Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1559
en av ulempene til en trådløs innbrudsalarm er at de kan forstyrres slik at anlegget ikke virker eller gir feilmeldinger/feilvasling (heter det i data og elektronikk systemer(lærebok for elektro VG2))
er det noen som vet hvordan dette gjøres..(vanlig bolig)
tenker det kommer litt ann på alarm typen? men sånn generelt. noen som har noen forklaring/guide??

ps:
Bare for moroskyld:P
Slik som vi lærte det, er det absolutt ingen annen måte å den av, var ved å bruteforce koden i det du kommer inn døra.

Klipper du en ledning, ødelegger den, trekker utavstrømmen eller whatsoever så går alarmen.
Husker jeg satt å funderte litt på det, men kom aldri på en bra løsning.

Så, de er nok så og si 100% sikker.
Mulig jeg tar feil. Er så absolutt ingen mester på dette området
Woum's Avatar
Trådstarter
er fulstendig klar ove di tingene men jeg siterte ut i fra lærerboka og hvis den sier det er en "utvei" tror jeg på den. som sagt det er en tråløs alarm og da er det lite med ledninger å klippe og desutten tenkte jeg på en "jammer" eller noe lignene..

btw: kom på i farta at når man tar strømmen går alarmen på batteri og den uler som fan.. men hva hvis du bryter deg inn døra tar strømmen og lader ut batteriet på noen måte?
Har jeg sett for mye james bond eller er det en dråpe fornuft i det??
i såfall hvordan kan jeg lade ut batteriet så fort? vi snakker innen 30 sek fra inn døra så ta strømmen og lade ut batteriet..
batteriet skal holde i 24 timer etter strømbrudd, og skal deretter kunne gi alarm i 15 minutter. det er etter fg-godkjenningen.
Woum's Avatar
Trådstarter
det var så langt fra et svar som man kan kunne komme:P
men takk for forsøket...
men hvis vedkommende er på ferie, kan du kutte strømmen, og vente i 2 døgn, for så å gå inn men tror batteriet er så godt "gemt" at alarmen går før du får kortsluttet/koblet det ifra.
Ved strømbrudd går det alarmsignal til vaktselskap.

Eneste måte jeg kommer på er og forstyrre frekvensen på signalet detektoren gir til alarmsentralen i huset.
Sitat av akilles_
Eneste måte jeg kommer på er og forstyrre frekvensen på signalet detektoren gir til alarmsentralen i huset.
Vis hele sitatet...
Vi har trådløse sendere på vinduer og dører, og hvis noe detter ut, eller mister kontakt, begynner det og pipe og alarmselskapet får opp "sabotasje" på skjermene sine. Så dette fungerer nok ikke
Sitat av akilles_
Ved strømbrudd går det alarmsignal til vaktselskap.

Eneste måte jeg kommer på er og forstyrre frekvensen på signalet detektoren gir til alarmsentralen i huset.
Vis hele sitatet...
Er jo omtrent det det står i sitatet også ? holder med akilles XD

Husker jeg og broren min hadde like radiobiler, og de klikka helt og stoppa når vi kjørte samtidig :P
Sist endret av Atec; 6. oktober 2008 kl. 22:55.
Det går ikke ann og forstyrre en innbrudsalarm. Bryter man kretsen går alarmen, enkelt og greit. Men man kan fjerne telefonlinja slik at alarmen ikke får varslet til sentralen. Kan jo selfølgelig hende at den er koplet mobilt da, men få som har det sånn-.
De går på gsm nettet
Går senderen på gsm nettet, benyttes ofte en gsm jammer, men for å være helt sikker på at den jammer skikkelig bør du vite ca hvor sender står. Går det i kabel må du nesten lage linjebrudd på en hel sentral for at det ikke bare skal lyse "sabotasje" bare på "ditt" hus.
Sånn i teorien er det ihvertfall måtene å gjøre det på.
Tror ikke det vil hjelpe å "jamme" det heller.
Er det ikke slik at det går en slags "hvilestrømm"
mellom annlegget og mottaker?
Det finnes mange ulike alarmtyper, men de fleste jeg har vært med på åmontere opp har bestått av en telefonlinje til sentralen, et batteri som holder forholdsvis lenge, og selvfølgelig et kontrollpanel og flere kablede eller trådløse sensorer.

Ryker strømmen -> Alarm hos sentralen.
Telefonlinje tapt -> Alarm hos sentralen.
Sensor utilgjengelig -> Alarm lokalt og hos sentralen.

Stort sett så vil *alle* tilstander utenom normaltilstanden gi alarm hos en av partene, og da kommer enten vekter eller brannvesen - alt etter alvorligheten og avtale med alarmselskapet. (Om både strøm og telefon går kan det være tegn på brann).

Det OP faktisk spør om er jeg ikke helt sikker på, da jeg ikke har vært borti totalt trådløse innbruddsalarmer. Kan love deg at å sette i gang alarmen mange ganger ikke vil hjelpe stort, da vekter kommer hver eneste gang og ringer til slutt huseier.
Sist endret av Dyret; 7. oktober 2008 kl. 15:57.
Den alarmen vi har hjemme sitter sirenen i selve alarmboksen(der du taster koden).
så viss du ødelegger høytaleren som sitter der så har du forholdvis lang tid på deg før vekteren kommer. viss han kommer i det heletatt.

Men Vekterselskapet ringer til telefonen og spør om en kode, i tilfellet du har glemt pin koden..og viss du ikke kan svare på det så kommer de.
Er ivertfall sann hjemme hos hos
Sitat av wrfrak
Den alarmen vi har hjemme sitter sirenen i selve alarmboksen(der du taster koden).
så viss du ødelegger høytaleren som sitter der så har du forholdvis lang tid på deg før vekteren kommer. viss han kommer i det heletatt.

Men Vekterselskapet ringer til telefonen og spør om en kode, i tilfellet du har glemt pin koden..og viss du ikke kan svare på det så kommer de.
Er ivertfall sann hjemme hos hos
Vis hele sitatet...
hvorfor skulle det å ødelegge en høyttaler sinke vekteren?
Sitat av VivaLatrina
hvorfor skulle det å ødelegge en høyttaler sinke vekteren?
Vis hele sitatet...
hmm ja si det , jeg som surrer. men du får jo jobbe uforstyrret da
Sett fyr på huset! I det det knitrer og brenner løper du inn og looter alt du vill, etterpå er det å beine ut, og når vaktselskapet kommer tror de det var på grunn av brannen
Sitat av EoN
Sett fyr på huset! I det det knitrer og brenner løper du inn og looter alt du vill, etterpå er det å beine ut, og når vaktselskapet kommer tror de det var på grunn av brannen
Vis hele sitatet...
Nei, en kan se om det innbruddsalarmen eller brannalarmen som har blitt utløst. Er flere eksempler på det at brannalarmen går først, så går innbruddsalarmen når brannvesenet går inn i bygget for å slukke.
Sitat av OoM
Tror ikke det vil hjelpe å "jamme" det heller.
Er det ikke slik at det går en slags "hvilestrømm"
mellom annlegget og mottaker?
Vis hele sitatet...
På kablet ligger det iallefall noen mA hvilestrøm i tilfelle sabotasje. Tenkte på å "jamme" gsm senderen som sender "Alarm!" til sentral jeg da..