Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1838
Nå er eg veldig tidlig ute - i.o.m. at eg ikkje skal starte på dette før i august / september.
(men da skulle me vel ha god tid til at dere kan få være uenige)

Eg skal lage ei bok. Denne blir sansynligvis rundt ein 6-700 sider og skal være gjennomgåande 4+4 farger.

Det eg gjerne vil ha inspill på er om dere vil anbefale å lage denne i InDesign CS2, eller Quark 4.11.
Er det verdt for meg å sitte på OS9 med Quark, framfor å bruke OSX og InDesign?
Eg har tidligere alltid laga bøker i Quark, men etter bytte til OSX og InDesign lurer eg på om eg skal laga boka også i InDesign, men er ikkje heilt sikker...
Har nokon erfaringer med å lage store produksjoner i InDesign?


Nå vil eg ikkje ha sånne innspill som at "InDesign er overlegen Quark" og slikt, for i dette tilfellet har ikkje alle ekstrafunksjonene til InDesign, noko å sei...
Til å lage bøker er jo Quark heilt perfekt. Men - er InDesign like perfekt?

Takker på forhånd for SAKLIGE svar...
Dere som ikkje KAN noko om dette her trenger heller ikkje å meine noko om dette her.
for å være sakelig: InDesign er overlegen Quark, og er derfor OGSÅ perfekt til bok. Den kan gjøre akkurat det Quark kan gjøre, så ja, den passer.

_Men_, quark kan, som du sier, gjøre jobben fint, og siden du tydelig vis er opplært i Quark, er det spørsmålet om du vil begynne med noe nytt. Jeg vil absolutt anbefale InDesign til jobben, men det spørs om du vil ta deg til til å lære det, med tanke på at du allerede kan Quark.
Det er flere og flere seriøse bedrifter som går over til InDesign, dette viser vel at det er InDesign som kommer til og ta over ettervert. Jeg anbefaler deg også og gå vekk fra OS9. For og være helt ærlig har jæg aldri vært borti værre møl en det OSet.

Jeg har selv brukt InDesign i 2 år, og er storfornøyd. Har ingen erfaring med Quark, men ville nok godt for InDesign fordet. Mye grunnet at du slipper OS9, InDesign er også genialt om du er photoshop og illustrator bruker.
2rB
2rB's Avatar
Trådstarter
Altså, bruker InDesign til kvardags nå, i all anna produksjon - så det er ikkje problem.

Det eg egentlig skal fram til er om det er brukervenlig også når du har 6-700 sider med fleire hundre bilder.
Dette VEIT eg at Quark fikser.
InDesign BØR fikse det, men gjer den det i praksis?
Korleis blir det å jobbe med?

Er liksom litt for seint å angre seg etter å ha brekt 2-300 sider i InDesign, viss det viser seg å ikkje fungere i praksis.
det er sant. jeg har jobbet med 50 sider, og det klarer den i allefall fint. Det største problemet jeg hadde var at bildene krevde mye minne, men det er bare å stille den på "low quality display" så er det fikset. Jeg tror det vil funke toppers, og du får holde oss ansvarlig om ikke
Jeg tror det viktigste er at du bruker et programm du kjenner godt. Da kan du konsentrere deg mest om den virkelige produksjonen, hvis du roter med noe du ikke kjenner veldig godt kan du fort sette deg fast å slite med softwaremessige problemer. Hvis du kjenner InDesign slik du sier tror jeg det skal gå bra.

Selv har jeg bare brukt InDesign til sideombrekking, nå skal det også sies at det er noe jeg har gjort veldig lite av. Jeg ble kjent med Adobe sine produkter, derfor var det ikke noe stort problem å bruke InDesign / Illustrator / Photoshop omhverandre.

Jeg har brukt InDesign på en prosjekt som endte opp på 230 sider ca(10x15cm)å det funka helt fint. Men jeg har også snakka med andre som har tatt hvert kapittel i egen fil, å som har satt det sammen til slutt.
Har kun erfaring med bruk av InDesign. Laget en Yearbook i USA med det. Var vel på cirka 100 sider. Så lenge man er konsistent i bruken funker det helt flott.
Som du sier trenger du ingen fancy funksjoner og indesign og quark takler begge bok-jobben bra. De er stødige og takler store doukumenter. Det er akkurat ett fett.

Jeg stusser likevel litt på at du sier du ikke trener fancy funksjoner men du skal ha 4+4 farger. Selvom dette bare er til bilder er det deiligere å jobbe med PS og ID ved siden av hverandre enn det er å jobbe med PS og QXP ved siden av hverandre..
Bruk InDesign, har selv vært involvert i flere prosjekt på 500 + sider, dette på InDesign
2. Hehe. Det er ingen problem, mange av disse bøkene har vært fullfarge trykk på
alle sider.
2rB
2rB's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vanquish
Som du sier trenger du ingen fancy funksjoner og indesign og quark takler begge bok-jobben bra. De er stødige og takler store doukumenter. Det er akkurat ett fett.

Jeg stusser likevel litt på at du sier du ikke trener fancy funksjoner men du skal ha 4+4 farger. Selvom dette bare er til bilder er det deiligere å jobbe med PS og ID ved siden av hverandre enn det er å jobbe med PS og QXP ved siden av hverandre..
Vis hele sitatet...
Bildene eg bruker blir nok sansynligvis OPI-filer (lavoppløslige filer) levert av ei stor og seriøs repro-bedrift/trykkeri. Derfor blir det (nesten) ikkje bruk av Photoshop i.o.m. at desse bildene ikkje kan gjeras endringer på.

Dette her er ikkje snakk om noko fancy bok, men ei rett fram "Bygdesoge" for ein kommune. Dette er siste bind i ein serie, så eg må laga den lik dei foregåande binda.
Da har du vel ferdig oppsett til quark?
Ingen grunn til å skifte i siste svingen.. Masse merarbeid..
Bottom line, er at begge klarer jobben helt fint, bare et spørsmål om personlig preferanse..
2rB
2rB's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vanquish
Da har du vel ferdig oppsett til quark?
Ingen grunn til å skifte i siste svingen.. Masse merarbeid..
Bottom line, er at begge klarer jobben helt fint, bare et spørsmål om personlig preferanse..
Vis hele sitatet...
Må laga malen på nytt uansett.
Dei foregåande binda er lenge sida vart trykt, og det eksisterer ikkje noko ferdige maler på dette.

Går muligens for at eg satser på InDesign pga OSX og at den kjører på ei mykje kraftigere maskin, samt at eg slipper sitta med ein Mac for vanlig produksjon og ein for å laga boka.

Er ikkje heilt overbevist at dette skal gå smertefritt, men det vil visa seg...

Skal nok komma tilbake her i høst og slenga med kjeften viss det går til H...

Får setta meg ned og lesa litt om korleis det er lurt å gjera dette her.
Har heldigvis god tid.

Takker for all hjelp folkens.
Stolt over at alle klarte å være så saklige i denne tråden.
Ja, det er egentlig litt imponerende.. Hold oss oppdatert da..
Lykke til..