Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 564
Jeg snakket med en kar her om dagen angående skatt på krypto, jeg ble fortalt at viss jeg kjøper f.eks 1 BTC for 200k å jeg ikke selger meg ut så må jeg fortsatt skatte for "Gevinsten" ?

Altså, La oss si jeg kjøper krypto til 200k.
Ved nyttårsaften så har verdien på BTC steget til 250k. Jeg selger meg ikke ut men holder heller på BTCen. Må jeg fortsatt skatte for disse 50k som var ved nyttårsaften?

Dette høres helt horribelt ut om det er tilfelle.

Jeg prøver å finne ut av dette, men slik jeg har tolket det så er det kun ved realisering en skal skatte? viss jeg hadde solgt BTCen i løp av 2022 eller ved nyttårsaften med en gevinst på 50k da skulle jeg ha skattet for dette?
Kun gevinst med salg når du må skatte, samme du kan skrive av tap. Likt som aksjer. Husk skatten for 2022 kommer i 2023

Hentet fra skatteetaten

« Gevinst ved salg av bitcoin og andre virtuelle valutaer er skattepliktig inntekt og skal oppgis i skattemeldingens post 3.1.13 "Gevinst andre finansprodukter". Tap ved salg av bitcoin og andre virtuelle valutaer er fradragsberettiget og skal oppgis i skattemeldingens post 3.3.13 "Tap andre finansprodukter".»
Sist endret av RapTouR; 22. september 2022 kl. 23:36.