Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1383
Hei,

Dyrker en del sopp, og har i grunn ikke tenkt over at det jeg faktisk driver med er ulovlig. Har tittet etter svar på det store internett knyttet til potensielle strafferammer, uten at dette gjorde meg særlig mye klokere.

Straffes soppdyrking på lik linje som dyrking av cannabis og/eller hardere stoffer? Hvis det bruser inn noen hyggelige blå menn, og jeg tilfeldigvis har én kilo sopp med tilhørende dyrkeutstyr- kvalifiserer dette til en lang ferie?
Spørs jo om du blir straffet for eget bruk eller om de tror du driver med salg. En kg sopp vil jeg tro at kvalifiserer til sistnevnte.

Om du faktisk selger eller ikke har ikke noe å si sånn sett.
1kg Tørket vil nok kunne gi deg ett kortere opphold i fengsel, men tvilsomt noe lengre enn at du kunne fått det hele som fotlenke.

Sjekk straffen for 1kg hasj, det vil kanskje gi deg en pekepinn.

Jeg ville fokusert på hvor avhengig jeg var av det i rettssaken, viktig å få frem at toleranseøkningen til sopp er helt vanvittig. Ett skikkelig sopphue vil klare å bruke en kilo på veldig kort tid, mens for andre vil det være ett lifetime supply. Du er selvsagt det sopphuet som spiser det daglig og trenger 10-20g om gangen.

Har hørt om folk som har fått 1k piller som eget bruk. 1k er mye, men når man er avhengig kan man gjerne kaste i seg 5 om gangen, flere ganger i døgnet. Ikke umulig å knaske 1k Ksalol på 1 måned, eller til og med en uke. Vi kjenner vell alle noen som har «drukket» ett helt glass med 100x 2mg rivotril som om det var en vanlig dose.



Dette ble veldig rotete, det jeg prøver å si er at du mest sannsynlig ikke vil få så veldig lang straff for 1kg. Særlig om du kun blir tatt med selve stoffet, ikke for kultivering eller salg.
Tror helt ærlig at man klarer å sno seg unna fengsel i det hele tatt, altså at man kan sone hele straffen hjemme(6mnd fotlenke er maks), eller ta det i instutisjon(§12) slik at man har internett og egentlig er helt fri.

Worst case? 6+ mnd jail, men det klarer jeg bare ikke å se for meg.
Trådstarter
6 1
Takk for gode svar og innsikt!

Kom over artikkelen der det var lovens strengeste staff for produksjon av amfetamin tidligere i dag, så trigget jo naturligvis noen tanker rundt egen dyrking- selv om ikke rusmidlene på nært kan sammenlignes.

Forhåpentligvis blir det ikke noe besøk, og jeg får fortsette i mitt vante løp.

Ønsker dere en god kveld videre!
Sitat av mycel Vis innlegg
Takk for gode svar og innsikt!

Kom over artikkelen der det var lovens strengeste staff for produksjon av amfetamin tidligere i dag, så trigget jo naturligvis noen tanker rundt egen dyrking- selv om ikke rusmidlene på nært kan sammenlignes.

Forhåpentligvis blir det ikke noe besøk, og jeg får fortsette i mitt vante løp.

Ønsker dere en god kveld videre!
Vis hele sitatet...
Om du ikke er i nærheten av noe kriminelt miljø og ikke prater for mye, så er sjansen liten for å blitt tatt for å dyrke litt til eget bruk.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
6 1
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Om du ikke er i nærheten av noe kriminelt miljø og ikke prater for mye, så er sjansen liten for å blitt tatt for å dyrke litt til eget bruk.
Vis hele sitatet...
Tror nok det skal gå helt fint, men man vet jo aldri. Plutselig er det en sjalu kompis, en bitter ex, eller hva som helst- og da er det jo greit å være litt i forkant
Sitat av mycel Vis innlegg
Tror nok det skal gå helt fint, men man vet jo aldri. Plutselig er det en sjalu kompis, en bitter ex, eller hva som helst- og da er det jo greit å være litt i forkant
Vis hele sitatet...
Det er der ikke prater for mye kommer inn
Bor du på ei lita bøgd eller i en "større by" ?

Har du straffer fra før ?


Min erfaring er at dét har alt å si for straffeutmålingen, fordi ; på småplasser vil de "ta" brukere, og "forhindre rekruttering til rusmiljøet" osv - på litt større plasser så får man sluppet på eget bruk, greit nok salg av "til eget bruk" *kan* straffes men somregel gidder ikke Onkel Blå pæset.

Men idiot-spm ; kan du ikke dyrke de ute slik at du kan nekte alt av evt. pæs ?
Trådstarter
6 1
Sitat av Attica83 Vis innlegg
Bor du på ei lita bøgd eller i en "større by" ?

Har du straffer fra før ?


Min erfaring er at dét har alt å si for straffeutmålingen, fordi ; på småplasser vil de "ta" brukere, og "forhindre rekruttering til rusmiljøet" osv - på litt større plasser så får man sluppet på eget bruk, greit nok salg av "til eget bruk" *kan* straffes men somregel gidder ikke Onkel Blå pæset.

Men idiot-spm ; kan du ikke dyrke de ute slik at du kan nekte alt av evt. pæs ?
Vis hele sitatet...
Bor i storbyen, og har aldri hatt tidligere kontakt med politi utover å fornye pass.
Er ikke aktuelt å dyrke ute, da jeg aktivt prøver å tvinge frem genetikk i soppen som dyrkes