Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2721
Hei

Har noen spørsmål rundt arbeidsplassen jeg jobber på nå.


Jeg jobber for øyeblikket som tilkallingsvikar, på et sted hvor jeg tidligere var fast ansatt med 40% stilling med tilkalling, slik at jeg fikk fylt opp til 100%. Jeg var borte fra arbeidsplassen i 1 år før jeg starter her igjen.

Jeg ønsker jo selvfølgelig å få ei fast stilling, om det lar seg gjøre. Og her kommer spørsmålet:


Det er ansatt en annen her, på samme basis som meg. Jeg vet ikke helt hvem av oss som har flest ansiennitetstimer (da jeg som nevnt jobbet her et år tidligere også). Er det noe regler på at den med mest ansiennitetstimer har krav på en eventuell stilling, som utlyses internt? Eller er det fritt hvem man ansetter?

Dette er i privat sektor, og det virker for min del logisk at de skal ansette den de vil ha. Men siden det er en intern utlysning så kan det være regler jeg ikke vet om!
Normal praksis er å ansette den som har jobbet der lengst.

Om tilfellet er slik at han får jobben framfor deg, så ville jeg ha funnet meg en ny jobb istedet. Dette er også noe du kan bruke som "pressmiddel" om det lar seg gjøre (Spørs hvor lett det er å få tak i nye ansatte).


Men arbeidsgiver kan ansette den de måtte ønske, så lite du kan slå i bordet med.