Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3338
Hei,
I skrivende øyeblikk har jeg fått ett såkalt ''oppheng'' i personlighetspsykologi, ett tema jeg har brukt mye tid på å engasjere meg i å skrevet flere tekster og oppgaver om.
Vi alle er godt forstått med at menneskesinnet er ett komplekst konsept, sammensatt av utallige mange faktorer som resulterer i det vi kaller en ''personlighet''.

SNL
gir personlighetspsykologi følgende definisjon;
Personlighetspsykologi er studiet av individuelle psykologiske forskjeller. Folk er forskjellige fra hverandre i hvordan de tenker, føler og handler. Disse forskjellene kommer til uttrykk relativt stabilt på tvers av situasjoner. Forskjellene kan måles og utgjør det vi kaller personlighet. Personlighetspsykologi er et av basisfagene i psykologi sammen med biologisk psykologi, kognitiv psykologi, utviklingspsykologi, sosialpsykologi og klinisk psykologi.
Vis hele sitatet...
I dette innlegget ønsker jeg å fokusere på sammenhengen mellom nevrotransmittere og personligheten vår. Jeg ønsker å presentere dere for noen teorier som bunner i en spekulasjon om sammenhengen mellom nevrotransmitterne og den resulterende personligheten vår; og i overført betydning livskvalitet.

Kort fortalt er nevrotransmittere kjemiske forbindelser som sender signaler fra en nervecelle til en annen fra nerveender i synapser. Synapser er kontaktpunkter mellom nerveceller. De fleste transmittersubstanser er aminosyrer eller nevropeptider. Disse kjemikaliene og deres interaksjoner er involvert i utallige funksjoner i nervesystemet, samt kontrollerer kroppsfunksjoner. De spiller også en viktig rolle i sentralnervesystemet for å opprettholde kognitiv funksjon.
(Kilde: sml.snl.no/transmittersubstanser)

🅽🅴🆅🆁🅾🆃🆁🅰🅽🆂🅼🅸🆃🆃🅴🆁🅴
  • Dopamin
    Antas å være ansvarlig for tilfredsstillelse. I dyreriket ser man flere dyr som jobber for stimulere frigjøring av dopamin, nesten like aktivt som de jobber for å få skaffet seg nok mat. På grunn av blant annet dette teoriseres det at dopamin fungerer som ett belønnelses-system og er blitt referert til som ''the feel-good chemical'' (Hamer, 1997).
Narkotiske stoffer som blant annet kokain imiterer dopamin i sentralnervesystemet, som igjen gir den euforiske effekten vi higer etter når sentralstimulerende stoffer som dette inntas. Den berømte ulempen her er jo 'nedturen' som assosieres ved bruk av stimulanter, dette skjer fordi etter bruk av disse narkotiske stoffene så har du tømt de naturlige reservoarene for dopamin. Så når stoffet er ute av kroppen vil du kjenne deg uvel, og abstinenssymptomer vil være fremtredende nok til å pushe en lyst og driv til å skaffe mer for å gi hjernen mer dopamin.
  • Serotonin
    En nevrotransmitter som er godt dokumentert å ha en sammenheng med depresjoner, angst og stemningslidelser. For å være spesifikk er medikamenter som Prozac (fluoksetin), Zoloft (sertralin) og Paxil (paroksetin) brukt i behandling mot depresjoner ved at den hindrer re-opptaket av serotonin. Hva betyr det? Det betyr at serotoninet ligger lengre i synapsen som resulterer i at mange deprimerte mennesker føler seg mindre deprimerte. Dette er en av grunnene til at man har konkludert med at serotoninets opphold i synapsen letter symptomer på depresjon.
I 1998 ble det gjennomført ett forsøk hvor Prozac ble gitt ut til pasienter uten depresjoner over flere uker og under observasjon. I følge ''forsøkskaninene'' selv følte de en redusering av negative emosjoner, negativ selvoppfatning og nervøsitet. De skal visstnok også ha deltatt med i sosiale sammenhenger og viste mer 'ekstrovert'-atferd enn tidligere. Dette i motsetning til kontroll-gruppen. (Knutson et al. 1998)
Med så komplekse reaksjoner i hjernen vår, tilsynelatende ansvarlige for følelsesliv, tankesett og reaksjonsmønster er det ikke rart at personlighetsteorier ofte baserer seg på nevrotransmittere.

🅾🆅🅴🆁 🆃🅸🅻 🅳🅴🅽 🆃🅴🅾🆁🅴🆃🅸🆂🅺🅴 🆂🅰🅼🅼🅴🅽🅷🅴🅽🅶🅴🅽:
Den tredimensjonale personlighetsteorien baserer seg på de tre overnevnte nevrotransmitterne.
  1. Sensasjonssøkende atferd (novelty seeking) sies å forårsakes lave mengder dopamin. Karaktertrekk for denne typen atferd er en drivkraft for å skaffe substanser eller opplevelser som øker mengden dopamin. Tenk; sensasjonelt, spennende og rush. En kompensasjon for lave mengder dopamin, om du vil.
  2. Skade-unngående atferd (harm avoidance) assosieres med avvik i metabolismen av serotonin. Her er det viktig å merke seg at det ikke kan fastlås at det skyldes for mye eller for lite; fordi lave mengder av serotonin metabolitten 5-HIAA er assosiert med en risiko for alvorlig depresjon. Samtidig kan serotonin-nivåene økes ved tilstander av stress eller angst aka. høye mengder. De medisinene jeg nevnte tidligere er klassifisert som selektiv, serotonin reopptaks inhibitor og bruken av disse øker konsentrasjonen av serotonin i synapsen. Dette kan føre til mer angst i starten, men kan etterhvert redusere sensitiviteten for angst. Det antas at dette er fordi at du med tiden blir mindre sensitiv for nevrotransmitteren serotonin når denne frigjøres ved stress.
  3. Belønnings-avhengig atferd (reward dependence) knyttes opp mot lave mengder noradrenalin. Folk med denne typen personligheter er konsekvente, og de fortsetter med en fremgangsmåte i alle sammenhenger som vil gi dem en belønning eller en form for utbytte. Dette er han eller hun som jobber lenge, legger en hard innsats i arbeidet sitt og som fortsetter å streve etter at alle andre har gitt opp.
Det kan diskuteres hvilken av de nevnte 'typene' som er mest skadelig for oss, men jeg vil argumentere for at det er den skade-unngående atferden. Disse menneskene er preget av mentale blokkader, sjenerte, engstelige og er mentalt forberedt på at noen eller noe skal ta dem til enhver tid. Du kan sammenligne det med en hund som biter fordi den er redd, ikke fordi den er aggressiv. Folk som dette kan ofte være så preget av sinnstilstanden sin at de har lett for å utagere (verbalt), være irritable, fiendtlige og sinte.

Gratulerer, vi har nå danset på overflaten av en av personlighetsteoriene som er godt anerkjent i blant fagfolkene. Jeg håper det her er noe som kommer til nytte for noen der ute, og hensikten med å poste det i en tidskapsel som nFF er jo at det skal være tilgjengelig for alle sammen. Håper at noen gidder å lese igjennom og delta i samtalen; Hva tenker du om teorien? Tror du det ligger noe bak?


b̶̧̯̫͓̯̟̄̊̑̍̑̐͒̆͠o̷̢̝͎̟̐́̍̐̒̆̈͠͝ͅn̷̮̫̯̮̫͈̪͂̀̋̓̾̔̕ ̴̳͍̲̜̯̔̀̇̐̆̋͛͒͒a̵͇̦̳̘̩̘͖̣͑̀͛̽͋̄̚p̵͎͈̘̤̗͎̞̜̼̆̇̈́̏̿͜p̶̧̢̝͍̻͙͕͂͑ ̨͎é̶̞̟̰̺̂̈́t̴̢̧̰͇̂͐i̸̼̱̬̝̖̠͇̒̀̉͊͌͝t̴̢̟̟̞̻̠̽̽̊̊͂͠
Er vi bare én av tre forskjellige personligheter? Er det så enkelt?
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Er vi bare én av tre forskjellige personligheter? Er det så enkelt?
Vis hele sitatet...
Akkurat det jeg også tenkte. Men jeg tipper at det kun er hovedgruppene, eller trekkene. Som at det fins mange biler, men noen få karosserityper. Det er nok blandingsforholdet mellom personlighetstypene som avgjør det.

Hva er fasiten, TS?
Sist endret av Mekkern; 26. november 2020 kl. 13:09.
Jeg tror at alle typer neurosubstanser påvirker personligheten, og at det var hovedårsaken til at bl.a Adolf Hitler ble psykopat. Han og en del andre av de store krigsforbryterne ble først dopet kraftig ned av legemidler pga. operasjoner under sykehusoppphold og deretter avhengig og brukere av slike midler i ettertid.

Legestanden har i ettertid prøvd å legge skylden på omsorgssvikt i barndommen hans, men jeg er sikker på at overforbruket av legemidler er en betydelig faktor til hans ekstreme karakteravvik. Dette tror jeg også gjelder Anders Breivik.

En annen årsak til at man får ubalanse i hjernens kjemi, er feil livsstil, dvs. usunn mat og fysisk inaktivitet. Man må spise mat som er rik på proteiner og enzymer og være i fysisk aktivitet for å aktivere stoffskiftet til å omdanne aminosyrene til signalstoffer. Breivik satt som kjent i ro døgnet rundt og spilte dataspill.
Sist endret av Lauritz; 26. november 2020 kl. 13:22.
Har du noe som helst belegg for at det går an å bli psykopat av dårlig kosthold og stillesitting?
Hva er fasiten, TS?
Vis hele sitatet...
Glad du spør; her finnes det absolutt ingen fasit. Dette er teorier, og jeg finner det interessant at profesjonelle legger ned mye arbeid og ressurser på å prøve å forstå sammensetningen og sammenhengen mellom de ulike signalene som sendes igjennom hjernen vår. - Jeg er også glad for at det ikke finnes en fasit fordi det gjør at vi kan spekulere i og diskutere det i fellesskap.

Er forresten enig i tippingen din om at dette er hovedtrekkene. Vi er altfor komplekse til å snevre det ned til ett gitt antall personligheter.

Noen er motstandere av psykologien (scientologer f.eks) men de kommer aldri til å unnslippe at de også har ett forhold til temaet. Igjen, glad du spør!

Legestanden har i ettertid prøvd å legge skylden på omsorgssvikt i barndommen hans, men jeg er sikker på at overforbruket av legemidler er en betydelig faktor til hans ekstreme karakteravvik. Dette tror jeg også gjelder Anders Breivik.
Vis hele sitatet...
Er delvis enig, fordi rusmidler kommer alltid til å forstyrre kjemien i hjernen vår. Har hørt folk si forskjellige varianter av at «det er meningen at vi skal ruse oss» enten fordi de elsker flein og hasj, eller fordi de er ignorante. Vi er absolutt ikke lagd for å være beruset til enhver tid, og selv om forskjellige stoffer omdannes til a, b og c betyr ikke det at vi skal ha det i oss.

Selsnepe inneholder det meget giftige stoffet cicutoxin, en krampegift som virker på sentralnervesystemet. Definer giftig som du vil; det fungerer på de samme systemene, og selv om man er partisk og gjerne vil (vilje) forsvare det å innta stoffer som påvirker oss i en eller annen grad betyr ikke det at det er meningen å gjøre det.
Sist endret av Jokke; 26. november 2020 kl. 14:17.
Sitat av *pi Vis innlegg
Har du noe som helst belegg for at det går an å bli psykopat av dårlig kosthold og stillesitting?
Vis hele sitatet...
Man må nesten ha litt peiling på neurobiologi for å forstå det, så dersom du leser deg litt opp på det faget, så vil du forstå litt mer. Jeg vet også at man har scannet hjernen på enkelte psykopater og funnet mangel på neurosubstanser i enkelte områder.
Sist endret av Lauritz; 26. november 2020 kl. 14:30.
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Man må nesten ha litt peiling på neurobiologi for å forstå det, så dersom du leser deg litt opp på det faget, så vil du forstå litt mer. Jeg vet også at man har scannet hjernen på enkelte psykopater og funnet mangel på neurosubstanser i enkelte områder.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ganske mye nevrobiologi, så du trenger ikke å være redd for å poste for avanserte kilder
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg kan ganske mye nevrobiologi, så du trenger ikke å være redd for å poste for avanserte kilder
Vis hele sitatet...
Da forstår du vel også at inaktivitet senker stoffskiftet som igjen fører til at aminosyrene ikke omdannes til neurosubstanser.
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Da forstår du vel også at inaktivitet senker stoffskiftet som igjen fører til at aminosyrene ikke omdannes til neurosubstanser.
Vis hele sitatet...
Du synes ikke det blir litt tynt som vitenskaplig grunnlag for påstandene dine?

Men whatever, jeg vet jo at du er på korstog mot den onde legestanden som pusher medisiner, vet ikke hvorfor jeg gadd.
Sitat av *pi Vis innlegg
Har du noe som helst belegg for at det går an å bli psykopat av dårlig kosthold og stillesitting?
Vis hele sitatet...



Jeg vil anta at 70% som blir psykopater har dårlig kosthold, sitte stille gjør vi alle mye, da vi tilbringer 90% av tiden vår inne.

Spørsmålet er bare, hvor stor % av hele betydningen har det.
Noe % har det 100% og si.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4690953/


Bli psykopat går over en helhet.

Samme som du blir ikke i psykopat av KUN hash, men har du dårlig livsstil å røyker mye hash, ja da kan du bli psykopat.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette med kosthold kan være en faktor men jeg er ganske overbevist om at det bare er en liten bit av et mye større bilde.

Som en litt spesiell anekdote kan vi jo nevne forskeren som scannet fanger med psykopatiske trekk og fant likheter. Han scannet også seg selv og fant ut i fra resultatene at han selv hadde psykotiske trekk. Det er altså mange flere faktorer inne i bildet for å ende opp som en voldelig psykopat.

https://www.smithsonianmag.com/scien...ath-180947814/
Sist endret av Dodecha; 26. november 2020 kl. 15:22.
Når det gjelder noe så ustøtt som personligheter og diagnoser på det så er et viktig nøkkelord usikkerhet. Vår personlighet er heller ikke statisk, men veldig dynamisk, selv igjennom samme dag.
Sitat av *pi Vis innlegg

Men whatever, jeg vet jo at du er på korstog mot den onde legestanden som pusher medisiner, vet ikke hvorfor jeg gadd.
Vis hele sitatet...
Du har selv antydninger til psykopat og narsissistiske trekk der, men betyr ikke at det gjør deg til det i helhet.

Vi alle er psykopater innerst inne.
Sist endret av Livsnyter3n; 26. november 2020 kl. 15:32.
Sitat av Livsnyter3n Vis innlegg
Jeg vil anta at 70% som blir psykopater har dårlig kosthold, sitte stille gjør vi alle mye, da vi tilbringer 90% av tiden vår inne.
Vis hele sitatet...
Assumption is the mother of all fuckups

Noe % har det 100% og si
Vis hele sitatet...
Hæ?

Se det, en kilde, takk! En vitenskaplig en, til og med. Interessant. I abstracted står det så vidt jeg kan se at "meal deprivation" kan predikere psykopatiske trekk, men ikke "poor quality nutrition". Jeg kan tenke meg at barn/ungdommer som får for lite mat, kanskje mangler noen andre faktorer i oppveksten også.

Samme som du blir ikke i psykopat av KUN hash, men har du dårlig livsstil å røyker mye hash, ja da kan du bli psykopat.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok det er hakket mer komplisert enn det, din egen kilde undersøker også samspill mellom genetikk og miljøfaktorer.

Sitat av Livsnyter3n Vis innlegg
Du har selv antydninger til psykopat og narsissistiske trekk der, men betyr ikke at det gjør deg til det i helhet.

Vi alle er psykopater innerst inne.
Vis hele sitatet...
Snakk for deg selv.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Når det gjelder noe så ustøtt som personligheter og diagnoser på det så er et viktig nøkkelord usikkerhet. Vår personlighet er heller ikke statisk, men veldig dynamisk, selv igjennom samme dag.
Vis hele sitatet...
Nja. Personlighet skal være relativt konsistent over tid. Når oppførsel og reaksjoner skifter gjennom dagen så er det ikke personlighet vi snakker om, men ting som humør.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette med kosthold kan være en faktor men jeg er ganske overbevist om at det bare er en liten bit av et mye større bilde.

Som en litt spesiell anekdote kan vi jo nevne forskeren som scannet fanger med psykopatiske trekk og fant likheter. Han scannet også seg selv og fant ut i fra resultatene at han selv hadde psykotiske trekk. Det er altså mange flere faktorer inne i bildet for å ende opp som en voldelig psykopat.

https://www.smithsonianmag.com/scien...ath-180947814/
Vis hele sitatet...
Han så jeg et intervju med en gang. Han trakk frem den gode, trygge oppveksten sin som grunn til at han ble en såkalt prososial psykopat.

Ja, det er mange faktorer som bestemmer hvordan vi oppfører oss. Det blir banalt å fokusere kun på gener, kun på livsstil, kun på kjemi.
Sist endret av *pi; 26. november 2020 kl. 15:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Assumption is the mother of all fuckups

Hæ?


Se det, en kilde, takk! En vitenskaplig en, til og med. Interessant. I abstracted står det så vidt jeg kan se at "meal deprivation" kan predikere psykopatiske trekk, men ikke "poor quality nutrition". Jeg kan tenke meg at barn/ungdommer som får for lite mat, kanskje mangler noen andre faktorer i oppveksten også.


Jeg tror nok det er hakket mer komplisert enn det, din egen kilde undersøker også samspill mellom genetikk og miljøfaktorer.


Snakk for deg selv.
Vis hele sitatet...
Når personer sier antar tar de en røff beregning rundt kilder. Er ikke alt man har spesifikke tall på kjære deg.

Hvis du har en jobb med litt ansvar hadde du lært det tidlig.


Ser at du ikke forstår helhet, det er helt greit.



Artikkelen går ut på ernæring også, hvis du leser har det noe å si.
Samme som psykopater liker mer bitter mat som regel.

Det er ikke en fast oppskrift på psykopat, men en helhet over tid og enkelte preferanser
Sitat av *pi Vis innlegg
Du synes ikke det blir litt tynt som vitenskaplig grunnlag for påstandene dine?

Men whatever, jeg vet jo at du er på korstog mot den onde legestanden som pusher medisiner, vet ikke hvorfor jeg gadd.
Vis hele sitatet...
Hvorfor legger du ikke ved vitenskapelig dokumentasjon for dine egne påstander. Dersom man kun skal diskutere på grunnlag av dokumenterte teorier, så vil verden stagnere på det nivået vi er på nå. Det er fullt ut mulig å legge sammen to og to.

Og jeg skjønner jo at du mener at dokumenterte legemidler er det eneste som fungerer for å få balanse i nervesystemet. Der er det jo helse i hver pille..
Sitat av Livsnyter3n Vis innlegg
Når personer sier antar tar de en røff beregning rundt kilder. Er ikke alt man har spesifikke tall på kjære deg.
Vis hele sitatet...
Joda, men det er forskjell på en kvalifisert gjetning og å dra tall ut av anus. Setningen etter viser også en litt lemfeldig omgang med prosentbegrepet.

Hvis du har en jobb med litt ansvar hadde du lært det tidlig.
Vis hele sitatet...
OK, du er faktisk ikke i stand til å diskutere sak, du. Tenker jeg sier takk til deg
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Hvorfor legger du ikke ved vitenskapelig dokumentasjon for dine egne påstander. Dersom man kun skal diskutere på grunnlag av dokumenterte teorier, så vil verden stagnere på det nivået vi er på nå. Det er fullt ut mulig å legge sammen to og to.

Og jeg skjønner jo at du mener at dokumenterte legemidler er det eneste som fungerer for å få balanse i nervesystemet. Der er det jo helse i hver pille..
Vis hele sitatet...
Det er jo du som legger frem en påstand, derfor er det du som sitter med bevisbyrden. *pi har bare spurt om bevis på påstanden, hvor du litt hovent avviser hennes forespørsel med at "man må ha litt peiling". Noe som er totalt usaklig, skal vi bare akseptere din teori fordi du sier du har peiling? Det fungerer ikke slik på et diskusjonforum.

Og dette har du fått en advarsel for minst to ganger før: Om du prøver deg på en slik "legevitenskapen er ondskapsfull" og at alle mentale lidelser kan løses med trening og kostold-vinkling igjen så går du på tynn is. Det ender i ren krangel og du har ikke bevisene for å backe opp påstanden, så jeg foreslår at du legger den ballen død og så holder vi oss til trådens tema.
Sist endret av Dodecha; 26. november 2020 kl. 16:15.
Kudos for en fet tråd @Jokkerella !

Nå som du er i siget har du ikke lyst til å skrive om f.eks GABA, Endorfiner, Testosteron og Østrogen.

Det er utrolig spennende hvordan disse hormonene og nevrotransmitterne (signalstoffer kalles det på norsk, gjør det ikke?) påvirker oss, humøret vårt, motivasjon/motivene våre og i grunn alt vi er.

Jeg bare tenker "høyt" nå, men jeg antar at miljøet et lite barn vokser opp i har enorm påvirkning på nivåene av disse forskjellige stoffene, og hvordan man reagerer på lave eller økte nivåer. Og til slutt påvirker det da hva slags aktiviteter/handlinger man utfører fordi man styres av disse stoffene.
Da bestemmer det rett og slett personligheten en person har, til en viss grad.

Angående tukling med signalstoffene.
Amfetamin øker nivåene av Dopamin i stor grad, Serotonin i litt mindre grad og noradrenalin. For noen er Amfetamin enormt avhengighetsskapende, for andre ikke.
Andre higer etter stimulering av andre reseptorer, og blir kanskje meget hektet på Opiater.
Dermed kan man konkludere med at forskjellige mennesker søker forskjellige tilstander og forskjellige typer stimuli i hjernen via. å tukle med nivåene med hjelp av rusmidler.

Typisk meg å trekke temaet opp mot rus, men det er nok fordi det er noe jeg har intim erfaring med, og jeg har lest mye om hvordan stoffene jeg har brukt fungerer på nevrotransmittere i hjernen, og hvordan de forandrer sinnstilstanden.

https://www.google.com/amp/s/alaughi...-our-life/amp/

Linken over forteller kort om ganske mange av stoffene som er ansvarlige for hvordan vi har det

Lurer på hva som bestemmer hvilke av disse stoffene man søker mest, gjennom aktiviteter.
Sist endret av krystallkongen; 26. november 2020 kl. 16:21.
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Og jeg skjønner jo at du mener at dokumenterte legemidler er det eneste som fungerer for å få balanse i nervesystemet. Der er det jo helse i hver pille..
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener medisiner brukes i altfor stor grad, da langsiktig behandling er ressurskrevende. En halv imovane er det nærmeste jeg har kommet å medisinere mitt eget hode, og tenker å fortsette i det sporet. Jeg mener fokuset på hjernekjemi som den egentlige årsaken til alle problemer som jeg ofte ser her inne, er utrolig snever og bakstreversk. Etter at kunnskapen begynte å skyte fart så er det omtrent ikke det fagfelt man ikke kan sette nevro- foran og få et nytt fagfelt. Og det er dritspennende, det er ikke det, men man må ikke grave seg så langt inn i boksen sin at man tror den boksen er verden.

Sånn utover det så misliker jeg overforenkling av kompliserte tema, samt dårlig underbygde konspirasjonsteorier. Jeg mener du undergraver din egen sak med den stilen der. Men for min del må du bare kjøre på, jeg er ikke modd.
Sist endret av *pi; 26. november 2020 kl. 16:24.
Interessant. For å oppsummere:

Hvis jeg forstår deg riktig, så snakker du altså om en hypotese som legger til grunn at det er tre fundamentale mål som biologiske nevralnettverk jobber for å oppnå: Utforsking, overlevelse, og forbedring.

Disse tre målene trekker så nødvendigvis i litt ulik retning, i den forstand at å jobbe for én kan gå på bekostning av de andre. F.eks. vil det å optimere for å søke nye opplevelser nødvendigvis gjøre deg mer utsatt for skader, ettersom nye opplevelser jo er ukjente.

Du kan egentlig si at det er tre forskjellige fitness-funksjoner, f(x), g(x), og h(x), hvor x er nevralnettverket (hjernen) det er snakk om.

Videre så vil jo et enkelt individ vekte disse tre målene litt ulikt, slik at noen prioriterer f(x) (utforskning) mer enn g(x) (overlevelse) og h(x) (forbedring), og vice versa.

Personligheten din er jo bare et mål på hvordan du oppfører deg, som jo er en funksjon av hvilke mål du forsøker å oppnå, så vi kan godt kalle disse tre målene for tre baser for personlighet. Eventuelt tre baser for evolusjonsmessig strategi.

Påstanden er altså at alle er en gitt kombinasjon av disse tre fundamentale basene for personlighet, slik jeg forstår deg, og personer som vekter g(x) (trygghet/overlevelse) for mye er de vi kaller nevrotikere.

Er vi enige så langt?

Til slutt knytter du disse tre opp imot tre nevrotransmittere dopamin, serotonin og noradrenalin og sier at disse tre personlighetstrekkene essensielt søker etter hver sin av disse.

Er dette en grei oppsummering av det du sier?
Dette med anti dep medisiner. 9 av 10 jeg har pratet med føler seg ikke nødvendigvis mindre deprimert bare et flatere sinn. Mer likegyldig egentlig. Kan det ligge noe i dette? Kun 1 jeg har pratet med har hatt positive effekter fra anti dep
Sitat av 420master Vis innlegg
Dette med anti dep medisiner. 9 av 10 jeg har pratet med føler seg ikke nødvendigvis mindre deprimert bare et flatere sinn. Mer likegyldig egentlig. Kan det ligge noe i dette? Kun 1 jeg har pratet med har hatt positive effekter fra anti dep
Vis hele sitatet...

Dette blir jo bare en anekdote men men. Jeg har hatt noen runder med innleggelser på psyk. Blant annet grunnet heftige depresjoner, og det som verre er. Og i den settingen har jeg snakket med andre og blitt kjent med andre som sliter. Jeg tror kanskje virkeligheten ikke er så svart hvit som det bildet du maler?

Hvordan hjalp medisiner meg? Jeg gikk fra å ønske å dø og til å ønske å leve. Jeg ble jo ikke på magisk vis hoppende glad av å spise antidepressiva. Men jeg lever nå fortsatt. Ikke sikkert jeg hadde levd om jeg ikke fikk hjelp.

Men det var nok ikke pillene isolert sett som reddet meg. Det var nok piller sammen med utredning, og behandling. Og jeg har forsøkt mange former for behandling. Jeg er fortsatt ikke i water og kan ikke si at pillene gjorde meg frisk. Men de gjorde meg definitivt ikke sykere. Og en kan vel heller ikke forvente at en pille om dagen skal snu alt om det ligger noe under som er del i depresjonen, noe man ikke har tatt tak i, problemer som er forsøkt feid under teppet, eller som en har holdt nede og stengt inne fordi en ikke aner hvordan en skal greie en dag til om en må dykke ned i gammal dritt.

Jeg tror ikke at en pille er løsningen punktum. Men jeg tror at for mange så er medisiner i en periode en del av løsningen. Men det må være noe mer enn bare medisin. Når det er gått så langt at folk blir innlagt så har det for mange vært mye greier over lang tid. Da har det meste falt i grus rundt en, mistet sosial omgangskrets, kanskje isolert seg, lagt til seg dårlige vaner osv. En pille endrer ikke på det. Den jobben må en gjøre selv, men man kan trenge hjelp og assistanse både til regulering, og til å komme igang. Også må en finne motet til å faktisk feie for egen dør. Få vekk gammalt gruff, bli kvitt dårlige mønstre, finne bærekraftige måter å takle angst, stole på andre, lære seg å be om hjelp og akseptere hjelp når hjelp faktisk er nødvendig. Også tar en imot medisiner om fagfolkene mener det er nødvendig. Det viktigste er jo å snu trenden, at en ikke faller videre i det mørke sorte hullet. Og til det er antidepressiva veldig bra slik jeg har erfart.
Sist endret av _abc_; 26. november 2020 kl. 19:36.
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Man må nesten ha litt peiling på neurobiologi for å forstå det, så dersom du leser deg litt opp på det faget, så vil du forstå litt mer.
Vis hele sitatet...
Her biter du altså ikke fordi du er redd, men fordi du er aggressiv.

Sitat av Livsnyter3n Vis innlegg
Du har selv antydninger til psykopat og narsissistiske trekk der, men betyr ikke at det gjør deg til det i helhet.
Vis hele sitatet...
Aggressivt. Hadde vært mer konstruktivt om du tok deg tid til å bryte ned innlegget du svarer til istedenfor å kaste fra deg en påstand om at noen har psykopatiske eller narsissistiske trekk. - En kan snevert sagt si at alle psykopater er narsissister, men ikke alle narsissister er psykopater.

Sitat av Livsnyter3n Vis innlegg
Vi alle er psykopater innerst inne.
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av Lauritz Vis innlegg
Hvorfor legger du ikke ved vitenskapelig dokumentasjon for dine egne påstander.
Vis hele sitatet...
Fordi når du argumenter mot vedkommende (*pi) så la du grunnlaget når du slenger fra deg påstander som kan ansees som definisjonen på begrepet bombastisk. Du la ikke ved noen kilder eller pekte til noe grunnlag for noen av dine utsagn, så hvordan kan du forvente at noen andre skal gjøre det i svar til deg? Lukter trolling.

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Kudos for en fet tråd @Jokkerella !

Nå som du er i siget har du ikke lyst til å skrive om f.eks GABA, Endorfiner, Testosteron og Østrogen.

Det er utrolig spennende hvordan disse hormonene og nevrotransmitterne (signalstoffer kalles det på norsk, gjør det ikke?) påvirker oss, humøret vårt, motivasjon/motivene våre og i grunn alt vi er.
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Og det er ett veldig godt forslag, som jeg definitivt skal snuse på. Takker for at du peker meg i retning til noe jeg kan lære mer om, det er noe jeg liker å gjøre og setter stor pris på det!

Sitat av Gamgee Vis innlegg
Interessant. For å oppsummere:

Hvis jeg forstår deg riktig, så snakker du altså om en hypotese som legger til grunn at det er tre fundamentale mål som biologiske nevralnettverk jobber for å oppnå: Utforsking, overlevelse, og forbedring.
Vis hele sitatet...
Det første avsnittet ditt her oppsummerer det ganske greit. En kan pekes i tre retninger for grunnlaget for personligheten våre. Jeg burde vel ha spesifisert at dette ikke er avgjørende eller definitivt. Dette er utgangspunktene for utviklingen vår, og er ikke alt som setter oss sammen. I denne teorien legger de frem en hypotese for at det underbevisste i oss som gir oss en 'driv' først og fremst bunner i hjernens søk for stimulering av manglende nevrotransmittere for optimal funksjon.

Sitat av 420master Vis innlegg
Dette med anti dep medisiner. 9 av 10 jeg har pratet med føler seg ikke nødvendigvis mindre deprimert bare et flatere sinn. Mer likegyldig egentlig. Kan det ligge noe i dette? Kun 1 jeg har pratet med har hatt positive effekter fra anti dep
Vis hele sitatet...
Som _abc_ påpeker er dette en anekdote. Setter pris på at du deler din personlige erfaring, det er en verdi i vurderingen av medikamentell behandling.
Sist endret av Jokke; 28. november 2020 kl. 21:03.
Leste gjennom en del her, altså, hvorfor er det så mye forskjellig info? Psykopat er noe man blir født som, mener at hvis man blir såkalt psykopat kalles det sosiopat. Og forskjellen her er at sosiopater er lettere å avsløre og mindre tålmodig. Og ikke alle psykopater blir mordere.

Hva tenker dere om introverte personer? Jeg for eksempel, skulle ønske jeg likte folk bedre. Men jeg synes oftest det er bare mas. Ikke alltid, men litt for ofte. Er vi ikke sosiale dyr? Hvorfor er noen av oss så tilbaketrukket? Jeg vil være sosial, men likevel blir jeg så fort mettet på mennesker.

Dette med tanker. Depresjon beskrives som utmattelse, psykisk og fysisk, økt tretthet, men jeg har veldig lett kropp og energien der den skal. Det er bare humøret som kan være ustabilt. Men da tenker jeg, hvordan vet vi om det egentlig er depresjon? Det kan hende jeg bare har dårlig personlighet? Eller det at jeg ikke lenger ser vitsen i å stå på like mye lenger, kanskje det bare er realisme? For kloden har faktisk flere mennesker enn jobber, men jeg kan jo stå på mer og gjøre noen forsøk, men da innebærer det at jeg også må tro at jeg er såpass spesiell at jeg kan da.

Har også observert en del. Jeg har ett søsken som jeg deler begge foreldre med. Så to yngre som er en annen far. Jeg og min hele, har begge slitt sosialt, er introverte, har slitt med diverse som ticks. De andre har ikke så mye slik. Oppvokst hos samme mor. Så da kan man se, fakter kommee selv om du ikke lærte dem i oppveksten.

Skrev ikke dette fordi det skal handle om meg, men fordi jeg syntes tråden var interessant og jeg lurer på det samme selv.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Leste gjennom en del her, altså, hvorfor er det så mye forskjellig info?
Vis hele sitatet...
Uten å sitte med noen fasit vil jeg tro det er fordi at det ikke er noen fasit i de aller fleste tilfellene.

Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Psykopat er noe man blir født som, mener at hvis man blir såkalt psykopat kalles det sosiopat. Og forskjellen her er at sosiopater er lettere å avsløre og mindre tålmodig. Og ikke alle psykopater blir mordere.
Vis hele sitatet...
''De'' er vel stort sett enige om at det handler om utviklingen av nevroner i hjernen. I motsetning handler sosiopati mer eller mindre om personlighetsutviklingen din og er mer avhengig av miljøfaktorer du blir utsatt for under utviklingen din (oppvekst). - Igjen, her sitter jeg ikke med noen fasit.

Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Hva tenker dere om introverte personer? Jeg for eksempel, skulle ønske jeg likte folk bedre. Men jeg synes oftest det er bare mas. Ikke alltid, men litt for ofte. Er vi ikke sosiale dyr? Hvorfor er noen av oss så tilbaketrukket? Jeg vil være sosial, men likevel blir jeg så fort mettet på mennesker.
Vis hele sitatet...
Det kan ha mye å gjøre med hva du er tilvendt i oppveksten din. Vi er absolutt sosiale dyr, men i dagens samfunn er vi ikke lenger avhengig av flokken for overlevelse. Så om du er mindre vant til å være i en stor familie, så kan det jo hende at du ikke har det behovet nå? Det er så mye som spiller inn her, og her er det heller ingen fasit. Dette er iallefall den første tanken som slo meg. Hva er du vant med?

Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Har også observert en del. Jeg har ett søsken som jeg deler begge foreldre med. Så to yngre som er en annen far. Jeg og min hele, har begge slitt sosialt, er introverte, har slitt med diverse som ticks. De andre har ikke så mye slik. Oppvokst hos samme mor. Så da kan man se, fakter kommee selv om du ikke lærte dem i oppveksten.
Vis hele sitatet...
Da kan man anta det har mye å gjøre med den biologiske delen. De sier de aller fleste psykiske lidelser er arvelige, kan det samme da også antas om psykologiske trekk? Husker ett år fra psykologien på skolen at læreren min snakket om at hvis du plasserer unger (i det her tilfellet ett tvilling-par) i fosterhjem uten at de hadde møtt foreldrene sine, så hadde de i nevnt tilfelle arvet de biologiske foreldrenes matte-egenskaper til tross for at de nå bodde hos noen som gikk inn for og hadde ett mer ekstensivt forhold til blant annet matte. - Finner dog. ikke en kilde som bekrefter denne påstanden, så ta det med en klype salt!

Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Skrev ikke dette fordi det skal handle om meg, men fordi jeg syntes tråden var interessant og jeg lurer på det samme selv.
Vis hele sitatet...
Dette handler om oss alle, selv om dette oppleves som personlig, og det er det. Takk for at du deler, dette handler som sagt om oss alle så du og alle andre må mer enn gjerne dele. - Vi kan alle relatere, selv om vi ikke har en identisk opplevelse eller oppfatning, så gjelder det som sagt oss alle.

Hva tenker dere andre?
Sist endret av Jokke; 28. november 2020 kl. 21:48.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Uten å sitte med noen fasit vil jeg tro det er fordi at det ikke er noen fasit i de aller fleste tilfellene.


''De'' er vel stort sett enige om at det handler om utviklingen av nevroner i hjernen. I motsetning handler sosiopati mer eller mindre om personlighetsutviklingen din og er mer avhengig av miljøfaktorer du blir utsatt for under utviklingen din (oppvekst). - Igjen, her sitter jeg ikke med noen fasit.


Det kan ha mye å gjøre med hva du er tilvendt i oppveksten din. Vi er absolutt sosiale dyr, men i dagens samfunn er vi ikke lenger avhengig av flokken for overlevelse. Så om du er mindre vant til å være i en stor familie, så kan det jo hende at du ikke har det behovet nå? Det er så mye som spiller inn her, og her er det heller ingen fasit. Dette er iallefall den første tanken som slo meg. Hva er du vant med?

Jeg var vant med en del sosialisering jeg. Slekten er ganske stor, så bursdagene var det en del av, mange som samles. Bursdager, og juletiden. Vi var samlet med besteforeldre, tanter, onkler og deres barn (min fettere/kusiner) og jeg husker ikke samværet med disse som noen belast. Har vært verre å møte nye på nye skoleår feks. Å bevare gode vennskap. Men da jeg flyttet fra hjemme for å bo på hybel så ble det mindre og mindre sosialisering.


Da kan man anta det har mye å gjøre med den biologiske delen. De sier de aller fleste psykiske lidelser er arvelige, kan det samme da også antas om psykologiske trekk? Husker ett år fra psykologien på skolen at læreren min snakket om at hvis du plasserer unger (i det her tilfellet ett tvilling-par) i fosterhjem uten at de hadde møtt foreldrene sine, så hadde de i nevnt tilfelle arvet de biologiske foreldrenes matte-egenskaper til tross for at de nå bodde hos noen som gikk inn for og hadde ett mer ekstensivt forhold til blant annet matte. - Finner dog. ikke en kilde som bekrefter denne påstanden, så ta det med en klype salt!

Dette hadde jeg også om. Men har sett eksempler på at det ikke stemmer også. Jeg er hygienisk, bryr meg hvordan det er rundt meg og gjør det jeg kan selv om det ikke alltid er synlige ting. Broren min derimot er totalt likegyldig. Her snakker vi mega irriterende ting som en på hans alder skal kunne skjønne, altså han kjøper engangsbestikk fordi han ikke gidder oppvasken. Han kaster panteflaskene sine i søpla, og likevel må låne penger av mamma fordi han ikke har råd til å betale husleia til tross for mer i lønn enn meg. Men jeg ser likheter ved oss også, dessverre.


Dette handler om oss alle, selv om dette oppleves som personlig, og det er det. Takk for at du deler, dette handler som sagt om oss alle så du og alle andre må mer enn gjerne dele. - Vi kan alle relatere, selv om vi ikke har en identisk opplevelse eller oppfatning, så gjelder det som sagt oss alle.

Hva tenker dere andre?
Vis hele sitatet...
Jeg er likevel nysgjerrig på disse tingene. Mye er arvet fra faren min. I den familien har det gått igjen ekstremt mye psykiske problemer. Og pappa var ekstremt introvert selv. En egenskap jeg skulle vært foruten. Det er tung å være søsken til en ekstrem introvert (broren min). Det kommer til å bli slik at jeg må ringe for å vite at han lever. Er redd han blir en av de som ligger og råtner i leiligheten når han dør, fordi ingen savner han. Han beskriver meg som ekstrovert da, men det er fordi han er så ekstremt intro selv. Et ork å være sammen med oss nærmeste også sier han...

Så hvor oppstod dette? Er noen av oss skapt for å være alene? Kanskje ikke alle mennesker er flokkdyr? Og hvorfor denne misnøyen med å være introvert?

Og så forstår jeg ikke helt dette med dopamin, serotonin osv. Dopamin er tilfredsstillende, altså vår motivasjon. Men serotonin går jo på noe av det samme?! Men går ikke dette også på varme, følelse av tilhørighet?
Sist endret av Dreamliner91; 28. november 2020 kl. 22:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Jeg er likevel nysgjerrig på disse tingene. Mye er arvet fra faren min. I den familien har det gått igjen ekstremt mye psykiske problemer. Og pappa var ekstremt introvert selv. En egenskap jeg skulle vært foruten. Det er tung å være søsken til en ekstrem introvert (broren min). Det kommer til å bli slik at jeg må ringe for å vite at han lever. Er redd han blir en av de som ligger og råtner i leiligheten når han dør, fordi ingen savner han. Han beskriver meg som ekstrovert da, men det er fordi han er så ekstremt intro selv. Et ork å være sammen med oss nærmeste også sier han...

Så hvor oppstod dette? Er noen av oss skapt for å være alene? Kanskje ikke alle mennesker er flokkdyr? Og hvorfor denne misnøyen med å være introvert?

Og så forstår jeg ikke helt dette med dopamin, serotonin osv. Dopamin er tilfredsstillende, altså vår motivasjon. Men serotonin går jo på noe av det samme?! Men går ikke dette også på varme, følelse av tilhørighet?
Vis hele sitatet...
Huff, det var skikkelig vondt å lese. Det er ingen som fortjener å leve slik som du eller broren din gjør, kan det ha noe å gjøre med hva broren din har møtt i erfaringer med mennesker utenom de sosiale relasjonene innenfor familien din?

Kanskje ble han mobbet i større grad enn det du var? Eller kanskje han har slitt mer med å bygge relasjoner fordi a, b eller c? Send meg en PM btw om du ønsker å diskutere det privat, eller om du bare trenger å tømme huet.

Denne misnøyen kan jo komme av at man føler at man 'svikter' som menneske og ikke får til det som forventes? Eller så er det jo rett og slett fordi vi gjerne vil bygge relasjoner og være med andre mennesker, men av en eller annen grunn sliter med å gjøre det fordi man har erfaringer bak seg som gjør det vanskelig?

Erfaringer påvirker i stor grad våre avgjørelser eller handlinger i nåtiden, fordi det er slik vi overlever som rase. Tenk om vi skulle overveid alle mulige aspekter ved en avgjørelse ved hver situasjon der det kreves en avgjørelse av oss. - Vi hadde ikke hatt noe annet å gjøre enn å vurdere hva som kan være utfallet av en situasjon til enhver tid. Underbevisstheten vår opererer derfor på tidligere erfaringer, om du vet at ett eple som ser slik ut kommer til å gjøre deg dårlig og i verste fall drepe deg så leter du heller til du finner neste eple. Dette istedenfor å vurdere hva utfallet av å spise det her eplet kan være.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Huff, det var skikkelig vondt å lese. Det er ingen som fortjener å leve slik som du eller broren din gjør, kan det ha noe å gjøre med hva broren din har møtt i erfaringer med mennesker utenom de sosiale relasjonene innenfor familien din?

Kanskje ble han mobbet i større grad enn det du var? Eller kanskje han har slitt mer med å bygge relasjoner fordi a, b eller c? Send meg en PM btw om du ønsker å diskutere det privat, eller om du bare trenger å tømme huet.

Denne misnøyen kan jo komme av at man føler at man 'svikter' som menneske og ikke får til det som forventes? Eller så er det jo rett og slett fordi vi gjerne vil bygge relasjoner og være med andre mennesker, men av en eller annen grunn sliter med å gjøre det fordi man har erfaringer bak seg som gjør det vanskelig?

Erfaringer påvirker i stor grad våre avgjørelser eller handlinger i nåtiden, fordi det er slik vi overlever som rase. Tenk om vi skulle overveid alle mulige aspekter ved en avgjørelse ved hver situasjon der det kreves en avgjørelse av oss. - Vi hadde ikke hatt noe annet å gjøre enn å vurdere hva som kan være utfallet av en situasjon til enhver tid. Underbevisstheten vår opererer derfor på tidligere erfaringer, om du vet at ett eple som ser slik ut kommer til å gjøre deg dårlig og i verste fall drepe deg så leter du heller til du finner neste eple. Dette istedenfor å vurdere hva utfallet av å spise det her eplet kan være.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at jeg kanskje skal la være å skrive så mye mer om saken her for jeg vil ikke være den som kommer inn og tar oppmerksomheten i enda en tråd men jeg brukte meg og broren min som eksempel på at ting kan gå veldig i arv og. Oppveksten våres var lik. Nei han klarte seg bedre sosialt enn meg da vi var barn. Han fikk venner på alle ferier, jeg turte aldri å snakke med andre på min alder. Jeg har Asperger, men det sies at jenter er vanskeligere å oppdage fordi vi har utviklet mer sosiale antenner tidligere, derfor fikk jeg mer respekt, mens han ble sett på som dum. I dag er han fornøyd med livet. Greit. Men for oss andre ser det veldig trist ut. Og jeg er nysgjerrig på dette med dopamin, serotonin osv. Apati også.. det kommer jo av at ting ikke blir givende lenger. Og disse stoffene påvirker nok også hvordan vi oppfører oss. Jeg husker en film om en gutt som var kriminell og hadde adhd diagnose. Han fikk lagt om kosten, kuttet ut all ferdigmat, sukker, karbo. Mer grønt, sunt fett..han ble helt normal. Prøvde en Grandiosa og så var problemer tilbake.