Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1547
jeg vurderer i fremtiden å studere, har interesse for data.. men kan vell si at jeg ikke kan så mye, har nettopp starta på codeacademy å driver litt der, men til spørsmålet, hvordan er studie lagt opp når en skal studere data? bør en kunne ha noe forkunnskap før en søker seg inn der eller er det lagt opp slik at nybegynner kan lære dette når en startert på studiet? eller bør elle må en ha en del forkunnskap?

kan gjerne endre tittelen til "Informatikk eller datastudie, HVORDAN er det lagt opp?" en liten skrivefeil av meg
Sist endret av HectorX; 5. oktober 2018 kl. 15:53.
Du trenger ikke noe utover opptakskravene. Man starter fra null.

Det gjør jo ting en del enklere om man har et visst grunnlag. Men man bør merke seg at høyere utdanning har et helt annet tempo enn vgs, så det er ikke mange ukene med slacking som skal til før man sitter der og lurer på hva faen som skjedde
Tar master i informatikk, har tatt bachelor.

Vi startet med noen grunnleggende fag i matematikk og programmering, studenter fra alle mulige retninger på realfag tar disse, ikke bare informatikk.

Alle informatikkurs har elementer fra mattefag som matematisk analyse (calculus), diskret matematikk, statistikk og lineær algebra, OSV. Så dette er typisk mattekurs man må ta eller blir anbefalt å ta (og det med god grunn). Veldig nyttig å ha hvertfall R1 fra før, siden R1 gjør deg kjent med ting og tang fra flere av disse fagene.

De første informatikkursene er gjerne litt syntaks og semantikk i koding, noen grunnleggende datastukturer, litt om databaser osv. Her er læringskurven som nevnt over veldig bratt, så det er veldig lurt å lære seg litt koding på forhånd, men ikke noe must.

Som du kanskje har sett på Codeacademy så velger man forskjellig språk til forskjellige type problemer, sånn er det også på informatikkstudiet.. Språket er bare verktøyet man velger ut fra hva slags problem man prøver å løse. Det handler ikke om å bli ekspert i 1 språk. Lurt å lære f.eks Python eller Java som er mye brukt på universitetene.

Etter hvert i studieløpet skal man gjennom fag alle informatikkstudenter må gjennom, som algoritmer, datastrukturer, databaser, teori bak programmeringsspråk, forskjellige programmeringsparadigmer, operativsystemer, for å nevne noen.

Nå som jeg går på master er jeg veldig glad for at jeg tok mange mattefag. For eksempel er maskinlæring blitt et veldig populært fag, og hele faget føles nesten som et mattekurs. Det er mitt beste tips lykke til
Beste tipset er vel å se på universitetene sine sider. Står en del info der.
Her er foreksempel UIB https://www.uib.no/studier/BAMN-DTEK...abs-oppbygging bare å klikke på vært emne og lese litt så får du oversikten over hva som inngår i graden. De fleste universiteter har dessuten ansatte som kan hjelpe deg med å finne svaret på det er det studiet du ønsker å ta. Mange som er alt for dårlige på å benytte seg av denne tjenesten.
Front end linjer, som for eksempel den de har på Noroff fagskole er lagt opp slik at du skal kunne begynne fra scratch.

Jeg snakket med en som gikk der i fjord og han og flere andre hadde visst job før første året var over. Høres jo fristende ut.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Begynte på UiO under Programmering og Systemarkitektur forrige høst og ville sagt at jeg var i samme posisjon som deg. Var interessert i data og kunne noen ting her og der, men hadde ikke programmert noe særlig før. Syntes det første semesteret når det gjaldt programmering gikk veldig greit (til tider for sakte), og endte opp med toppkarakterer første semester. Hvis du er interessert nok og bruker nok tid på det, så kan hvem som helst klare starten på hvertfall min linje. Hvis du allerede har begynt med codeacademy og den slags, så ligger du allerede godt ann.