Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 967
Jeg har brukt windows10 sin raid oppsett for mine 3 SSDer for å sette opp raid0

Men når jeg måler farten med crystaldisk så får jeg kun hastigheten til en hdd, å ikke 3 slik det skal være.

Har satt opp raid0 med bios før, men siden jeg holder på med en del testing av beta bioser til HK mitt, så mister jeg raidet mitt hver gang jeg hiver inn en ny beta.

Lette da etter en annen måte å sette opp raid0, slik det ikke blir berørt.

Noen tips til løsninger, slik jeg får hastigheten jeg skal ha? Har valgt "simple" på raid valg i windows.
0
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Hvorfor i all verden vil du bruke RAID0?
En gammel vits er at "0 er mengden data du sitter igjen med etter en krasj".

Med mindre du har en enormt kraftig controller vil du knapt merke ytelsesforskjell på SSD og SSDer i RAID0 til vanlig bruk.
Å bruke såkalt "Fake Raid" på hovedkortet er å be om problemer selv når du bare stiper diskene dine, du bør bruke en dedikert kontroller til dette
en annen ting å tenke på er at du får veldig mye lavere MTBF ved å bruke flere disker en 2 i Raid0 oppsett

Når det er sagt så burde det si seg selv at når du bruker raid funksjonen til hovedkortet som igjen er styrt i bios \ uefi så vill du miste arayet mellom hvær gang du flasher ny bios \ uefi og du må manuelt sette det opp på nytt for at Windows eller Linux skal gjenkjenne diskene (hvis det er OS disker) ellers så har du Diskpart \ GParted å sette disse instillingene på i etterkant
Trådstarter
3 0
Jeg bruker raid0 pga av hastighet, 3 SSDer som jeg har til spill.

jaja, såklart mister jeg raidet om jeg bruker hovedkortet sin raid funksjon når jeg flasher bios.

Men er det noe jeg gjøre feil med raid oppsettet i windows når jeg ikke får rundt 3x hastighet på raidet mitt?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du tripler ikke hastigheten uansett, spesielt ikke når du kjører software raid.

Du trenger ikke mer hastighet på diskene dine dersom du kun skal spille.
Du sier heller ikke noe om hvilke disker det er, og evt hvor mye hastighet hovedkortet skal klare, eller hvor mye hastighet du får.
Har kontrolleren du bruker windows 10 drivere?

Folk har slitt med raid-drivere i windows 10 før:

Intel RST RAID driver in Windows 10 causing disk errors!


eventuelt lesehastighet RAID1 = RAID0
+
hvor dataene er beskyttet mot diskfeil

uten RAID: 498 MB/s
RAID1: 938 MB/s