Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 12356
Hei. Tidligere i dag gikk jeg fem på en telefonsvindel da jeg var himmelstrøtt og ikke helt fikk med meg hva som skjedde. De har visst nå sendt en betalingsgiro til meg på 400kr og den kommer om noen dager.

så lurte på om det er noen mulighet for å stoppe å måtte betale for dette. Fikk også vite at samtalen var tatt opptakk av.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kanskje. Det er jo plent umulig å spå utan å vite kva dei vil ta seg betalt for, og korleis dei kontakta deg, og kva du sa.
Trådstarter
4 0
Dem ville betale for lodd var det. for hjerte og lungeforening. hadde jeg vært mer våken så hadde jeg nok oppdaget at det var telefonsalg, tror dem klarte å kontakte meg via noe shady nettside jeg brukte for noen år siden.
Telefonsalg er vel ikke helt det samme som telefonsvindel, da...
Trådstarter
4 0
Sitat av entropi Vis innlegg
Telefonsalg er vel ikke helt det samme som telefonsvindel, da...
Vis hele sitatet...
okay. ja er enig der. men er egentlig bare litt usikker da dem har opptak av at jeg sa ja til pakken og at dette ikke er noe bullshit som ser ut som en betalinggiro og så er det en registreringsgiro eller hva det er for noe
Man har alltid(Les i de fleste tilfeller) 14 dagers angrerett iht markedslove ved kjøp gjort over telefonsalg
Sitat av Samsim Vis innlegg
Dem ville betale for lodd var det. for hjerte og lungeforening. hadde jeg vært mer våken så hadde jeg nok oppdaget at det var telefonsalg, tror dem klarte å kontakte meg via noe shady nettside jeg brukte for noen år siden.
Vis hele sitatet...
Jøss, holder de på med det der ennå? Jeg husker jeg var femten år en gang. Småfull og sur fordi jeg hadde vært på vorspiel til en fest det ikke ble noe av, og oppringt av noen slike rasshøl som påstod at jeg hadde støttet dem tidligere og om det skulle være den vanlige pakken denne gangen. Jeg sa visst noe som kunne tolkes som et ja en eller annen plass inni der. 250 sure kroner for en blakk femtenåring, og en livslang motvilje mot å gi så mye som et rødt øre til hjerte- og lungeforeningen noensinne. Denne antipatien har med årenes løp utvidet seg til å omfatte mange kjente 'idéelle organisasjoner'. Ikke at de har svindlet meg igjen, men de bruker stadig tvilsomme metoder for å skaffe penger. De kan ha så edle motiver de bare vil, men hensikten helliger ikke middelet i min bok og de har et moralsk ansvar for metodene underleverandørene deres benytter.

Dersom du ikke får igjen pengene dine, så ta gjerne debatten på facebookveggen til Hjerte- og Lungeforeningen. Trusselen om negativ publisitet kan tidvis utføre mirakler. Det sagt, så vil jeg tippe at forbrukerombudet kan være til hjelp her - jeg har ikke lest alt, men det er jo interessant å bemerke at et søk på teksten "frivillig organisasjon" gir hele ni treff, som alle relaterer til telefonsalg...
https://forbrukerombudet.no/?s=frivillig+organisasjon
Stort sett har du angrerett ved telefonsalg! Benytt deg av denne.
http://www.forbrukerradet.no/forside...du-pa-et-kjop/
Jeg kjenner jeg blir provosert av denne tråden - Du starter med å kalle tråden telefonsvindel. Og fortsetter med å si at du "gikk fem på en telefonsvindel". Det stemmer jo ikke i det hele tatt. Du inngikk en avtale over telefon, det er noe helt annet enn å bli svindlet. Det må være lov å bruke huet før man takker ja. Og er man usikker på hva som skjer så får man legge på eller takke nei.

Å komme sutrende etterpå og liketil kalle det for svindel er virkelig ikke innafor i min verden.

Når det er sagt så kan du jo fylle ut angreskjemaet som skal følge med. Om du inngikk en avtale i kraft av næring så er det ikke angrerett og du har bundet deg til avtalen du selv takket ja til. Som privatperson så har du angrerett.

Telefonsalg er irriterende og plagsomt, men salg er ikke svindel.
Sist endret av frtoretang; 25. august 2016 kl. 02:13.
Det stemmer at det er svindel da de ikke rett ut sier hva det gjelder før langt ut i samtalen. Starter gjerne først med å si du er trukket ut so mulig vinner e.l. Er i hvertfall min erfaring.
haha! Ble oppringt av de samme personene, de takket meg veldig for at jeg hadde vært med å støttet de, og ville selge meg lodd. De som hadde vært med å støtte det var fra der jeg bodde før! Så jeg ga bare nr til min mor som fikk slite med fyrn!
Dere kan jo reservere dere mot telefonsalg da. Ikke at det hjelper nevneverdig, men da kan dere i alle fall øse av dere litt berettiget harme når de ringer.
Sitat av dggr Vis innlegg
Det stemmer at det er svindel da de ikke rett ut sier hva det gjelder før langt ut i samtalen. Starter gjerne først med å si du er trukket ut so mulig vinner e.l. Er i hvertfall min erfaring.
Vis hele sitatet...
Det du snakker om er ulovlig og burde rapporteres.
Men når det er sagt så finnes det svært mange kunder som 'tror' og 'påstår' at de har rett. Men så spiller man av lydfilen, og det viser seg altså at kunden svært sjeldent har rett, og til og med ofte ljuger (eller i beste fall, husker feil). Men, joda, det finnes uærlige telefonselgere, men disse blir luket ut fort i selskaper som selger for seriøse organisasjoner slik som f.eks LHL. Det har blitt gjort mye for å rydde opp i bransjen de siste ti årene.

Med mindre det har blitt lempet på kravene siden jeg satt og kontrollerte salg, så skal man også sende en bekreftelse pr. SMS, email eller brevpost før avtalen er gyldig. Dette kravet i tillegg til krav om lydopptak burde gjøre det vanskelig for telefonselgere å sende ting til deg som du ikke vil ha.

Sitat av entropi Vis innlegg
Dere kan jo reservere dere mot telefonsalg da. Ikke at det hjelper nevneverdig, men da kan dere i alle fall øse av dere litt berettiget harme når de ringer.
Vis hele sitatet...
Hvis man har støttet et selskap, eller kjøpt noe fra dem tidligere, så har selskapet afaik fremdeles lov til å ta kontakt med deg selv om du har reservert deg i brreg. For å slippe samtaler så må man ta direkte kontakt med selskapet.
Sist endret av caperno; 25. august 2016 kl. 10:31.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Vil ikke kalle LHL en seriøs organisasjon sånn som de holder på. Fire ganger har forskjellige selgere derfra ringt meg og "takket for støtten fra dere i Moss" og påstått jeg er heldig lotterivinner, og fire ganger har jeg fortalt dem at jeg ikke bor i Moss, ikke har gitt dem en krone, og dessuten er reservert mot telefonsalg. Klart alle selskaper kan ha en overivrig ansatt som går for langt, men dette er åpenbart deres offisielle salgspitch utformet for å villede og forvirre.
Sitat av luni Vis innlegg
Vil ikke kalle LHL en seriøs organisasjon sånn som de holder på. Fire ganger har forskjellige selgere derfra ringt meg og "takket for støtten fra dere i Moss" og påstått jeg er heldig lotterivinner, og fire ganger har jeg fortalt dem at jeg ikke bor i Moss, ikke har gitt dem en krone, og dessuten er reservert mot telefonsalg. Klart alle selskaper kan ha en overivrig ansatt som går for langt, men dette er åpenbart deres offisielle salgspitch utformet for å villede og forvirre.
Vis hele sitatet...
Dette slo vi ned på da vi solgte for LHL og noen selgere begynte med en lignende pitch. Det var ikke noe som kom fra LHL eller fra telefonselgerfirmaet jeg jobbet i, men skyldtes at selgere hadde laget et eget manus. Dette skjedde fra tid og annen, også på andre kampanjer fra andre oppdragsgivere, og synderne var alltid selgere som var for overivrige eller late. De som gjorde dette var typisk unge og helt nye på salg. Heldigvis så hadde vi såpass gode rutiner at vi fikk stoppet flesteparten av disse salgene og tatt kontakt med kundene det gjaldt. For all del, det er lenge siden jeg var i bransjen, så for alt jeg vet så kan jo LHL ha gjort seg til noen useriøse nisser, men det er altså langt i fra det inntrykket jeg har av dem etter de årene vi samarbeidet. Da setter jeg heller pengene mine på at telefonselskapet som ringer på vegne av LHL gjør en dårlig jobb under opplæring, oppfølging eller på kvalitetsavdelingen.
Sist endret av caperno; 25. august 2016 kl. 11:55.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Mulig det er uønsket, men finner det merkelig at ingen skal ha gjort LHL oppmerksomme på praksisen for lengst. Er ikke spesielt lenge siden de ringte sist (måneds tid) med denne regla.
Det kan være greit å si i fra til LHL om dette skjer igjen. Da vil de ta det videre med det aktuelle selskapet. Det var jo noen salg som gled forbi kvalitetssjekken hos oss også, og i de tilfellene hvor kundene klaget direkte til LHL så fikk vi alltid videresendt disse klagene med spørsmål fra LHL om hva det er vi holdt på med. Da var rutinen å gi selgeren en advarsel, og å beklage både til LHL og kunden som hadde blitt servert løgn. Det skjedde jo daglig feil hos oss også, men da som regel uskyldige småfeil, noe som er å forvente. Jeg tror jeg på to hender kan telle antallet selgere som vi oppdaget brukte usannheter i løpet av de årene jeg satt med ansvaret.

Det rareste salget jeg har måtte slette var til en kunde som hadde fått forespeilet en høyere pris for en kanalpakke enn det han egentlig skulle betale. Jeg syntes det sier litt om hvor nazi vi var på kontrollrutinene.
Sist endret av caperno; 25. august 2016 kl. 12:58.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
jamen yolo da.
luni's Avatar
Hvilken mailadresse tror du det er best å sende klage til, Caperno? Ingen av de som er listet på sidene deres virker spesielt relevante, og nå plager de meg igjen. Har bedt dem slette meg fra listene sine, men det er tydeligvis vanskelig. (Det er ikke samme person hver gang, men løgnene er veldig like, så teorien om ivrige selgere holder ikke.)
Hva med å politianmelde for trakassering og forstyrrelse av privatlivets fred? har du reservert deg mot telefonsalg og reklame så er jo saken grei. Selskapene plikter å oppdatere listene sine en gang i mnd mener jeg det stod på Brønnøysundregisteret.
luni: Nå kan jeg bare snakke for meg selv og selskapet jeg jobbet for, men jeg har opplevd at "kreative" manus har spredd seg som ild i tørt gress, over flere avdelinger, og til og med til utenlandske avdelinger. Vi slo veldig hardt ned på slikt, så det fikk ikke holde på lenge. Likevel, så dukket det gjerne opp et lignende manus på et senere tidspunkt, laget av selgere som ikke var ansatt da vi sist slo ned på det. De som gjorde dette var som regel nyansatt ungdom som jobbet på kveldstid. Vi nektet raskt selgerne å bruke manus som ikke var godkjent av oss, men det var alltid noen som ikke fikk dette med seg. Det er godt mulig at callsenteret som ringte deg er useriøst, men jeg tviler på at LHL leverer adresser (sett bort i fra de som allerede er givere hos dem) eller manus til selskapet som ringer kundene. LHL oppfordrer altså ikke til løgn.

Siden dette har tatt så lang tid, og du allerede har bedt om å bli slettet, så mener jeg at du burde kontakte LHL via post, epost eller telefon og kreve at de tar dette videre med callsenterene og får slettet deg fra samtlige lister.
Du har alltid 14 dagers angrerett ved telefonsalg. Bare å ringe dem opp/sende e-post så slipper du å betale.
Sitat av entropi Vis innlegg
Dere kan jo reservere dere mot telefonsalg da. Ikke at det hjelper nevneverdig, men da kan dere i alle fall øse av dere litt berettiget harme når de ringer.
Vis hele sitatet...
Min erfaring er at det hjelper veldig. Jeg har ikke blitt plaget av telefonselgere etter at jeg gjorde det.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Min erfaring er at det hjelper veldig. Jeg har ikke blitt plaget av telefonselgere etter at jeg gjorde det.
Vis hele sitatet...
Hjalp bare delvis for meg, og nå har jeg registrert et enkeltmannsforetak, og da har det tatt fullstendig av. Kan visst ikke reservere seg da.
Sist endret av entropi; 28. oktober 2016 kl. 14:04.
Kan ikke forstå at noen i det hele tatt gidder å føre en samtale
med telefonselgere. Selv tar jeg stort sett aldri telefonen dersom
det ikke er fra et kjent nummer, men de gangene jeg bommer og
det er selgere, gir jeg øyeblikkelig streng beskjed om at de må
være så god aldri ringe meg opp igjen. Det har stort sett fungert.

De eneste som prøver å ringe meg nå, er SSB.
Sist endret av PVestlandia; 28. oktober 2016 kl. 14:17.
PVestlandia: De beste tilbudene kommer gjerne via telefonsalg. Glemmer aldri når vi hadde kunder som ikke ønsket å høre på hva vi hadde å si og bare slang på røret. De hadde antageligvis blitt svært fornøyde med verdier opp i mot 4000 kr i tillegg til lavere månedlige kostnader på både TV og internett. Ja, vi ringte kun eksisterende kunder på den kampanjen - og det tilbudet fikk de ingen andre plasser. Ikke på internett, ikke ved å ringe KS selv, ikke i butikk...

Man burde høre hva de har å si før man slenger på røret
Sist endret av caperno; 28. oktober 2016 kl. 14:38.
Sitat av caperno Vis innlegg
PVestlandia: De beste tilbudene kommer gjerne via telefonsalg. (...)
Man burde høre hva de har å si før man slenger på røret
Vis hele sitatet...
Her er vel meningene delte.

Min logikk sier følgende: hvis et produkt er så vanskelig å selge
at man må prakke det på folk (via f.eks. telefonsalg), er det ikke
verd å kjøpe.

Med andre ord - selger du noe av kvalitet, vil kundene komme til deg for å kjøpe det.
Nei, man burde ikke det. Ingen tilbud i verden forsvarer å få reklame ubedt inn i stua. Det er omtrent like velkomment som jehovas vitne på døra.
Sitat av caperno Vis innlegg
Man burde høre hva de har å si før man slenger på røret
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig.

Hvis jeg leter etter et godt tilbud, så setter jeg med ned og søker på nettet og sammenligner priser og verdier. Det tar tid, og krever at jeg får satt meg inn i emnet på min egen måte, til min egen tid. Når en selger ringer, så har jeg ingen mulighet til å versifisere om det han sier er sant eller ikke. Jeg har ikke mulighet til å virkelig sammenligne tallene, sjekke om det er noen skjulte klausuler eller generelt verifisere at dette fantastiske tilbudet virkelig er fantastisk. Kanskje er det yay, kanskje er det buuu og kanskje er det meh. Hvem vet? Det kan jo godt hende jeg blir oppringt av en ærlig fyr som faktisk har et godt tilbud. Men det er vel så sannsynlig at det er en sleip slask som enten lyver rett ut, eller som pakker inn fakta på en kreativ måte slik at de teknisk sett er korrekte, men i aller høyeste grad fremstår som misvisende for de uinnvidde. Salget foregår i dette tilfellet på selgerens premisser, ikke mine. Det er ikke en kontroll jeg er villig til å overgi til noen hvis stillingsbeskrivelse innebærer å skaffe penger fra meg.

Jeg sier ikke at det må være slik i alle tilfeller. Dersom jeg drev og søkte rundt og hadde alt i fingerspissene, og en selger da tilfeldigvis tok kontakt, da hadde jeg hatt en reell sjanse til å sammenligne. Men slik er det jo svært sjelden.

Du poengterer at gevinsten ved å takke ja til et godt tilbud fra en telefonselger er høy. Og det er den sikkert. Men prisen for å tabbe seg ut på telefonsalg er høyere. Dersom man takker ja og enten blir blir lurt, 'lurt' eller bare lett forledet, så har man en masse krangling og knot foran seg for å (kanskje) klare å rydde opp i saken etterpå. Det er stressende, tidkrevende, ydmykende og irriterende. Og potensielt veldig, veldig dyrt. Med tanke på hvor mye dritt telefonsalg medfører så er dette faktorer som soleklart dytter meg vekk fra å takke ja til noen form for telefonsalg. Ja, kanskje jeg går glipp av et og annet supertilbud. Det er imidlertid en pris jeg med glede betaler for å slippe å forholde meg til telefonsalg og alt snusk det medfører.
Sist endret av Myoxocephalus; 24. april 2020 kl. 21:37.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Her er vel meningene delte.

Min logikk sier følgende: hvis et produkt er så vanskelig å selge
at man må prakke det på folk (via f.eks. telefonsalg), er det ikke
verd å kjøpe.

Med andre ord - selger du noe av kvalitet, vil kundene komme til deg for å kjøpe det.
Vis hele sitatet...
Men så er det de som allerede er kunde hos deg, men som har programmert seg selv til å si nei til alle telefonselgere omtrent før du har fått presentert deg. Min logikk sier at hvis de du er kunde hos ringer for å gi deg et bedre tilbud, så burde du i alle fall høre etter. Jeg vil si at du er dum om du takker nei til 3 måneders gratis internett og TV, raskere nett, et titalls nye TV-kanaler og gratis HD-PVR dekoder til en lavere månedlig pris enn det du betaler i dag mot at du binder deg for 12 nye måneder...

Hva hvis ikke kundene kan komme til deg og få samme tilbudet? Hva hvis det ikke er annonsert i det hele tatt? Hva hvis tilbudet kun er mulig å få hvis noen ringer nettopp deg? Dette var tilfellet i eksempelet jeg viser til.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg er uenig.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at alle tilbudene er gode, men så tar det ikke så lang tid å høre hva selgeren har å si. De er forpliktet til å sende deg info via SMS som du må besvare før ordren kjøres videre. Du vil også motta en ordrebekreftelse pr. post, og du har 14-dagers angrefrist.

Jeg har ikke sagt at gevinsten ved å takke ja er høy. Jeg har sagt at man burde høre hva de har å si før man legger på røret, og da spesielt hvis de ringer fra et selskap du allerede er kunde hos.

Dersom man føler at man er blitt lurt, eller rett og slett ikke ønsker tilbudet likevel, så holder det at man selger en epost hvor man skriver at man benytter seg av angreretten. Det kan vanskelig bli enklere å gå i fra avtalen.

Alt jeg sier er at man burde høre hva de har å si. Jeg bruker gladelig et par minutter på røret med en telefonselger om jeg kan spare penger på det.
Sist endret av caperno; 28. oktober 2016 kl. 16:32.
Sitat av caperno Vis innlegg
Glemmer aldri når vi hadde kunder som ikke ønsket å høre på hva vi hadde å si og bare slang på røret.Ja, vi ringte kun eksisterende kunder på den kampanjen
Vis hele sitatet...
på en måte er ikke det 100% telefonsalg i mine øyne. Du ringer allerede eksisterende kunde, det er jo helt vanlig praksis når det gjelder alt, feks telefonabonnemang osv.

Så om du ringer en kunde og sier du er fra noe de kjenner til, og de slenger på røret? så gjør dere jo noe feil.

Itillegg, stusser jeg på om dere har ett spesialtilbud dere er ivrige etter å dele ut eller for å gjøre kunder mer fornøyd. la si random produkt til 4000 kroner.
Hvorfor går ikke det automatisk til kundene med ett hyggelig brev i posten?

hvorfor ringe å utgi dere for å være noe folk flest forbinder med humbug? før du presenterer 4000 i verdi?

kjøper ikke det helt.
Det hjelper ikke om et og annet tilbud er bra, når resten er helt irrelevant for meg. Det er støy. Vi bombardert med mas om å kjøpe ting hele tiden, hver gang vi skrur på tv eller går ut døra. Man skal slippe at folk oppsøker deg aktivt for å mase. En av grunnene til at jeg bor langt fra butikker og reklameplakater er nettopp fordi jeg ikke trives med den støyen rundt meg. Jeg synes det er frekt å ringe folk som ikke har bedt om å bli forstyrret.
Sitat av magnet Vis innlegg
på en måte er ikke det 100% telefonsalg i mine øyne. Du ringer allerede eksisterende kunde, det er jo helt vanlig praksis når det gjelder alt, feks telefonabonnemang osv.

Så om du ringer en kunde og sier du er fra noe de kjenner til, og de slenger på røret? så gjør dere jo noe feil.

Itillegg, stusser jeg på om dere har ett spesialtilbud dere er ivrige etter å dele ut eller for å gjøre kunder mer fornøyd. la si random produkt til 4000 kroner.
Hvorfor går ikke det automatisk til kundene med ett hyggelig brev i posten?

hvorfor ringe å utgi dere for å være noe folk flest forbinder med humbug? før du presenterer 4000 i verdi?

kjøper ikke det helt.
Vis hele sitatet...
Telefonsalg er telefonsalg. Salg via telefon er telefonsalg. Tro det eller ei, selv om vi ringte fra et firma som vedkommende allerede var kunde hos, så hendte det ofte at de slang på røret. Jeg har vanskelig for å se hvilken feil vi kan ha gjort som førte til at kunden la på før man har fått presentert tilbudet. Mange legger til og med på før man har fått presentert seg selv og firmaet man ringer fra. Du kan kanskje forklare hva som er gjort feil? At kundene får tilbudet pr. telefon fremfor pr. post er fordi at telefonsalg er den rimeligste formen for markedsføring.

Fortell meg gjerne hva vi har utgitt oss for og hvorfor det er humbug. Mener du man skal presentere tilbudet før man presenterer seg selv? Jeg bryr meg ikke om du ikke tror på hva jeg skriver. Akkurat som jeg skulle være interessert i å ljuge for dere... Har bedre ting å gjøre.


Sitat av entropi Vis innlegg
Det hjelper ikke om et og annet tilbud er bra, når resten er helt irrelevant for meg. Det er støy. Vi bombardert med mas om å kjøpe ting hele tiden, hver gang vi skrur på tv eller går ut døra. Man skal slippe at folk oppsøker deg aktivt for å mase. En av grunnene til at jeg bor langt fra butikker og reklameplakater er nettopp fordi jeg ikke trives med den støyen rundt meg. Jeg synes det er frekt å ringe folk som ikke har bedt om å bli forstyrret.
Vis hele sitatet...
Nei, så klart, om du er innstilt på at absolutt all telefonsalg er støy, irriterende og svindel, så ser jeg jo at det er irrelevant for deg. Nå er det vel flere måneder siden sist en telefonselger ringte meg, så jeg har ikke noe problem med de få samtalene jeg får i løpet av et år. At det kan være mer pågang hos andre er jeg klar over.

-
Det beste tilbudet jeg har fått pr. telefon var en flunkende ny mobil (Nokia ett eller annet) fra Netcom mot at jeg bandt meg i 12 nye måneder. Er blitt noen år siden nå da...
Sist endret av caperno; 28. oktober 2016 kl. 17:03.
Sitat av caperno Vis innlegg

Nei, så klart, om du er innstilt på at absolutt all telefonsalg er støy, irriterende og svindel, så ser jeg jo at det er irrelevant for deg. Nå er det vel flere måneder siden sist en telefonselger ringte meg, så jeg har ikke noe problem med de få samtalene jeg får i løpet av et år. At det kan være mer pågang hos andre er jeg klar over.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at det er svindel. Det tror jeg at jeg skrev i min første post i denne tråden også. Det er oppsøkende reklame, som er ekstra invaderende fordi man ikke bestemmer selv når man utsettes for den. Det kommer når man lager mat med en hylende unge på armen, når man ligger i badekaret eller prater med en god venn over en kaffekopp. Posten bestemmer du selv når du henter.

Hadde det vært et par ganger i året hadde det vært levelig (men fortsatt frekt imo). Jeg tipper kanskje ikke du har et foretak registrert på deg. Her er det flere ganger i uka, og det meste er ikke relevant for hverken meg eller virksomheten.

Synes rett og slett det er en uhøflig måte å drive markedsføring og salg på, og jeg tror det funker som omvendt reklame i mitt tilfelle.
Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg mener ikke at det er svindel. Det tror jeg at jeg skrev i min første post i denne tråden også.
Vis hele sitatet...
Ja, beklager, gikk litt fort i svingen der; jeg ser jo at du aldri skrev det. Jeg har hatt et foretak registrert på meg tidligere og fikk da ganske så mange henvendelser. Det har roet seg nå da. Jeg syntes det er idiotisk at ikke firmaer kan reservere seg mot telefonsalg.
Sitat av caperno Vis innlegg
Telefonsalg er telefonsalg. Salg via telefon er telefonsalg. Tro det eller ei, selv om vi ringte fra et firma som vedkommende allerede var kunde hos, så hendte det ofte at de slang på røret. Jeg har vanskelig for å se hvilken feil vi kan ha gjort som førte til at kunden la på før man har fått presentert tilbudet. Mange legger til og med på før man har fått presentert seg selv og firmaet man ringer fra. Du kan kanskje forklare hva som er gjort feil? At kundene får tilbudet pr. telefon fremfor pr. post er fordi at telefonsalg er den rimeligste formen for markedsføring.

Fortell meg gjerne hva vi har utgitt oss for og hvorfor det er humbug. Mener du man skal presentere tilbudet før man presenterer seg selv? Jeg bryr meg ikke om du ikke tror på hva jeg skriver. Akkurat som jeg skulle være interessert i å ljuge for dere... Har bedre ting å gjøre.
Vis hele sitatet...
jaja så jobber du med telefonsalg da. Vet ikke hvorfor kundene dine legger på, vet ikke hvordan du høres ut eller hvordan du presenterer deg. Men begynner du med å si at du ringer fra canal digital (elns) så skjønner jeg at folk legger på, da du får identiteten til en telefonselger med engang. Og folk reagerer på impuls, kanskje også før det går opp for dem at de er kunde. Hvilket firma du representerer spiller ingenrolle sålenge, det eneste folk oppfatter er at du er telefonselger, og det er ett stort rødt flagg oss mange.

at folk legger på før du har sagt ett kløyva ord er ingenting å gjøre med. Meg bekjent gjør mange dette fordi da havner de neders på lista.
vet ikke om det stemmer. ringer du fra ett nummer som er gjenkjennelig som selger? opplyser ikke noen apper at nummeret er registrert i forbindelse med telefonsalg?

mener ikke dere er humbug, men skal du nå kunder må du kvitte deg med telefonselger identiteten.

ja du kan fint presentere tilbudet før du sier hvem du er.
Du kan også bekrefte ditt bekjentskap til kunden ved å nevne navnet på personen. Så sier du at han er kunde oss dere, spørr om han vil ha gratis internett i 3mnder.
Jaha?
ja også raskere internett itillegg.
jaha??
også baller du på, siden tilbudet ser ikke dumt ut.

men jeg vet ikke, aldri jobbet innenfor salg. Du vet nok bedre en meg.

kanskje er telefon det rimeligste for dere. Men det er stressende for folk å ta kjappe avgjørelser. Og når du har en fremmed på telefonen er folk tilbøyelig til det frekkeste. Så noe optimalt kunde - selger forhold mot feks epost eller sms er det neppe, som også er rimelig markedsføring.
magnet: Jeg jobber ikke med telefonsalg - det er rundt 13 år og fire jobber siden jeg drev med slikt. Jeg er likevel godt kjent med hvordan selgere skal og bør oppføre seg. Du snakker om rødt flagg; Hvis du hadde hatt et abonnement hos f.eks Canal Digital og de hadde ringt deg, hadde du da slengt på røret før vedkommende fikk sagt noe mer enn "Canal Digital"? Hvis ja, så kan jeg fortelle deg at du tilhører mindretallet - dette er ikke et rødt flagg hos de aller aller fleste. Nummeret det ble ringt fra tilhørte for øvrig oppdragsgiver. Hvis kundene ringte tilbake, så fikk de en automatisk beskjed om at de hadde blitt forsøkt oppringt av (firmanavn) og at de ville bli oppringt igjen senere. Ringte man direkte til firmaet så ante få på kundeservice hva dette tilbudet var.

Hvis man ikke ønsker å bli oppringt av telefonselgere, så er det dummeste du kan gjøre å bare legge rett på når de ringer. Da blir du nemlig ringt igjen senere, kanskje allerede samme kveld. Hvis du gjør dette mye, så er det ikke rart om du føler de ringer ofte...

Jeg skjønner ikke hva du mener når du sier man må bli kvitt "telefonselgeridentiteten". Det er jo ikke mulig hvis du mener at det å presentere navn og firma utgjør denne "telefonselgeridentiteten" som du viser til. Man kommer liksom ikke utenom presentasjonen. Og nei, du skal ikke presentere tilbudet før du sier hvem du er. Ingen vil påstå at dette er noe en seriøs selger skal gjøre. Man skal selvsagt fortelle hvem man er og hvorfor man ringer. Alt annet er useriøst. Det første man gjør er selvsagt å spørre om det er NAVN NAVNESEN vi snakker med, hvor NAVN NAVNESEN altså er navnet til kunden.

Nå var det oppdragsgiver som ønsket å selge dette via telefon. Epostadresser er gjerne vanskeligere å oppdrive. Vi solgte ingenting via SMS - det ble kun brukt for å verifisere salg og er lovpålagt. Telefoner ikke bare den rimeliste måten å komme i kontakt med folk på - det er også den mest effektive.

Jeg ønsker ikke å omvende telefonselgerhatere til telefonselgerdiggere. Jeg bryr meg ikke om det. Det er ikke slik at jeg liker å få en loddselger på tråden jeg heller. Det samme gjelder strømleverandører hvor det er minimale prisforskjeller for privatpersoner. Det er totalt uinteressant. Men om det ringer noen som ønsker å tilby deg en kanalpakke, et mobilselskap, internettleverandør etc, så kan det være greit å ofre et par minutter, i alle fall hvis du allerede er kunde i et slikt selskap. Hvem vet, kanskje du har noe å tjene på det? Så kan du jo også si nei - jeg driter jo i hva du gjør. Jeg ønsket bare å gi dere et velment tips, og nå har dette utviklet seg til noe jeg ikke skjønner særlig mye av. Jeg ser ikke hva du forsøker å poengtere, og jeg bryr meg heller ikke. Jeg tror ikke jeg har mer å si her.
Sist endret av caperno; 28. oktober 2016 kl. 20:16.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Hva med å politianmelde for trakassering og forstyrrelse av privatlivets fred? har du reservert deg mot telefonsalg og reklame så er jo saken grei. Selskapene plikter å oppdatere listene sine en gang i mnd mener jeg det stod på Brønnøysundregisteret.
Vis hele sitatet...
Irrelevant hvis du har vært i kontakt med de tidligere som kunde eller lignende, eller har deltatt i visse spørreundersøkelser eller "konkurranser" på Internett.

Som sagt så har du 14 dager angrerett i Norge og må benytte deg av angreskjema som du skal ha fått tilsendt. Men svindel vil jeg ikke akkurat kalle det når du selv innrømmer at du ikke har vært helt våken/fulgt med når de har solgt til deg.

Sitat av caperno Vis innlegg
Hvis man ikke ønsker å bli oppringt av telefonselgere, så er det dummeste du kan gjøre å bare legge rett på når de ringer. Da blir du nemlig ringt igjen senere, kanskje allerede samme kveld. Hvis du gjør dette mye, så er det ikke rart om du føler de ringer ofte...
Vis hele sitatet...
THIS! Er innenfor bransjen selv i en kortere periode for tiden. Om du sier at du ikke har tid å prate, så blir du oppringt senere. Legger du bare på, så blir du oppringt senere. Avtaler dere et tidspunkt du skal bli oppringt senere og du ikke svarer, så må du belage deg på å bli oppringt 2-3 ganger om dagen frem til du svarer, alt etter hvilken telefonselger det er. Dere hadde jo rett og slett en muntlig avtale, og selgeren vil jo ikke være en kuk og bryte avtalen.

Hører du kjapt hva slags tilbud selgeren skal gi deg og du takker pent nei så vil du i 99,9% av tilfellene ikke bli ringt opp av det firmaet igjen. Bare et lite protip til de som klager over at de blir ringt mye men som faktisk aldri svarer på telefonen.
Sist endret av Dongerino; 28. oktober 2016 kl. 21:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg bruker appen "mr.number" og lar ukjente nr ringe. Søker de opp på telefonterror mens de ringer, og ser om det er verdt å ringe tilbake. Blokker de ukjente nr, og veldig lite slipper gjennom (jeg driver ENK.) Googler nr. for å se om det kan være kunder, så ringer jeg tilbake. Tar kort tid, sikkert kortere tid enn å forklare hver enkelt selger at jeg høflig ikke er interessert.
Sist endret av ne-moth; 29. oktober 2016 kl. 01:37. Grunn: EDIT. Jeg sparer tid, og selgerne sparer tid ved å heller kunne ringe de som faktisk er interessert. Win-Win :)
Du har vel 14 dager angrerett da selger oppsøkte deg og ikke omvendt.

Du kan også prøve sende en klage, be å få høre lydopptaktet.
I mine yngre dager jobbet jeg noen mnd med dette. Vi "solgte" det som en støtte/ bidrag. Mange sier da de ikke vil ha den kalenderen/loddene og vi forklarte at vi måtte dessverre sende med dette da vi ikke kunne sendte ut en faktura uten noe vare/tjeneste.
Er bare lur og fanteri hele greia.

Om de brukte samme strategi med "kunne du tenke deg å hjulpet oss i *** med en liten enkelt søtte nå før juletider, la oss si 250 Kr. Det er ikke store greiene for at noen skal få et bedre liv. Bla bla "

Tror det er på grensen av loven det der, uten at jeg kan vise noe kilde da det bare er mitt syn. De selger deg noe men fremstår som om du skal støtte dem.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Samsim Vis innlegg
Hei. Tidligere i dag gikk jeg fem på en telefonsvindel da jeg var himmelstrøtt og ikke helt fikk med meg hva som skjedde. De har visst nå sendt en betalingsgiro til meg på 400kr og den kommer om noen dager.

så lurte på om det er noen mulighet for å stoppe å måtte betale for dette. Fikk også vite at samtalen var tatt opptakk av.
Vis hele sitatet...
Fattern opplevde det samme.Han fikk pengene tilbake