Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4421
Hei,

Som overskriften sier så er jeg nå vært lærling i 1 år som selger på et senter, men har ikke helt trua på det sjefen min sier..

Jeg får den lærlinglønnen som er for selgere, som er 107,8kr per time (gikk opp fra 69,7 i mai)
Jeg har problemer med å forstå hvorfor jeg ikke får kvelds- og helge tillegg når alle andre ansatte rundt på senteret får det, er dette noe spesielt med lærlinger?Ganske sikker på at vi ikke har tariff avtale og kan kanskje være derfor? Sjefen min har sagt at jeg ikke får slike tillegg utenom på søndager hvor det evt måtte være vareopptelling eller lignende(noe som aldri skjer). Han sier også at vi følger senterets åpningstider og det er noe lover og regler rundt det.. òg jeg får heller ikke betalt på helligdager som faller på arbeidsdagen men ei betalt for 1. og 17. mai..

Noen som Vet eventuelt hvem eller hvor jeg burde henvende meg eller har noe informasjon som de kunne delt med meg ang. dette? takk.
Sist endret av Isrsxd; 10. juli 2014 kl. 10:18.
Meld deg inn i fagforening, for eksempel handel&kontor, og spør dem. De har peiling på dine rettigheter, og kan hjelpe deg med å få de du har krav på.
Trådstarter
Ja, er medlem, vært det en stund nå.. De sa at jeg ikke har krav på en dritt utenom overtidsbetaling etter 40timer per uke.. Men de spørte om vi ville oprette tariffavtale med bedriften våres, blir dette dyrt for våres bedrift? fikk ikke noe ordentlig svar på det av LO..
Sist endret av Isrsxd; 10. juli 2014 kl. 15:56.
Sitat av Isrsxd Vis innlegg
Ja, er medlem, vært det en stund nå.. De sa at jeg ikke har krav på en dritt utenom overtidsbetaling etter 40timer per uke.. Men de spørte om vi ville oprette tariffavtale med bedriften våres, blir dette dyrt for våres bedrift? fikk ikke noe ordentlig svar på det av LO..
Vis hele sitatet...
Siden bedriften "svindler" dere ved å ikke betale kveldstillegg, helgetillegg eller helligdagstillegg kan det bli dyrt å inngå en tariffavtale, og det er selvsagt derfor de velger å ikke gjøre det. Det som de ansatte burde gjøre er å organisere seg sammen, legge fram et samlet krav og gå til streik hvis dere ikke oppnår en avtale. Dette krever solidaritet, at dere står sammen, samarbeid med andre fagforeninger og ikke minst utholdenhet. Det er mange arbeidsfolk som har fått en ordentlig tariffavtale pga aksjoner fordi de færreste bedrifter ønsker den negative mediaomtalen som det bringer med seg.
Det er dessverre slik for butikkbransjen at frem til 8 er regnet som normal arbeidstid, forutsatt at du ikke jobber mer enn 9.5 timer den dagen da selvsagt. Det burde helt klart vært en avtale rundt dette slik mange bransjer har. Jobbet fast 12-20 i tre måneder, ble helt sprø tilslutt å krevde å få jobbe tidligvakter annen hver uke. Man får svært lite utav dagen når man begynner på formiddagen og slutter utpå kvelden. Hadde det vært et kveldstillegg hadde man i det minste blitt en smule kompensert.
Det er ikke lovpålagt med tillegg, men har vært normal praksis hos seriøse bedrifter.

Overtid er lovpålagt hvis man jobber mer enn 9 timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det skal være tillegg ved overtid. Les arbeidsmiljøloven sjøl. Finnes på nettet. Såpass må du kunne greie sjøl.

Overtidstillegget er minimum 40%.
Sist endret av Ella; 23. juli 2014 kl. 15:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kjedelig streiting
Sitat av murloc Vis innlegg
Det er dessverre slik for butikkbransjen at frem til 8 er regnet som normal arbeidstid, forutsatt at du ikke jobber mer enn 9.5 timer den dagen da selvsagt. Det burde helt klart vært en avtale rundt dette slik mange bransjer har. Jobbet fast 12-20 i tre måneder, ble helt sprø tilslutt å krevde å få jobbe tidligvakter annen hver uke. Man får svært lite utav dagen når man begynner på formiddagen og slutter utpå kvelden. Hadde det vært et kveldstillegg hadde man i det minste blitt en smule kompensert.
Vis hele sitatet...
Jobber du steder som er organisert under de større organisasjonene for dagligvarehandel så får du tillegg fra 6 på hverdager, og 13 på lørdag. Dette så lenge du jobber mer enn 50 timer/mnd.