Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 874
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Hei, jeg fikk en idé til en liten nettside. Vill ikke fortelle ideén, men trenger hjelp til å forstå eventuelle konsekvenser av denne ideén.

Er det ulovlig å laste opp bilder av andre person uten deres samtykke, om du ikke har med fullt navn til de evt personene?
Hvis ja: hva er straffen?

Eksempler på bilder som kan bli lastet opp er skole- portrett bilder, så er ikke noe dirty her!

Takk!
Ja, det er ulovlig. Jeg tipper du blir tvunget til å stoppe det, kanskje med en bot, avhengig av hvor alvorlig det er og i hvor stor grad de utsatte kan føle seg krenket.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Ikke hvis det er offentlig, og det ikke er åpenbart at det er et enkelt menneske du laster opp bilde av.

Laster du feks opp bilde av en bygate der man ser ansiktet til mange mennesker, så er det ikke ulovlig.
Laster du opp et nærbilde av ansiktet til en person i en bygate så er det ulovlig.
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ja, det er ulovlig. Jeg tipper du blir tvunget til å stoppe det, kanskje med en bot, avhengig av hvor alvorlig det er og i hvor stor grad de utsatte kan føle seg krenket.
Vis hele sitatet...
hmmm, la oss si om siden hadde fått ca 400 hits, kanskje 100 daglig? alvorlig eller ikke?
Sitat av lurvelen Vis innlegg
hmmm, la oss si om siden hadde fått ca 400 hits, kanskje 100 daglig? alvorlig eller ikke?
Vis hele sitatet...
Det er like viktig hvordan omstendighetene (les: konseptet ditt) er, og hvor mye de utsatte føler seg støtt.
Tror myndighetene klassifiserer dette som alvorlig uansett, med tanke på at du ikke har bedt om samtykke fra vedrørende personer.
Et tips: Leave it. Du kan ende opp med en helvettes mange rettsaker, for å si det mildt.

Sitat av lurvelen Vis innlegg
hmmm, la oss si om siden hadde fått ca 400 hits, kanskje 100 daglig? alvorlig eller ikke?
Vis hele sitatet...

Kan jeg spørre om du fikk den geniale idéen din fra "The Social Network"? Hørtes skummelt ut som samme konsept.
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sharkybro Vis innlegg
Kan jeg spørre om du fikk den geniale idéen din fra "The Social Network"? Hørtes skummelt ut som samme konsept.
Vis hele sitatet...
Tenkte du på den facemash? haha nei er ikke helt det, men jeg antar at det kan samenlignes (til en hvis grad)
Sånn det er i norge er alt lovlig å fotografere på åpne plasser hvis du ikke har penger til advokat . Da kan du få bot og må i fengsel.

Norge trenger seriøst en grunnlov basert på den amerikanske. Har vi i det hele tatt ytringsfrihet?
Sitat av Skrue Vis innlegg
Sånn det er i norge er alt lovlig å fotografere på åpne plasser hvis du ikke har penger til advokat . Da kan du få bot og må i fengsel.

Norge trenger seriøst en grunnlov basert på den amerikanske. Har vi i det hele tatt ytringsfrihet?
Vis hele sitatet...
Har amerikanerne de?