Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2685
Er det henisiktsmessig å kjøpe slike rør? Gir de like bra lys som vanlige lysrør og er det mulig å kjøpe noen med bevegelsessensor som tenner og slukker lyset når folk kommer og går?
Hvor skal di brukes? Hva er prisen?
De bruker nok mindre strøm enn vanlige lysrør da. Bevegelsessensor må du nok montere separat. Har iallefall aldri hørt om lysrør med sensor. Lysrør må jo også monteres i passende armatur, så se heller etter armatur med sensor.
LED-lysrør som monteres i tradisjonelle lysrørarmaturer krever gjerne modifisering av eksisterne driver og ballast. Like greit å bare kjøpe ny lampe med integrert LED lysskilde, så får du bedre lysbilde. Anbefaler de som kan dimmes med vanlig bryter, koster ikke mye ekstra. (Klikk av og på for å endre lysstyrke).
Sitat av Fekillix Vis innlegg
LED-lysrør som monteres i tradisjonelle lysrørarmaturer krever gjerne modifisering av eksisterne driver og ballast. Like greit å bare kjøpe ny lampe med integrert LED lysskilde, så får du bedre lysbilde. Anbefaler de som kan dimmes med vanlig bryter, koster ikke mye ekstra. (Klikk av og på for å endre lysstyrke).
Vis hele sitatet...
Jeg mener å ha lest nylig at led-lysrør bare kan settes inn i vanlig armatur bare du bytter ut tenneren samtidig til en led-tenner. Altså ingen ombygging.
Lysrør bruker jo nesten like lite strøm som LED. Problemet er når de ryker og står fast på starteren.
Vi har de på jobb, men om de bruker noe mindre strøm enn de originale? Aner ikke, og hvem bryr seg? Vi har gratis lading av elbiler og en spesialbygd elektrisk ovn som noen sikkert angrer litt på i disse tider :-)
Som Herrenmedhatt er inne på kan blinkende rør være både sjenerende og brannfarlige. Og hos oss er tilgangen dårlig. Lyset er installert først, deretter kom ventilasjon og maskinpark. Og nevnte jeg at det er føkkings høyt under taket? Gode LED-rør har 60000 timers levetid, vanlige rør har vel gjerne 20000 timer? I tillegg kan en la de stå til det er flere som skal skiftes.
Sitat av Herren med hatt Vis innlegg
Lysrør bruker jo nesten like lite strøm som LED. Problemet er når de ryker og står fast på starteren.
Vis hele sitatet...
Et annet problem er at lysstoffrør inneholder kvikksølv, som bl.a. sender ut UV-lys, når kvikksølvets elektroner blir eksitert. På innsiden av glasset er det fluoriserende stoffer, som omgjør UV-lys til rødt, grønt og blått, som i sammen blir hvitt lys. Men forholdet mellom de 3 fluoriserende stoffene gjør om lyset blir kaldt hvitt, varmt hvitt (litt mer rødt enn hos de andre) og andre typer.

Dette er grunnen til lysstoffrør er uheldig, g.g.a. kvikksølv, som de fleste har fått med seg er en "tanke" uheldig for miljøet.
Man kan bruke dem i vanlig armaturer men som ivar_oslo sier så må man bytte tenneren, som er den runde delen inni armaturen som kan vris løs med hånda ut med en led "tenner" Det som er inni led tenneren er bare en rein kortslutning så i teorien kan man bare putte in en lask (bør i såfall loddes eller på annen måte sørge for god kontakt)

Bevegelses sensor får man ikke integrert i rørene kun i armaturer så hvis ikke du har det integrert alt så ville jeg brukt en ekstern sensor. Men da må man uansett ha elektriker så da er det ikke så mye dyrere å bytte ut armaturen til led-armatur som gir bedre lys. Problemet med dem er at man må bytte hele innsatsen når de ryker som også krever elektriker men de varer i mange år før det skjer.
Sist endret av Bluesky_; 12. mars 2022 kl. 13:09.
Trådstarter
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Man kan bruke dem i vanlig armaturer men som ivar_oslo sier så må man bytte tenneren, som er den runde delen inni armaturen som kan vris løs med hånda ut med en led "tenner" Det som er inni led tenneren er bare en rein kortslutning så i teorien kan man bare putte in en lask (bør i såfall loddes eller på annen måte sørge for god kontakt)

Bevegelses sensor får man ikke integrert i rørene kun i armaturer så hvis ikke du har det integrert alt så ville jeg brukt en ekstern sensor. Men da må man uansett ha elektriker så da er det ikke så mye dyrere å bytte ut armaturen til led-armatur som gir bedre lys. Problemet med dem er at man må bytte hele innsatsen når de ryker som også krever elektriker men de varer i mange år før det skjer.
Vis hele sitatet...
Kan man montere et nytt armatur i taket uten at man er elektriker? Hva er forskjellen i pris på et nytt armatur med senseor og en ekstern sensor?
Sitat av freak55 Vis innlegg
Kan man montere et nytt armatur i taket uten at man er elektriker? Hva er forskjellen i pris på et nytt armatur med senseor og en ekstern sensor?
Vis hele sitatet...
Armatur med sensor koster 400-500 og ekstern sensor koster 150-250. Man må være elektriker for å installere begge deler
Sitat av freak55 Vis innlegg
Kan man montere et nytt armatur i taket uten at man er elektriker? Hva er forskjellen i pris på et nytt armatur med senseor og en ekstern sensor?
Vis hele sitatet...
Du kan fint montere ny lampe selv, tar bare noen få minutter med enkelt verktøy, selv om det går under fast installasjon og egentlig ikke er lov. Det kaller jeg overformynderi.

Bare en liten advarsel, så fort du bytter en kjip gammel lampe med en ny en så kommer du nok til å bytte alle de andre i huset også. Bare husk å ta vare på kvitteringen, kjøpte en lampeserie som butikken fort sluttet å selge, siden de bare holdt et par år. Alle de andre LED lampene jeg har vært borti ser jeg for meg at kommer til å holde lenge.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Du kan fint montere ny lampe selv, tar bare noen få minutter med enkelt verktøy, selv om det går under fast installasjon og egentlig ikke er lov. Det kaller jeg overformynderi..
Vis hele sitatet...
Sant og jeg er delvis enig men husk i det minste å skru av sikringen først. Ikke bare bryteren.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Vi har prøvd å bytte ut vanlige lysrør med LED-lysrør fra Ledvance, og jeg kan ikke si de imponerer akkurat. Lavere strømforbruk ja, men ikke bedre lys. Der er nok LED kompaktlysrør bedre erstattere, hvis man også har slike armaturer.