Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3210
Heisan.
Hvis man var i den situasjonen at man ville selge vitnemålet sitt eller noen andre sitt.

Har det noen som helst form for værdi, eller vill arbeidsgiver sjekke opp?

La oss si jeg tilfeldigvis kom over vitnemålet til en person som var veldig bra.
Der står jo person nr og alt. Kan det brukes i "feile" hender?
Både ja og nei.

Noen arbeidsgivere vil kanskje ikke kreve at vitnemålet er "rett kopi", med stempel og underskrift fra en offentlig etat.

Har arbeidsgiveren litt peiling, som en arbeidsgiver som oftest har, vil han merke at det er forfalsket.

Men å scanne inn vitnemålet, redigere karakterene, evntuelt navn og personnummer. for så å printe det ut, er ikke et problem i seg selv. Det vanskeligeste er nok å forfalske stempelet og underskriften.
Okok.

Jeg tenkte ikke på ett falskt vitnemål men ett ekte som er tilsendt fra skolen. Signert og stemplet.
Så i teorien hvis man solgte det så måtte du enten gå under for dens persons navn (noe som ville vært dumt) Eller endret navnet og så forfalsket stemplet og underskrifta (noe som ikke skulle være værdens vannskeligste hvis man først gikk inn for å fikse ett vitnemål og bruke det
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av reklame
Har arbeidsgiveren litt peiling, som en arbeidsgiver som oftest har, vil han merke at det er forfalsket.
Vis hele sitatet...
De færreste arbeidsgivere har vel særlig peiling på forfalskning. Jeg ser på en forfalskning som noe som er så likt orginalen at man trenger spesielt utstyr eller eksperter for å avsløre forfalskningen. Enhver idiot som søker jobb med et vitnemål som er forandret med penn og blanko eller lignende fortjener å brenne.
Nå sier ikke jeg at jeg er positiv til dette med forfalskninger, men om det er lagt mye arbeid, tid og kunnskaper i det har det i det minste litt klasse.


Jeg ser ikke helt hvorfor noen skulle kjøpe et vitnemål med en annens navn til å bruke for å søke jobb. Hvor er forskjellen i å forfalske navnet eller i å forfalske karakterene? Kanskje om du finner noen som heter nøyaktig det samme, og har bursdag samme dag, født samme år og er villige til å søke jobb med en annens vitnemål, så kanskje..
Nå kan det jo kanskje brukes i andre mindre lovlige sammenhenger, men nei, jeg tviler på at du får solgt et vitnemål for mere enn verdien på papiret.
Sist endret av z0p; 18. september 2008 kl. 16:30.
Nå har jeg enda ikke brukt noen vitnemål til å få noen av de fem jobbene jeg har hatt de siste 7 årene.

Teoretisk verdi = null
Sitat av AtXbYeA
Nå har jeg enda ikke brukt noen vitnemål til å få noen av de fem jobbene jeg har hatt de siste 7 årene.

Teoretisk verdi = null
Vis hele sitatet...
De som har fullført en eller annen utdanning av betydning vil jo som regel sende med vitnemålet sitt.

Vitnemålet vil bli kikket på selvsagt, men at man har en eller annen grad teller mer enn karakterene (som regel). Tror ikke det blir undersøkt så nøye at de vil finne ut av en grei forfalsket versjon. Problemet melder seg vel heller den dagen du må ta i bruk kunnskapen du har dokumentert :O
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Benson
De som har fullført en eller annen utdanning av betydning vil jo som regel sende med vitnemålet sitt.

Vitnemålet vil bli kikket på selvsagt, men at man har en eller annen grad teller mer enn karakterene (som regel). Tror ikke det blir undersøkt så nøye at de vil finne ut av en grei forfalsket versjon. Problemet melder seg vel heller den dagen du må ta i bruk kunnskapen du har dokumentert :O
Vis hele sitatet...
Personlig har jeg aldri sendt med kopier med en søknad om det ikke kommer klart frem at det er påkrevd. Jeg har de alltid med til et evt. jobbintervju, men det er veldig sjelden jeg har vist de frem. Det viser seg vel at vitnemålet er viktigere enn karakterene, og at de fleste er fornøyd med å se på en CV at du har utdannelsen.

Så vanskelig det er å få sagt opp en person her i landet uten at det kan føre til negative tilbakevirkninger på bedriften er jo faktisk det viktigste å bli ansatt. Svært ofte er også oppgavene i en bedrift også så spesialiserte at man vil bli godt opplært til det man skal utføre. Dette gjelder selvfølgelig ikke for kirurger, tannleger, og piloter, om du da ikke er veldig praktisk anlagt og meget lærevillig.
Nå skal det sies at jeg i utgangspunktet er enig med deg, og at dette er kun for å kverrulere
Sitat av z0p
Personlig har jeg aldri sendt med kopier med en søknad om det ikke kommer klart frem at det er påkrevd. Jeg har de alltid med til et evt. jobbintervju, men det er veldig sjelden jeg har vist de frem. Det viser seg vel at vitnemålet er viktigere enn karakterene, og at de fleste er fornøyd med å se på en CV at du har utdannelsen.

Så vanskelig det er å få sagt opp en person her i landet uten at det kan føre til negative tilbakevirkninger på bedriften er jo faktisk det viktigste å bli ansatt. Svært ofte er også oppgavene i en bedrift også så spesialiserte at man vil bli godt opplært til det man skal utføre. Dette gjelder selvfølgelig ikke for kirurger, tannleger, og piloter, om du da ikke er veldig praktisk anlagt og meget lærevillig.
Nå skal det sies at jeg i utgangspunktet er enig med deg, og at dette er kun for å kverrulere
Vis hele sitatet...
Hah, du vil bare skjule de elendige karakterene dine!

Men det er jo kanskje litt taktikk. Har man veldig gode karakterer så er jo sjansen der for at de ser på vitnemålet, og at du dermed kan få noen bonuspoeng i prosessen (kanskje spesielt hvis du står helt likt med en annen kandidat, eller noe sånt).

Bortsett fra at jeg har erfart flere bedrifter som vil ha med dokumentasjon enn du har, er vi helt enig.

</hijack tråd>
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av reklame
Det vanskeligeste er nok å forfalske stempelet og underskriften.
Vis hele sitatet...
Å forfalske skolestempel er vel en av de enklere oppgavene.. Det er som regel en helt standard skrift med skolens navn, og ikke veldig mye fiksfakseri.

Underskriften kan du også få til rimelig greit dersom du har en mal å gå etter. Det viktigste man har når man skal forfalske noe, er nettopp malen. Å få de rette til å sertifisere den er noe annet, riktignok. Men heller ikke det er umulig.
Sitat av AtXbYeA
Nå har jeg enda ikke brukt noen vitnemål til å få noen av de fem jobbene jeg har hatt de siste 7 årene.

Teoretisk verdi = null
Vis hele sitatet...
I de 5 jobbene jeg har hatt de 6 siste årene har ingen spurt meg om ett ENESTE papir... de har derimot spurt etter referanser....
Hvor høy utdanning har du, t33zr? For desto høyere utdanning du har, desto viktigere er papirene - ihvertfall ofte. Referanser er kanskje enda viktigere, men jeg har bekjente i lederstillinger som praktiserer ganske nøye research på begge deler - og de jobbene krever ikke særlige kvalifikasjoner. Og jeg vet også at folk har fått jobb etter et intervju uten å fremvise noe som helst.

Bottom line er at arbeidsgivere er forskjellige.
Hvis man er ferdig utdannet fra feks. Universitet, så ber de jo ikke om vitnemål fra vgs.?
Sitat av minigolf
Hvis man er ferdig utdannet fra feks. Universitet, så ber de jo ikke om vitnemål fra vgs.?
Vis hele sitatet...
Nei, karakterer i norsk og fraværet fra videregående har liten relevans dersom man senere f.eks. har oppnådd en mastergrad fra et universitet.
Sist endret av pecado; 1. oktober 2008 kl. 09:08. Grunn: tillegg
Det står ikke hvor gammel du er Sigurd4u.

Dersom det gjelder din første jobb etter videregående søker du trolig på en jobb hvor det ikke er særlig viktig om du har gode karakterer fra VGS. Kansje lurer de på fraværet ditt. Relevansen avhenger av hvilken jobb og er som regel svært lav.

Senere bryr ikke arbeidsgiver seg om VGS. F.eks. når jeg har snakt med arbeidsgivere om traineestillinger e.l. så er de kun ute etter karakterer fra universitetet. Hvor flink du var i naturfag på grunnkurs har ingen ting å si dersom du er flink innenfor det du søker. (altså rettet til den graden du tar)