Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6918
Hei!

TL;DR Kjæresten svetter mye og lukter alltid stram svette selv nydusjet og med nyvaskede klær. Hva kan gjøres for å minske problemet?

Har en kjæreste som svetter helt ekstremt mye, og lurer på om noen her har, eller har hatt, et lignende problem —og gjerne også en løsning? Svettingen er ikke relatert til medikamentbruk-eller nedtrapping, men ligger i familien. Det er alle dager og netter, vinter som sommer. Puta og madrassen er klissvåt hver morgen, og med jevne mellomrom må jeg vaske sofatrekk andre ting han sitter på/ved. Det blir i det hele tatt endel ekstra jobb for oss begge.

Som samboer synes jeg det er vanskelig å skulle komme med helt konkrete forslag til løsninger. Vi har snakket om det flere ganger, da det er et problem som er svært sjenerende, men ikke funnet løsninger. Han dusjer minst én gang daglig, og skrubber seg med innsåpet vaskeklut. Likevel sitter svettelukten, og armhulene lukter gammel svette selv rett etter dusj. Jeg har nettopp hengt opp tøy, en 60-graders maskin vasket på intensivprogram med forvask, og fremdeles lukter bomullstrøyene sur svette i armhulene.

Synes det er så leit at det er så ille, og det er ubehagelig når folk flytter seg unna oss når vi er ute, nettopp fordi han lukter. Forrige uke kom jeg hjem til leiligheten en kveld han hadde sittet hjemme og jobbet uten å dusje, og hele leiligheten luktet intenst av gammel svette, selv med flere vinduer åpne. Jeg klarer liksom ikke å fatte at det engang er mulig at en renslig person kan lukte så hinsides stramt.

Vi har som sagt snakket sammen om dette, men jeg føler han bare har avskrevet det med at "sånn er det bare, pappa var også sånn og det finnes ingen løsning". Er det tilfellet? Å barbere armhulene hjelper en smule, men i det store bildet er det liten forskjell. Har noen her prøvd behandling med botox og kan dele erfaringer med det? Eventuelt en spesifikk type deodorant? Trening og kosthold? Type fiber i klærne?

Han er ikke lysten på å bruke deodorant i det hele tatt, pga. virkestoffene i dem, men der måtte jeg bare sette ned foten og si at bruk av deodorant er et minstekrav jeg ikke kan leve uten. Jeg tror det i hovedsak er armhulene som produserer lukten, men hele ham lukter etter en dag på jobben, og t-skjorta er fuktig over hele øvre del av bryst og rygg i tillegg, så jeg vet ikke 100% sikkert. Tenker i alle fall at armhulene er der det er naturlig å begynne og lete etter en mulig løsning.
Sist endret av Stravinski; 25. mai 2018 kl. 12:42.
Dette er vel noe han bør ta opp med en lege. Men siden du nevner at han egentlig ikke vil bruke deodorant, antar jeg at det er en del low hanging fruit dere kan gjøre. Er han overvektig forresten? Har han prøvd deodorant/antiperspirant med aluminimumklorid? Nivea for men og hugo boss og de der er håpløse, blir nesten verre. Jeg er mann selv, men bruker "dame-deodorant", mange av gutta mine har positive erfaringer med disse. Den aller beste er nivea stress protect, søk på ebay! Steget over er disse Stop24 eller noe fra apoteket.

Dernest bør han kanskje prøve å bruke mindre såpe? Det hjelper jo åpenbart ikke å bruke mer såpe slik som du beskriver det. Såpe tørker ut huden, og huden kan reagere med å svette mer. Man trenger strengt tatt bare såpe under armene og mellom tærne. Selv bruker jeg Dr. Bronners, du får den på helsekost og på Internet.

Klærne bør selvsagt være bomull, eller kanskje hamp? Hamp skal visst ha en antibakteriell funksjon, og mange har positive erfaringer med det.

Mer konkret: Barber/trimm armhulene, ta på et tykt lag antiperspirant med aluminiumsklorid, la deodoranten tørke (viktig! tar kanskje 10 min) før man tar på t-skjorte.
Sist endret av Chronic420; 25. mai 2018 kl. 13:00.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg hadde samme problemet, skikkelig stram og jævlig svettlukt som dusjing ikke hjalp med. Løsningen for meg var å barbere armhulene og bruke deodorant, nå er det såpass lite svettelukt at jeg kan ta en tung treningsøkt og være sosial etterpå uten at verken jeg eller andre merker noe til lukten.
Limited edition
Moff's Avatar
Kan være hyperhidrose.

http://pluss.vg.no/2016/06/06/2426/2426_23698694

TLDR for de som ikke har VG+:
- Behandling med aluminiumklorid‐produkter. Produktene fås på apotek uten resept, og koster 100 til 200 kroner. Hudlegene har en noe sterkere variant som kan forsøkes hvis det reseptfrie midlet ikke er tilstrekkelig effektivt.
- Strømbehandling (iontoferese): Behandling som kan gi bra resultat ved hånd og fotsvette. Ved strømbehandling holder man hendene eller føttene i vann, mens en svak, elektrisk strøm sendes gjennom vannet. I begynnelsen gjøres behandlingen flere ganger i uken. Etter hvert som man blir bedre kan behandling én gang uken være tilstrekkelig. Man kan kjøpe enklere apparater for hjemmebruk.
- Tabletter: Ved generell hyperhidrose der man ikke finner underliggende årsaker til den økte svetten, kan man prøve tabletter som hemmer svetten.
- Kirurgisk behandling: I armhuler kan man fjerne svettekjertlene med fettsugingskanyle eller ved å operere bort den delen av huden der svetten er mest uttalt.
- Botox: Botulinum toksin, kjent som Botox, er et legemiddel som inneholder en nervegift. Botox forhindrer svetteproduksjonen gjennom å hemme acetylkolins stimulering av svettekjertelen som er nødvendig for å produsere svette. Dette kalles kjemisk denervasjon. Legemiddelet injiseres i veldig små, fortynnede doser slik at det er helt ufarlig for kroppen.
Blomzterkasse
Snakk med legen. Det er et kjent problem og finnes gode behandlinger for det har jeg sett på den engelske legeserien på NRK .
jamen yolo da.
luni's Avatar
Ganske sannsynlig med hyperhidrose når andre i familien også plages, ettersom det er en arvelig lidelse. Det finnes egne behandlingsklinikker for det. Bare å komme seg til legen!
Sist endret av luni; 25. mai 2018 kl. 15:24.
Hvis han ikke får bort svettelukten med vanlig såpe så prøv Dr Greve sin den fjerner det hos meg. Men som de andre sier her tror jeg det er et behov for legebesøk når det er så ille som du beskriver det.
Trådstarter
5 5
Takk for svar. Jeg leste en artikkel i VG+ om en kvinne som fikk botox i armhulene mot problemet, og at det hjalp for henne. Har dog ikke turt å foreslå det enda fordi jeg er redd det bare blir dårlig stemning av det. Han vil helst bare at naturen skal hamle opp med ting, noe den åpenbart ikke gjør.

Han bruker en damedeodorant, men den ruller han på fuktige armhuler etter dusj for så dra på seg t-skjorta sekunder etterpå. Har prøvd å si at han bør barbere bort hår, rulle på og vente til det tørker, men det oppfattes bare som nægging, tror jeg. Når han i tillegg ikke engang VIL bruke deodorant, men kun gjør det fordi jeg har bedt ham om det, så føler han nok allerede at jeg legger meg oppi ting han helst vil ta seg av selv.

Han er overvektig og har veldig mye kroppshår generelt, så det bidrar nok også, ja. Synes det er skikkelig vanskelig fordi dette er et så stort problem. Forholdet vårt har vært igjennom noen røffe perioder (på grunn av andre ting), og i disse periodene er det nettopp toleransen min for sånne ting som forsvinner først. Jeg prøver virkelig å ikke være overfladisk, men når det blir så altomfattende er det ikke like lett. Jeg er sikkert maks uheldig som er ekstra sensitiv for alt av sanseinntrykk i tillegg, så blir liksom dobbelt opp
Jeg har akkurat samme problem, og har forøvrig funnet løsningen. Det har endret livet mitt totalt!

Først litt bakgrunnsinfo: Selv etter dusjing med flere runder skrubbing og bruk av flere såper pleide jeg å lukte ganske intenst. Barbering hjalp litt, men var ikke en løsning jeg ville bruke i lengden, det som jeg gjør nå er å trimme det kort, typ 5mm med klippemaskin. Noen klær blir fort ødelagt, så jeg går for det meste med treningstøy som vaskes på 60 grader med OMO Activ. Merket som varer desidert lengst før lukt setter seg er Asics. Jeg har også prøvd alle mulige ekstra sterke deodranter, og generelt fungerer de et par dager før jeg får omvendt effekt. Jeg svetter mer når jeg bruker antiperspirant deodrant enn når jeg ikke bruker noe som helst, og deodranten setter seg i klærne og misfarger/ødelegger dem.

Så hvordan holder jeg meg luktfri? Antibac! En liten skvett som gnis inn i armhulene hver morgen og jeg er luktfri hele dagen (så fremt klærne er uten lukt). Jeg arbeider i et fysisk yrke og trener en del. Selv med den livsstilen svetter jeg nå langt mindre!
Sist endret av sammeproblem; 26. mai 2018 kl. 09:48.
Etter som jeg forstår så er dette ett litt sårt tema for både deg og typen. Han vill ikke snakke eller gjøre noe med det og du vill gjære snakke om det å få vekk lukta, men det er vanskelig å ta opp da typen kankskje tar seg litt nær av det?

Hva med å bare vise han hele tråden her? Han får da vite hva du faktisk tenker om dette og han ser at det er flere her som har slitt med det samme men funnet en løsning

Jeg får litt følelsen av at forholdet deres fremmover henger i en tynn tråd vist lukta fortsetter. Kan dette stemme eller?
Sist endret av Alge; 26. mai 2018 kl. 13:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sammeproblem Vis innlegg
Så hvordan holder jeg meg luktfri? Antibac! En liten skvett som gnis inn i armhulene hver morgen og jeg er luktfri hele dagen (så fremt klærne er uten lukt). Jeg arbeider i et fysisk yrke og trener en del. Selv med den livsstilen svetter jeg nå langt mindre!
Vis hele sitatet...
Det er fordi etanolen i antibacen trekker inn og tørker ut svettekjertler i huden! Hadde samme problem før for noen år siden. Svettet VELDIG i armhulene, det var dog ingen lukt. Det var som om det fosset ut vann bare - uansett om jeg hadde hvile- eller makspuls. Utrolig irriterende!

Løsningen ble Aliminiumsklorid ~en natt i uken. Det svir litt den ene natten, men kan garantere at det vil hjelpe betraktelig. Trimming\barbering av hårene under armen samtidig kan også være en bra idè da svetten setter\tørker seg inn i hårene.
Sist endret av mr_rager; 26. mai 2018 kl. 14:00.
Hørte fra en dame som slet med svettelukt fra mannen sin at det eneste hun fant som tok lukten var at han vasket seg under armene med microfiberklut og underlivssåpe. Det tok lukten. Om det virker så er det jo veldig bra da underlivssåper er skånsomme mot huden. Bare å ta med en microfiberklut å prøve.

Er det noen som har forsøkt tøy laget av bambus fiber? Bambus skal ha naturlig antibakteriell effekt.
Sist endret av random67489; 27. mai 2018 kl. 03:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nå virker det som han har litt problemer med svetten i forhold til normen..

men jeg svetter utrolig mye selv og bruker samme deodranten som cocktail over meg anbefaller. stop 24.

tar jeg på den etter jeg er nydusjet så lukter jeg ikke svette iløpet av hele dagen. men hvis jeg glemmer det stinker jeg etter en halvtime.. verdt et forsøk
Jeg svetter også veldig mye men det lukter ikke svette av meg fordi...damen har aldri lagt merke til noe slikt ihvertfall og det eneste jeg egentlig bruker foruten såpevann i dusj er en helt normal Afterdeo...sånn rullesak. Jeg svetter pga totalt alkoholkutt og amfetamin for noen mndr siden.(han drikker ikke mye?).og legen sier jeg vil oppleve dette i ett par mndr før kroppen normaliserer seg.
Sist endret av Aaren; 27. mai 2018 kl. 20:30.
prøv sitronjuice konsentrat/fersk som deodorant. tar garantert lukta ihvertfall. og helt naturlig/trygt
Botox funker veldig bra, men er veldig dyrt dersom man ikke får dette dekket. For å få det dekket må man få en henvisning til hudspesialist fra fastlegen.

Har også testet en generisk variant av Robinul som heter Avert (glycopyrrolate). Denne fås i kapsler fra et online apotek i Canada. Denne har dog noen bivirkninger, som tørr munn og kan påvirke synet noe, men for min del var det verdt det.
Jeg kjenner ikke kjæresten din, men det kan også være kosthold og vekten?

Jeg pleide å svette mye da jeg spiste usunt og veide en god del ekstra, men nå som jeg spiser mer "riktig" og trener regelmessig har det gått mye bedre for meg. Nå svetter jeg stort sett bare under trening og gaming, hehe

Hvis det er genetisk - så mener jeg at jeg har sett noe i TV-programmet "Pinlige sykdommer" hvor en av deltakerne fikk tilbud om å svi(?) svettekjertlene. Ved å google, så fant jeg denne: https://www.nrk.no/livsstil/laser-sk...uler-1.6514525
Sitat av mrnobody Vis innlegg
Det er fordi etanolen i antibacen trekker inn og tørker ut svettekjertler i huden! Hadde samme problem før for noen år siden. Svettet VELDIG i armhulene, det var dog ingen lukt. Det var som om det fosset ut vann bare - uansett om jeg hadde hvile- eller makspuls. Utrolig irriterende!

Løsningen ble Aliminiumsklorid ~en natt i uken. Det svir litt den ene natten, men kan garantere at det vil hjelpe betraktelig. Trimming\barbering av hårene under armen samtidig kan også være en bra idè da svetten setter\tørker seg inn i hårene.
Vis hele sitatet...
Kan gå god for akkurat dette produktet. Er vel den sterkeste antiperspiranten man får tak i uten resept når det kommer til konsentrasjon aluminiumklorid. Påføres på tørr hud skylt i kaldt vann (ikke såpe eller varmt vann, det åpner porene) før senga hver kveld i en uke, så en kveld i uken etter det.

I mitt tilfelle var det ikke lukten som var spesielt intens, bare utrolig flaut med gigantiske svetteringer under armene uansett aktivitetsnivå eller temperatur. Turte aldri gå i bare t-skjorte, selv på sommeren. Nå er alt under kontroll.

Den svir som faen foresten, i hvert fall i starten
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av bronsky Vis innlegg
Botox funker veldig bra, men er veldig dyrt dersom man ikke får dette dekket. For å få det dekket må man få en henvisning til hudspesialist fra fastlegen.

Har også testet en generisk variant av Robinul som heter Avert (glycopyrrolate). Denne fås i kapsler fra et online apotek i Canada. Denne har dog noen bivirkninger, som tørr munn og kan påvirke synet noe, men for min del var det verdt det.
Vis hele sitatet...
Heisann! Har sett litt på den siden med "Robinul/Avert" fra Canada. Lurte på hvordan dette funker i forhold til tollvesenet?
Huff, må være ekstremt belastende for dere begge, jeg svetter en del selv og mine tips er og sørge for og dusje i tilstrekkelig varmt vann for og få åpnet porene skikkelig og få vasket bort alt av gammel svette, jeg dusjer i typisk 38 grader mens jeg skrur opp tempen til et par og 40 når jeg spyler meg under armene, videre vasker jeg meg med en grov vaskeklut 2 runder med en eller annen såpe før armhulene tørkes godt og deodorant påføres umiddelbart, deodorant er et must og påføres etter dusj og når man står opp og her fynker de random niveaene bra for meg men leser at typen din er skeptisk til alle tillsetningsstoffene i deodoranter så der vil kanskje cosmica for men være et bedre alternativ (kjøpes på apotek) stop 24 både roll on og spray funker enda bedre men er ikke nødvendig for min del, alle de der deostickene fra hugo boss osv er bare dritt og svettes igjennom på 123 og er fulle av parabener osv, videre så leser jeg oppfor at bommulstøy er anbefalt og dette er feil, bommul suger til seg fuktighet og svettelukt så her er det ull eller syntetisk som gjelder, hva man spiser har også en del og si på hvordan svettelukten blir så styr unna hvitløk og karri også bør typen din gå ned i vekt da store folk generelt svetter mer pga fett varmeisolerer, disse tingene vil gjøre forskjell men det virker som at det må medisinske inngrep til i tillegg da det ikke er normalt og svette så ekstremt mye, lykke til
Sliter selv ekstremt med svette og gikk på egazil foreskrevet av lege pga. det var generelt over hele kroppen jeg slet med overdrevent svetting. Det kan være verdt å nevne, 2-3 tabletter daglig ga grei effekt å jeg følte meg mer selvsikker i jobb den perioden. Står ikke noe om at det kan brukes mot svette i felleskatalogen men søker man rundt ser man flere har blitt foreskrevet dette for nevnte problem.

https://www.felleskatalogen.no/medis...phausia-548250

Google søk
Sist endret av bullshit..; 15. oktober 2018 kl. 17:51.