Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4689
Hei freaks, jeg er helt lost og trenger tips til hva jeg bør gjøre.

Jeg kjøpte en bil for ikke så lenge siden, og det viser seg at denne typen bruker olje pga dårlig laget stempel ringer. Jeg tok så bilen til et verksted, og de sa at de kan bytte stempel ringene på motoren, og andre små ting som reg reim, vannpumpe, osv. Denne jobben var svært omfattende og han ville ha 54 000 for jobben. Jeg sa greit og reparasjonen ble ferdig to uker senere. Jeg betalte for meg og hentet bilen. So far so good.

MEN allerede på vei tilbake hørte jeg skurrelyder i motoren. Long story short hentet verkstedet bilen igjen, og sa at sylinder nr 3 er tørr og ikke fått olje, og derfor har motoren blitt ødelagt. De vil ikke utbedre feilen da de mener det hadde ingenting med deres store motor reparasjon å gjøre. Det er jo bullshit. Det er ikke tilfeldig at motor ryker etter en så stor reparasjon så kort tid etter. Grunnen til at jeg ville bytte stempel ringer var jo fordi den brant olje.
Jeg har tatt bilen til et nøytralisert Audi verksted og de sier den som har gjort jobben har gjort det svært dårlig. De har også tatt bilder, så dette har jeg skriftlig.

Må jeg ta dette gjennom forbrukerrådet? Har jeg en god sak dere?
Bilen står hos verkstedet nå, så om jeg tar det gjennom forbrukerrådet, er jeg redd de påfører mer skaden på den. (De har allerede skadet venstre front side når de fraktet bilen tilbake etter motorhavari).

Når jeg prøver å ringe dem nå legger de bare på så fort jeg sier hvem det er som ringer.

Hva skal jeg gjøre? Det er snakk om store summer til sammen, ikke bare 54 000. Jeg har brukt mer på transport og drivstoff. Det er 3 timer å kjøre fra hjemme til verkstedet.

Mvh en fortvilet freak.
Gammel tysk 2-takt bil du har kjøpt deg? Vis de skader kjøretøyet så må de erstertte det, tvilsomt de kommer til å påføre mer skade på den da det er bad for buisness. Ta dette gjennom forbrukerrådet du og fortell hvordan de oppfører seg, du kan også prøve å kontake en sjef på dette verkstedet.
Er du medlem av NAF? Ta opp saken med dem.
Cloor: Det er en Audi A5 2.0 TFSI 2011 modell. Disse er kjent for å ha dårlig konstruksjon fra fabrikken.

IVAR: Jeg er ikke medlem i NAF, men de tilbyr kun jurdisk hjelp.
ja, du har en god sak.

om verkstedet har gjort en så dårlig jobb med å skifte stempelringer. så kan man jo lure på om de har sendt blokka til maskinist for boring og honing også. eller om de bare har brukt et biltema honeverktøy for å hone opp igjen en oval sylinder

og de har sikkert brukt mye pakningsilikon når de har montert igjen. sånn at motor har fått dårlig smørning (wild guess)..

feil kompetanse + likegyldighet + møkkete arbeidsplass = havarert motor

jeg er ikke fagmann, man har bygd opp en del motorer. samt havarert et par grunnet dårlig arbeide selv.

er det du som ble omtalt i en brooom artikkel eller noe sånt?
Sist endret av DSlhm; 14. august 2018 kl. 20:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Husker det var en liknende sak på forumet her for noen måneder siden med samme type bil.
Sitat av Maxinbror Vis innlegg
Husker det var en liknende sak på forumet her for noen måneder siden med samme type bil.
Vis hele sitatet...
Samme person også så vidt en ser fra historikken
Dette er ikke en sak for nFF, kontakt advokat. Advokat er dyrt. Ny motor er dyrere.

Jeg er forøvrig enig med DSlhm, høres ut som om at verkstedet har tatt snarveier under arbeidet. Om motoren er kjørt kort etter service burde det ikke være et problem å se om de faktisk har gjort sylinderarbeid som honing etc, og ikke bare slengt i nye stempelringer.
Sitat av DSlhm Vis innlegg
om de bare har brukt et biltema honeverktøy for å hone opp igjen en oval sylinder
Vis hele sitatet...

Har biltema honeverktøy ??? Man må jo ha sikkelig maskin me presis kalibrering når han honer en sylinder og en bil blokk er jo vesentlig større en en 1 sylindra mc motor.


Men Biltema har gode verktøy de også.
Sitat av rfa Vis innlegg
Samme person også så vidt en ser fra historikken
Vis hele sitatet...
Hvis jeg husker helt riktig så hadde bilen blitt skrudd fra hverandre og solgt videre. Har personen kjøpt seg samme bil igjen og blitt lurt igjen?
Du må beise sjarken!
Å skifte stempelringer er ingen liten jobb på en bil, i mange tilfeller så må motor plukkes ut, eller at forstilling plukkes ned slik at man kommer til bunnen på motor.
Alle stempler tas ut gjennom bunnen og i "teorien" er det ikke nødvendig og hverken hone sylinder eller i det hele tatt røre toppen så lenge man bare skal skifte stempelringer, så lenge bilen ikke har gått langt og det ikke er skader i sylindervegg.
Det er mye som kan gå galt når dette gjøres, og jeg vil understreke viktigheten med å få alt dukumentert av uavhengig verksted (slik du har gjort) og for guds skyld ikke få noe gjort med bilen hvis du har som plan å lage sak ut av dette.
Da blir det plutselig mye lettere for det første verkstedet og dytte skylden over på andre.
Jeg har gjort alt av reparasjoner på 1 verksted, så det skal ikke være noe problem. De kan ikke legge skylden på noen som helst.
Sitat av stratos891 Vis innlegg
Jeg har gjort alt av reparasjoner på 1 verksted, så det skal ikke være noe problem. De kan ikke legge skylden på noen som helst.
Vis hele sitatet...
Men er dette samme bil som du snakka om for et par måneder siden eller er dette en annen audi som har samme problem?
Annen Audi jeg fikk, med samme problem.
Har du reklamert på reparasjonen de gjorde, skriftlig og med uavhengig verksteds papirer/bilder? Hvis dette ikke fører frem så kontakter du forbrukerrådet, som sikkert gjerne vil hjelpe deg videre.
Blir nåkk en veldig intresang sak når du har hatt 3 biler med samme problemer, hatt ca samme utgifter.
Sitat av stratos891 Vis innlegg
Annen Audi jeg fikk, med samme problem.
Vis hele sitatet...
Skulle tro at etter episoden med første audien at du ikke skulle kjøpe deg samme bil igjen , siden disse motorene er kjente for å trenge nye stempelringer rundt 100 000 km. Du er forresten student , hvor får du alle penga fra? Fikk du forresten ordna saken med første audien eller?
Sitat av stratos891 Vis innlegg
Annen Audi jeg fikk, med samme problem.
Vis hele sitatet...
Kanskje på tide å bytte merke?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kanskje på tide å bytte merke?
Vis hele sitatet...
tror han fyren troller heftig
Jeg skulle ønske jeg trollet heftig, men saken er at dette faktisk er helt sant. Helt sykt.. Nå vet jeg hvertfall det ikke er en grense på hvor uflaks man kan ha. Grunnen til at jeg gikk for samme bil, er fordi Tryg dekket 25% av prisen om jeg gikk for en samme modell.

Anyways, da blir det forbrukerrådet mot verksted.
Sitat av stratos891 Vis innlegg
Jeg skulle ønske jeg trollet heftig, men saken er at dette faktisk er helt sant. Helt sykt.. Nå vet jeg hvertfall det ikke er en grense på hvor uflaks man kan ha. Grunnen til at jeg gikk for samme bil, er fordi Tryg dekket 25% av prisen om jeg gikk for en samme modell.

Anyways, da blir det forbrukerrådet mot verksted.
Vis hele sitatet...
Lykke til. Og IKKE kjøp audi igjen med mindre du har fabrikks garanti på den.
Sitat av Cloor Vis innlegg
Har biltema honeverktøy ???
Vis hele sitatet...
ja, de har slik jalla du bruker på drillen. ubrukelig sak egentlig. men mange bruker det jo for å lage krysspor i sylinderveggene (totalt uten å bry seg med at de honer en slitt sylinder )
Sitat av DSlhm Vis innlegg
ja, de har slik jalla du bruker på drillen. ubrukelig sak egentlig. men mange bruker det jo for å lage krysspor i sylinderveggene (totalt uten å bry seg med at de honer en slitt sylinder )
Vis hele sitatet...
Hadde ikke tørt å gjort det på den gamle tsx sylinderen min engang, kan jo umuligt bli presist med en vanlig drill.