Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2589
Hei, etter å ha vært fraværende fra gaming en stund har jeg gjenfunnet gleden i disse corona tider, men pcen min sliter litt, kan ikke spille krevende spill uten veldig lav fps.

Derfor vil jeg oppgradere pcen, men er helt grønn på hvilke deler som passe til hva, og hva jeg burde oppgradere.

SPECS:

OS: Windows 10 Home 64b
AMD FX-8370 Eight core processor (overklokket fra 4ghz til 4,3)
ASUS DVD writer, DRW-24f1mt
Cooler Master G750M, 750W PSU
Gigabyte Geforce G1 Gaming GTX 960 4GB
HyperX Fury DDR3 1600Mhz 8GB Black x2
MSI 970 Gaming
Samsung EVO 250GB SSD
WD Blue 500GB 2.5" SSD

Har dere noe tips til have jeg burde oppgradere? (skjermkort og prosessor?)
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Ryzen 3600 og et rx5700 skjermkort!
Sist endret av Quakecry; 30. mars 2020 kl. 19:40.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ryzen 3600 og et rx5700 skjermkort!
Vis hele sitatet...
Ryzen ja, men Navi.. Ugh man leser om sååå mye driverfeil. Jeg turte ikke gå for AMD iallefall.
Trådstarter
Har brukt bare AMD gjennom pc karrieren min, men kunne vurdert å bytte til Intel om det er anbefalt.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av ronny23 Vis innlegg
Har brukt bare AMD gjennom pc karrieren min, men kunne vurdert å bytte til Intel om det er anbefalt.
Vis hele sitatet...
AMD har blitt bedre enn Intel nå. Ryzen er virkelig bra og 3600 er mye bedre i forhold til valuta og ytelse for pengene enn hva Intel har.

Angående skjermkortet hørte jeg at drivere er sluppet som har gjort det bra, derfor jeg nevnte det.
Trådstarter
Takk for svar folkens. Er det dette skjermkortet som blir referert til? - https://www.komplett.no/product/1135...-rog-strix-oc# ? Ser i kommentarfeltet på komplett at det visstnok skal være en produksjonsfeil på skjermkortet som Asus har annerkjent og at det ellers er mye problemer med innstalering av drivere som også nevnt i tråden her.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av ronny23 Vis innlegg
Takk for svar folkens. Er det dette skjermkortet som blir referert til? - https://www.komplett.no/product/1135...-rog-strix-oc# ? Ser i kommentarfeltet på komplett at det visstnok skal være en produksjonsfeil på skjermkortet som Asus har annerkjent og at det ellers er mye problemer med innstalering av drivere som også nevnt i tråden her.
Vis hele sitatet...
Ja. Det er det. Men sånn jeg forstår det har problemer blitt fiksa nå. Du kan jo ta en titt på AMD subredditen f. Eks. Til den CPUen trenger du såklart nytt hovedkort og ram også.
Jeg var i dine sko (akkurat samme prosessor!) for et par uker siden. Slo til med oppgradering og ble pålagt 2 uker med hjemmeisolasjon samme dag som delene kom, så det var perfekt!

Jeg endte opp med Ryzen 3600 sammen med ASUS Strix B450 F Gaming hovedkort og 16GB Corsair 3600Mhz RAM. Gikk for 5600XT skjermkort. Kjøpte også en 1TB NVME SSD siden de andre SSDene mine var fylt opp.

Anbefaler deg samme pakke. Jeg gikk for billigste Sapphire skjermkort. Topp fornøyd. Vurderer å kjøpe en Wraith Spire RGB kjøler for litt mere effekt, den er hørbar (men ikke bråkete) under folding@home. Ser at Wraith Prism RGB er mulit å få tak i for kun rundt 200. Skjermkortet jeg kjøpte hadde heller ikke RGB som kræsjer litt med resten av maskinen, men kjøleren er veldig stille.

Veldig fornøyd med ytelsen. Tror syntetisk score på prosessor er i benchmark er rundt 3 ganger høyere med den nye, og skjermkortet rundt dobbelt så høy. Her er det jeg kjøpte på Prisjakt: https://classic.prisjakt.no/list.php?l=423389&view=c Ser at totalsummen har steget med ca 1500 siden jeg kjøpte for 2 uker siden.

Anbefaler deg samme pakke, men du trenger sikkert ikke ny SSD. Du får eventuelt tenke på om du vil velge et litt dyrere skjermkort om du vil ha RGB belysning, og eventuelt en heftigere prosessorkjøler. Ser også at mange selger ubrukte Wraith Prism RGB billig på Finn, men den er ikke dyr å kjøpe fra butikk heller: https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5003547
Sist endret av Fekillix; 30. mars 2020 kl. 22:08.
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Jeg var i dine sko (akkurat samme prosessor!) for et par uker siden. Slo til med oppgradering og ble pålagt 2 uker med hjemmeisolasjon samme dag som delene kom, så det var perfekt!

Jeg endte opp med Ryzen 3600 sammen med ASUS Strix B450 F Gaming hovedkort og 16GB Corsair 3600Mhz RAM. Gikk for 5600XT skjermkort. Kjøpte også en 1TB NVME SSD siden de andre SSDene mine var fylt opp.

Anbefaler deg samme pakke. Jeg gikk for billigste Sapphire skjermkort. Topp fornøyd. Vurderer å kjøpe en Wraith Spire RGB kjøler for litt mere effekt, den er hørbar (men ikke bråkete) under folding@home. Ser at Wraith Prism RGB er mulit å få tak i for kun rundt 200. Skjermkortet jeg kjøpte hadde heller ikke RGB som kræsjer litt med resten av maskinen, men kjøleren er veldig stille.

Veldig fornøyd med ytelsen. Tror syntetisk score på prosessor er i benchmark er rundt 3 ganger høyere med den nye, og skjermkortet rundt dobbelt så høy. Her er det jeg kjøpte på Prisjakt: https://classic.prisjakt.no/list.php?l=423389&view=c Ser at totalsummen har steget med ca 1500 siden jeg kjøpte for 2 uker siden.

Anbefaler deg samme pakke, men du trenger sikkert ikke ny SSD. Du får eventuelt tenke på om du vil velge et litt dyrere skjermkort om du vil ha RGB belysning, og eventuelt en heftigere prosessorkjøler. Ser også at mange selger ubrukte Wraith Prism RGB billig på Finn, men den er ikke dyr å kjøpe fra butikk heller: https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5003547
Vis hele sitatet...

Tusen takk for utfyllende svar, skal sjekke ut delene du anbefalte. Slik jeg tenker nå så blir det nok å kopiere deg Hvilke spill bruker du riggen til og hvordan funker det?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av ronny23 Vis innlegg
Tusen takk for utfyllende svar, skal sjekke ut delene du anbefalte. Slik jeg tenker nå så blir det nok å kopiere deg Hvilke spill bruker du riggen til og hvordan funker det?
Vis hele sitatet...
Har akkurat samme setup som han, bare et 1080. Ytelsen er jeg storfornøyd med. Går du for samme pakke blir du ikke å angre. Er ikke noe å tenke på engang, bare kjøp!
Ryzen 3600 tror jeg en skal være fornøyd med. Bestilte nettopp en 3200G, er spent på hvor mye den kan få ett 1070 kort til å skinne Selv om at det ikke er ett krav, men det er nå det skjermkortet jeg har til den så spent på hvordan den presterer.
Jeg er ikke en hardcore-gamer og spiller bare i 1080p med 60Hz skjerm. Har spilt en del civilization, BeamNG Drive og Insurgency og har kjørt alt på høyeste grafikk, har bottlenecken er skjermen. Har ikke fått belastet verken prosessor eller skjermkort maksimalt. Det forrige skjermkortet mitt bråket som en jetmotor under selv middels belastning, men det nye er stille selv under load og viftene skrus av under vanlig bruk.
Nei, blir ikke så mye spilling her heller, ei noen hardcore gamer selv. Sett vekk fra dette så har jeg både Evga 1070 sc, Evga 1080 ftw, kfa2 2060 super 1-click-oc og palit 2070 super jetstream le. Kan ikke si at noen av disse høres ut som en jetmotor i alle fall. Den gangen da, da jeg virkelig ble opptatt av skjermkort og støy, var den da jeg hadde AMD 7970 og R290 (ref kort) <--- og du bedre, fytti katta. Dette er det verste skjermkortet jeg noen gang har hørt, vet faktisk om det finnes mer irriterende når det kommer til anleggsmaskin støy heller.. Joa, en lærer så lenge en lever

Den 3200G skal vel for det meste brukes til Roblox så det tenker jeg går greit. Ungene har begynt å vekke pc genene sine her, så en maskin blir litt knapt Sant som du sier, når en bruker 1080p 60Hz skjerm så er det jo også en grense på hvor mye en belaster både cpu og gpu. Så er det vel som vanlig, at en får prøve å handle etter behov. Jeg vet med meg selv at jeg kan fint skru ned på noen grafikk innstillinger som ikke utgjør noe for øyet men ytelsen blir betraktelig bedre.

Uansett, å gå fra fx 8370 og gtx 970 til 3600 og 5600 XT tror jeg en kommer til å bli ganske fornøyd med. At jeg da ikke er så stor fan av AMD skjermkort får da være helt noe annet. Vet jo det er en god del som er strålende fornøyde så... sikkert greit