Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2287
Jeg driver å ser etter en ultrabook til skolebruk, (og litt musikkproduksjon, derav krav til minne), maskinen må ha:
8GB ram, Haswell prosessor, veie under 2Kg og koste mindre enn 11000.

Hittil er utrolig nok det eneste jeg har funnet: MacBook Air (med studentrabatt rikitg nok) denne blir da 10500 kroner. Denne kommer også med en 256GB SSD.

Jeg har ikke vært særlig apple-fan før, men jeg finner ingen alternativer til samme eller bedre pris. Så det virker som et bra kjøp.
Sist endret av olli408; 13. oktober 2013 kl. 22:43.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Jeg er i samme båt som deg. Kjøpte MBA 13" med 8GB og 256 SSD. Hadde den i 4-5 dager før jeg returnerte den.

Jeg taklet ikke måten mac os rendrer text på det "lav" oppløsningsdisplayet. Ellers var alt med laptopen prima, men å betale 10k+ for den skjermen ble for drøyt.

Kan nevne at til vanlig bruker jeg en stasjonær datamaskin med vanlig 24" 1900x1200 IPS display
Sist endret av Slaps; 13. oktober 2013 kl. 23:42.
Har en Macbook Air selv og er megafornøyd. Andre alternativer er Macbook Retina. Liker designet bedre på denne, men den er ikke like slim. Uansett så er begge et godt kjøp!


http://store.apple.com/no/buy-mac/macbook-pro
Mac er for folk som ikke klarer å bruke PC.
Haswell prosessorer finner du ikke i så mange Laptoper.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781756

Dette er det nærmeste jeg fant og er det jeg vill kjøpt hvis jeg var deg. Mac er som jeg sa flere tusen ned i dass på merke og status. Skal du ha OSX kan du kjøre Hackintosh eller i VM (som denne marskinen klarer lett).

EDIT: Denne er litt lettere og mindre http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781361#extra
MrZone: Han spør om alternativer til MBA, altså den skal være lett og grei å få med seg. De pc'ene du linket til er noen beist av noen pcer.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781886#info FullHD, 8 GB RAM, i7 CPU. Tror den kan være ett bra valg.
Sist endret av iColdman; 14. oktober 2013 kl. 10:10.
Sitat av MrZone Vis innlegg
Mac er for folk som ikke klarer å bruke PC.
Vis hele sitatet...
Javæll. Så jeg har Mac og jeg klarer ikke å bruke en PC. Må si at Mac'en min er en veldig fin PC egentlig. Men hvis du tenker windows, så blir det også feil.

Folk liker OSX og folk liker Windows og andre OS. Deal with it.


Dessuten så er de laptopene du linker til litt stor i forhold til hva brukeren vil ha her. Han vil ikke ha en laptop som veier mere enn 2 kg. Og du lister opp en PC på 4.8 Kg??



@TS
Hvis du kjenner noen som har OSX, så ville jeg anbefalt deg til å prøve dette ut. Se om du liker det. Liker du det ikke, så liker du det ikke. Ikke alle OS er ment for alle sammen.
Hvis ikke så kan du se på samsung sine ultrabooks. De er veldig gode.
Har selv hatt en samsung ultrabook. Betalte 9k for min og den fungerte. Ga den til fruen og kjøpte meg en MBA 13" selv nå til 9k og må si jeg er mer fornøyd med den enn samsung sin.

Første gangen jeg brukte OSX og jeg må si jeg var en liten motstander før, men jeg liker veldig godt OSX. Selv sitter jeg på en windows stasjonær hjemme og på jobb, men MBA blir brukt på reise etc.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
MrZone: Bullshit.

OS X er fullverdig Unix, rett nok med et par utradisjonelle val, men påstanden din er tøv.

Viare er det tøv at du betaler for merke og status. Samanlikner du med en craptop fra Asus så er det dyrt. Samanlikner du med t.d. Thinkpad eller businessmodeller fra HP, så er ikkje prisane så himla ulike.

Så ja, sammenligna med ei VW Boble er Audi A6 overprisa.

Og valet ditt av lenker understreker grundig at du har gått glipp av poenget.
Sist endret av vidarlo; 14. oktober 2013 kl. 10:10.
Du finner ikke alternativer? Jeg skriver iallefall denne posten ifra en Sony Vaio Pro 13" til under 1 kg (berøringsskjerm er litt over 1kg) med nettopp 8GB, Haswell, SSD etc. Nå kostet den et par tusen over din maksgrense, men med de billigeste alternativene begynner prisene på Vaio Pro 13 på under 8 000 kr..
Sitat av slashdot Vis innlegg
MrZone: Bullshit.

OS X er fullverdig Unix, rett nok med et par utradisjonelle val, men påstanden din er tøv.

Viare er det tøv at du betaler for merke og status. Samanlikner du med en craptop fra Asus så er det dyrt. Samanlikner du med t.d. Thinkpad eller businessmodeller fra HP, så er ikkje prisane så himla ulike.

Så ja, sammenligna med ei VW Boble er Audi A6 overprisa.

Og valet ditt av lenker understreker grundig at du har gått glipp av poenget.
Vis hele sitatet...
OSX kan være UNIX så mye den vil, endrer fortsatt ikke faktum at programvaren er låst og designet for å være lett og restrektiv. Hvis jeg må skrive ting i terminal bare for å endre en liten ting som lystyrke så kjøper jeg heller windows marskin. Som du også nevner i IRC så er det like effektivt å kjøre ting i VM så man kan jo bare kjøre OSX i VMWare da eller!?

Må jeg også nevne at:
Dell: Varte 3 år
HP1: Varte 2 år
HP2: Varte 3 år
ASUS: Varte 8 år (byttet ut pga utdatert ikke ødelagt)
HP3: 1 år still going.

HK mitt er også fra ASUS og det er ikke tvil om at ASUS har track på kvaliteten sin imens du kjøper ikke annet enn en aliminuimsfrisbee når du kjøper MBO air. Asus har også flere WIN8 notebooks som er lettere og tynnere enn Air og i tilegg har sånn fancy touch skjerm.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=783153
Sitat av MrZone Vis innlegg
OSX kan være UNIX så mye den vil, endrer fortsatt ikke faktum at programvaren er låst og designet for å være lett og restrektiv. Hvis jeg må skrive ting i terminal bare for å endre en liten ting som lystyrke så kjøper jeg heller windows marskin. Som du også nevner i IRC så er det like effektivt å kjøre ting i VM så man kan jo bare kjøre OSX i VMWare da eller!?

Må jeg også nevne at:
Dell: Varte 3 år
HP1: Varte 2 år
HP2: Varte 3 år
ASUS: Varte 8 år (byttet ut pga utdatert ikke ødelagt)
HP3: 1 år still going.

HK mitt er også fra ASUS og det er ikke tvil om at ASUS har track på kvaliteten sin imens du kjøper ikke annet enn en aliminuimsfrisbee når du kjøper MBO air. Asus har også flere WIN8 notebooks som er lettere og tynnere enn Air og i tilegg har sånn fancy touch skjerm.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=783153
Vis hele sitatet...

Merker at du ikke har prøvd OSX for å si det sånn. Virker som helt grunnløst hat mot OSX generelt her. Eller er det bare Apple du hater?

At en PC varer i 8 år og en annen i 3 år er ikke akkurat noe nytt for mange av oss. Min bror har sin Macbook pro fortsatt og denne er veldig VELDIG gammel nå. Denne fungerer helt fint og er fortsatt like kjapp.

Alluminiumsfrisbee faktisk. Kommer du ikke med noe mer saklig enn dette?
Asus har god kvalitet, ingen tvil om det. Men jeg må si at Apple har veldig god kvalitet på sine maskiner også.
Har vært borti flere feil på ASUS maskiner enn jeg har vært borti feil på MAC.

Og touch skjerm. Fancy? Veit nå ikke helt. Jeg liker ikke å ta på mine PC skjermer. Jeg skal faktisk se på skjermen, ikke få kliss, søl, fingeravtrykk etc. Touch har jeg på telefon og pad. Hva skal jeg med det på en PC når man som regel bruker musa uansett.
Hvilke prisklasser lå de ulike PC-ene på? Det har liksom litt å si.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Merker at du ikke har prøvd OSX for å si det sånn. Virker som helt grunnløst hat mot OSX generelt her. Eller er det bare Apple du hater?

At en PC varer i 8 år og en annen i 3 år er ikke akkurat noe nytt for mange av oss. Min bror har sin Macbook pro fortsatt og denne er veldig VELDIG gammel nå. Denne fungerer helt fint og er fortsatt like kjapp.

Alluminiumsfrisbee faktisk. Kommer du ikke med noe mer saklig enn dette?
Asus har god kvalitet, ingen tvil om det. Men jeg må si at Apple har veldig god kvalitet på sine maskiner også.
Har vært borti flere feil på ASUS maskiner enn jeg har vært borti feil på MAC.

Og touch skjerm. Fancy? Veit nå ikke helt. Jeg liker ikke å ta på mine PC skjermer. Jeg skal faktisk se på skjermen, ikke få kliss, søl, fingeravtrykk etc. Touch har jeg på telefon og pad. Hva skal jeg med det på en PC når man som regel bruker musa uansett.
Vis hele sitatet...
Min førte datamarskin var en PowerPC IMAC som jeg fikk når jeg var 8år. Jeg er den eneste i hele familien som har PC og vi har totalt 5 apple datamarskiner som forsatt er i bruk, jeg har ganske god peiling på hva OSX er ja.

At du disser touch skjerm er litt artig fordi du holder med selskapet som fant opp tablet teknologien. Husk at det ikker er et krav å bruke touch funksjonaliteten, det er et valg.

Kjøper man PC får man mer for penga og mindre for merket.

Desuten er mac mainstream
Sitat av MrZone Vis innlegg
Min førte datamarskin var en PowerPC IMAC som jeg fikk når jeg var 8år. Jeg er den eneste i hele familien som har PC og vi har totalt 5 apple datamarskiner som forsatt er i bruk, jeg har ganske god peiling på hva OSX er ja.

At du disser touch skjerm er litt artig fordi du holder med selskapet som fant opp tablet teknologien. Husk at det ikker er et krav å bruke touch funksjonaliteten, det er et valg.

Kjøper man PC får man mer for penga og mindre for merket.

Desuten er mac mainstream
Vis hele sitatet...

Fortsatt.. Helt merkelige og ugyldige argumenter du kommer med.
Jeg disser ikke touch teknologien, jeg liker bare ikke å ha det på en laptop.

At du mener man må skrive i terminalen for å endre lysstyrke, så sier du jo selv at du ikke har prøvd en Mac.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MrZone Vis innlegg
OSX kan være UNIX så mye den vil, endrer fortsatt ikke faktum at programvaren er låst og designet for å være lett og restrektiv. Hvis jeg må skrive ting i terminal bare for å endre en liten ting som lystyrke så kjøper jeg heller windows marskin. Som du også nevner i IRC så er det like effektivt å kjøre ting i VM så man kan jo bare kjøre OSX i VMWare da eller!?
Vis hele sitatet...
Så OS x er enkelt eller er det ikkje? Du må ikkje bruke en terminal for å endre lysstyrke, men du har valet. Det er eit anna OS enn windows, men å sei at det er totalt sett betre eller dårligare er bullshitargumentasjon.

Angåande kvalitet så trur eg ikkje det er stort å diskutere. Eg har hatt pcer det har gått kaffekopper gjennom, mista i gulvet, påslått i timesvis i sekken... Thinkpad X220s kan matche mba, men koster deretter. Det du linka til kan ikkje matche MBA, og koster deretter.
Noe jeg glemte å nevne er at jeg i utgangspunktet planlegger å bruke windows selv om det blir en Mac. Så hvilket OS som er best kan vi gjerne la ligge nå. Det er bare hardwaren og byggkvaliteten som er viktig for meg

MrZone: Den første du linka til var alt for stor og tung, MSI'en derimot kunne vurderes, men jeg vil gjerne ha en ganske robust maskin av typen "alluminiumsfrisbie" som du så fint kaller det. dessuten kommer den uten SSD, noe jeg da må kjøpe selv, og da er prisen plutselig den samme som en MBA, men uten aluminiumen.

iColdman: Maskinen du linket til ble visst fjernet nå nettopp.

bashfoo: Jeg vurderte en Sony Vaio 13 pro ganske lenge, men etter å ha lest litt anmeldelser er jeg skeptisk til nettverkskortet. bland annet her får maskinen slakt, og det er visst noe som gjelder nesten alle maskinene. Hadde ikke det vært et problem hadde det nok blitt den der ja. Har du merket noe til dårlig rekkevidde og lav overføringshastighet?
Sist endret av olli408; 14. oktober 2013 kl. 13:11.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Sitat av olli408 Vis innlegg

bashfoo: Jeg vurderte en Sony Vaio 13 pro ganske lenge, men etter å ha lest litt anmeldelser er jeg skeptisk til nettverkskortet. bland annet her får maskinen slakt, og det er visst noe som gjelder nesten alle maskinene. Hadde ikke det vært et problem hadde det nok blitt den der ja. Har du merket noe til dårlig rekkevidde og lav overføringshastighet?
Vis hele sitatet...
Mener de skal ha fikset dette med en ny driver Men grunnen til at jeg ikke har kjøpt Vaio proen er pga byggkvaliteten :/
Sist endret av Slaps; 14. oktober 2013 kl. 13:15.
Sitat av olli408;3010178bashfoo: Jeg vurderte en Sony Vaio 13 pro ganske lenge, men etter å ha lest litt anmeldelser er jeg skeptisk til nettverkskortet. bland annet [URL="http://www.idg.no/pcworld/article277320.ece"
her[/url] får maskinen slakt, og det er visst noe som gjelder nesten alle maskinene. Hadde ikke det vært et problem hadde det nok blitt den der ja. Har du merket noe til dårlig rekkevidde og lav overføringshastighet?
Vis hele sitatet...
Sitat av Slaps Vis innlegg
Mener de skal ha fikset dette med en ny driver Men grunnen til at jeg ikke har kjøpt Vaio proen er pga byggkvaliteten :/
Vis hele sitatet...
Jeg har iallefall ikke merket noe som helst til trådløse problemer, og jeg har naturligvis kun brukt den trådløs (både på jobb og hjemme) siden den ikke har Ethernetport i det hele tatt (det USB aksesspunktet du kan koble i strømforsyningen har jeg ikke hatt behov for enda), men så valgte jeg å vente med kjøpet av Sony Vaio Pro 13" til de fikk fikset vifteproblemet.

Selv ser jeg kun på fakta (som at Sony nå har BIOS-oppdatering pga vifteproblemet) når jeg leser anmeldelser. Terningkast og slikt nonsense går som regel alltid fra ene enden av skalaen til den andre enden alt etter hvem som er forfatter/tester..
Sist endret av bashfoo; 14. oktober 2013 kl. 19:18.
Sitat av MrZone Vis innlegg
OSX kan være UNIX så mye den vil, endrer fortsatt ikke faktum at programvaren er låst og designet for å være lett og restrektiv.
Vis hele sitatet...
Korleis er OSX låst? Eg har fått lasta ned alt eg vil av 3.parts programvare som eg vil. Ser virkelig ingen forskjell i windows vs. mac der den eine er meir låst enn den andre, dersom du ser vekk i frå windows 8, og nei, seier ikkje at windows 8 er låst på noko vis.

Ikkje bland iOS og OSX.

Mac maskinene er kvalitetsprodukt frå topp til tå. Godt mulig at den ikkje har dei råaste spesifikasjonane, men OSX kjører så glatt oppatt på, at det ikkje er noko problem.