Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1607
Hey, lurte på om noen med erfaring fra en folkehøyskole kunne svare på et spørsmål.

Hvordan fungere det egentlig med lørdags undervisning. Tenkte på det at jeg er en person som ofte drar på helge turer til hytta. Hvordan behandlet skolen dere gikk på dette?
Send en mail eller ring til skolen din du. Det er bare de som kan svare helt sikkert på dette når vi ikke vet hvilken skole det gjelder.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Der jeg gikk fungerte det slik at de fleste (merk: ikke alle) lørdagene var det satt opp ca 3 timers foredrag på formiddagen. I begynnelsen av året fikk vi en liste over planlagte foredrag og måtte velge minst 15 (?) stk, i tillegg var noen obligatoriske - dvs fellesturer for skolen og lignende.

Mange av disse foredragene var interessante, noen var greie og andre var kjedelige for min del. For øvrig var det ikke noe problem å bytte på foredrag.

Om du ofte drar på helgeturer til hytta er det sikkert mulig å få permisjon for noen av disse turene om du tar det opp med lærer / rektor. I tillegg skal det i grunn ganske mye til før du får for mye fravær ( > 10% er det vel).
Så det går nok fint, om du møter opp til timene i hverdagene, å rett og slett "skulke" en lørdag eller to i måneden og dra på hytta.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Det varier fra skole til skole.
Vår lørdags-undervisning startet en halv time senere og varte bare til lunsj. Det var som regel aktiviteter eller presentasjoner.
Du må ha over et vist prosent oppmøte for å få året godkjent, vær obs på det.

Ellers vil jeg si at du kanskje burde droppe å ta masse helgeturer i løpet av folkehøgskole-året. Jeg vet ikke hva du gjør på de hytteturene, men det kan jo ikke være så langt fra det som faktisk skjer på skolen.
Sist endret av PerPerPerPer; 11. juli 2014 kl. 16:38.
Dropp hytteturer da du er på folkehøyskole, er så mye mer verdt og bruke tiden din på folkene der! Lørdags-undervisning er som det høres ut, undervisning en halv dag før permisjon resten av dagen der du er fritt til å gjøre hva du vil resten av helgen, så lenger du søker permisjon fra skolen (Dette er bare så de vet hvor du er, ikke noe som regnes som fravær).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ble mer og mer skulking på lørdagene etter hvert som vi ble bedre kjent, siden vi satt oppe med folk og prata til langt på natt. På mitt internat hadde vi 3-4 stykk på samme liste (skrev oss opp på lister hver dag), så vi skrev opp hverandre, eller skrev oss opp selv og gikk og la oss i den første pausen