Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1313
Godtfolk!

Jeg har en router (Asus AC750).

Denne er ikke koblet til internett, men fungerer som en link mellom en miksepult til lyd og en ipad som styrer lyden på ulike arrangementer.

Utfordringen er at den da blir pinget (el. jeg kan ikke dette) av veldig mange enheter på konserter. Jeg er redd den blir ustabil og lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å unngå at den blir mast på av 1000 enheter? Trenger vel ikke understreke at stabilitet i dette tilfellet er svært viktig.
Du gjør det ikke spesielt lett å tyde problemstillingen din når du bruker ord du (feilaktig) tror du kan betydningen av.
Jeg har en router (Asus AC750).

Denne er ikke koblet til internett, men fungerer som en link mellom en miksepult til lyd og en ipad som styrer lyden på ulike arrangementer.

Utfordringen er at den da blir pinget (el. jeg kan ikke dette) av veldig mange enheter på konserter. Jeg er redd den blir ustabil og lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å unngå at den blir mast på av 1000 enheter? Trenger vel ikke understreke at stabilitet i dette tilfellet er svært viktig.
Vis hele sitatet...
Med andre ord trenger du ikke en router, du bruker en router idag fordi den har et trådløst aksesspunkt som iPaden din kan koble seg på og snakke med en miksepult som jeg antar er tilkoblet Asusen din med kabel?

Jeg antar det trådløse aksesspunktet ikke er åpent for hvemsomhelst å koble seg på, med andre ord snakker du ikke om å pinge når du sier "pinget i hjel", du er vel heller kanskje redd for at trådløs støy i samme frekvensbånd skal ødelegge iPaden din sin kommunikasjon med miksepulten?

Hvis du imot formodning skulle mene "pinget i hjel" når du sier det, så innebærer det at andre får lov å koble seg på ditt ukrypterte trådløse nettverk, og da blir løsningen å rett å slett kryptere det trådløse og hindre de ifra å koble seg på.

Hvis det skulle være trådløse støy i samme frekvensområde du skulle være redd for, så er det ikke så veldig mye du kan gjøre. Trådløst er og vil alltid være en trådløs ressurs. NKOM rykker ikke ut regelmessig for å finne og skru av trådløse sendere som støyer inn på lisensierte frekvenser fordi de har lyst, de gjør det fordi det er eneste måten å håndtere støykilder på.

Hvis du vil være helt sikker på at ingen i publikum skaper problemer så må du nesten kutte ut trådløst (til Android nettbrett/mobiler får du kjøpt kablede nettverkskort, om det finnes til iPad aner jeg ikke), eller nekte publikum å ta med elektroniske enheter som kan skape støy (mao mobiler med WiFi-soner aktivert etc).

Så det også er nevnt, din trådløse stabilitet er sikkert subjektivt for deg svært viktig, i det store og hele er det så langt ifra objektivt "svært viktig" som det er mulig å komme. Nødnett, GPS, mobilnett, satelittelefoni, bakke-til-luft-kommunikasjon-i-luftfart, der er (nettverks)stabilitet "svært viktig". Akkurat voice fra flygeleder til pilot er såpass viktig at Eurocae ED-138 standarden tilsier at det skal være en minimum oppetid på 99.9999% (som i praksis betyr en maks utetid per år på kun 31,5 sekunder).
bashfoo om du ikke kan være til en viss grad hyggelig, kan du la andre svare på tråden..

Men er enig med SinHazzard, om du ønsker at ruteren skal være mest mulig stabil, ville jeg startet med å gjemme SSID. På den måten vil ikke ruteren din dukke opp på normalt vis når andre ser etter trådløse nettverk. Det er også en god idè å sikre at ruteren operer på en frekvens som ikke er mye i bruk av andre trådløse nettverk i området. I bykjernen i alle store og mindre byer, vil det alltid være mange trådløse nettverk.

Har du hatt noen problemer med dette enda? Eller er du føre var og ønsker å sikre deg før arrangement? Det kan og være greit å bruke 5Ghz om ruteren din og ipad støtter dette, da færre enheter støtter 5Ghz enn 2,4Ghz båndet.

Ping er en funksjon som lar deg "spørre" en gitt host/enhet om dere har kontakt, veldig kort fortalt.. Så å bruke ordet ping er ikke så feil at det er behov for å angripe han. Det virker som om TS ønsker å passe på at ruteren ikke blir unødvendig stresset. Men nok om det, hjelp ts.
Og for å pinge/spørre (bruke ICMP som protokoll og sende ICMP-pakker) så må du ha en IP-adresse. Du trenger verken TCP eller UDP, men IPv4 eller IPv6 må du ha for å pinge (uavhengig om et evt. svar kommer og blir levert helt tilbake til mottakeren). Det har ikke enheten rundt uten å være tilkoblet hans trådløse nettverk. Som jeg skrev originalt, hvis det er tillatt, noe jeg betviler, så lukker du nettverket og "problemet" er løst. Hvis derimot de allerede er blokkert fra nettverket, så kan de ikke pinge routeren og utføre tjenestenekt med ICMP (pinge i hjel). De kan dog fortsatt sende ut støy på de samme frekvensene og skape problemer for trådstarters enheter.

Med andre ord, tolker du trådstarter bokstavelig så har du èn problemstilling, og hvis du lar tvilen komme trådstarter til gode og antar at han ikke driver danceband med et åpent trådløst nettverk, så er problemstillingen en helt annen, og mye vanskeligere å løse på et blunk (men ta gjerne et hint fra Steve Jobs på hvordan han forsøkte å løse problemet med personlige mobile trådløse soner) på veldig kort varsel.

Som nevnt, vis meg gjerne en omformulering som tar høyde for begge tolkninger og som forklarer det for trådstarter og som samtidig er "hyggeligere" og som ikke kan sees på som "hakking". Slik jeg tolker trådstarter så kan jeg ikke si med noen stor sikkerhet hvilken av de to tolkningene han egentlig mener, men hvis jeg måtte sette penger på en av de så hadde jeg latt tvilen komme han (og Asus som produsent) til gode og antatt at det trådløse nettverket allerede er beskyttet av minimum WPA, og da er pinging i hjel allerede utelukket.
Ridder av 1. klasse
Hva heter det trådløse nettverket (SSID) ditt?

Hvis du ikke har endret navnet på det trådløse nettverket og benytter default navn,
så kan du risikere at mange enheter "prøver" å koble seg til. Dersom en mobil/nettbrett/PC ser et nettverk, som matcher med et navn de har vært tilkoblet før, så vil de prøve å koble seg til, selv om passordet er feil.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Har aldri hørt om at dette er et problem, vi har broadcast SSID på alle accesspunktene våre som er tilknyttet både lys og lydutstyr.

Vi bruker Nowsonic Stage Router, og ifølge flere i bransjen har de fungert helt fint på store utefestivaler med flere tusen tilskuere.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Hva heter det trådløse nettverket (SSID) ditt?

Hvis du ikke har endret navnet på det trådløse nettverket og benytter default navn,
så kan du risikere at mange enheter "prøver" å koble seg til. Dersom en mobil/nettbrett/PC ser et nettverk, som matcher med et navn de har vært tilkoblet før, så vil de prøve å koble seg til, selv om passordet er feil.
Vis hele sitatet...
Skal bare utdype det du sier litt

Når du kjøper en router på butikken, så er den satt til fabrikkinnstillinger. Altså kan det trådløse nettverket hete f.eks. "ASUS" og ha ingen passord. Det er i utgangspunktet meningen at du skal endre navnet og sette et passord.

Siden mange har kjøpt en router fra f.eks. ASUS, har de måttet koble seg til nettverket som heter ASUS for å konfigurere nettverket. Som du vet, så kobler man seg automatisk på trådløse nettverk man har koblet seg på tidligere, når du kommer hjem for eksempel, så er du plutselig koblet på WiFi-nettverket uten at du trenger å gjøre noe på telefonen.

Det er nettopp dette som kan være problemet ditt, du har ikke endret navn, og mange som er i nærheten av nettverket ditt har tidligere koblet seg til et nettverk med det samme navnet. Det er lagret på telefonen, og telefonen prøver derfor å automatisk koble til ditt nettverk. Blir vel omtrent det samme som å rope "ANDREAS!!!" på konsert. Da reagerer alle som heter Andreas. Bare at dette er motsatt vei.

Håper dette var utdypende nok.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 13. september 2017 kl. 10:37.
Må bare presisere at dette er snakk om å være føre var. Jeg har til nå kjørt en linksys wrt med dd-wrt fra 2005, men det har vært svært ustabilt når det kommer publikum. Feilen kan ligge der eller i appene som skal snakke med mixen, men jeg har nå i alle fall handlet ny router og lurte på om det var annet man kunne gjøre.

Jeg har endret Ssid og satt på kryptering selvfølgelig. Jeg er klar over at man må ha tildelt IP for å "pinge". Som jeg forsøkte å formidle i trådstarten vet jeg at begrepet ikke er presist, men jeg benyttet det i mangel av et bedre begrep. Utfordringen er når et par hundre enheter kommer inn i rommet og håndhilser på routeren. De fleste enheter vil jo være på jakt etter trådløse nett uten at brukeren gjør noe som helst. Jeg kjører systemet over 5Ghz og holder meg unna 2,4. Å skjule ssid var en god ide.

Takk for alle konstruktive innspill. Bashfoo, du har sikkert gode intensjoner og kommer med fine innspill, men unødvendig å ta den tonen. Objektiv behov vs. subjektiv behov for stabilitet betyr ikke så mye i en sånn sammenheng. Slike kommentarer hører hjemme i dev/null.
Sist endret av Halalgeir; 13. september 2017 kl. 12:44.