Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4032
Beklager for dårlig tittel på tråden.

I det siste så har jeg hatt en sterkere og sterkere følelse på at jeg har lyst å bare komme meg vekk fra alt; bare starte en "homestead" som amerikanerne kaller det, vekk fra folk.

Er ikke nødvendigvis noe jeg kommer til å gjøre, men lurer på om det er mulig i det hele tatt.

Da er spørsmålet mitt, hvor får man kjøpt slike tomter, må man ha byggetilatetse, og i så fall, gir kommunen byggetilatelse på gammeldagse hus?

Type hus det hadde vært hadde nok vært noe tradisjonelt skandinavisk som dette her:
https://www.youtube.com/watch?v=v8FVVpRvWi4

Takk.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Må kontakte grunneier og kommunen
Du kan kontakte grunneier som har stort skogsområde å spørre om tillatelse eller å om å få kjøpe deler av tomta, deretter søke kommunen om byggetillatelse. Det skal ikke være noe problem å få byggetillatelse på tømmerhus. Materialene og stilen tror jeg ikke gir grunnlag for avslag med unntak av om du skal bygge midt i etablert boligstrøk. Da kan det stilles krav til stil og størrelse. Byggetillatelse må du ha uansett for å ikke risikere rivning og skal du ha innlagt vann eller mulighet for å hente vann fra brønn i nærheten, ha strøm eller telefondekning må du tenke på sånt før du kjøper.

Ligger noen tomter til salgs på finn.no også:

"Tomten ligger for seg selv uten noen nære naboer. Perfekt for den friluftsinteresserte"

Her er en skikkelig skogshyttetomt på fjellet.

Her og Her er også en i skauen, men litt nærmere annet menneskeliv.

Et litt lettere alternativ hadde kanskje vært å lete etter en allerede eksisterende tømmerhytte til salgs og evn søkt om å få endre brukstillatelse til helårsbolig.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Du kan kontakte grunneier som har stort skogsområde å spørre om tillatelse eller å om å få kjøpe deler av tomta, deretter søke kommunen om byggetillatelse. Det skal ikke være noe problem å få byggetillatelse på tømmerhus. Materialene og stilen tror jeg ikke gir grunnlag for avslag med unntak av om du skal bygge midt i etablert boligstrøk. Da kan det stilles krav til stil og størrelse. Byggetillatelse må du ha uansett for å ikke risikere rivning og skal du ha innlagt vann eller mulighet for å hente vann fra brønn i nærheten, ha strøm eller telefondekning må du tenke på sånt før du kjøper.

Ligger noen tomter til salgs på finn.no også:

"Tomten ligger for seg selv uten noen nære naboer. Perfekt for den friluftsinteresserte"

Her er en skikkelig skogshyttetomt på fjellet.

Her og Her er også en i skauen, men litt nærmere annet menneskeliv.

Et litt lettere alternativ hadde kanskje vært å lete etter en allerede eksisterende tømmerhytte til salgs og evn søkt om å få endre brukstillatelse til helårsbolig.
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Du svarte på det meste jeg lurte på!
Før en kjøper tomt så sjekk at den enten er regulert for boligformål eller ring kommunen og hør om det er mulig å få byggetillatelse der. Kjipt å sitte med tomt en ikke kan bruke til noe.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Du kan kontakte grunneier som har stort skogsområde å spørre om tillatelse eller å om å få kjøpe deler av tomta, deretter søke kommunen om byggetillatelse. Det skal ikke være noe problem å få byggetillatelse på tømmerhus. Materialene og stilen tror jeg ikke gir grunnlag for avslag med unntak av om du skal bygge midt i etablert boligstrøk. Da kan det stilles krav til stil og størrelse. Byggetillatelse må du ha uansett for å ikke risikere rivning og skal du ha innlagt vann eller mulighet for å hente vann fra brønn i nærheten, ha strøm eller telefondekning må du tenke på sånt før du kjøper.

Ligger noen tomter til salgs på finn.no også:

"Tomten ligger for seg selv uten noen nære naboer. Perfekt for den friluftsinteresserte"

Her er en skikkelig skogshyttetomt på fjellet.

Her og Her er også en i skauen, men litt nærmere annet menneskeliv.

Et litt lettere alternativ hadde kanskje vært å lete etter en allerede eksisterende tømmerhytte til salgs og evn søkt om å få endre brukstillatelse til helårsbolig.
Vis hele sitatet...
5KP for dette vrøvelet på kort tid, jeg må seriøst revurdere å skrive mer tomt svada. Bolig og fritidseiendom i en salig blanding med copy/paste fra finn.no. Du kan ikke bo på en fritidseiendom, du vil aldri kunne få folkeregistrert bostedsadresse uten at tomta/området omreguleres.

Før en bonde/grunneier kan begynne å selge ut så må tomtene frasepareres og omreguleres til boligformål. Dette er byråkrati på sitt verste og er ikke noe du ønsker fingra oppi med mindre du virkelig har funnet en drømmeplass på svært gode premisser og vet at det er dette du virkelig ønsker å vie livet ditt til. Dette kan også ta lang tid.

Byggetillatelse på tømmerhus, eller generalt alt annet enn dagens standard TEK17 som over kan det være et mareritt av byåkrati. Har sett en del på naturhus/halmhus/mini/mikrohus o.l. og dette er ikke problemfritt.


Sitat av rfa Vis innlegg
Før en kjøper tomt så sjekk at den enten er regulert for boligformål eller ring kommunen og hør om det er mulig å få byggetillatelse der. Kjipt å sitte med tomt en ikke kan bruke til noe.
Vis hele sitatet...
Nettopp.

For inntill 2 år kan du søke kommunen om midlertid disp. Eksempelvis mulig løsning for minihus på hjul.

Mer enn 2 år så må gjennom samme byråkratiet som alle andre. Dvs tomta må være regulert til boligformål og huset må fylle tilfredstille et lass med standarder.

Et alternativ er selvfølgelig fritidsbolig og adresse hos mamma.

Trenden i dag heter minihus. Det er en gruppa på FB: Minihus i Norge der ser du litt hva det går i.

Norsk Jord- og Halmbyggerforening har god erfaring med oppføring av "tømmerhus" og proseesen å få noe sånt gjennom byråkratiet. Ikke tømmerhus men alternative boliger som ikke følger TEK17.

Enda mer konkret fra NJH > Hvordan burde gi de fleste noe å tenke på.
Sist endret av Dough; 1. juni 2022 kl. 07:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det står en del gamle seterhus rundt omkring, som vel er ruiner, hvia du finner ett slikt sted, kan man ta kontakt med grunneier for å høre om man kan sette opp noe, dette fungerer så lenge det er tegnet inn en bygning på offisielle kart.

Hvordan omgå det å bo i et fritidshus, postboks og bo der du vil. Lovlig nei, men liten sjanse for å bli tatt
Sitat av Dough Vis innlegg
5KP for dette vrøvelet på kort tid, jeg må seriøst revurdere å skrive mer tomt svada. Bolig og fritidseiendom i en salig blanding med copy/paste fra finn.no. Du kan ikke bo på en fritidseiendom, du vil aldri kunne få folkeregistrert bostedsadresse uten at tomta/området omreguleres.

Før en bonde/grunneier kan begynne å selge ut så må tomtene frasepareres og omreguleres til boligformål. Dette er byråkrati på sitt verste og er ikke noe du ønsker fingra oppi med mindre du virkelig har funnet en drømmeplass på svært gode premisser og vet at det er dette du virkelig ønsker å vie livet ditt til. Dette kan også ta lang tid.

Byggetillatelse på tømmerhus, eller generalt alt annet enn dagens standard TEK17 som over kan det være et mareritt av byåkrati. Har sett en del på naturhus/halmhus/mini/mikrohus o.l. og dette er ikke problemfritt.




Nettopp.

For inntill 2 år kan du søke kommunen om midlertid disp. Eksempelvis mulig løsning for minihus på hjul.

Mer enn 2 år så må gjennom samme byråkratiet som alle andre. Dvs tomta må være regulert til boligformål og huset må fylle tilfredstille et lass med standarder.

Et alternativ er selvfølgelig fritidsbolig og adresse hos mamma.

Trenden i dag heter minihus. Det er en gruppa på FB: Minihus i Norge der ser du litt hva det går i.

Norsk Jord- og Halmbyggerforening har god erfaring med oppføring av "tømmerhus" og proseesen å få noe sånt gjennom byråkratiet. Ikke tømmerhus men alternative boliger som ikke følger TEK17.

Enda mer konkret fra NJH > Hvordan burde gi de fleste noe å tenke på.
Vis hele sitatet...
Det var da voldsomt? Hva mener du er vrøvl og tomt svada? Jeg svarer på akuratt det trådstarter spør om. Trådstarter spør hvor man kan kjøpe tomter, jeg svarer at det finnes på finn.no og at man også kan kontakte grunneier å høre selvom tomt eller del av tomt ikke er annonsert til salgs. Trådstarter spør om man må ha byggetillatelse og jeg svarer at det må man for å lovlig kunne oppføre bygg. Du klager på at søkeprosessen hos byråkratiet er et helvete og jeg tipser trådstarter om at nettopp fordi det kan være pes å gå den ruta å søke om å få regulert en tomt som ikke er det fra før, er en lettere løsning enn å måtte søke og bygge er å kjøpe eksisterende bygg på tomt. Jeg skriver at det finnes anledning til å søke om bruksendring fra fritidsbolig til helårsbolig. Du sier at man ikke kan bo i fritidsbolig uten å søke om bruksendring som er akuratt det samme jeg skrev.

Du trekker inn halmhus og andre alternative greier som ikke oppfyller kravene til standard, mens jeg forholder meg til tømmerhus/tømmerhytte som er det trådstarter ønsker å bygge. Det er ikke noe regler som sier at tømmerhus ikke skal godkjennes fordi det er tømmerhus, da er det andre årsaker enn at det er bygd i den stilen som evn. gir grunn til avslag. Krav til standard på boligbygg varierer mellom kommunene og man må blandt annet ha vanntilgang osv som jeg også nevner. Til syvende og sist må trådstarter selv sørge for at han får byggetillatelse, men jeg regna ikke med at han skulle sette igang bygginga i morra uten videre godkjennelser fordi noen på et forum sa at det kunne være mulig å bo i et sånt type hus i skogen som han drømmer om.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Det var da voldsomt? Hva mener du er vrøvl og tomt svada? Jeg svarer på akuratt det trådstarter spør om.
Vis hele sitatet...
For å ta det fra begynnelsen:

Sitat av celtseus Vis innlegg
Du kan kontakte grunneier som har stort skogsområde å spørre om tillatelse eller å om å få kjøpe deler av tomta, deretter søke kommunen om byggetillatelse.
Vis hele sitatet...
Her kommer du feil ut fordi det er ikke opp til grunneier av skogen å fradele tomter. Grunneier av skogen kan rett og slett ikke selge tomet til boligformål før det er fradelt og omregulert. Det må som jeg skrev fradeles og omreguleres gjennom kommunen. Landsbrukseiendom blir ikke omregulert til boligformål på 1-2-3 det er møysommelig prosess.

Når dette er i orden kan man se på byggetillatelse for oppføring av spesifikt bygg på spesifikk tomt.

Sitat av celtseus Vis innlegg

Du trekker inn halmhus og andre alternative greier som ikke oppfyller kravene til standard, mens jeg forholder meg til tømmerhus/tømmerhytte som er det trådstarter ønsker å bygge. Det er ikke noe regler som sier at tømmerhus ikke skal godkjennes fordi det er tømmerhus, da er det andre årsaker enn at det er bygd i den stilen som evn. gir grunn til avslag. Krav til standard på boligbygg varierer mellom kommunene og man må blandt annet ha vanntilgang osv som jeg også nevner. Til syvende og sist må trådstarter selv sørge for at han får byggetillatelse, men jeg regna ikke med at han skulle sette igang bygginga i morra uten videre godkjennelser fordi noen på et forum sa at det kunne være mulig å bo i et sånt type hus i skogen som han drømmer om.
Vis hele sitatet...

Poenget er at tømmerhus er også "andre alternatrive greier" til TEK17
Byggteknisk forskrift handler ikk ebare om innlagt vann med f.eks veggene som er veldig relevant både til lafta tømmerhus og "andre alternative greier". Kort fortalt så må du kunne dokumentere en hel masse egenskaper i veggene som du får ferdig på byggsjappa når du bygger etter dagens standard. Når du velger deg din egen standard dukker det opp en hel masse utfordringer som vil være felles for "andre alternative greier".

Andre ting å se på for TS er økolandsbyer. Her er en i Hurdal men det skal være flere.

Ikke sikkert en økolandsby er greia til TS men det kan gi et innblikk i å bygge alternativt utenom etablissementet.
Sist endret av Dough; 1. juni 2022 kl. 17:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Var det så enkelt som noen tror hadde kanskje flere gjort det? Dough har gode poenger, og det holder ofte ikke at kommunen godkjenner fradeling av tomter. Det kan og stoppes av fylket eller landbruksdepartementet. Og selv de som får pressedekning og har særskilte grunner for fradeling kan bruke år. Og ikke alltid de vinner heller.
Enkleste er nok å kjøpe ett gammelt nedfalls hus eller småbruk og så pusse opp selv. Så lenge du ikke bygger på el. gjør vesentlig endringer på fasade kan en stort sett 'lure' seg unna tek17 kravene

Ang tømmerbygg så trodde jeg egentlig det var noen unntak for det i tek17 siden det er stort sett umulig å følge det i ett tømmerhus. Dog mulig jeg tar feil der.

Men skal du bygge alt fra scratch som bolig så kan en jo også håpe på at det blir forenklede byggekrav for hus under 30m2 BRA. Er jo ett forslag ute for det til høring siden det er egentlig eneste måten å få minihus godkjent som bolig i Norge.
Sitat av rfa Vis innlegg

Ang tømmerbygg så trodde jeg egentlig det var noen unntak for det i tek17 siden det er stort sett umulig å følge det i ett tømmerhus. Dog mulig jeg tar feil der.
Vis hele sitatet...
Nei det stemmer nok tildels, på energikrava §14 ser det ut som.
Det laftes jo hus og hytter. Poenget mitt er likevel at du er pokka nødt til å forholde deg til lovverket.
For TS sin del er nok det som kan redde en om dei nye reglene for minihus går igjennom. Da er jo det meste av ansvarsrett, universell utforming, isolasjonskrav osv. forenklet.