Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5240
For et par dager siden så var jeg inne til avhør i forbindelse med at de hadde snappet opp en pakke med noen gram weed, med min adresse og mitt navn som mottaker. Jeg tenkte at jeg skulle oppføre meg høflig, og svare selektivt på spørsmål istedenfor å nekte å forklare meg, da det er åpenbart at jeg er skyldig om jeg nekter å forklare meg uansett hva de spør om.

Jeg føler det går greit, når jeg får spørsmål om jeg noen gang har prøvd hasj/weed så svarer jeg at jeg gjorde det et par ganger når jeg var ungdom. Jeg tror kanskje det var den første tingen jeg dreit meg ut på, fordi på slutten av avhøret så ba de om å få ta en urinprøve. Dum som jeg er så tenkte jeg at hvis jeg sa "Det går helt fint" at de kanskje trodde jeg var clean og skulle droppe det, men den gang ei. Det endte opp med at jeg leverte fra meg en urinprøve som jeg selv VET at kommer til å gi utslag.

Så ja, jeg har rett og slett bæsja på leggen.. Men jeg må bare spørre, kunne jeg ha nektet å avgi urinprøve? Tror dere grunnen til at de ville ta urinprøve er at jeg sa at jeg hadde prøvd det i ungdommen? I avhøret så sa jeg også at jeg var nøytral i forhold til cannabis, men at jeg ikke brukte det selv, burde jeg bare ha latt som jeg var 100% imot? Hele grunnen til at jeg svarte delvis ærlig på de fleste spørsmålene var for å fremstå som troverdig, jeg trodde det var bedre enn å nekte å svare på noen ting, men i ettertid skjønner jeg at det var sykt idiotisk av meg.

Hva tror dere forresten konsekvensene av urinprøven vil bli? Jeg røyket 3 dager før urinprøven, så de kommer til å se at jeg ikke er clean. Får jeg bare en bot, eller vil de dukke opp på razzia?
Når du ljuger om at du ikke bruker cannabis som et slags skjold mot anklagen, så er det selvsagt jævlig dårlig idé å levere en positiv urinprøve rett etterpå. Den kan (og vil mest sannsynlig) bli brukt som bevis på at du er skyldig i import av cannabis, sett i kontekst av at du faktisk satt og ljugde om det i avhøret. Hadde du bare nektet å avgi forklaring, hadde ikke dette styrket mistanken om at du står for importen - men sett at du løy om det, så blir det en ganske så blinkende varsellampe for snuten.
Sier ikke at det hadde vært bedre å være ærlig- men cluet er bare å ikke være med på leken deres. Dem veit hva dem driver med, og kan baite deg inn i lurespørsmål og forsnakkelser som røper mer enn du tror.

Kunne du nekte å avgi urinprøve? Vel, ja, du kan si "Nei, jeg vil ikke frivillig avgi en urinprøve", men hvis du har med bygdesnut å gjøre, så kan jeg love deg at dem ikke tar nei for et svar. Men det er verdt et forsøk, kan hende dem ikke gidder å presse deg til det. Politiet er veldig flinke til å bruke knep hvor dem impliserer at noe er standard prosedyre og at du "må" gjøre noe (som å avgi dna eller fingeravtrykk), når man i realiteten har rettigheter til å nekte.
Dem bare er ikke like flinke til å opplyse deg om det hver gang
Man må rett og slett stå opp for seg selv og ikke være med på bullshiten deres. Derfor er det greiest å bare ikke være med i avhør i det hele tatt

Det beste hadde vært å bare si du ikke kjenner til denne pakken, og at noen andre må ha benyttet ditt navn og adresse. Deretter sier du at du ikke vil forklare deg noe mer om dette, og så får du dra hjem.
Er du heldig da, så blir saken henlagt innen 1-3 måneder. Er du uheldig, drar dem hjem på razzia hos deg, for å sjekke at du ikke har gjemt unna noe mer godis.

Anbefaler deg selvfølgelig å ikke vedta noe forelegg eller innrømme noe som helst, du kan tross alt være heldig og bli nedprioritert, og urinprøven kan jo faktisk slå ut som negativ om du er riktig så heldig.

Bare lær deg at om du skal leke lurebukk med snuten, så er det greit å vite hva du faktisk driver med - eller så holder man bare kjeft!
Så lenge du prater og er i dialog med dem, er det sjangser for å forsnakke seg. Det er deres jobb å bevise at du er skyldig, ikke du skal skal bevise egen uskyld.
Derfor er det ofte veldig greit å bare nekte forklaring, være høflig og dra hjem. Det er grenser for mye de kan gjøre med en slik sak med så begrenset tid og ressursbruk. De er nærmest avhengig av innrømmelser for å klare opp i det.
Ofte blir det bare henlagt fordi det er umulig for dem å bevise noe som helst pga ressursene.

Jeg hadde ryddet opp hjemme og forberedt meg på en razzia
Sist endret av Alzo88; 20. januar 2017 kl. 17:00.
Ikke lyv til politiet. De blir løyet til hver dag og merker det med en gang. Politiet er ikke dine venner. I deres øyne er weed det samme som heroin. Personalia, bosted og yrke er alt du trenger å si. Hold en nøktern grei tone og si at du ikke ønsker å forklare deg for politiet.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Når du ljuger om at du ikke bruker cannabis som et slags skjold mot anklagen, så er det selvsagt jævlig dårlig idé å levere en positiv urinprøve rett etterpå. Den kan (og vil mest sannsynlig) bli brukt som bevis på at du er skyldig i import av cannabis, sett i kontekst av at du faktisk satt og ljugde om det i avhøret. Hadde du bare nektet å avgi forklaring, hadde ikke dette styrket mistanken om at du står for importen - men sett at du løy om det, så blir det en ganske så blinkende varsellampe for snuten.
Sier ikke at det hadde vært bedre å være ærlig- men cluet er bare å ikke være med på leken deres. Dem veit hva dem driver med, og kan baite deg inn i lurespørsmål og forsnakkelser som røper mer enn du tror.

Kunne du nekte å avgi urinprøve? Vel, ja, du kan si "Nei, jeg vil ikke frivillig avgi en urinprøve", men hvis du har med bygdesnut å gjøre, så kan jeg love deg at dem ikke tar nei for et svar. Men det er verdt et forsøk, kan hende dem ikke gidder å presse deg til det. Politiet er veldig flinke til å bruke knep hvor dem impliserer at noe er standard prosedyre og at du "må" gjøre noe (som å avgi dna eller fingeravtrykk), når man i realiteten har rettigheter til å nekte.
Dem bare er ikke like flinke til å opplyse deg om det hver gang
Man må rett og slett stå opp for seg selv og ikke være med på bullshiten deres. Derfor er det greiest å bare ikke være med i avhør i det hele tatt

Det beste hadde vært å bare si du ikke kjenner til denne pakken, og at noen andre må ha benyttet ditt navn og adresse. Deretter sier du at du ikke vil forklare deg noe mer om dette, og så får du dra hjem.
Er du heldig da, så blir saken henlagt innen 1-3 måneder. Er du uheldig, drar dem hjem på razzia hos deg, for å sjekke at du ikke har gjemt unna noe mer godis.

Anbefaler deg selvfølgelig å ikke vedta noe forelegg eller innrømme noe som helst, du kan tross alt være heldig og bli nedprioritert, og urinprøven kan jo faktisk slå ut som negativ om du er riktig så heldig.

Bare lær deg at om du skal leke lurebukk med snuten, så er det greit å vite hva du faktisk driver med - eller så holder man bare kjeft!
Så lenge du prater og er i dialog med dem, er det sjangser for å forsnakke seg. Det er deres jobb å bevise at du er skyldig, ikke du skal skal bevise egen uskyld.
Derfor er det ofte veldig greit å bare nekte forklaring, være høflig og dra hjem. Det er grenser for mye de kan gjøre med en slik sak med så begrenset tid og ressursbruk. De er nærmest avhengig av innrømmelser for å klare opp i det.
Ofte blir det bare henlagt fordi det er umulig for dem å bevise noe som helst pga ressursene.

Jeg hadde ryddet opp hjemme og forberedt meg på en razzia
Vis hele sitatet...
Politiet har ikke som oppgave å bevise skyld, politiet skal i avhør belyse hele saken, både for det som taler for og imot. Vertfall juridisk sett.
Før jeg prata med snut hørte jeg på den her et par ganger.
https://youtu.be/_nOOScpHYd0
Sitat av Heltenhelt Vis innlegg
Politiet har ikke som oppgave å bevise skyld, politiet skal i avhør belyse hele saken, både for det som taler for og imot. Vertfall juridisk sett.
Vis hele sitatet...
De prøver å få nok bevis/indisier til at vakthavende jurist kan ta ut tiltale. Så fort og greit som mulig. Oppklart sak - og over til neste.
Og det er nettopp derfor du aldri må la deg avhøre.
Fleinheim: Og mest sannsynelig ransakelsesordre for å videre styrke saken, hvis det er er på bygda.
Sist endret av Hoarse; 21. januar 2017 kl. 18:51.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Å gå inn i avhøyr med politiet og tru at du kan snakke deg ut av alt, er om lag like naivt som å tru at du som sofagris kan sparre med ein OL-boksar utan problem. Begge delar vil sannsynlegvis ende med betydeleg smerte.

Moralen er altså: Ikkje snakk med politiet.
Sist endret av BrageP; 24. januar 2017 kl. 16:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sumzueri0s Vis innlegg
Hva tror dere forresten konsekvensene av urinprøven vil bli? Jeg røyket 3 dager før urinprøven, så de kommer til å se at jeg ikke er clean. Får jeg bare en bot, eller vil de dukke opp på razzia?
Vis hele sitatet...
Vel, de har nå bevis for at du løy i avhøret (og dermed lavere
troverdighet enn om du hadde nektet å forklare deg). De har
bevis for at du har brukt cannabis, og at det er sannsynlig at
du også er pakkens rette eier.

Med tanke på at det ikke er uvanlig at folk bestiller narkotiske
stoffer i andres navn
, hadde du hatt en solid sjanse for å slippe
unna med å nekte.
Du kunne nekta urinprøve men da ville de nok tatt blodprøve.
Når det kommer til avhør så er det bare å nekte, ved mindre de ikke har ordentlige beviser så blir det som regel henlagt.
Du har lov til å si at du ikke vil avgi noe forklaring eller si noe om saken, de kan ikke tvinge deg til det.

Ble selv sendt i avhør etter at jeg og 8 kompiser ble tatt for røyking og mindre mengder.
Sa jeg ikke røyka, lukten gjorde meg kvalm og at jeg tidligere har blitt kjempe dårlig fordi noen ga meg det på fest og
at hva vennene mine gjaldt fikk de heller spørre dem selv om for det er ikke min sak hva de driver på med.
Til vanlig så røyker jeg nesten hver dag og saken ble henlagt.

Likegreit å bare møte opp om du får innkalling til avhør eller annet fra de også, bedre enn at de kommer å henter deg.
Sist endret av Slæsken; 24. januar 2017 kl. 21:05.
Tankegangen din er ikke helt ute da. Mange her mener man burde bare si at man nekter å avgi forklaring, men det er igrunnen ganske idiotisk å gjøre om du faktisk klarer å overbevise politiet om at du ikke er skyldig, eller ihvertfall kan presentere en troverdig forklaring på det.
Sitat av Kloroplast Vis innlegg
Før jeg prata med snut hørte jeg på den her et par ganger.
https://youtu.be/_nOOScpHYd0
Vis hele sitatet...
Feil versjon, feil by

https://youtu.be/5CwcAOU-rNc
Trodde ikke urinprøver var gyldig bevis i retten tho? Bare å trekke forklaringen din egentlig og nekte for alt. Si at du ikke tar stilling til noe, og at det får en eventuell advokat gjøre hvis dette går noe lengre.
Sitat av Indagator Vis innlegg
Tankegangen din er ikke helt ute da. Mange her mener man burde bare si at man nekter å avgi forklaring, men det er igrunnen ganske idiotisk å gjøre om du faktisk klarer å overbevise politiet om at du ikke er skyldig, eller ihvertfall kan presentere en troverdig forklaring på det.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal man klare å "overbevise" politiet om uskyld når
man vet at urinprøven blir positiv?
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Feil versjon, feil by

https://youtu.be/5CwcAOU-rNc
Vis hele sitatet...
Liker Bergensversjonen bedre, men poenget er vel at det er bedre samtalepartnere å finne enn politi der ute .
Tror urinprøven din er negativ etter 3 dager, men det gelder bare hvis du ikke røyker for ofte.
Aldri si at du røker noen ganger i måneden. Da tar de førerkortet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
først vil de nokk innlede sammtalen med at det har blitt funnet en pakke med weed i postkassen din med ditt navn på (her burde du spille så bra du kan og bli fortvilet og oppgitt og si at du ikke kan fatte hva den gjør i postkassen din), mulig du får spørsmål om hvor ofte du henter posten, her burde du svart hver mandag f,eks da du ikke pleier få mye post/regninger for og gi inntrykk av at du ikke ville fått med deg om det dukker merkelige pakker opp i postkassen din, så får du nokk noe som "det er ganske merkelig at denne pakken ender opp i din postkasse med ditt navn" dette skjer faktisk fra tid til annen så her kunne du stilt spørsmål til bake "jeg aner ikke hvorfor den pakken havna hos meg, jeg har ikke noe med den og gjøre... er dette noe som har skjedd før? (umulig og si hvilket svar du får) og under hele greia still deg som motstander av narkotika, dikt opp en historie med en kompis som har havna på skråplanet eller noe for og virke troverdig, dersom du røyker 2-3 ganger i måneden og det er over 1 uke siden sist så kan det være du går klar testen
Jeg hadde nektet å forklare meg, enn å spytte ut så åpenbare løgner. Jo mer du sier, jo mer har de noe å basere en sak på.
Sist endret av Hoarse; 13. februar 2017 kl. 22:17.
For sånne saker må du simpelthen si "Jeg ønsker ikke å avgi forklaring". Sånn. Ferdig. Du trenger ikke sitte å nekte eller prøve ulike taktikker. Si du ikke vil forklare deg, og vent til saken blir henlagt.
enig med dere begge men hvis du har roen på og lyge og ikke blir helt satt ut i avhør (noe mange desverre blir) så er det verdt det (å ikke avgi forklaring sender ut litt signaler det også )
Nei, det gjør ikke det. Da har de ingenting å bygge en sak på. Hver gang du blir tatt inn til avhør, SÅ HAR DE KUN DINE ORD Å BYGGE MISTANKER/SAK MOT! Hvis du tror du skal være en slick lurendreier som preiker deg ut av en sak, så tar de deg for noe annet du har sagt. Politiet er ikke dine kompiser, de trenger å dømme så og så mange før neste års budsjett. Så naturlig nok så forventer man politibesøk kun for å se "hvordan ting går" i slutten av dette året, når de har penger til overs å brenne opp, slik at de får mer penger neste år.
Sist endret av Hoarse; 14. februar 2017 kl. 01:53.