Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5728
jente på 22 år og har nettopp fortalt psykologen at jeg har røyka hasj i snart 8 år. Nå legger jeg meg frivilig inn for jeg har også en hau med psykiske lidelser og det gjør ting enda mer problematisk. Jeg vet dette høres rart ut men jeg finner ingen nettsider som faktisk skriver hva selve senteret/instutisjon/sykehus ect. har å tilby annet enn hva som er åpentlyst. Jeg vil gjerne høre om andres opplevelser og anbefalinger. Noe rundt Sør-øst norge?
Er det kun hasj du har problem med? kansje frivillig psykriatisk opphold kunne vært nok om det kun er hasj.
Hvis ikke finnes det steder der du både avruses og får psykologisk offølging.

Men dette er nok noe fastlege kan svare bedre på uansett, eller i det minste henvise deg til ARA/Rupo, om dere har det i nærområdet.
Jeg lurer også på det samme! Har røyket hasj over tre år og har akkurat sluttet. Er på dag 12. Men holder på å klikke for tiden, og lurer på rehab er tingen. Bor i Oslo.
ja det har vært kun hasj fram til oktober 12. Siden da har jeg også holdt på med amfetamin/metamfetamin og blå valium. Dette er nå et problem for meg.
Jeg har hørt om ARA og det er i nær området. Jeg er opptatt av aktiviteter og andre tilbud. jeg er svært intresert i musikk og vil gjerne kunne spille fiolin der.

Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
Jeg lurer også på det samme! Har røyket hasj over tre år og har akkurat sluttet. Er på dag 12. Men holder på å klikke for tiden, og lurer på rehab er tingen. Bor i Oslo.
Vis hele sitatet...
ja det er dårlig med info om hva de kan tilby. mhm, det er jævlig! føler med deg.
kristiansand kommune har faktisk ett veldig bra hasj avvenings kurs, som også skal taes opp på borgerstadklinikken, har desverre ikke noe mere info. men å høre med de om hvordan tilbud dem har kan jo være ett greit sted å starte, om det i heletatt er i ditt område.
Sitat av lookster Vis innlegg
kristiansand kommune har faktisk ett veldig bra hasj avvenings kurs, som også skal taes opp på borgerstadklinikken, har desverre ikke noe mere info. men å høre med de om hvordan tilbud dem har kan jo være ett greit sted å starte, om det i heletatt er i ditt område.
Vis hele sitatet...
Ja, Kristiansand er innefor rekkevide. Fant da faktisk noe om det Psykologen anbefalt www.sykehusvalg.no (jeg anbefaler den ikke!)
legger ut om noen andre er interesert for den hadde avdeling også i skien, loland, bragernes. http://www.borgestadklinikken.no/
usertitle import
bleh's Avatar
Hvis du er villig til å utvide den geografiske horisonten litt har Rogaland mye bra å tilby.
Uansett hvilket senter du velger er fortsatt det viktigste at du selv vil og er klar for å rehabliteres. Et bra sted hjelper selvfølgelig på. Lykke til!

JustAnotherNick:
Jeg lurer også på det samme! Har røyket hasj over tre år og har akkurat sluttet. Er på dag 12. Men holder på å klikke for tiden, og lurer på rehab er tingen. Bor i Oslo.
Vis hele sitatet...
Det går over. 14-20 dager, så er du langt over kneiken. Hvis du ikke er psykisk syk fra før er det i de fleste tilfeller neppe et sterkt behov for avrusning/rehab. Selvfølgelig er folk forskjellig, men de verste abstinensene jeg fikk ved å gå cold turkey etter å ha blåst hver eneste time i nesten 10 år var søvnproblemer, dårlig humør og for å ikke glemme den evige svetten. Men etter rundt en mnd (regner med det tok såpass med tid siden kroppen var såpass vant til å være påvirket) gikk alt over. Lykke til!
Sitat av bleh Vis innlegg
Det går over. 14-20 dager, så er du langt over kneiken. Hvis du ikke er psykisk syk fra før er det i de fleste tilfeller neppe et sterkt behov for avrusning/rehab. Selvfølgelig er folk forskjellig, men de verste abstinensene jeg fikk ved å gå cold turkey etter å ha blåst hver eneste time i nesten 10 år var søvnproblemer, dårlig humør og for å ikke glemme den evige svetten. Men etter rundt en mnd (regner med det tok såpass med tid siden kroppen var såpass vant til å være påvirket) gikk alt over. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Off topic, men var du regelrett konstant høy i 10 år?
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
Jeg lurer også på det samme! Har røyket hasj over tre år og har akkurat sluttet. Er på dag 12. Men holder på å klikke for tiden, og lurer på rehab er tingen. Bor i Oslo.
Vis hele sitatet...
Det ligger for det meste psykisk. Så lenge du bare har røykt cannabis og allerede er på dag 12, så tror jeg du kan klare deg uten rehab. Bare spis og drikk godt. Om du sliter med søvn, så kan du prøve melatonin, 5-htp og bio-magnesium.

Bare hold deg i skinnet, så sparer du rehab plassen til noen som virkelig er på kjøret.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Det ligger for det meste psykisk. Så lenge du bare har røykt cannabis og allerede er på dag 12, så tror jeg du kan klare deg uten rehab. Bare spis og drikk godt. Om du sliter med søvn, så kan du prøve melatonin, 5-htp og bio-magnesium.

Bare hold deg i skinnet, så sparer du rehab plassen til noen som virkelig er på kjøret.
Vis hele sitatet...
Jeg er på kjøret...

Kommer fra en familie med mye psykiske lidelser og utrolig mange i familien min sliter med alkohol/dopavhengighet. Jeg slet med depresjoner før jeg begynte å røyke cannabis, men nå er jeg helt ødelagt på innsiden. Kan begynne å gråte midt på gata siden jeg har så utrolig mye innestengt. Går med mye migrene pga. evig tankekjør og jeg begynner også å få selvmordstanker siden at det gjør så vondt. Men jeg akter ikke å begynne på igjen, jeg er lei av å være hasjnarkoman og føle at jeg står bom fast i livet.
Skal jeg kanskje bare kontakte fastlegen min på mandagen og få han til å legge meg inn på psykatrisk avdeling?

Sitat av Muradi Vis innlegg
Det ligger for det meste psykisk. Så lenge du bare har røykt cannabis og allerede er på dag 12, så tror jeg du kan klare deg uten rehab. Bare spis og drikk godt. Om du sliter med søvn, så kan du prøve melatonin, 5-htp og bio-magnesium.

Bare hold deg i skinnet, så sparer du rehab plassen til noen som virkelig er på kjøret.
Vis hele sitatet...
Jeg er på kjøret....

Kommer fra en familie med mye psykiske problemer og alkohol/dopavhengighet. Jeg selv har vært deprimert i fem år. Har det utrolig vondt for tiden og sliter mye med migrene nå for tiden på grunn av evig, negativ tankekjør. Det er så ille at jeg kan begynne å gråte midt på gata, klarer ikke å kontrollere følelsene mine lenger. Har også begynt å få selvmordstanker. Men aldri om jeg skal gå tilbake til hasjrøykinga, men jeg tror ikke jeg klarer dette på egen hånd. Skal jeg kanskje bare ta turen innom fastlegen min på mandagen og få han til å legge meg inn på psykiatrisk?
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
Jeg er på kjøret....

Kommer fra en familie med mye psykiske problemer og alkohol/dopavhengighet. Jeg selv har vært deprimert i fem år. Har det utrolig vondt for tiden og sliter mye med migrene nå for tiden på grunn av evig, negativ tankekjør. Det er så ille at jeg kan begynne å gråte midt på gata, klarer ikke å kontrollere følelsene mine lenger. Har også begynt å få selvmordstanker. Men aldri om jeg skal gå tilbake til hasjrøykinga, men jeg tror ikke jeg klarer dette på egen hånd. Skal jeg kanskje bare ta turen innom fastlegen min på mandagen og få han til å legge meg inn på psykiatrisk?
Vis hele sitatet...
Da er det hasjen det siste du bør tenke på. Dette skulle du ha nevnt i første post. Selvfølgelig må du søke hjelp hvis det er så ille.
Jeg har hørt at kvinne avdelingen på hjellestad klinikken i Bergen sør, skal være ganske bra.
Har et par unge veninner som har vært der, og intrykket jeg har laget meg, er at det er en ganske trygg, men samtidig steng overgang.. Da det virker som kvinnene på huset gjennom tid har bygget en felles mentalitet om et liv uten rus.

Men du må regne med at det til tiden kan bli gørr kjedelig.. spesiellt med mange gamle koner trykkt oppi deg..
Det er da du må benytte deg av ting de har å by på, som blandt annet badehall, gymsal eller evt. få personalet til å kjøre deg til Elixia som de har en avtale med. Denne avtalen gjør det igjen utrolig lett å få låne trenings kort av huset. Mye av dette går forresten under programmet..
Så det gjelder å være åpen for å få en sporty tankegang!

Skal forresten nevnes at du har frihet til å velge hvilket alternativer du vil fylle programmet ditt.. Det lureste du gjør der er å fylle på det meste, og heller vrake det som ikke fanger interessen. For i en overgang fra et liv preget med mye rus til et liv uten, er det utrolig lett for å kjede seg.

Ellers har området rundt klinikken mye fin natur å by på, som gjør det utmerket å gå tur og lufte tankene. Turgåing er forresten på programmet 2 dager. Den ene dagen går turen i nærområdet. Den andre kjører personalet til en bestemt rute.

Høres nesten ut som jeg har vært innlagt på kvinne avdelingen her nå. Vel var tidligere innlagt på avdeling for unge menn. Skal nevnes at det der til tider kan være store bølger av ghb. Prøv å dukk unna dem, og kjed deg litt med de gamle konene til de blir perminert.. Evt. gjør noe aktivt

Lykke til!
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Vær så snill fortell meg at du legger deg inn på ett sted basert på 12-Trinnsmodellen med NA møter i behandlingen?

Går du til noe kommunalt eller statlig SHIT men asshole "leger" med NULL ruserfaring annet en fra jobben med pasienter er du dømt til og faile.
Anbefaler også rehab basert på 12-trinn eller minnesotamodellen som de gjerne kaller det i behandling..

http://www.vangseter.no/

http://www.mestringshusene.no/

http://alfabehandling.no/

Tror alle de er med på møter i AA / NA..

Utfordringen er å få dette dekket da de er private men er bare å sette i gang å søke, mange som får til det.
Selv er jeg ganske skeptisk til AA/NA modellen. Nyere forskning har vist at teorien om "en gang rusmisbruker, alltid rusmisbruker ikke stemmer" og den kultfølelsen jeg får av AA / NA byr meg rett og slett i mot, men for all del det funker for mange. Et stede jeg ihvertfall kan anbefale er Stiftelsen Renåvangen. Et terapeutisk samfunn som kjører 12-måneders program med fem års ettervern(utvilsomt landets beste ettervern). Les mer på www.renavangen.no eller bare spør meg for jeg har gjennomført programmet der
Sitat av sth Vis innlegg
Nyere forskning har vist at teorien om "en gang rusmisbruker, alltid rusmisbruker ikke stemmer"
Vis hele sitatet...
Skal ikke lage dette til noen diskusjon men har du noe i vise til ang denne forskningen? All forskning ( og erfaring ) meg bekjent tyder på det motsatte.
Sist endret av Yalla; 10. februar 2013 kl. 22:53.
Selv vil jeg også anbefale en 12 trinn klinikk, men jeg har ikke vært på noe annet så kan ikke utale meg om dem.
På den 12 trinnskliniken jeg var på var AA / NA en stor del av behandlingen, og jeg gikk veldig ofte på NA møter. Den kjærligheten, støtten og forståelsen jeg fikk der var så oppløftende at jeg ikke klarer og forklare det en gang.

Uansett, og slutte og bruke rusmidler er ikke noe problem i det hele tatt, men det som er vanskelig er og ikke begynne igjen, og det er det 12-trinnsmodellen og NA har hjulpet meg med.

Men man er ikke garantert og forbli rusfri av den grunn, jeg valgte og glemme alt jeg hadde lært og forsette og ruse meg. Men er på riktig vei igjen nå.

Lykke til
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Sitat av sth Vis innlegg
Selv er jeg ganske skeptisk til AA/NA modellen. Nyere forskning har vist at teorien om "en gang rusmisbruker, alltid rusmisbruker ikke stemmer" og den kultfølelsen jeg får av AA / NA byr meg rett og slett i mot, men for all del det funker for mange. Et stede jeg ihvertfall kan anbefale er Stiftelsen Renåvangen. Et terapeutisk samfunn som kjører 12-måneders program med fem års ettervern(utvilsomt landets beste ettervern). Les mer på www.renavangen.no eller bare spør meg for jeg har gjennomført programmet der
Vis hele sitatet...
Skeptisk? Forskning?

Ett sted du kan gå på vanskelige dager med rustanker og få "blåst" deg ut litt sammen med andre (tidl.)rus avhengige som kun søker tilfriskning mot å slutte å ruse seg og hjelper hverandre på beste mulige måte er jo toppen, valg nummer to må bli å gå til f.eks en psykolog som igjen antageligvis aldri har rørt rusmidler eller vært borti det på en måte så personen forstår hvordan du har det, og hva som er best for deg annet enn noen svada svar han får betalt for å gi deg mellom 07.00 og 15.30 mellom mandag og fredag.

I NA har man også en sponsor(om man vil) som man kan ringe eller dra til når som helst om du skulle ha en kjip dag. Hadde ikke NA fungert hadde jeg ikke brukt tid på og skrive slikt, og NA hadde heller ikke vært ett verdens strakt "samarbeid" basert på frivillige personer. Ikke noe vondt å si fra min side hvertfall, for det hjalp meg ut og vekk fra dritten. Takk til NA og felleskapet, måten det fungerer så bra på og alle de gode rus avhengige menneskene involvert. Skal på NA seminar i syden iløpet av året, gleder meg masse til og møte nok en gang masse fantastiske mennesker i samme situasjon som meg.... få se om du får til noe slikt hos en psykolog eller kommunal rusklinikk.


Nå har jeg bare erfaring ifra behandlingssenteret ALFA, men det sies å være ett av de beste om ikke norges beste behandling mot rusavhengighet. Koster vell noe sånt som 70.000 for 3 måneder?(eller?) Så det er en invistering man tar når man er 100% klar for det og virkelig går inn for å slutte....men igjen så er man vell aldri 100% klar, så det er også noe man bare må kaste seg inn i. Har kjørt flere på behandling som har tatt siste store stripa eller vinkartongen på veg inn døra... Heads up.
Sist endret av deGrønne Skoger; 14. februar 2013 kl. 21:30.
Erru hekta på nikotin eller? Hasj er jo ikke avhengiskapende, røyka i fem år og ikke merket noe negativt bivirkninger. Ta deg en blås iblant som premie for at du er nykter sånn f.eks hver uke eller annen uke.

Weed it up my sista
Bolibompa, Så jævla uvitende og unødvendig kommentar den siste der.
Lykke til på rehab, princess! Håper du klarer det..
Sitat av Bolibompa Vis innlegg
Erru hekta på nikotin eller? Hasj er jo ikke avhengiskapende, røyka i fem år og ikke merket noe negativt bivirkninger. Ta deg en blås iblant som premie for at du er nykter sånn f.eks hver uke eller annen uke.

Weed it up my sista
Vis hele sitatet...
Ikke avhengighetsskapende? Kilder, takk!
å ta seg en blås fordi man er nykter? Skjønner du ikke at hu har lyst til å SLUTTE? Og med en gang hu har tatt en blås så er hu jo ikke nykter lenger, og da er det jo ingenting å feire! Tenk heller litt over ditt eget liv, du har røyka i fem år, har du prøvd å slutte? Si i fra når du har lyst til å slutte, så skal jeg fortelle deg at du kan ta en liten blås en gang i blant for å feire at du har klart å slutte. Idioti!!
Har tatt flere måneders pauser imellom, så det er ikke noe problem akkurat der. Weed har ikke skadd noen, jeg synes forøvrig at det å ta seg en blås iblant skader henne ikke. Det kommer en dag der hun blir satt under situasjon av å prøve hasj.

Greit å ha et forhold med hasj likevel, men ikke til større grad. light it up, puff it up and smoke it up x 5 om dagen for best effekt
Sist endret av Bolibompa; 15. februar 2013 kl. 12:00.
Og igjen, har du kilder på at dette ikke skader noen? Hva med de som blir psykotisk av det? Blir ikke de skadet av det? Håper virkelig du bare troller. "Jeg synes det å ta seg en blås innimellom ikke skader HENNE"? hva vet du om det?
Overbevis meg om at hasj ikke gjør meg psykotisk, noe jeg ble. Heldigvis har det gått veldig mye tilbake men det kommer med en gang tilbake når jeg røyker. Så ikke fortell meg at det ikke skader noen uten kilder.

EDIT: Til TS så kan jeg anbefale ARA (eller som det nå kalles, SAU-B) i Bærum.
Sitat av Bolibompa Vis innlegg
Har tatt flere måneders pauser imellom, så det er ikke noe problem akkurat der. Weed har ikke skadd noen, jeg synes forøvrig at det å ta seg en blås iblant skader henne ikke. Det kommer en dag der hun blir satt under situasjon av å prøve hasj.

Greit å ha et forhold med hasj likevel, men ikke til større grad. light it up, puff it up and smoke it up x 5 om dagen for best effekt
Vis hele sitatet...
Nå er du vel litt trangsynt?

Ikke alle takler hasjrøyking 24/7. Enkelte blir deprimerte over tid, tiltaksløse som få. Noen er disponert for psykiske lidelser. Hørt om depersonalisering? Kjenner flere som har mistet seg selv over tid pga. stort misbruk av hasj.

De fleste tåler røyke hasj, men noen få takler det ikke.
Hørt mye bra om Phoenix Haga/. De har en facebook side også.

Ønsker deg lykke til videre, stå på!