Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5489
Etterbetaling og skatt, ja. NAV holder på å regne ut etterbetalingen min for div perioder jeg har hatt AAP. Har fått noe utbetalt med ett skattetrekk på 44%. Skattetrekket er greit nok. Det jeg lurer på er om jeg kan søke skatteetaten (ved neste selvangivelse) om omberegning, slik at inntekten og skattetrekket går innunder det året utbetalingen gjelder for? For kommer jo en god del bedre ut skattemessig, om det er en mulighet for dette
Ja, du kan kontakte NAV/Skatteetaten og be dem gjennomföre skattetrekk av utbetaling slik at den gjöres gjeldene for de år du får etterbetaling.
Har du aap kan du også søke om skattelette for de årene du har gått på dette. Søknad sendes skatteetaten.
Trådstarter
Sitat av Norse5051 Vis innlegg
Ja, du kan kontakte NAV/Skatteetaten og be dem gjennomföre skattetrekk av utbetaling slik at den gjöres gjeldene for de år du får etterbetaling.
Vis hele sitatet...
Vil det si at inntektsåret blir regnet om og at etterbetalingen ikke blir registrert som inntekt utbetalingsåret?

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Har du aap kan du også søke om skattelette for de årene du har gått på dette. Søknad sendes skatteetaten.
Vis hele sitatet...
Har hatt AAP, men har ikke søkt skattelette tidligere. Er det mulig å søke om dette mange år senere? Nå er det ung ufør tillegget jeg får etterbetalt, havner jeg ikke over skattelette grensen med det tillegget? Er ikke helt inne på de punktene som du sikkert forstår

Det er prat om tidsrommet 1998-2015. Kan de gå så langt tilbake i tid?
Sist endret av Jens1; 18. april 2016 kl. 00:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror det lureste for din del, er å ringe til skatteetaten og snakke med de.

De kan hjelpe deg på en helt annen måte enn det du vil få av svar og synsing her inne.
Nå ble reglene for skattelette jft paragraf 17.1 forandret med reformen 01.01.2015. Du kan forsöke å söke skattebegrensning iht paragraf 17.4, evt på punkt 5 på ligningen eller sende inn en vanlig söknad via altinn til skatteetaten. Har kjenninger som har sökt om flere år tilbake, noen har fått men majoriteten har kun fått for 1 år tilbake og beskjed om at klagen ble sendt inn for seint med tanke på flere år tilbake. Som Blackkoz sier så er du best tjent med å kontakte skatteetaten da de kan gi litt mer info vedrörende dette.

Når det gjelder etterbetalingen din så er det best å be dem sörge for at skatt blir beregnet for de årene du får etterbetalt, slik at du slipper en kjempe baksmell. Gjorde dette selv med min etterbetaling og skatteetaten sörget for at skatt ble beregnet for de årene det gjaldt og ikke alt på en gang.