Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5485
Hvordan kontrollerer skattetaten at jeg betaler riktig skatt.
Si at jeg leier ut min leilighet hvordan kan da skattetaten vite at jeg ikke betaler skatt av disse inntektene?
Sist endret av Blackkoz; 31. juli 2014 kl. 19:36.
Om verken du eller leieboer sier ifra til myndighetene på noen måte, så er det "vanskelig" for dem å vite.
Men hvis leieboeren ønsker å ha registrert adresse der (les: få levert post), så kan det kanskje stilles spørsmål.
Det kan jo også være mistenkelig at du får inn X kroner på konto hver måned fra en privatperson, uten at du oppgir at du har leieboere.
De kan også få inn tips, siden mange misliker unndragelse av skatt.

Det er ikke i alle tilfeller at du skal skatte av utleie.
Se her: http://www.skatteetaten.no/en/Person...-del-av-bolig/
Sist endret av Grimdoc; 31. juli 2014 kl. 00:36.
Trådstarter
2 0
Men visst jeg fortsatt har min adresse på den aktuelle boligen vil det da gjøre det mindre "mistenkelig"? Har skatteetaten kontroll på hva jeg får inn på min konto og fra hvem?
Sitat av BktheGrin Vis innlegg
Men visst jeg fortsatt har min adresse på den aktuelle boligen vil det da gjøre det mindre "mistenkelig"? Har skatteetaten kontroll på hva jeg får inn på min konto og fra hvem?
Vis hele sitatet...
Skatteetaten har ganske så god kontroll og om det er noe de ikke har av info kan be om å få utlevert hvem som betaler inn hva til dine kontoer fra banken. Det spiller ingen rolle om du fortsatt bor på samme adresse, står du som eier og får inn x-antall tusen hver måned så skjønner de fort hva som skjer.
Eneste man kan gå på her, er at du bor ilag med personen, og at den personen da overfører sin del av husleien til deg.


Generelt er det vanskelig å bli tatt for noe slikt, om ikke skatteetaten får et tips om det.
Men om man blir tatt, så svir det meget godt.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Er det verdt det å gjøre seg til en kjeltring for et par tusen kroner i året? Jeg vet satsen på 27% virker litt avskrekkende, men husk at du kan trekke fra felleskostander, vedlikehold, oppussing, forsikringer og andre utgifter innenfor rimelighetens grenser. Totalt så slipper du ganske billig unna på utleiemarkedet om du bare gjør det riktig.
Sitat av moret Vis innlegg
Skatteetaten har ganske så god kontroll og om det er noe de ikke har av info kan be om å få utlevert hvem som betaler inn hva til dine kontoer fra banken.
Vis hele sitatet...
Staten kan ikke uten videre hente ut opplysninger om private konti, det
må de ha rettens eller namsmannens godkjennelse for å gjøre.

De vil nok i første omgang be skatteyter selv om dokumentasjon på at
ligningen stemmer, evt. foreta bokettersyn. Med mindre man forfalsker
dokumenter, vil det da være vanskelig å skjule en betydelig ekstrainntekt.

Neste steg blir skjønnsligning og økt skatt. Om man da ikke betaler mer
i skatt, og man opparbeider skattegjeld, vil det resultere i konkurs, og
følgelig vil evt. svarte inntekter komme for dagen, sammen med avsløring
av evt. kriminelle forhold tilknyttet manglende innbetalt skatt.

Ovennevnte prosess vil normalt ta mange år, selvsagt avhengig av
beløpsstørrelse og om det i utgangspunktet foreligger mistanke om
noe kriminelt.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Staten kan ikke uten videre hente ut opplysninger om private konti.
Vis hele sitatet...
Både skattetaten og nav kan sjekke konotbevegelser for kontroll.

Skatteetaten: "Ved ligningsbehandlingen og senere kontroll har skatteetaten anledning til å pålegge banker å gi opplysninger som kan ha betydning for noens ligning, se ligningsloven § 6-2. "
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Staten kan ikke uten videre hente ut opplysninger om private konti, det
må de ha rettens eller namsmannens godkjennelse for å gjøre.
Vis hele sitatet...
Er det noen jeg tror har lov til å gjøre/pålegge nesten hva som helst i Norge så er det skatteetaten. Unndragelse av skatt osv er vel noe av det værste du kan gjøre her i Norge, sett fra statens øyne..
Og slik jeg forstår det så har de et spesielt område de fokuserer på hvert år (leieinntekter, reisefradrag etc), hvor de plukker ut tilfeldige selvangivelser for kontroll. Om så er tilfellet er det nok ikke så store sjanser for at de sjekker deg, men det kan skje.
Sist endret av Putresopp; 1. august 2014 kl. 14:50.