Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2921
har hørt at man kan sette sensor alarmer ut midlertidig hvis man lyser på dem med lommelykt? stemmer d?
mulig det, men SØK først.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Du kan også bruke et laken har jeg hørt for da vill IR detektoren tro at det er bakgrunnstøy.Men det må selfølgelig ikke vær i stor bevegelse.
du kan også bare gå veldig sakte.
kan ikke tro at en lommelykt skal sette en alarm detektor ut av spill, da hadde de vert helt latterlig dårlige, egentlig totalt ubruklig.
Enhver uregelmessighet vil få alarmen til å av. Det er helt standard på alle alarmsystemer.
Alle nyere alarmsystemer med trådløse sensorer er så og si umulige å gjøre noe med. Ikke bare er det ir-sensor, men den går etter varme kilder som beveger seg. Har man feks. mus i leiligheten kan den til og med slå ut på dem. Så som sagt, skal utrolig mye til. Snakker av erfaring som sikkerhetskonsulent.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pengelek
Alle nyere alarmsystemer med trådløse sensorer er så og si umulige å gjøre noe med. Ikke bare er det ir-sensor, men den går etter varme kilder som beveger seg. Har man feks. mus i leiligheten kan den til og med slå ut på dem. Så som sagt, skal utrolig mye til. Snakker av erfaring som sikkerhetskonsulent.
Vis hele sitatet...
Takk til deg. Alle ting som har en temperatur over roughly 0k sender ut IR, populært kalt varmestråling. Så det er faktisk den egenskapen at du er varm som gjer at den slår ut. Dersom du greier å isolere deg slik at overflata di er kaldare/akkurat like varm enn/som omgjevnadane så burde det ha potensiale til å fungere. Ellers fungerer det å bevege seg veldig sakte, siden dei fleste IR-sensore da går utifra at det er endring i temperaturen til overflata, og ikkje bevegelse.
Et eksempel på et expriment som er gjort for Hafslund Sikkerhet (som har de mest moderene sensorene på privat alarm markedet) er som følger:

En termo dress m/ sko og finlandshette, fryst ned til ca. -18 c. å gå forbi sensoren med denne slo til og med IKKE ut. Så er så og si umulig å lure en sensor. Alarmsystemene har gsm som kort, så går ikke å klippe tele linjen, slår man ifiller alarm sentralen i leiligheten eller noen av sensorene får sikkerhets sentralen hos hafslund alarm på sabotasje. Går heller ikke ann å sette det trådløse anlegget ut av spill med radiofrekvenser heller. Eneste som går er følgende 3. ting:

1. Ha koden til sentral boksen
2. Ha kodeoret, så når alarmen går og man blir ringt opp kan man bare si dette.
3. Spraye alle sensorene med et TYKT lag hvit eller sort spray lakk når alarmen ikke står på. Da vil den ikke kunne oppdage deg.

Men på en annen måte er det jo INGEN krise at alarmen går. Folk reagerer ikke på alarmer lenger ettersom det går noen hele tiden, og de fleste er falske bil eller innbrudds/brann alarmer. Når en alarm går, så prøver alarm sentralen å ringe opp det nr. som er oppført for å få kontakt med eier 2. ganger, om ikke svar sender den ut adr. til sikkerhets tjeneste biler som kjører konturerlig rundt via gps. Så må bilen kjøre til leiligheten. Vektere har ikke så mye de kan gjøre bortsett fra å kontakte politiet, som også tar tid før dem kommer.

Så konklusjon: Om man vet hva man skal ta, det er lett å stikke av og det ikke er vektere rett rundt hjørnet eller politi, så går det bra

Ikke at jeg oppforder til innbrudd, men etter jeg har sagt opp som sikkerhetskonsulent, så vet jeg hvor useriøst alarm selskapene opptrer iforhold til hva som blir sagt!
vidarlo:
Jeg synes jeg kan huske at jeg har hørt de reagerer på en bestemt frekvens på ir-bølgene, dvs den frekvensen som kommer fra varmekilder omkring 37 grader, så dersom dette stemmer, er det ikke nødvendig å ha samme temperatur som omgivelsene, bare endel kaldere enn et menneske....

Er det riktig?
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
det er en til mulighet. Hadde nettopp dette på skolen. Hvis du holder glass foran deg. en rute eller noe slikt. så vil ikke sensoren se deg. Dette testa vi også.
PureOwnage: Visste jeg faktisk ikke om. Man slutter aldri å lære He he
De testet dette i en episode av Mythbusters. Det enkleste var å henge noe forran sensoren. En plate av noe slag
Sitat av Pengelek
Men på en annen måte er det jo INGEN krise at alarmen går. Folk reagerer ikke på alarmer lenger ettersom det går noen hele tiden, og de fleste er falske bil eller innbrudds/brann alarmer. Når en alarm går, så prøver alarm sentralen å ringe opp det nr. som er oppført for å få kontakt med eier 2. ganger, om ikke svar sender den ut adr. til sikkerhets tjeneste biler som kjører konturerlig rundt via gps. Så må bilen kjøre til leiligheten. Vektere har ikke så mye de kan gjøre bortsett fra å kontakte politiet, som også tar tid før dem kommer.
Vis hele sitatet...
Er du heldig så ringer faktisk ikke de opp i det hele tatt. Nå vet jeg ikke med Hafslund, men vi har securitas her hjemme. Jeg har tendenser til å glemme nøkkelen hele tiden, så jeg må gå rundt huset og lete etter et åpent vindu, noe jeg som regel finner. Når jeg kommer inn og går inn i området til sensor #1, blir det jo et helvete med bråk, og jeg skur av alarmen. Vanligvis ringer de opp da etter noen sekunder/minutter, men en gang fikk jeg ikke noen som helst oppringning fra dem... Selvom jeg har fått det de andre gangene, som begynner å nærme seg et stort tosifret tall.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva med å teipe en tykk sølvteip(hvit teip er mindre synlig for personell da!!) over sensoren når den ikke er aktivert, kom på tanken på skolen når jeg og en kamerat planla et fiktivt ran.

EDIT: Pengelek kom meg i forkjøpet med en langt mer smidig, og sikkert bedre variant; lakk!
Sist endret av Petter Pan; 3. desember 2006 kl. 00:30. Grunn: Pengelek var skrevet med dobbel "K" på slutten
Kvit-grå lakk over.
Både klarlakk/farge osv er HELT poengløst, da detektoren vil gå som sabotasjealarm..

Og MannY:
Ditt brød.. Kunne godt fortalt deg hva som har skjedd her, men grunnet taushetsplikt blir det vanskelig. Men tips? Ikke Anta, hva som skjer/har skjedd.. Vit!
Nyere detektorer har noe som heter "Anti-MASK", og som Inferno sier vil det gå en sabotasjealarm hvis en detektor blir dekket til. Altså veldig umulig å gjennomføre.
▼ ... over et år senere ... ▼
men hva vis man sprayer vit/klar lakk på sensoren mens alarmen er av. vil det fortsatt begynne å ule når den skrus seg på?


vet det er en gammel tråd , men ble nysgjerrig
men hva vis man sprayer vit/klar lakk på sensoren mens alarmen er av. vil det fortsatt begynne å ule når den skrus seg på?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hva slags alarmanlegg det er, på noen eldre anlegg vil det bare varsles om "failed selftest" og ingen alarm, men på de nyeste anleggene vil det omgående bli sendt sabotasje alarm til sentral.

Har satt opp noen anlegg med kameraer og silent alarm, men med øyeblikkelig varsling til vaktsentral, så her er det mulighet for å få tatt passbilde.
så det finnes da ingen peridagsdato noen måte å få satt ut aalrmen mens den er av. slik at ingen merker noe når den er på
Hhmmm... På skolen (og den lokale internettkafeen der jeg jobber) har vi disse detektorene oppi hjørner, hvite klumper med grå "skjerm". Noen som kan fortelle meg litt om dem?
One of the good guys
2rs1's Avatar
"sikker" måte å låne andres eiendeler:

finn en leilighet / et hus
sørg for at ingen er hjemme
se inn vinduene, sjekk hvor ir-detektorene sitter. samt hvor røykvarsleren er.
"åpne" et vindu til et soverom/bad eller annet lite viktig rom (som ikke har ir-detektor).
sett fyr på noe teppe, gardin eller lignende, sørg for at brannalarmen går, slukk brannen.
vent litt
gå inn til telefonen som ringer, (innbruddsalarmen går,) ta telefonen og si:
- du er nabo
- så det brant inne
- klatret inn åpent vindu / knust et vindu gått inn og slukket brannen
- oppgi navnet på en nabo litt borte i gata (evt. sønnen til naboen)
- spør om du kan få skrudd av sirena, hvis du ikke får noen kode, si du ikke orker å stå i bråket og går ut.
lån så alle eiendeler
"vent til eier/vekter ankommer (antakeligvis 10-30 min)"
"lever tilbake alt sammen"

du robber selvfølgelig ikke et helt hus på denne måten, men kjapt for å dra med seg pc, bilnøkler, smykker o.l. Kommer det en nabo og lurer på hva som skjer, fortell at du så det brant... Så er det bare å komme seg unna før noen andre kommer.
Sitat av Pengelek
Så er så og si umulig å lure en sensor. Alarmsystemene har gsm som kort, så går ikke å klippe tele linjen, slår man ifiller alarm sentralen i leiligheten eller noen av sensorene får sikkerhets sentralen hos hafslund alarm på sabotasje. Går heller ikke ann å sette det trådløse anlegget ut av spill med radiofrekvenser heller.
Vis hele sitatet...
Bare fordi du ikke vet hvordan - så er det ikke umulig.

Mulig hafslund har brukt mye penger på å ha en sikker trådløs overføring mellom sensor og mottaker/alarmsentral slik at overføringen ikke kan tukles med.
Man kan "jamme" frekvensen mellom sensoren og mottaker. (Jamming er når man sender ut et sterkere signal enn sender slik at mottaker og sender mister forbindelsen) Tviler alarmen går ved for "sterkt" signal (noe den burde da) Evt så blir hafslund varslet om at en sensor har "mistet strømmen".

Hvordan får hafslund sin varsling er mulig den største svakheten i "trådløse" alarmer.

Alarmsystem som er trådløs kan man også kutte "telefonledningen" til (Les telefonforbindelsen). En litt solid GSM jammer vil sikre at det ikke blir mottatt noen varsel om innbrudd. Hafslund eller andre selskap kan ikke endre på GSM standaren i alarmene sine. Ergo blir jamming av gsm-nettet er en svakhet på alle trådløse alarmsystemer.
Sitat av Pengelek
Alle nyere alarmsystemer med trådløse sensorer er så og si umulige å gjøre noe med. Ikke bare er det ir-sensor, men den går etter varme kilder som beveger seg. Har man feks. mus i leiligheten kan den til og med slå ut på dem. Så som sagt, skal utrolig mye til. Snakker av erfaring som sikkerhetskonsulent.
Vis hele sitatet...
Uten å ha lest hele tråden, føler jeg at jeg må svare på den..

Vi har en katt gående rundt i huset med alarm,
og da føler den sånn ca hvor stor katten er, Ser i en database at vis det er så store veier den maks så mye osvosv.. Og om det kommer over 30 kg ( Elns ), så går alarmen
De fleste moderne IR-detektorer til div. alarmleverandører, registrerer ikke husdyr, som dem gjorde før, og uttallige utrykkninger forekom.

Hvor avansert det er, som EivindH er inne på, vet jeg ikke, men at detektoren scanner husdyra for så å slå opp i en database, tviler jeg på. I det tilfelle, ville det vært mange sterile katter i det ganske land.

Videre kan det sies at IR-detektor reagerer på varme og bevegelse, og kun bevegelse og varme. En lommelykt er både varm og er i bevegelse, så jeg vil tro den utløser IR-detektoren ganske lett.
Sist endret av reklame; 9. oktober 2008 kl. 20:09.
Også dette kommer i stor grad an på alarmsystemet og måten det er oppsatt på. En kollega av meg hadde rett og slett en helt håpløs alarm som stadig ble utløst - grunnet fluer. Da er det mye vits..

Securitas praktiserer også oppringing direkte til stedet hvor alarmen blir utløst, hvor de ber om et kodeord (i uhellstilfelle). En erfaring er at selv om man ikke vet kodeordet, så lar de det fare om du har en unnskyldning. De sender kanskje en bil bortover for å sjekke, men det tar tid..