hjernen vil fokusere på den lavese lyden. Hvis tintius maskeres vil tinitus øke i styrke.
Jeg vil tro (uten å være legen her) at det går helt fint ann å bruke andre lydenheter som white-noise, sånn som duringen fra en pc som står på eller lignende ting. Det er viktig at lyden er en lyd som ikke har "betydning" for deg. altså ikke musikk, men bare en hjernedød lyd/rytme.
Etter hvert som du slutter å fokusere på tinitus vil hjernen din forstå at lyden er uviktig og ikke trenger å høre på den, og tinitus vil da forsvinne helt, delvis eller tidvis.

Kort oppsummert om tinitus:
Få fokuset bort fra lyden. Ikke masker lyden når du sover. Og viktigst av alt! ikke vær redd for lyden! Det får deg bare til å tenke på tinitus.

Kilder:
Har tinitus selv og det er dette jeg er igjennom. Og det fungerer sålangt bra!
Jeg går ikke lengre til oppfølging hos tinitus-dama.
Ta kontakt med "Rådgivningskontoret for hørselshemmede"

God bedring!
Har susing hele tiden, hører ikke susing så mye nå, bare hvis det er helt stille. Jeg legger minde å mindre merke til lyden etter som årene går
Sist endret av Andrew007; 25. september 2012 kl. 15:53.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Jeg har hatt det siden barnehagen, utrolig plagsomt! men nå hører jeg det kun når jeg er stille
Vis hele sitatet...
Litt ekstra slitsom å være med du altså
▼ ... flere år senere ... ▼
Kan nå si (etter 4 år), så har jeg enda tinitus Men har blitt vant til det, så hører det ikke Bare hvis jeg har hørt på for høy musikk igjen, eller tenker jævelig mye over det
Hadde sjuk ringing i ørene i 6 måneder etter en alt for høy konsert. Plutselig en dag, mens jeg kjørte bil, så stoppa det. Jeg måtte hive meg inn i et bussfelt, og begynte å le som en gal. Var en fantastisk følelse.
Sitat av Amida Vis innlegg
Hadde sjuk ringing i ørene i 6 måneder etter en alt for høy konsert. Plutselig en dag, mens jeg kjørte bil, så stoppa det. Jeg måtte hive meg inn i et bussfelt, og begynte å le som en gal. Var en fantastisk følelse.
Vis hele sitatet...
Lucky! Håper den dagen kommer!
Sitat av Raspeball Vis innlegg
Kan nå si (etter 4 år), så har jeg enda tinitus Men har blitt vant til det, så hører det ikke Bare hvis jeg har hørt på for høy musikk igjen, eller tenker jævelig mye over det
Vis hele sitatet...
Godt å høre at du har overkommet denne plagen, glad på dine vegne =) Har selv en kompis som opplever en veldig sterk Tinitus hvor han beskriver det med å høre noen som sager i ved rett ved øret hans. Sliter veldig med søvn, konsentrasjon og noen ganger samtaler. Selv så er jeg veldig flink til å ha lavt volum på musikken og generelt sett er jeg forsiktig med hørselen og fast bruker av ørepropper o.l. Til resten så får jeg bare si god bedring og håper på at dere føler dere bedre til dags dato!
Jeg har alltid hørt lyder, men det er akkurat som om de er i en så høy frekvens at det er vanskelig å sette fingeren på de. Men for et par ukers tid siden var jeg hos en bekjent av meg som har gått til anskaffelse av en pistol(lang historie). Den klarte han selvfølgelig å fyre av der vi satt inni et lite rom, bare en drøy halvmeter fra hodet mitt...
Resultatet var hull i en vegg og et bølgeblekktak i en garasje noen meter unna huset. Og et helvetes trykk i ørene mine i dagesvis, og pipinga hører jeg enda like høyt som rett etter smellet.

Bare til oppklarning: Jeg tok pistolen fra fjotten i sinne, demonterte den, fordelte delene i søppelkasser og under jorda på forskjellige plasser på tur hjem, og løpet sagde jeg i flerfoldige biter med metallsag og kastet de i en elv. En idiot med ulovlig våpen mindre ihvertfall. Makan.
▼ ... over et år senere ... ▼
Raspeball's Avatar
Trådstarter
Hei!
Er nå 6 år siden, å det er fortsatt like jævelig

Takk for meg

-raspeball out
Sitat av Raspeball Vis innlegg
Hei!
Er nå 6 år siden, å det er fortsatt like jævelig
Vis hele sitatet...
Hva sa legen din den gangen? Du skal normalt sett bli
henvist til spesialist. Har selv tinnitus på høyre øre, er
nokså merkbart men klarer for det meste fint å overse dette.

Konstant piping på rundt 13 KHZ.