Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2305
Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men jeg har behov for å få tømt meg her jeg sitter å ikke får sove. Jeg er en 24 år gammel jente som har brukt diverse rusmidler(hasj,weed, kokain,mdma. Sist nevnte i 4 år) i 12 år. Det har ikke vært daglig bruk, og jeg har hatt perioder hvor jeg har vært nykter og fungert godt både sosialt og i jobb. For meg har det lenge vært en sosial greie og aldri følt trang til å ruse meg alene.


Jeg har lenge skjønt at denne dagen ville komme før eller siden, hvor jeg må ta grep om livet mitt. Jeg ble utsatt for omsorgssvikt og har vært under barnevernet til jeg var 21 år og ble sendt til fosterhjem som 15 åring. Som barn var jeg svært usikker og redd for å prøve nye ting. Jeg var livredd for å ikke bli likt av andre, dette fulgte meg i ungdomsårene og jeg sleit lenge sosialt og var deprimert. Jeg har brukt rusen til å flykte fra disse problemene og hadde mange år hvor jeg klarte å holde lokk på de. Jeg bruker fortsatt rus/alkohol, men betraktelig mye mindre enn hva jeg har gjort tidligere.Til tross for en vanskelig start på livet har jeg alltid hatt en positiv innstilling til livet og jeg føler rusmidlene har gjort meg til en person jeg er stolt av. Helt til for ca 1 år siden, da opplevde jeg mitt første angstanfall, og det året har nok vært det vanskligste året jeg har hatt i mitt liv, og jeg tør ikke lenger å ruse meg slik jeg har gjort før. Da jeg ønsker å få kontroll på mine ekte følelser. Det har gjort meg svært selvbevisst og jeg sliter nå veldig med å være meg selv uten. Og dette skremmer dritten
ut av meg.


Jeg har alltid slitt med relasjoner, selv om jeg har mange gode mennesker i livet mitt er det ingen jeg kan føle meg helt trygg med eller åpne meg om mine problemer. Jeg føler jeg er flink til å skjule mine problemer godt og jeg tar på meg en maske når jeg er rundt venner og kolleger. Men denne masken er ikke like lett å holde lenger og jeg føler trang til og isolere meg. Jeg har dager hvor kroppen er i alarmberedskap 24/7 men jeg klarer likevel å komme meg på jobb. Men jeg føler meg ofte dårlig i møte med kolleger og nye mennesker. Trekker meg tilbake og snakker lite(da jeg er vandt med å snakke mye), og dette ødelgger meg på innsiden. Jeg ser på meg selv som en sprudlende person med mye humor og glede. Jeg vokser på at andre rundt meg har det bra og er svært omsorgsfull. Men den dag i dag kommer ikke den person like ofte frem lenger, jeg kjenner meg nesten ikke igjen i den beskrivelsen. Og det gjør så vondt


Når angsten er på sitt verste blir jeg helt handlingslammet, jeg er redd for om jeg har fått en permanent skade? at dette plutselig skal bli verre. Kan jeg finne «tilbake til meg selv»? Jeg er klar over at det er vanskelig å bli helt frisk fra angst, men jeg skal fortsette jobbe hardt! Jeg ønsker meg et bedre liv som ikke er styrt av alkohol og rus.


Som barn ble jeg tvungent å gå til psykolog(men jeg sneik meg ofte unna) Nå føler jeg meg endelig klar og jeg er desperat etter å få hjelp. Jeg har gått til psykolog i 6 måneder uten fremgang, og skal få ny behandler i januar. I påvente av ny, hadde det vært utrolig godt å kunne få høre om det er noen som kan kjenne seg igjen og også fra helt utenforstående. Jeg håper jeg kan få noen gode tilbakemeldinger. Alle tips og råd er velkommene
Når du skriver på den måten, så har du ingen permanent skade. Du trenger å kule ned. Hvis du virkelig vil slutte med rus, så finn på noe etter ditt eget hode - gjør det på egen hånd eller dra til behandling. Det pleier å gå bra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det du skriv er jo veldig generelt noko mange slit med. Det er mange som har angst, heilt uavhengig av rusmidler. Viss du les litt her på bruket så er det mange tråder om temaet angst, og angst opp mot rusmidler.
Hei liille93!
Jeg hadde det akkurat som deg. Det er som å lese min egen historie..!
Min far var heroinist, en ikke fungerende sådan. Min mor A4, bortsett fra at hun valgte min far da. Ikke at det er poenget mitt men min far har dr.grad og er rusfri nå så vi er en samlet familie den dag i dag.

Jeg festet hardt i blant, ikke typ tirsdag, onsdag men i helgene.
Min kone og jeg fikk barn da vi var 22, alt var helt strålende.

Plutselig sa det pang!
Jeg lå i sengen om kvelden og trodde jeg hadde blitt akutt gal, mitt første av mange panikkanfall var kommet.
Jeg fikk angst for rus, det være seg alkohol, smertestillende opioider fra tannlegen eller kokain. Var bombesikker på at dette var en rusutløst psykose.
Jeg gikk fortvilet til legen med dette, schizofreni? Psykose? Eller bare gal?
Legen lo litt til meg og sa: "dette er bare et panikkanfall".
Jeg begynte på cipralex og startet en lang kamp tilbake til mitt gamle jeg.

I dag er jeg 28 år, min kone og jeg har nå to barn og alt er helt topp psykisk. Etter en kommende ryggopersjon så blir nok det fysiske tipp topp også.
Jeg var sikker på at jeg kom til å bli varig ødelagt, følelsesmessig avstumpet og "liten".
Jeg er ikke tilbake til slik jeg var en halvtime før panikkanfallet mitt, men mer reflektert, bedre rustet og mange, mange erfaringer rikere.

Du blir helt garantert ferdig med dette. Det virker som at du har forutsetningene til det med jobb og ressursene til et normalt dagligliv samt du er veldig reflektert.
Det ordner seg �� Men du må jobbe for det.
For min del hadde jeg ikke klart det uten jobb, familie, cipralex og selvinnsikt.
Hva angår "narkotika" så rører jeg ingenting, familiefedre bør vel ikke holde på med hard festing. Brunt og grønt med mye thc utløser angst hos meg men går over etter en stund, flere år siden sist.
Jeg drikker ikke heller. Venter som sagt på operasjon så jeg har medisinskapet fullt om jeg har lyst, hehe.

Nå håper jeg at du kan dra nytte av utbrettingen av mitt personlige liv ��
Bare fortsett å jobbe med deg selv!
Sist endret av Pjongolong; 19. desember 2017 kl. 09:29.