Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4924
Har en kollega på jobben som jeg ikke kommer overens med i det hele tatt, faktumet er at denne personen ødlegger humøret og arbeidsviljen min.

Lang historie så kort som mulig:

Med en gang jeg begynte der så skjønte jeg at det var noe galt med denne personen. Kjente igjen "typen". Personen skal micro-mannage alt og alle selv om personen ikke har noen lederstilling, jobber på gulvet som alle andre, men har fått karret til seg noen verv da...

Når jeg begynte der var personen kun verneombud, men har senere blitt hovedverne ombud. Og med mere "makt" til verre er dette menneske blitt.

Og personen har lagt sitt hat på meg.. Alt jeg gjør er galt, aboslutt alt.... Selv om sjefen min skryter av meg arbeidsmessig så tar han alltid personens parti når jeg og vedkommende krangler. (Personen smisker noe helt sykt med ledelsen) Personen har en aggenda og går bak min rygg og sier ting på en helt annen måte en det som faktisk har hent.

Ved en annledning så blandet hun seg in i en samtale jeg hadde med en kollega om at det var sinnsykt mye å gjøre og at vi jobbet alltfor mye overtid. (Hun er selv fritatt for overtid forde hun har "utmattelses syndrom" men å ta på seg alle mulige verv og ekstra arbeid det medfører er tydlighvis ingen problem så lenge det ikke er utenfor ordinær arbeidstid) Hun blandet seg så inn i samtalen med noen spydige kommentarer og jeg sa ordrett: "Jeg syntes du skal holde kjeft som ikke jobber overtid, du vet ikke om vi er slitne eller ikke" vedkommende begynte så å gråte og sjefen klikka i vinkel..Han ba meg om unskyldning i ettertid da det virka som om hun hadde sagt at jeg sa noe annet en det som faktisk ble sagt... Og nå er jeg liksom så hissig forde jeg tar igjen med henne? Ja jeg kan være hissig, men dette menneske gjør meg enda mere forbannet med oppførselen sin. Hun tror denne arbeidsplassen er hjemme hos henne og skal bestemme over alt og alle... Bryr seg med absolutt ALT

En dag skulle vi velge en teamleder til et prosjekt på jobben. kolleagaene mine valgte meg.. Og jeg kunne se hun ble sinnsykt snurrt for hun hadde vell forventet å få dette vervet. Og så var det meg som fikk det og det ble tydligvis ikke tålt.
Senere så jeg hun stod å snakket med sjefen min og så fikk jeg beskjed om at det var så store arbeidsområder at jeg og henne måtte dele ansvaret.... WHATTT!!! Hadde ikke det beste fra ledelsens sin side vært å latt oss bestemme hvem jeg skulle ha med selv? Demokratisk?? Neida, hun hadde fått smisket seg til dette. Og faktumet at de vet at jeg og henne ikke kommer overens. Det ente med at jeg trakk meg etter å ha forsøkt i noen måneder, men hun bare gjorde hva hun ville selv og hørte ikke på noen av mine forslag, selv om resterende av teamet var enige. Da jeg trakk meg foreslo jeg en person som skulle overta. Joda han fikk overta, MEN hun fortsatte....... Hadde ikke det korrekte her at begge vi to hadde fratrådt mens han andre eventuelt to andre overtok?

Og det ender ikke der... Hun får egne arbeidsoppgaver virker det som. Pluttselig kan hun gå en hel uke uten om å gjøre ting som er hennes jobb. Kan være borte hele arbeidsdager/uker på kurs,møter og drive med alt annet en det hun egentlig skal. Dette er noe som har blitt kommentert av flere men ingen tørr å si noe forde hun har smisket seg innpå sjefen og alle er redd for å få kjeft.. Var så ille at en vikar som kunne få fast jobb ikke orka i hovedsak pga han irriterte seg over henne. Han slutta...

En vikar fortalte meg her om dagen at hun hadde gått inn på kontoret mens han stod der og klaget forde at jeg hadde satt på musikk... "Den jævla musikken hans det går ikke jobbe med den på..." Men P4 er greit liksom? Jeg skjønner om jeg hadde spillt min musikk hele dagen hver dag, men jeg setter på musikk kansje en gang hver andre måned i en halvtimes tid.. Alle andre klarer å høre på det bare ikke henne, og hun bryr seg ikke hvis noen andre setter på.

Jeg må også påpeke at alle hennes diplomer og kursbevis henger rett og pent på pauserommets oppslagstavle så alle kan se!! Hvem faen gjør sånn? Haha alle tar jo med slikt hjem... Og hun snakker hele tiden om at hun har makt til ditt og datt... Prøver å bestemme over alle og bryr seg med alt, spesielt meg... Jeg er ingen psykolog men hun har ivertfall tydlige narsesistiske trekk....

Hun har 3 uker ferie nå og sammtilige vikarer har denne uken kommentert, jøss så deilig miljø det er her nå... Helt annen stemmning osv... Merker humøret og arbeidslysten min også er betydlig bedre når hun ikke er tilstede.

Det som irriterer meg mest med henne er i grunn at hun ikke bidrar og sluntrer unna og får gjøre dette helt åpenlyst uten at noen tørr å si noe... Er helt villt!!

Hva kan jeg gjøre? Jeg vet ikke om jeg orker å jobbe der mere snart... Gruer meg så sinnsykt til hun kommer tilbake fra ferie for jeg vet at det går maks en uke eller to så kommer jeg og henne til å krangle igjen...

Problemet mitt er at jeg ikke latt meg styre av henne, virker som alle de andre fast ansatte bare latt ting gå for fredens skyld, men jeg klarer ikke....

Åssen er det mulig at ledelsen ikke ser åssen hun er?? Jeg fatter ikke..
Det du bør gjøre, er å snakke med de andre på jobben om dette er noe de også føler.
Om det er det, så ta å få til et møte med sjefen der dere forklarer problemet. Og foreslår en mulig løsning på det (Å sparke henne er ikke en løsning).

Verneombud er også noe de ansatte skal velge. Gå i lag å få valgt nytt verneombud.
Pro tip; Knus han. Ta han på skuldra og kom med noen slibrige kommentarer til han om hvor mye du ser fram til å jobbe mer med vedkommende. La presset ligge på han og få han til å se i bakken hver gang dere møtes. Alt press på han, ingenting på deg.
Konfronter sjefen din. Sannsynligvis driter han i både deg og henne, men siden hun er den som roper høyest er hun lettest å høre på. Det beviste du tydelig i nevnte konflikt.

Om du, med resten av kollegiatet i ryggen, tar tak i oppførselen hennes er det plutselig lettere å gå imot henne enn deg(dere).

...og gjør det knallhardt, saklig og kortfattet. Sjefen din er ikke interessert i å høre detaljer om spesifike konflikter.
Sist endret av Tøffetom; 23. juli 2014 kl. 23:09.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Det er alltid to sider av en sak. Om sjefen din kjenner deg og vet hvordan du oppfører deg og jobber så har kanskje ikke personen helt feil? Det er så klart helt umulig for deg selv å se om det er du som er problemet, men det kan kanskje være noe å tenke på.

Dette sier jeg etter å ha lest ca halve innlegget. Du fremmer deg selv som verdens største offer der den andre personen gjør alt galt. Jeg vet ikke hvem som har rett, og det finner jeg aldri ut etter å kun ha lest det du skriver.
Siden hun er i ferie er det en gylden mulighet til å samle alle ansatte som føler det likedan og sjefen(e).
Legg det fram på en skikkelig måte og forklar hvordan dette påvirker arbeidsmiljøet, prøv å unngå personangrep og mobbing, da blir det tatt mer seriøst av ledelsen.

Det er viktig at dette gjøres noe med, å gå rundt med et sinne og hat mot en kollega er veldig ødeleggende i lengden, for deg.
Sitat av _subzero_
Ved en annledning så blandet hun seg in i en samtale jeg hadde med en kollega om at det var sinnsykt mye å gjøre og at vi jobbet alltfor mye overtid.
Vis hele sitatet...
AML spesifiserer veldig klart hvor mye overtid som er lov å jobbe, uansett hva noen måtte mene. Bare si fra til tillitsapparatet hvis dere overstiger kvoten så er det slutt på overtid.

Sitat av _subzero_
En dag skulle vi velge en teamleder til et prosjekt på jobben. kolleagaene mine valgte meg.. Og jeg kunne se hun ble sinnsykt snurrt for hun hadde vell forventet å få dette vervet. Og så var det meg som fikk det og det ble tydligvis ikke tålt.
Senere så jeg hun stod å snakket med sjefen min og så fikk jeg beskjed om at det var så store arbeidsområder at jeg og henne måtte dele ansvaret.... WHATTT!!! Hadde ikke det beste fra ledelsens sin side vært å latt oss bestemme hvem jeg skulle ha med selv? Demokratisk?? Neida, hun hadde fått smisket seg til dette. Og faktumet at de vet at jeg og henne ikke kommer overens. Det ente med at jeg trakk meg etter å ha forsøkt i noen måneder, men hun bare gjorde hva hun ville selv og hørte ikke på noen av mine forslag, selv om resterende av teamet var enige. Da jeg trakk meg foreslo jeg en person som skulle overta. Joda han fikk overta, MEN hun fortsatte....... Hadde ikke det korrekte her at begge vi to hadde fratrådt mens han andre eventuelt to andre overtok?
Vis hele sitatet...
Her fikk du gylden mulighet til å vise lederne hva du er god for, men så måtte du jobbe med en person du ikke liker og trakk deg?
Da bekrefter du til ledelsen at det hun eventuelt sier om deg er sant.

Sitat av _subzero_
Hun får egne arbeidsoppgaver virker det som. Pluttselig kan hun gå en hel uke uten om å gjøre ting som er hennes jobb. Kan være borte hele arbeidsdager/uker på kurs,møter og drive med alt annet en det hun egentlig skal.
Vis hele sitatet...
Før du kritisere hva hun ellers gjør bør du kanskje lese deg opp på hvilke oppgaver en HVO har.
Jeg er selv HVO i en større industribedrift, og nesten halvparten av mine timer går til HMS arbeid. Skrive rapporter, Risikovurderinger, Lage opplærings dokumenter, Holde meg oppdatert på lovverkene og mye mer.

Nå sier jeg ikke at det er du som er drid, men halvparten av argumentene dine er verdiløse. HVO eller ikke så vil hun forsatt være pain for deg, da folk sjeldent til aldri forandrer seg. Så hva er det du ønsker å oppnå?

Sitat av Blackkoz
Verneombud er også noe de ansatte skal velge. Gå i lag å få valgt nytt verneombud.
Vis hele sitatet...
Helt enig, men VO blir valgt for 2år omgangen. Uansett så er hun HVO som igjen er valgt av VO'er. Da er det kun Hovedtillitsvalgt eller VO'ene som kan fjerne hun fra den stillingen.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
uansett om hun er teit eller ikke så tar hun initiativ og trekker til seg ansvar som en svamp. Sånne folk kan være gull verdt for arbeidsplassen. Klager du på dette virker du bare som en hater. Jeg ser to valg.
Enten tar du opp kampen og senker\hever deg til hennes nivå. Smisker hardere og hopper etter alle oppgaver du ser med full entusiasme. [COLOR="Navy"]Employee of the month![/COLOR]

Eller så slapper du av og prøver å ikke bry deg. Jobb dine timer, omgås de andre kollegene og la henne kjøre sitt eget løp(evt. mens du venter på at noen andre skal ta opp saken). Skjønner at det kan være lett å la seg irritere, og det er sikkert mye detaljer vi ikke veit, men å gå rundt å hate folk fordi de styrer masse og får til ting gir deg ingenting.
Veit ikke hvor ødeleggende dette er, men noen av eksemplene tror jeg du kan slippe unna ved å bare prøve å gi faen. Gjør som hun sier hvis det ikke gjør ting vanskeligere for deg og gi klar beskjed hvis hun prøver å dytte arbeid på deg elns. Litt vanskelig å sette seg inn i når man ikke vet arbeidsforholdene. Du sier først at hun tar på seg masse oppgaver, men så at hun ikke er med dere og jobber. Høres ut som hun jobber, men med noe annet. Noe viktig som man kanskje får gjøre hvis man viser initiativ og blir lagt merke til.

tldr: slappa
Sist endret av Bothrops; 24. juli 2014 kl. 02:01.
Trådstarter
25 3
Ja jeg sier ikke at jeg er perfekt, men nevnte person er veldig vanskelig å forholde seg til. Alle som kommer utenifra(vikarer) kommenter dette hvert år..

Jeg har lett for å bli sint og det er min feil. Alle som har jobba med henne i åresvis sier at slik har det alltid vært og vil ikke ta det opp forde de vet sjefen beskyttet henne.

Nå snakker jeg i hovedsak om unnasluntringen hennes.. Han ene kollegan min sa til meg at jeg ikke måtte ta det opp for da blir det bråk..