Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4931
Hei,

Har gått på livsoppholdsstøtte via NAV en del tid nå. Får vanligvis 5500,- i måneden, men den siste tiden har jeg bare fått 3600,- i måneden mtp at jeg har vært innlagt på klinikk. Jeg ble utskrevet tidligere enn planlagt, altså rundt den 7. januar. Har jeg krav på mer enn 3600,- siden jeg bare var innlagt 1 uke denne måneden?

Skulle gjerne tatt spurt NAV selv, men har ikke tilgang på telefon og NAV er 7-8 mil unna. Orker ikke å oppsøke dem hvis det skulle vise seg at jeg ikke har krav på noe. Derfor spør jeg her først, hvis noen lurer.
Sitat av Muradi Vis innlegg

Skulle gjerne tatt spurt NAV selv, men har ikke tilgang på telefon og NAV er 7-8 mil unna. Orker ikke å oppsøke dem hvis det skulle vise seg at jeg ikke har krav på noe. Derfor spør jeg her først, hvis noen lurer.
Vis hele sitatet...
Du har jo tydeligvis internettilgang, så du kan gjerne sende dem en mail.
Da har du i tillegg skriftlig dokumentasjon på eventuelt tilsagn, så det er jo vinn-vinn.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Du har jo tydeligvis internettilgang, så du kan gjerne sende dem en mail.
Da har du i tillegg skriftlig dokumentasjon på eventuelt tilsagn, så det er jo vinn-vinn.
Vis hele sitatet...
Joda, men det tar ganske lang tid å få svar. Har allerede sendt mail.
Ring dem

Tviler på noen her inne vet om detaljer som dette.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av ReRealist Vis innlegg
Ring dem

Tviler på noen her inne vet om detaljer som dette.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke ute etter detaljer. Jeg vil enkelt og greit vite om jeg har krav på noe. Skulle gjerne ha ringt dem, men har som sagt ikke tilgang på telefon for øyeblikket.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Når jeg først vet at jeg har noe kreve, så kan jeg bruke tiden min på å oppsøke dem. Jeg bor langt unna, har ikke bil, dårlig buss forbindelser, ingen som kan kjøre meg fram og tilbake, osv. Håper dere forstår før flere kommer med nedlatende kommentarer som "lat".
Fikk 4600 i livsoppholdsstønad for hele denne mnd, om det har noe å si.

4600 / 4
= 1150


4600 - 1150
=3450
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Ingen av oss har innsyn i din sak, eller hvorfor du får så og så mye da og da, det må da gå an å få lånt en telefon? Eller skype dem, kjøp SkypeCredit eller hva det nå heter.
Hvordan visste Nav at du var innlagt?

Jeg fikk nettopp innvilget min individstønad/sosialhjelp søknad. Fikk 5600 kr til livsopphold og 1500 til husleie. Får altså 7100 kr totalt. Hadde jeg skrevet 3000 eller mer hadde jeg sikkert fått det. De krevde ikke kvittering på husleia.


Og seriøst folk, hold KJEFT om dere skal be han ta buss eller ringe. Hadde det vært et alternativ hadde han gjort det til å begynne med. Dessuten er det lite kjekt å dra til nav for å stille 1 spørsmål som tar 2 minutt og så reise hjem igjen. 14 mil frem og tilbake er faktisk ganske langt.

Vil anbefale TS om å lese lover og regler på NAV.no og lovdata.no.
Det er kjedelig men det kan hjelpe deg.
Sist endret av Undiken; 16. januar 2014 kl. 03:05.
Istedenfor å suttre å klage for at dere får lite oenger for å gjøre ingenting så kan dere jo klage på vedtaket.. beløpet dere får er som regel minste sats ...

så skriv en fin klage feks ikke nok penger til mat ... gpr konstant sulten å bla bla bla.. kan også søke om ekstra penger til aboslutt allt....

Fort gjort å få nei men ja på en klage !
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Hvis det er dårlig buss forbindelser, betyr det vel at bussen går?
Ingen, absolutt ingen? Bare på min facebook har jeg titalls av folk med lappen, hvis du ikke har facebook, vil jeg anbefale deg med å bare scoope vennelisten din (om du har venner).

Det vi alle prøver og fortelle deg er at ingen har innsyn på din sak, men ei ting som er sikkert, om du velger og ikke drar innom nav så taper du.
Vis hele sitatet...
Går en buss kl 07:00 og den går tilbake kl 15:00. Jeg er klar over at jeg mest sannsyneligvis må innom NAV uansett, men tenkte å få bekreftet om på forhånd om jeg har noe der å gjøre. Litt kjipt å kaste bort halve dagen bare for å få et "nei" som svar.
du får ikje tilbakebetalt for tiden du var innlagt, men du får tilbakebetalt for den tiden du e ute men ikje har fått den satsen du ska ha(hvis du får 5500 mnd og 3600 innlagt) så kan du feks. få 1900 ekstra neste mnd om du fortsatt var på "innlagt sats" når du kom hjem igjen.. kanskje dårlig forklart, men dette e noe som ska skje uten at du trenger å gjøre noe. Får du ikje tilbakebelalt så tar jo du kontakt med nav.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av snickersogtwist Vis innlegg
Finnes det virkelig mennesker som ikke har telefon tilgjengelig i 2014?
Vis hele sitatet...
Det er ikke akkurat slik at jeg ikke har en telefon, men jeg er blakk og kontantkortet er tømt. Blir vel så si det samme; kan ikke ringe uansett.
hvis du ser på mitt regnestykke, så tror jeg du har fått det du har krav i livsoppholdsstønad.
Får minstesats da, siden jeg bare søkte for den tiden jeg har vært hjemme i norge
Burde ikke du prioritere kontankortet for å ringe nav for å få mer kr da??, bare spør jeg!!
prioriteringer *kremt* snus <3 *kremt*
Sitat av snickersogtwist Vis innlegg
Finnes det virkelig mennesker som ikke har telefon tilgjengelig i 2014?
Vis hele sitatet...
litt ot, men jeg har faktisk ikke mobil eller hustelefon. Velger dette selv da. Har ikke hatt på lenge
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av WayGone Vis innlegg
hvis du ser på mitt regnestykke, så tror jeg du har fått det du har krav i livsoppholdsstønad.
Får minstesats da, siden jeg bare søkte for den tiden jeg har vært hjemme i norge
Vis hele sitatet...
Jeg får 5500 til vanlig. 3600 når jeg er innlagt, altså 1900 mindre. Har bare vært innlagt 1 av 4 uker denne måneden.

1900 / 4 = 475

475 * 3 = 1425

1425 + 3600 = 5025

Skal jeg ikke egentlig ha 5025?
4125.. altså: 5500/4*3=4125,-

men det blir jo ettersendt neste mnd om du har krav på dette. har du ikje fått det ettersendt innen midten av neste mnd, kontakt nav om du absolutt ska ha de ekstra 500
ops.. de ekstra 525***
Sitat av Nort3d Vis innlegg
prioriteringer *kremt* snus <3 *kremt*
Vis hele sitatet...
Ja?, jeg kjenner såpass mange som har kontanttlf at de prioriterer å ringe etter dop istedenfor å ringe etter arbeidsgivere og Nav, så hva er problemet ditt, trenger du Kr så er jo det på en måte høyeste prioritering ikke sant?
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nort3d Vis innlegg
4125.. altså: 5500/4*3=4125,-

men det blir jo ettersendt neste mnd om du har krav på dette. har du ikje fått det ettersendt innen midten av neste mnd, kontakt nav om du absolutt ska ha de ekstra 500
Vis hele sitatet...
Altså, jeg har fått utbetalt 3600. Jeg får vanligvis 5500. Det vil si at jeg får 1900 mindre i måneden. Men jeg har bare vært innlagt 1/4 av denne måneden. 3/4 av 1900 er 1425. 1425 + 3600 er 5025.

Men nå var det ikke snakk om hvor mye jeg har krav på eller andre små detaljer, men om jeg har krav i det hele tatt. Var faktisk bare et enkelt ja/nei spørsmål rettet mot de som har vært i samme situasjon som meg. Regnet ikke med at denne tråden skulle ta helt av.
Sitat av Bunker Vis innlegg
Ja?, jeg kjenner såpass mange som har kontanttlf at de prioriterer å ringe etter dop istedenfor å ringe etter arbeidsgivere og Nav, så hva er problemet ditt, trenger du Kr så er jo det på en måte høyeste prioritering ikke sant?
Vis hele sitatet...
de som "ringer etter dop" har jo ikje planer om å jobbe, e i stand til å jobbe og e rett og slett "syk" fordi alt i hverdagen handler om neste fix.. ikje alle som går på nav e "late", noen har faktisk en grunn til at de har kommet i den situasjonen! vet ikje ka du tenkte på med den siste setningen der, men eg spøkte med den "snus-kommentaren"(selv om det har vært en realitet noen ganger *kremt*) huehue
Sitat av Muradi Vis innlegg
Altså, jeg har fått utbetalt 3600. Jeg får vanligvis 5500. Det vil si at jeg får 1900 mindre i måneden. Men jeg har bare vært innlagt 1/4 av denne måneden. 3/4 av 1900 er 1425. 1425 + 3600 er 5025.

Men nå var det ikke snakk om hvor mye jeg har krav på eller andre små detaljer, men om jeg har krav i det hele tatt. Var faktisk bare et enkelt ja/nei spørsmål rettet mot de som har vært i samme situasjon som meg. Regnet ikke med at denne tråden skulle ta helt av.
Vis hele sitatet...
eg ville bare fram til at regnestykke ditt var feil men greit nok, ska ikje lage stort oppstyr for "nada"
Sitat av Nort3d Vis innlegg
de som "ringer etter dop" har jo ikje planer om å jobbe, e i stand til å jobbe og e rett og slett "syk" fordi alt i hverdagen handler om neste fix.. ikje alle som går på nav e "late", noen har faktisk en grunn til at de har kommet i den situasjonen! vet ikje ka du tenkte på med den siste setningen der, men eg spøkte med den "snus-kommentaren"(selv om det har vært en realitet noen ganger *kremt*) huehue
Vis hele sitatet...
Ja men...hvor mange ganger tror du jeg har lånt mobilen min bort til de som enten doper seg eller ei, bare for å få tak i nav... eller i værstefall arbeidsgiveren!!, samme shiten!! om man bare hadde prioritert riktig så hadde man mer kr på konto, er du ikke enig i det da??, å sløse kontanttlf på andre enn der kr er, er bare tull!!!!!
Sist endret av Bunker; 16. januar 2014 kl. 04:03.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nort3d Vis innlegg
eg ville bare fram til at regnestykke ditt var feil men greit nok, ska ikje lage stort oppstyr for "nada"
Vis hele sitatet...
Nå begynner dette å gå off-topic, men okei; hvordan i helvete er mitt regnestykke feil? La oss si at jeg ikke hadde vært innlagt i det hele tatt denne måneden. Da skulle jeg hatt 5500 i stedet for 3600, altså 1900 mer. Men jeg har vært innlagt 1 av 4 uker av denne måneden, så det skal vel trekkes vekk 1/4 av de 1900, som blir 1425. Da blir det 3600 + 1425 = 5025.

Mulig jeg er dårlig til å forklare regnestykker, men det må da være måte på.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Nå begynner dette å gå off-topic, men okei; hvordan i helvete er mitt regnestykke feil? La oss si at jeg ikke hadde vært innlagt i det hele tatt denne måneden. Da skulle jeg hatt 5500 i stedet for 3600, altså 1900 mer. Men jeg har vært innlagt 1 av 4 uker av denne måneden, så det skal vel trekkes vekk 1/4 av de 1900, som blir 1425. Da blir det 3600 + 1425 = 5025.

Mulig jeg er dårlig til å forklare regnestykker, men det må da være måte på.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende jeg tar feil nå, men blir ikke dette rett?

5500kr / 4 uker = 1375 kr per uke

1375kr * 3 uker = 4125 kroner for 3 uker

Eventuelt;

5500 kr / 31 dager i mnd = 177,4 kr dagen
31 dager i en mnd - 7 dager = 24 dager

24dager * 177,4 kr = 4257 kr

Så i mitt hode har du krav på 657 kr (alt 2) eller 525 kr (alt 1)
Sist endret av hotline; 16. januar 2014 kl. 04:11. Grunn: alternativt
Sitat av hotline Vis innlegg
Kan godt hende jeg tar feil nå, men blir ikke dette rett?

5500kr / 4 uker = 1375 kr per uke

1375kr * 3 uker = 4125 kroner for 3 uker

Eventuelt;

5500 kr / 31 dager i mnd = 177,4 kr dagen
31 dager i en mnd - 7 dager = 24 dager

24dager * 177,4 kr = 4257 kr

Så i mitt hode har du krav på 657 kr (alt 2) eller 525 kr (alt 1)
Vis hele sitatet...
noe lunde slik eg tenker


"bare hadde prioritert riktig så hadde man mer kr på konto, er du ikke enig i det da??"

helt enig! men har man et rusproblem så har man et rusproblem.. tenker ikje logisk egentlig :c stjele penger av familie om nødvendig :/
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av hotline Vis innlegg
Kan godt hende jeg tar feil nå, men blir ikke dette rett?

5500kr / 4 uker = 1375 kr per uke

1375kr * 3 uker = 4125 kroner for 3 uker

Eventuelt;

5500 kr / 31 dager i mnd = 177,4 kr dagen
31 dager i en mnd - 7 dager = 24 dager

24dager * 177,4 kr = 4257 kr

Så i mitt hode har du krav på 657 kr (alt 2) eller 525 kr (alt 1)
Vis hele sitatet...
De 3600 får jeg uansett. Det kan du kalle for "innlagtsatsen". De 3600 har jeg allerede fått utbetalt siden det var planlagt at jeg skulle være innlagt hele måneden, men jeg ble utskrevet tidligere enn planlagt. "Normalsatsen" min ligger på 5500. Jeg får altså 1900 mindre i måneden ved å være innlagt. Men jeg var bare innlagt 1/4 av tiden, og da skal jeg vel ha de resterende 3/4 av 1900?
merkelig tankegang men nei :F

edit: 3600,- så legger de på det som mangler til at det blir 3/4 av 5500,-

edit edit: altså 4125,-
Sist endret av Nort3d; 16. januar 2014 kl. 04:19.
Fikk jo da hjelp av Nav sjøl om jeg hadde rusproblem, bare at det ikke ble satt i dagens lys, er jo en sjøl som skal oppsøke Nav, Nav giddder ikke vente på deg, dem bare kutter tråden om du ikke oppsøker dem, så enkelt er det, ja har vært der i det siste 8 årene!!!
Sist endret av Bunker; 16. januar 2014 kl. 04:22.
Sitat av Muradi Vis innlegg
De 3600 får jeg uansett. Det kan du kalle for "innlagtsatsen". De 3600 har jeg allerede fått utbetalt siden det var planlagt at jeg skulle være innlagt hele måneden, men jeg ble utskrevet tidligere enn planlagt. "Normalsatsen" min ligger på 5500. Jeg får altså 1900 mindre i måneden ved å være innlagt. Men jeg var bare innlagt 1/4 av tiden, og da skal jeg vel ha de resterende 3/4 av 1900?
Vis hele sitatet...
Aah, i see :-)

Hvis du uansett hadde(har) fått 3600,- så er det nok 75% av de resterende 1900 du skal ha krav på, ja. Men om dette er slik de opererer, vet jeg dessverre ikke. Må nok slenge meg på gjengen her å si at du bør prøve å få telefonkontakt på en eller annen måte, eventuelt belegge deg på å ta den sure bussturen ut og spør dem.

ELLER;
1900/31 = 61,3kr dagen
61,3 * 24 = 1471 kr for de dagene du ikke var innlagt.

Så har du tjent 46 kr ekstra
Sist endret av hotline; 16. januar 2014 kl. 04:28.
Sitat av Bunker Vis innlegg
Fikk jo da hjelp av Nav sjøl om jeg hadde rusproblem, bare at det ikke ble satt i dagens lys, er jo en sjøl som skal oppsøke Nav, Nav giddder ikke vente på deg, dem bare kutter tråden om du ikke oppsøker dem, så enkelt er det, ja har vært der i det siste 8 årene!!!
Vis hele sitatet...
sant det, har navet de siste 2 årene. begynte då eg var på avrusning og rusbehandling, då hadde eg krav på "aap". har søkt "aap" igjen no, så satser vi på at eg ikje nav'er lengre etter sommeren
Sitat av hotline Vis innlegg
Aah, i see :-)

Hvis du uansett hadde(har) fått 3600,- så er det nok 75% av de resterende 1900 du skal ha krav på, ja. Men om dette er slik de opererer, vet jeg dessverre ikke. Må nok slenge meg på gjengen her å si at du bør prøve å få telefonkontakt på en eller annen måte, eventuelt belegge deg på å ta den sure bussturen ut og spør dem.
Vis hele sitatet...
ville sendt en mail før eg dro på "dagstur" til nav svar innen 2 dager hos meg hvertfall men kontaktpersonen min e vel kanskje unormal ?
Sitat av Nort3d Vis innlegg
ville sendt en mail før eg dro på "dagstur" til nav svar innen 2 dager hos meg hvertfall men kontaktpersonen min e vel kanskje unormal ?
Vis hele sitatet...
Aldri vært i kontakt med NAV, så "responstiden" er for meg ukjent. Men iom at TS var blakk, går det kanskje litt kjappere hvis du får sagt ifra med en gang.
Sitat av Nort3d Vis innlegg
sant det, har navet de siste 2 årene. begynte då eg var på avrusning og rusbehandling, då hadde eg krav på "aap". har søkt "aap" igjen no, så satser vi på at eg ikje nav'er lengre etter sommeren
Vis hele sitatet...
Bare jævlig bra da... hakker ikke på deg, men som sagt, Nav oppsøker ikke deg, det er DU som skal ha dialog med dem, så det gjelder for denne tråden.. Muradi, så ser du at vi har erfaring så burde DU sjøl oppsøke dem, lite hjelp å få her om det gjelper 2000 kr eller støtte til kr i fremtiden, det er DU som skal Ringe/besøke dem/ maile dem/ o.l. for gidder du ingenting så er det bare farvel til kr på konto!!!!!
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av hotline Vis innlegg
Aah, i see :-)

Hvis du uansett hadde(har) fått 3600,- så er det nok 75% av de resterende 1900 du skal ha krav på, ja. Men om dette er slik de opererer, vet jeg dessverre ikke.
Vis hele sitatet...
Bravo! Endelig noen som forstår.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Bravo! Endelig noen som forstår.
Vis hele sitatet...
MEN da må du GÅ til Nav da...!!! eller ringe dem, maile dem eller lignende!!

Forresten jeg støtter deg da.. men som sagt, man må jo oppsøke nav ellers....
Sist endret av Bunker; 16. januar 2014 kl. 04:34.
Sitat av Bunker Vis innlegg
Bare jævlig bra da... hakker ikke på deg, men som sagt, Nav oppsøker ikke deg, det er DU som skal ha dialog med dem, så det gjelder for denne tråden.. Muradi, så ser du at vi har erfaring så burde DU sjøl oppsøke dem, lite hjelp å få her om det gjelper 2000 kr eller støtte til kr i fremtiden, det er DU som skal Ringe/besøke dem/ maile dem/ o.l. for gidder du ingenting så er det bare farvel til kr på konto!!!!!
Vis hele sitatet...
true dat anbefales å skaffe seg en sosionom! då kan du daffe mer, også får du hjelp til skjit du ikje forstår osv ^^
Sitat av Bunker Vis innlegg
MEN da må du GÅ til Nav da...!!! eller ringe dem, maile dem eller lignende!!

Forresten jeg støtter deg da.. men som sagt, man må jo oppsøke nav ellers....
Vis hele sitatet...
riiiing en sosionom!!
Sitat av Nort3d Vis innlegg
riiiing en sosionom!!
Vis hele sitatet...
Det KAN hjelpe på ja
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Kom meg på NAV sist fredag. Der fikk jeg vite at jeg hadde krav på alt, så får 1900 overført til kontoen i morgen.