Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4772
Hei. Lurte på om det er mulig å skjule betalinger og innskudd i nettbanken slik at det ikke er synlig på kontobevegelser? Har Sparebank1.
Takk for svar.
Tror ikke det. Anonyme kontoer og kontobevegelser som ikke kan spores tror jeg ikke er lovlig. Vi lever dessverre i en dystopisk autoritær verden der kontroll og makt over folket er vanlig. Staten har reguleringer slik at de kan stikke nesen inn pretty much overalt. I en optimal verden hadde vi kunnet ha bank kontoer og overføringer 100% anonymt.
Om det er ting du ikke vil skal oppdages på felleskonto feks, så kan du opprette en sparekonto ved siden av.
Overføringer etc der vil ikke vise på felleskonto
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I Sparebank1-appen kan du opprette en ny konto. Den kan du bruke til betalinger og innskudd. Under mer, innstillinger og konto kan du skjule denne kontoen fra oversikten.
Skal du dokumentere til nav fks kan du stryke over ikke relevante bevegelser og det er innskudd de er ute etter å vite
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Skal du dokumentere til nav fks kan du stryke over ikke relevante bevegelser og det er innskudd de er ute etter å vite
Vis hele sitatet...
men NAV har vel tilgang på for eksempel skattemeldinger?

dermed får dem selvfølgelig sett absolutt ALT av formue / inntekter man sitter med. Å komme med en konto-utskirft, og så bare stryke over enkelte summer på utskriften, er vel ikke verdt en forbanna dritt.
Sitat av Fishface Vis innlegg
men NAV har vel tilgang på for eksempel skattemeldinger?

dermed får dem selvfølgelig sett absolutt ALT av formue / inntekter man sitter med. Å komme med en konto-utskirft, og så bare stryke over enkelte summer på utskriften, er vel ikke verdt en forbanna dritt.
Vis hele sitatet...
Tror egentlig ikke dette handler om skattbare inntekter og formue er kun registrert 1 Jan
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Skal du dokumentere til nav fks kan du stryke over ikke relevante bevegelser og det er innskudd de er ute etter å vite
Vis hele sitatet...
Hva mener du med å "stryke over"? Hvordan gjør man det, og blir det innskuddet eller betalinga usynlig i konto-oversikten da? Har allerede en skjult konto i banken, men det er allikevel synlig når jeg fører over penger fra den ene kontoen til den andre.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Lommeløkt Vis innlegg
Hva mener du med å "stryke over"? Hvordan gjør man det, og blir det innskuddet eller betalinga usynlig i konto-oversikten da? Har allerede en skjult konto i banken, men det er allikevel synlig når jeg fører over penger fra den ene kontoen til den andre.
Vis hele sitatet...
Noen ganger i forbindelse med å søke NAV om div ytelser så ber de om en kontoutskrift, bla. for å sjekke om du har penger.
Den kan du printe ut fra Nettbanken (PDF) det eneste de har krav på, hvis de i det hele tatt har det, er innskudd og kontobalanse.
Alle kjøp kan du stryke over med en tusj.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Noen ganger i forbindelse med å søke NAV om div ytelser så ber de om en kontoutskrift, bla. for å sjekke om du har penger.
Den kan du printe ut fra Nettbanken (PDF) det eneste de har krav på, hvis de i det hele tatt har det, er innskudd og kontobalanse.
Alle kjøp kan du stryke over med en tusj.
Vis hele sitatet...
Så jeg kan altså bare stryke over summene for innskudd og kjøp med en tusj, og ingen spørsmål vil bli stilt? Høres rart ut.
Sist endret av Lommeløkt; 11. august 2022 kl. 20:52.
BRAND ∞ STRONG
Du kan ikke stryke ut innskudd sa jeg. Dette gjelder NAV spesifikt. Jeg vet ikke hvorfor du har behov
for å skjule ting eller fra hvem.
Sist endret av vindaloo; 11. august 2022 kl. 20:56.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Du kan ikke stryke ut innskudd sa jeg. Dette gjelder NAV spesifikt. Jeg vet hvorfor du har behov
fr skjule ting eller fra hvem.
Vis hele sitatet...
Burde ha lest innlegget ditt en gang til, beklager. Selvfølgelig kan man jo ikke stryke ut innskudd.
Vil egentlig ikke ta opp grunnen til det her, lurte bare på om det var mulig å skjule inntekter og kjøp.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Lommeløkt Vis innlegg
Burde ha lest innlegget ditt en gang til, beklager. Selvfølgelig kan man jo ikke stryke ut innskudd.
Vil egentlig ikke ta opp grunnen til det her, lurte bare på om det var mulig å skjule inntekter og kjøp.
Vis hele sitatet...
Det kommer vel an hvem som spør antar jeg.
Mulig det kan oppstå situasjoner der kjøp er av viktighet også. For eksempel hvis du mottar sosial hjelp og må ha eller søker ekstra
penger fordi man har brukt det man har fått. Da kan det sikkert bli aktuelt å dokumenter også hva man har kjøpt.

Det er ikke sikkert NAV kan kreve alt dette, men de har tradisjon for å ikke alltid følge boka.
Sist endret av vindaloo; 11. august 2022 kl. 21:06.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det kommer vel an hvem som spør antar jeg.
Mulig det kan oppstå situasjoner der kjøp er av viktighet også. For eksempel hvis du mottar sosial hjelp og må ha eller søker ekstra
penger fordi man har brukt det man har fått. Da kan det sikkert bli aktuelt å dokumenter også hva man har kjøpt.

Det er ikke sikkert NAV kan kreve alt dette, men det har tradisjon for å ikke alltid følge boka.
Vis hele sitatet...
Hva om det ikke finnes dokumentasjon da? For eksempel at man har vært skyldig noen folk penger og betalt tilbake. Sånne ting finnes det ikke dokumentasjon på. La oss bare si "sånne ting".
BRAND ∞ STRONG
Sant nok, men da eksisterer det kanskje uttak fra mini bank som må forklares.
Det er jo opptil deg om du vil forklare deg eller ikke vil jeg tro. Men det kan jo som jeg sa få konsekvenser hvis man
nekter å fortell f.eks NAV hvorfor man har brukt opp midlene man har fått.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Sant nok, men da eksisterer det kanskje uttak fra mini bank som må forklares.
Det er jo opptil deg om du vil forklare deg eller ikke vil jeg tro. Men det kan jo som jeg sa få konsekvenser hvis man
nekter å fortell f.eks NAV hvorfor man har brukt opp midlene man har fått.
Vis hele sitatet...
Dette kan jo ha vært ett lån som var 10 år gammelt. Og at det lånet ble tilbakebetalt nå nylig. Det finnes det dokumentasjon på, at den summen har blitt tilbakebetalt til en person. Men hva den summen dreide seg om finnes det ikke dokumentasjon på.
BRAND ∞ STRONG
Det vil ikke spille rolle heller for NAV sin del hvorfor du skylte penger og til hvem.
Poenget til NAV (hvis det er de vi snakker om) er at penger de gir skal gå til bestemte formål.
For eksempel husleie eller mat. De er ikke interessert i å bistå med ekstra midler hvis du har
brukt pengene på gjeld. De kan ikke nekte deg nødhjelp, men de kan nekte å gi deg cash
(at du får kort du kan handle mat for) og de kan også dele opp utbetalinger slik at man bare får litt og litt pr. uke
Det eneste NAV har krav på, er utskrift som viser nåværende saldo. De har ikke rett til å se verken innskudd eller hva du har brukt pengene på.

Sakset fra Statsforvalteren sine nettsider:
Om kontoutskrift
Når det gjelder dokumentasjon i form av kontoutskrift, er det noen begrensninger. Kontoutskrift kan ikke kreves fremlagt rutinemessig. Dette fordi en kontoutskrift som viser alle bevegelser på kontoen i et bestemt tidsrom, inneholder store mengder personlig informasjon, og mye av dette er ikke relevant for NAV-kontorets behandling av saken.
Vis hele sitatet...
Jeg personlig har levert utallige "kontoutskrifter" som kun viser nåværende saldo og fått mine søknader godkjent. De kan ikke kreve noe mer enn å se at du faktisk er blakk.
Sist endret av Dimergon; 12. august 2022 kl. 03:00.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Det eneste NAV har krav på, er utskrift som viser nåværende saldo. De har ikke rett til å se verken innskudd eller hva du har brukt pengene på.

Sakset fra Statsforvalteren sine nettsider:


Jeg personlig har levert utallige "kontoutskrifter" som kun viser nåværende saldo og fått mine søknader godkjent. De kan ikke kreve noe mer enn å se at du faktisk er blakk.
Vis hele sitatet...

Og litt lenger ned i samme avsnitt står det videre som jeg sa i min første post, bare ikke så tydelig


Hvis den konkrete situasjonen er slik at enkelte nødvendige opplysninger ikke kan dokumenteres på annen måte, skal det gjøres klart for bruker hvilke opplysninger det er behov for og hvorfor.

Bruker skal gis anledning til å stryke over opplysninger som ikke er nødvendige for saken før kontoutskriften leveres til NAV-kontoret
.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er ikke sikkert NAV kan kreve alt dette, men de har tradisjon for å ikke alltid følge boka.
Vis hele sitatet...
"NAV bryter eget lovverk og personvernet ved å kreve tre måneders kontoutskrift for søkere til akutt økonomisk sosialhjelp. Ingen vet hvor utbredt praksisen er."
MER
Sist endret av vindaloo; 13. august 2022 kl. 10:48.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Det eneste NAV har krav på, er utskrift som viser nåværende saldo. De har ikke rett til å se verken innskudd eller hva du har brukt pengene på.

Sakset fra Statsforvalteren sine nettsider:


Jeg personlig har levert utallige "kontoutskrifter" som kun viser nåværende saldo og fått mine søknader godkjent. De kan ikke kreve noe mer enn å se at du faktisk er blakk.
Vis hele sitatet...
Så det du sier her at jeg trenger IKKE gi fra meg full oversikt på bevegelser ut/inn av konto. Kun bare nåværende balanse???
Sitat av vindaloo Vis innlegg
"NAV bryter eget lovverk og personvernet ved å kreve tre måneders kontoutskrift for søkere til akutt økonomisk sosialhjelp. Ingen vet hvor utbredt praksisen er."
MER
Vis hele sitatet...
Denne ville jeg tatt med en klype salt.

1. Den er 6 år gammel.

2. Det er en lokalpolitiker som uttaler seg.

3. Han feiltolker loven/regelen som er sitert i artikkelen.
Det står at nav ikke skal kreve disse opplysningene rutinemessig.
Det betyr at dersom du er fast søker så skal du ikke risikere at nav sitter på hele din detaljerte kontoutskrift hver eneste måned.

4. Personvern? Så lenge NAV har behandlingsgrunnlag for opplysningene så er det ikke automatisk brudd på personvernet å kreve dette.

Når det er sagt så synes jeg faktisk man må godta å gi fra seg denne type opplysninger (med mulighet for å sladde sensitive opplysninger) om man vil ha sosialhjelp, nettopp for å avdekke forsøk på snusk som det virker TS holder på med.
Sist endret av random105675; 5. september 2022 kl. 16:51.